Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.775
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis en skal ta tida på bytte av dekk selv, så må en også ta med vask og lagring av dekk. Det er forskjell på tyngda på et 13 og et 17 toms hjul. Når man nærmer seg 70, så kan det være greit å få noe hjelp hvis en har dårlig rygg. Finnes også hjelpespett :)
    Jeg betaler piggdekkavgift nå når jeg er en tur til Trondhem. Det finnes noen undalurere hær også. Men da blir det dyrt ved eventuelt en kontroll!
    Elbilister er med på å virvle opp svevestøv de også;) Om de noen gang kan dokumentere nullutslipp. Det tror ikke jeg de kan heller!
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.606
    Antall liker
    7.172
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bestandig fiksa dekkskift selv, men når jeg byttet bil i sommer, så fant jeg ut at dekkhotell var lurt.

    Nybilen har svarte felger som stikker litt utfor dekket, så det er en relativt høy risiko for at de skrapes opp under lagring.

    Pluss at dekkdimensjonen er temmelig heftig (22-tommers felg), så det er greit å slippe å drasse greiene opp og ned kjellertrappa…

    Johan-Kr
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.657
    Antall liker
    9.511
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det har eg lurt på, også. Design var definitiv finare før. Men, som folk har forklart meg, eg ville nok heller kollidert i ein BMW-Mini enn ein BMC-Mini.



    Eg har også lurt på kvifor så mange eg kjenner set bort dekkskift. Av alt bilhald er det noko av det enklaste. Men eg tenkjer det kan ha med plass å gjera (ikkje alle som har god plass meir), at det er litt styr om ein ikkje har garasjejekk og, kanskje, som du seier, at dei er så store.
    Jeg begynte med dekkhotell i år, skyldes en kombinasjon av full bod og en veldig dårlig rygg. Dekkskift er noe dritt for ryggen....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    For å sitere en reklame som gikk for noen år siden:

    "Hva har pengene dine gjort for deg i dag?"

    Jeg kan godt skifte dekk selv, og gjorde det også fram til for noen år siden, men nå er det er andre ting jeg heller vil gjøre enn å bruke tiden på dekkskifte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.241
    Antall liker
    847
    For å sitere en reklame som gikk for noen år siden:

    "Hva har pengene dine gjort for deg i dag?"

    Jeg kan godt skifte dekk selv, og gjorde det også fram til for noen år siden, men nå er det er andre ting jeg heller vil gjøre enn å bruke tiden på dekkskifte.
    Poenget mitt er at man typisk bruker mer tid på å sette ut jobben enn å gjøre den selv
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    1.418
    Torget vurderinger
    1
    Hjulbytte bør jo egentlig gå fortere og fortere, og enklere og enklere jo eldre en blir. Akkurat som 18-åringer som trenger 2 timer før dama er fornøyd: Vi 50+ har lært oss å være veldig effektive, og er i mål på 5-10 minutter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.822
    Antall liker
    10.331
    Hjulbytte bør jo egentlig gå fortere og fortere, og enklere og enklere jo eldre en blir. Akkurat som 18-åringer som trenger 2 timer før dama er fornøyd: Vi 50+ har lært oss å være veldig effektive, og er i mål på 5-10 minutter.
    En 18-åring som holder ut i 2 timer? Si heller 2 minutter.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.246
    Antall liker
    8.650
    Torget vurderinger
    1
    Fin fargekombinasjon. Lyse interiører er pent og er lett å holde rent (skinn).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    Dette er Veganza, ikke skinn, men skal behandles akkurat som skinninteriør.
    PS: Jeg blir "deppa" av alle disse mørke interiørene. Det er mye "hyggeligere" med lyst interiør.

