Jeg har alltid likt MX-5 og skulle gjerne hatt en, men med 1,92 på strømpelesten er det vanskelig å få plass. Jeg kan i alle fall ikke ha taket på og kabriolet i Trondheim er ingen god ideJa, det er smått imponerende å holde vekten nede på 1016 kg for 2023-modellen og 1030 for 2024 (nytt mediasystem...).
Til sammenligning veide ur-modellen fra 1989 jevnt 1000 kg og min 2000-modell 1065 kg.
Den har ikke lagt på seg mye daukjøtt som middelaldrende.
2024-modellen ser riktig bra ut, forresten. Jinba ittai.
2024 Mazda MX-5 Roadster
Utforsk 2024 Mazda MX-5 Roadster – designet for å fange den rene kjøregleden gjennom presisjon, kraft og kjøreegenskaper.www.mazda.no
Mao: Eg trur ikkje løysinga ligg direkte i å redusera software og sensorar, sjølv om det hadde vore snedig med sensorar som kunne bytast like lett som ei H7-pære eller eit SD-minnekort.Aksialfluks betyr flate og lette motorer som kan integreres i hvert hjul. Har ikke sett detaljer om hvordan det er løst i prototypen, men med en motor på størrelse med en bremseskive plassert i hvert hjul kan man gjøre mye morsomt i software. Torque vectoring, for eksempel, hvor man dynamisk fordeler dreiemoment til hvert hjul for å kontrollere over- og understyring.
Edruelig og eduelig MF. Musk'n har vel sagt at når du ikke bruker bilen din kunne den gå som taxi uten fører kun vha autopilot - "lansering rett rundt hjørnet" - men vi har ikke sett det enda... Ligger nok på Youtube om man gidder å lete - var vel i en av halleluja lanseringeneIkke farlig å bruke hvis det brukes som forutsatt. Jeg mener autopiloten på min ble markedsført relativt edruelig med hva den kunne og ikke kunne gjøre. Min 2016-modell har en autopilot som under enkelte forhold er et nyttig ekstra lag med passiv sikkerhet. Motorvei er ett eksempel, køkjøring et annet. Det var nok senere at fabuleringen tok overhånd, med "full self-driving" og alt det der.
Det er ikke så mye hjelp i å deaktivere autopiloten om det ikke er motorvei, for det finnes kombinasjoner av lys- og føreforhold som får autopiloten til å slutte å fungere på motorvei også. Eksempelvis snødekke som skjuler markeringene, eller våt vei i mørke belyst av gule natriumlamper som veibelysning. Den frekvensen liker den ikke. En slik logikk basert på veiklassifiseringen i f eks google maps vil være direkte farlig og flytte ansvaret enda lenger bort fra føreren hvor det hører hjemme.
Logikken fungerer i stedet ut fra om den er i stand til å låse seg til veimerkingen eller ikke, her og nå. Hvis den ikke har "lock" kan man ikke aktivere autopiloten, uansett om det er på grunn av nedsnødd motorvei eller svingete landevei med slitte markeringer, og hvis den mister kontakten underveis får man veldig klar beskjed om å ta over kontrollen NÅ.
For min del kunne den gjerne beholdt den opprinnelige funksjonen hvor den kunne fortsette på autopilot ganske lenge. Tror min rekord var 20 minutter eller så før jeg var hjemme og tok over kontrollen selv. Eventuelt finne en annen og mindre masete måte å forsikre seg om føreren følger med eller ikke, f eks basert på kamerasensor eller lignende. Å måtte nappe i rattet hvert minutt blir bare irriterende.
En klassiker fra framtidsforsker: "Man har en tendens til å overvurdere den kortsiktige utviklingen, og undervurdere den langsiktige".Edruelig og eduelig MF. Musk'n har vel sagt at når du ikke bruker bilen din kunne den gå som taxi uten fører kun vha autopilot - "lansering rett rundt hjørnet" - men vi har ikke sett det enda... Ligger nok på Youtube om man gidder å lete - var vel i en av halleluja lanseringene
Ja, men jeg mener det var hype for en senere versjon med kameraer rund baut. Den skulle bli «full self driving». Hype’n for 2016-modellen var «700 hk», og jeg saksøkte Tesla for det da det etterhvert ble klart at bilen ikke kunne yte så mye effekt. Og vant.Edruelig og eduelig MF. Musk'n har vel sagt at når du ikke bruker bilen din kunne den gå som taxi uten fører kun vha autopilot - "lansering rett rundt hjørnet" - men vi har ikke sett det enda... Ligger nok på Youtube om man gidder å lete - var vel i en av halleluja lanseringene
Og hva legger du i det?Nå står det vel klart og tydelig RC på siden der..
Det betyr at det er en prototype.Og hva legger du i det?
Man kan godt gjøre det selv, det er bare et vanlig 12V bilbatteri, men da må man også dra et sted for å kjøpe batteri og deretter kvitte seg med det gamle. VIP service har også sin sjarm. Her kostet batteriet 1432 og jobben 540, pluss moms, tilsammen 2465.Hva kostet en slik jobb av nysgjerrighet; om jeg får spørre?
