Førsteamanuensis Thomas Laudal ved Universitetet i Stavanger var overbevist om at «informant»-setningene var drepende for Kjerkol. – Etter å ha lest hele oppgaven, forandret jeg helt mening.
www.aftenbladet.no
– Kjerkols oppgave er god og handler om en problemstilling som står på egne bein og står trygt på egne data. Det er helt åpenbart etter å lest oppgaven. Likeledes er det åpenbart at to setninger om informanter er kopiert, men de tar ikke vekk noe fra slutningene og resultatene som hun har fått fram i oppgaven.
Laudal mener at setningen
etter «kopi-setningen» gir støtte til Kjerkols forklaring om at setningene henger igjen fra en tidligere versjon.
– I setningen etter en av de kopierte informant-setningene står det «I vår forskning» – som tydelig viser en slags kontrast. Det Kjerkol påsto i går kveld, at sitatene var en del av lengre avsnitt som falt ut, virker troverdig fordi den setningen står rett etterpå. Det ville vært relevant å bruke den eldre oppgaven akkurat der, men da selvfølgelig med henvisning og fotnote.
– Om jeg har fått med meg alt – og jeg har sammenstilt alt det de sentrale mediene har funnet fram – så er det rundt 1 prosent plagiat, og det meste er knyttet til metode og ville ikke hatt noen innvirkning om jeg skulle gitt karakter som sensor.
– Jeg var overbevist om at det var drepende sitater for henne, men etter å ha lest hele oppgaven forandret jeg helt mening. Egentlig er bare det
å komme på å kopiere andres informanter et tegn på at du ikke er interessert i å legge fram nye funn. I denne oppgaven er det masse sitater fra egne informanter.
Om oppgaveskriverne hadde hatt på sitater og klammeparentes, så passer sitatene godt inn der det står. Og setningen etter viser en kontrast. Jeg har tillit til at oppgaven er god og empirisk korrekt. Hun har slurvet på to korte setninger.
– De andre sitatene er uproblematiske. Den tidlige etableringen av «dette er metoden» er en generell sak om hva metoden handler om. Det er idiotisk å ha de kopieringene inn der, men det er ikke relevant for vurdering. Videre i oppgaven viser de at de har full kontroll på metoden og forstår den fullstendig.