Nå må vi tenke beredskap som under den kalde krigen.
– Vi har det ikke i ryggmargen at ting kan gå til helvete i stor skala, sier krigsforsker Tor Ivar Strømmen. Han mener politikerne har en manglende forståelse for truslene Norge står overfor.
www.nrk.no
Han mener også at jernbanen i nord kan bli veldig viktig i fremtiden, sett i et beredskapsperspektiv.
– Ofotbanen og Narvik havn er minst like viktig nå som den var i 1940. Den gang var den viktig på grunn av jernmalm, nå er den viktig på grunn av forsyninger til Finland og Sverige, for mottak av allierte styrker, påpeker Strømmen.
I en risikoanalyse utført av finsk næringsliv trekkes Narvik frem som den viktigste forsyningslinjen i tilfelle blokade eller trusler i Østersjøen.
– Å oppgradere jernbanen er kanskje den viktigste investeringen Norge kan gjøre som alliert, påpeker Strømmen.
Han sier at det er skremmende mye av infrastrukturen i Norge som er svært sårbar i tilfelle gråsonekrigføring og spesielt i en eventuell krig med Russland.
Blant annet er kjerneområdet til det norske forsvaret i Ofoten og det ligger nærmest ubeskyttet, hevder han.
– Den kapasiteten det haster mest med, og som er den aller viktigste å få på plass umiddelbart, er luftvern. I Ofoten ligger helt sentral infrastruktur for å kunne gjøre noe som helst og den er per i dag nærmest ubeskyttet.
Norge er ikke forberedt
Mye av det som gikk galt i 1940 var et resultat av at det var fire-fem generasjoner siden sist krig. At vi ikke var forberedt.
– Vi har det ikke i ryggmargen at ting kan gå til helvete i stor skala. Det betyr at det blir nasjonal katastrofe når vi får litt for mye vann i elvene på Østlandet, men det er ingenting i forhold til hva som kan gå galt hvis vi blir utsatt for et organisert angrep fra Russland, advarer Strømmen.
– Det er en manglende kriseforståelse hos politikerne våre, de har rett og slett ikke tatt inn over seg at det er en reell trussel for at Nato kan havne i krig med Russland.