Ikke noe man kan gjøre selv?
Forøvrig stilig at Cybertruck nå kommer med 48V system, ikke 12V
Eller kanskje det er slik at de som mener mest om «problemene» her inne ikke vet hva de snakker om?Ganske greit at folk som sliter med service på / problemer med Teslaboksene ikke er HFS "skribenter" - skulle blitt litt av ei smørje...
Jaggu! Ja, kanskje det...Eller kanskje det er slik at de som mener mest om «problemene» her inne ikke vet hva de snakker om?
Dét er jo strålende, og i sterk kontrast til hva jeg opplever fra Mobile, når de med passivitet prøver å sno seg unna når det er noe med eldoningen min.Til sagaen om påståtte serviceproblemer hos Tesla: 2013-modellen meldte at 12-voltsbatteriet begynte å bli dårlig. Jeg la inn en sak tirsdag kveld, fikk prisestimat samme kveld, og passer det om vi kommer for å fikse det på torsdag morgen? Ja, takk, passer utmerket. Som sagt, så gjort, og nytt 12V-batteri nå installert. Det gamle tok han med seg. Jeg behøvde bare gå ut for å si «hei» og igjen for å godkjenne jobben.
Jeg har fortsatt ikke sett noe til serviceproblemene «alle» klager slik over.
I dette tilfellet betalte jeg for batteriet og jobben selv, men 540 kr i arbeidspenger for å fjerndiagnostisere, forberede arbeidsordren, kjøre hit, gjøre jobben, og returnere til base er ikke så verst. Lokale håndverkere ville knapt vridd om tenningsnøkkelen før taksameteret hadde passert det beløpet.Dét er jo strålende, og i sterk kontrast til hva jeg opplever fra Mobile, når de med passivitet prøver å sno seg unna når det er noe med eldoningen min.
Men, hvem betaler batteribyttet på bilen din når du ikke gjør det når jobben gjøres?
-Andre som kjøper Tesla med et påslag på kjøpsprisen og inn i en post for reparasjonskostnader?
-Bill Gates?
-Musky fra egen lomme?
-Du selv med et forskudd inn i potten når du kjøpte bilen, og nå får tilbake med god, opplevd service etter ca 10 år?
Det kan jo godt være mulig du ikke leser artikler om forbrukerproblemer, rettssaker og lignende der det folk ikke er fornøyd med Teslaopplevelsen sin, eller at du avfeier det hele med en "jeg opplever ikke dette, altså er artikkelen bare jug, sprøyt og fanteri", men salgsstatistikken viser at det er langt fler enn du som har en Tesla.
Nei, det er veldig bra service, og ikke minst veldig gunstig pris, helt enig.I dette tilfellet betalte jeg for batteriet og jobben selv, men 540 kr i arbeidspenger for å fjerndiagnostisere, forberede arbeidsordren, kjøre hit, gjøre jobben, og returnere til base er ikke så verst. Lokale håndverkere ville knapt vridd om tenningsnøkkelen før taksameteret hadde passert det beløpet.
Opprinnelig serviceavtale på bilen er utløpt forlengst, så jeg tipper regnestykket for Tesla er noe i retning av å være rause med goodwill-arbeid for å kunne selge fler biler. Den 2013-modellen har nok isolert sett vært et tapsprosjekt for Tesla, men jeg aner ikke hvor mange Model 3 og Model Y som har blitt solgt til folk som så den skli forbi i kollektivfeltet, glatt som en oljet makrell, og tenkte at «en dag…»
Meget mulig, men kanskje på en advarselsliste for kundemottaket. Jeg har så definitivt latt dem få vite det når jeg ikke har vært fornøyd, og da har det som regel blitt rettet opp i på utmerket måte. Synes derfor det er fair å gi uttrykk for både hva som har vært positivt og hva som har vært negativt. Hos meg er service og vedlikehold definitivt på den positive listen, Musks stadige hype og fabuleringer på den negative. Der kom det til et punkt hvor jeg tenkte at "OK, hvis dere vil gjøre dette på den amerikanske måten er det greit for meg." Men hvis man først skal saksøke noen for misvisende markedsføring og vinne saken er vel ikke Elons skalp den verste man kan ha hengende i beltet.Har sagt det før. Du står i kursiv hos Tesla Asbjørn
Savner mer av det (generelt her på HFS) til tider. Det har lett for å bli i overkant svart/hvitt - og jammen min opplevelse må da være allmenngyldigSynes derfor det er fair å gi uttrykk for både hva som har vært positivt og hva som har vært negativt.
Dette er jo bare én random undersøkelse. Alle andre undersøkelser (de som ikke fremkommer eller publiseres noe sted) viser at både Tesla og alle andre elbiler er umulig å være misfornøyd med.Hyggelig med positive erfaringer, men det er jo fortsatt bare anekdoter.