    Jeg har sett litt på priser på denne bilen rundt omkring. Jeg betalte ca 25% mindre enn det den koster i England. Selv vanlig listepris er betydelig lavere enn i England (rundt 15%). I alle land jeg har undersøkt er den billigst i Norge.
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.416
    Antall liker
    401
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bilen er fin den. MEN, den store skjermen er vel det motsatte av økt oppmerksomhet for trafikken...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    Nei, faktisk ikke i dette tilfellet. BMW har vært ganske flinke her. Du bruker ikke den under kjøring. Alt du trenger mens du kjører er tilgjengelig fra rattet eller panelet mellom setene. Og nødvendig informasjon ser du i HUD. Jeg har prøvekjørt bilen 2 ganger og skjermen er i praksis usynlig når du kjører. Det eneste jeg trengte den til var for å slå av den irriterende varslingen om at du kjører over fartsgrensen (som et EU-direktiv sier må være der), men nå har jeg lært at du slår varslingen av ved å holde SET-knappen på rattet inne i 2 sek.

    Jo, forresten - du må bruke den for å endre temperaturen i bilen - det hadde vært greit med et hjul du kunne dreid på.

    Jeg er enig i at disse store skjermene i moderne biler er noe herk, i hvert fall hvis du må bruke dem for innstillinger mens du kjører.
    Realiteten er jo at det er ikke mulig å kjøpe en ny bil i dag uten at de har disse store skjermene, så man må i større grad se på hvor godt disse er utformet og fungerer.

    Noe annet som er en uting er modale knapper - knapper som endrer funksjon avhengig av et valg du har tatt tidligere. Jeg har forstått det slik at Tesla har noen sånne, eller har de tatt til fornuft?
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    1.418
    Torget vurderinger
    1
    HI5 har en fiffig løsning mot knoting på skjermen for å justere rattvarme og setevarme under kjøring. De justerer seg automatisk etter utetemperatur og etterhvert som kupétemperaturen øker.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    På min 330e setter du opp hvordan setevarme og rattvarme skal være basert på utetemperatur, men det justerer seg vel ikke underveis. Vet ikke hvordan dette er på i5.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    526
    Antall liker
    833
    Torget vurderinger
    8
    På min 330e setter du opp hvordan setevarme og rattvarme skal være basert på utetemperatur, men det justerer seg vel ikke underveis. Vet ikke hvordan dette er på i5.
    Bruker stemmen ("Hei Google..." ) til å justere bla. kupé-temperaturer og setevarme i min Polestar 2 mens jeg kjører ( + mye annet). Dette funker meget bra! Merkelig at ikke flere bilprodusenter integrerer dette i sine nye modeller..?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    Det finnes både i 330e og i5, men jeg snakker ikke til en maskin. Stemmestyring har jeg aldri likt. Bruker det ikke hjemme (selv om jeg har dingser som kan bruk det) og heller ikke i bilen. Mitt problem, selvfølgelig, men at funksjonen fins betyr ikke at man må bruke den.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    526
    Antall liker
    833
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes både i 330e og i5, men jeg snakker ikke til en maskin. Stemmestyring har jeg aldri likt. Bruker det ikke hjemme (selv om jeg har dingser som kan bruk det) og heller ikke i bilen. Mitt problem, selvfølgelig, men at funksjonen fins betyr ikke at man må bruke den.
    Ja vel, jeg bruker heller ikke stemmestyring på noe annet enn bak rattet. Anbefaler deg å teste det litt når du er aleine i bilen og det er aldri for seint for "godt voksne mannfolk" å begynne med dette :) . Det kan også spare deg for noen sekunder uoppmerksomhet i trafikken..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    10.452
    Sted
    Trondheim
    Tja. Er det enklere å si "Hei Google/Siri - øk setevarmen i venstre forsete med et nivå" enn å trykke på en knapp?
    For meg er det en antropomorfisme, noe det jo er kjent at man bør unngå. Ja, jeg vet at det er blitt populært, men det er kunstig. Funker ikke for meg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.479
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Har aldri likt talestyring, heller, men eg har lese noko om at trøndersk har vore særleg vanskeleg å lære maskinene 😜
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.596
    Antall liker
    11.646
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alle NIO sine modeller har talestyring, så det er flere merker som har det.
    "Hei Nomi"
    "Juster setetemperaturen opp"
    Så åpner vinduene seg...
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.229
    Antall liker
    17.870
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Apple carplay i bilen. Og det fungerer greit til enkle talekommandoer som. Ring …
    Eller Naviger til … Noe mer trenger jeg det ikke til.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    3.194
    M60 er absolutt en lekker bil, men ID.7 er jo også fin å hvile øynene på når en først bruker mye tid på å vente på at andre skal lade ferdig samt venter på at sitt eget vidunder skal lade ferdig en helt vanlig fre/lør kveld i november..

    Vis vedlegget 971419
    VW står på en "brennende plattform".

    Sliter med kinesisk utfordring:

    Kan Volkswagen forsvinne slik Nokia gjorde?
    «Katastrofe er ikke lengre utenkelig», skriver The Economist om hjørnesteinen i tysk bilindustri.


    Diktaturene vinner frem. Det er bare en måte å hindre at dette skjer, at hver og en av oss tar bevisste valg når vi handler.
    ikke det at jeg tror det vil skje i særlig grad, altfor mange av oss er lullet inn i en slags hjernedød behagelighetståke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.479
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Sunnmøre
    Diktaturene vinner frem. Det er bare en måte å hindre at dette skjer, at hver og en av oss tar bevisste valg når vi handler.
    Det kan du seia, men det tek oss berre eit stykke. Dersom valet står mellom ein god bil frå Kina og ein dårleg bil frå Tyskland til same pris, vil nok dei fleste føretrekkja den gode. Det same gjeld det aller meste.

    Vi er mange “etiske” forbrukarar som gjerne svarar at sjølvsagt betalar vi med glede meir for kortreiste, berekraftige ting, men når det kjem til stykket, har vi ikkje råd til å gjera det over heile linja.

    Nederlandske Fairphone lagar etiske mobiltelefonar (type komplett dokumentert frå råvarer til ferdig produkt), som i tillegg er mogleg å reparera sjølv utan tulletriks med hårfønar; litt som ein gamal Thinkpad. Problemet er at dei er i den uelegante delen av produktspekteret, og ikkje spesielt billige. Kor mange vel ein slik framfor ein iPhone eller Samsung?

     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva er uelegant med den?
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    821
    Antall liker
    830
    Sted
    Rogaland
    Mistenker det bare er snakk om tid. Folk brukte noen år på å bli vante med Hyundai og Kia bilene, nå er de mer midt på rangen av sosial prang.
    Her må vel politikerne gjøre noe..
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.683
    Antall liker
    3.194
    Det kan du seia, men det tek oss berre eit stykke. Dersom valet står mellom ein god bil frå Kina og ein dårleg bil frå Tyskland til same pris, vil nok dei fleste føretrekkja den gode. Det same gjeld det aller meste.

    Vi er mange “etiske” forbrukarar som gjerne svarar at sjølvsagt betalar vi med glede meir for kortreiste, berekraftige ting, men når det kjem til stykket, har vi ikkje råd til å gjera det over heile linja.
    Skjønner. Men hvis valget står mellom den bilen fra Kina som i dag best dekker dine behov for funksjonalitet og til en noe lavere pris, sammenlignet med en europeisk produsert bil som kanskje ikke når helt opp…

    ….når konsekvensen kan bli at industrilokomotivet Tyskland er i ferd med å tape mange tusen arbeidsplasser, lavere verdiskapning, misnøye i samfunnet, som i neste omgang gir grobunn for høyreekstreme politikere som kan destabilisere samfunnet og setter europa i en posisjon som passer diktaturene i øst helt perfekt.

    Hva en enkeltperson gjør, spiller ikke noen rolle. Men hvis store grupper av mennesker tar de samme valgene, da blir det av stor betydning hvilke valg vi tar.
    Kina er i dag ledene på elbiler. Har du først fått et forsprang i teknologisektoren på et par år, kan det være krevende for kokurrenter å innhente forspranget. Spesielt med den enorme kapitalen kinesiske selskaper besitter.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.911
    Antall liker
    10.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og noen tror at de valgene de tar ikke påvirker våre egne arbeidsplasser. Det er nesten så jeg ønsker de lykke til der de kjører rundt i sitt Kina mikk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kina er i dag ledene på elbiler. Har du først fått et forsprang...
    Ikke minst ligger jo noe av "forspranget" og konkurransefortrinnene i at Kina stort sett gir f... i det meste som man i Europa forholder seg til.