Tesla fikk jumboplassen i Autoindex sin kåring i år:
Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen
Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel ender det nok en gang sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.www.bilbransje24.no
Tross at Tesla-eierne ikke er spesielt fornøyde er de mest lojale. Hvorfor kan man jo lure på.
I antall feil er Tesla kun slått av Polestar. Tesla vinner forøvrig ikke en eneste kategori.
Akkurat det er det vel eksakt ingen som har hevdet. JDPowers IQS er en av de KPI'ene alle i bilindustrien følger nøye. Det jeg har påpekt tidligere er at det er to ulike undersøkelser for JDP, Initial Quality og Vehicle Dependability. Hvis man ikke forstår forskjellen mellom dem risikerer man å misforstå resultatene ganske ettertrykkelig. 2023 VDS er her:Dette er jo bare én random undersøkelse. Alle andre undersøkelser (de som ikke fremkommer eller publiseres noe sted) viser at både Tesla og alle andre elbiler er umulig å være misfornøyd med.
En påstand om at noen som helst skal muligens være misfornøyd med elbilen sin faller på sin egen urimelighet, så undersøkelsen er bare fake og oppspinn fra petrol heads.
Dette er jo egentlig ganske gammelt nytt at gruveforholdene er elendige, de samme mineralene ender for øvrig opp i telefon, pad og laptop.Glimmergruvorna .
Fruktene av barnearbeid ender opp i din Tesla.
Verdt å merke seg at artikkelen flagges med advarsel på Twitter av Elon «ytringsfrihet» Musk.
Barnearbeidet er ikke organisert, men består av familier som tilfeldigvis eier en jordlapp hvor barn (dessverre) bidrar til familiens matbord. Elbilindustrien, og alt annet DU også omgir deg med som trenger kobolt, kan sies å gi familien mat på bordet, men det er ikke elbilindustrien som ber om at barn skal jobbe. Det sørger foreldrene for selv. Og det er slik dustejournalistikk som prøver hardt å få folk til å tro at det er kun elbiler som trenger kobolt.Glimmergruvorna .
Fruktene av barnearbeid ender opp i din Tesla.
Verdt å merke seg at artikkelen flagges med advarsel på Twitter av Elon «ytringsfrihet» Musk.
Currently the electronics and automotive industries consume the largest amount of mica. Any electrical device contains a component comprising of mica. In the automotive industry it is estimated that there are up to 15,000 parts that could contain mica in one single car, not only internally but also externally on the car in its paint, giving it its lustrous shine. Mica has recently been used in the form of paper to insulate electric vehicle batteries.
Mica is also a common product within the cosmetics industry. Ground mica is used to give the pearlescent pigments in eyeshadows, shimmer, lipstick, body lotions, shampoo and toothpaste. Many cosmetic companies claim to be ‘animal cruelty free’. Whether they are human exploitation free is another question. Despite press coverage on the use of child mined mica in products, large cosmetics brands are still recording record revenues, such as L’Oréal Paris, the leading beauty manufacturer of 2018, with $31.2 billion that year.
Ja takk, begge deler, sa Ole Brumm, men barnearbeid i India og Afrika er kanskje ikke høyest på listen hos kinesiske myndigheter.Sandy Munro and his associate started looking at a Tesla Model S Plaidbattery. The first thing they saw was the Mica Shield. The Mica Shield is about a 30 pound piece of steel or metal that is on top of the battery. The Mica Shield bolts to a steel frame. The main reason for this appears to be for structural integrity and to better protect from any kind of fire. China has strict requirements, which is causing companies to put in more protection to better protect from fires. Sandy Munro doesn't like the Mica shield because Mica requires mining. He likes fire retardant plastics because it doesn't require mining.
I motsetning til Musk så forsøker ikke JEG meg på tåkelegging og sensur.Barnearbeidet er ikke organisert, men består av familier som tilfeldigvis eier en jordlapp hvor barn (dessverre) bidrar til familiens matbord. Elbilindustrien, og alt annet DU også omgir deg med som trenger kobolt, kan sies å gi familien mat på bordet, men det er ikke elbilindustrien som ber om at barn skal jobbe. Det sørger foreldrene for selv. Og det er slik dustejournalistikk som prøver hardt å få folk til å tro at det er kun elbiler som trenger kobolt.
Du kan jo prøve å lese deg opp på at elbiler benytter stadig mindre kobolt, at det er et engangsforbruk når bilen og batteriet produseres, og at kobolten senere resirkuleres, og at fossilbiler forbruker kobolt så lenge den er i drift.
Bare glede seg til teslabjørn skal kjøre den rundt i 30km/t og medvind i Danmark. Kommer til å ta en stund.NIO et7 med nytt batteri klarte over 100mil.
Håper de nye batteriene kommer til SWAP stasjonene etterhvert.Nio ET7 with 150 kWh semi-solid state battery achieves a 1,044 km range
Nio previously set a world record for mass produced BEVs, reaching range 1,145 km with the new 150 kWh battery.carnewschina.com
Ser prisen er litt drøy foreløpig. Nesten like mye som et par HT kabler i noenlunde high end kvalitet.