    Og, det gir jo vi f... i, så lenge det gir oss en fordel - på kort sikt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.479
    Antall liker
    4.614
    Sted
    Sunnmøre
    ^^ Kort, @Espen R Eg er samd i uroa over Kina. Akkurat omlegginga til elektriske drivlinjer er “disruptiv” nok til at det forspranget som europeisk og japansk bilindustri kanskje hadde, vart nulla ut. Det hjelpte sikkert ikkje at td VW (og Toyota) hadde brukt dei 10-15 åra før på å redusera tiltrua til merkevaren sin, heller.

    Det eg prøvde å koma fram til, er snarare at i ei verd (og eit Europa) der folk opplever at økonomien går trått, og framtidsutsiktene rett og slett ikkje er lyse, så er det å stola på “etisk” forbrukaråtferd eit temmeleg tynt halmstrå om vi skal snu globale handels- og produksjonsmønster.

    Sjølv vil eg helst handla ting som er laga av glade, fagorganiserte arbeidarar på tariffløn i demokratiske land med full barnehagedekning, så eg prøver eg å gjera slik du seier, i stort og smått: kjøper ting som er norsk- eller europeiskprodusert, unngår (helst) Amazon, Tesla og kinabilar (det siste har vore lett, for korkje Tesla eller Kina har ikkje vore i aktuelt segment dei siste gongane eg har kjøpt bil - slik sett har eg unngått Ferrari også) (og ei lang rekkje andre ting). Eg flyg nesten aldri, og kjøper knapt nye klede og så lite fjattel som råd.

    Men problemet er likevel: Industriell produksjon verkar, og når Kina kan produsera masse-forbruksvarer til same (eller betre) kvalitet som Europa, til vesentleg lågare prisar, så vil dei etter kvart utkonkurrera i ein fri marknad.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man ønsker å begrense import fra slike regimer, uten at det vil få direkte politiske følger (som evt handelsreguleringer vil få), så er det vi forbrukere som kan påvirke dette - ved å slutte/begrense å kjøpe produkter produsert der.

    Ja, er selvfølgelig klar over at «vestlige» produkter også ofte inneholder komponenter derfra, men… det er allikevel en vesentlig forskjell.
    Kina-bil er et godt eksempel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.246
    Antall liker
    8.650
    Torget vurderinger
    1
    Men problemet er likevel: Industriell produksjon verkar, og når Kina kan produsera masse-forbruksvarer til same (eller betre) kvalitet som Europa, til vesentleg lågare prisar, så vil dei etter kvart utkonkurrera i ein fri marknad.

    Men Kina deltar ikke i noe fritt marked. Bilene er subsidiert av et diktatur. Og det er ikke fri konkurranse i det kinesiske markedet. At europeiske politikere finner seg i dette er helt utrolig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.930
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    At europeiske politikere finner seg i dette er helt utrolig.
    Vi er jo engstelige for at de drar på seg skorpe (hvilket de er kjappe tid) og bl.a. legger restriksjoner på import, hvilket vi også har gjort oss «avhengige» av.

    Vi har jo friskt i minne hvor lite som skal til for at forholdet surner.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.518
    Antall liker
    1.418
    Torget vurderinger
    1
    Litt artig (på en måte) at det norske folk har kåret en kinabil til "Folkets Favoritt", en bil nærmest ingen kjøper.

    Ellers en interessant artikkel i Motor i dag hvor en kan lese at elbiler er langt mindre pålitelige enn bensinbiler, og gjengangere er trøbbel med motor, batteri og lading.
    Helt i tråd med mine observasjoner om denslags på elbiler enten de er 1-3 år gamle eller 10-12 år gamle. Ikke bra. Screenshot_20231130_193255_Chrome.jpg Screenshot_20231130_193423_Chrome.jpg Screenshot_20231130_193456_Chrome.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.120
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.547
    Antall liker
    14.116
    Hvilken studie er det det refereres til? Det jeg ser i industristandarden J.D.Power Dependability Survey ser ikke ut til å matche overskiftene hos deg. Tesla er ikke offisielt med i studien, men scoren deres på 242 ville plassert dem mellom Volvo og Mercedes, et stykke over Audi.
    Consumer Reports


    Tesla ligger foran Audi og Volvo og Mærsje er på nest siseplass.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn