Politikk, religion og samfunn Nok et genialt trekk av de rødgrønne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1


    – Kjerkols oppgave er god og handler om en problemstilling som står på egne bein og står trygt på egne data. Det er helt åpenbart etter å lest oppgaven. Likeledes er det åpenbart at to setninger om informanter er kopiert, men de tar ikke vekk noe fra slutningene og resultatene som hun har fått fram i oppgaven.

    Laudal mener at setningen etter «kopi-setningen» gir støtte til Kjerkols forklaring om at setningene henger igjen fra en tidligere versjon.

    – I setningen etter en av de kopierte informant-setningene står det «I vår forskning» – som tydelig viser en slags kontrast. Det Kjerkol påsto i går kveld, at sitatene var en del av lengre avsnitt som falt ut, virker troverdig fordi den setningen står rett etterpå. Det ville vært relevant å bruke den eldre oppgaven akkurat der, men da selvfølgelig med henvisning og fotnote.

    – Om jeg har fått med meg alt – og jeg har sammenstilt alt det de sentrale mediene har funnet fram – så er det rundt 1 prosent plagiat, og det meste er knyttet til metode og ville ikke hatt noen innvirkning om jeg skulle gitt karakter som sensor.

    – Jeg var overbevist om at det var drepende sitater for henne, men etter å ha lest hele oppgaven forandret jeg helt mening. Egentlig er bare det å komme på å kopiere andres informanter et tegn på at du ikke er interessert i å legge fram nye funn. I denne oppgaven er det masse sitater fra egne informanter.

    Om oppgaveskriverne hadde hatt på sitater og klammeparentes, så passer sitatene godt inn der det står. Og setningen etter viser en kontrast. Jeg har tillit til at oppgaven er god og empirisk korrekt. Hun har slurvet på to korte setninger.

    – De andre sitatene er uproblematiske. Den tidlige etableringen av «dette er metoden» er en generell sak om hva metoden handler om. Det er idiotisk å ha de kopieringene inn der, men det er ikke relevant for vurdering. Videre i oppgaven viser de at de har full kontroll på metoden og forstår den fullstendig.
    Jeg mener å ha lest at denne Laudal har stått på bystyrelistene til AP i Stavanger så helt uten bias er han vel ikke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jepp, fikk akkurat opp nyhetsvarsel om det.
     
    Ble medlem
    27.10.2023
    Innlegg
    1.373
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Da har seks av Støres statsråder takket for seg, etter skandaler.

    Og det Borch har gjort er ikke en fillesak. Det er klare regler for en masteroppgave, som fører til en kvalifikasjon man skal kunne innestå for. Å bedrive direkte avskrift, ordrett, er ikke innafor og definitivt ikke "selvplagiat", som hun bedømte så alvorlig at staten anket avgjørelsen som gikk mot dem.

    Og den anken er nok foranledningen til at noen tenkte: Hmmm, hva med Borchs masteroppgave?

    Frp bør vel gå veldig stille i dørene?

    Vis vedlegget 987639
    Frp har virkelig ikke noe å slå i bordet med.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.469
    Antall liker
    9.793
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jonas kunne fortelle at han følger saken nøye.

    Noe mer var vel ikke å vente heller. Sandra Borch utviste en oppsiktsvekkende grad av handlekraft da hun trakk seg umiddelbart, uypisk for regjeringen Støre. Jonas vil vel tøyle gjengen sin og unngå slike uansvarlige blaff av initiativ og besluttsomhet i fremtiden.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.446
    Jeg mener å ha lest at denne Laudal har stått på bystyrelistene til AP i Stavanger så helt uten bias er han vel ikke.
    Nei, han er skikkelig inhabil da han engang har stått på en valgliste. Hallo...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.242
    De har nok hatt en artig dag på desken i DN


    «Litt over halvveis i vårt masterløp, pakket vi sekkene våre og gikk Norge på tvers.»

    Setningen over er hentet fra masteroppgaven til Ingvild Kjerkol. I forordet forteller hun og medforfatteren hvordan turen de gikk sammen på mange måter kunne sammenlignes med masterprosessen selv: «I løpet av turen fra Stjørdal til svenskegrensen, opplevde vi at kart og terreng ikke alltid stemmer». Underveis ble det behov for «kreative tilnærminger».

    ...

    «Det har ikke gitt oss gnagsår», skriver Kjerkol om den jobben både oppgaven og turen har krevd. Det samme kan ikke sies om regjeringen. Krisene, tabbene og tillitsbruddene er blitt begått med et omfang som er langt forbi komisk. Regjeringens dårlige oppslutning og forvitrende styringsautoritet står for deres egen regning. Politikerforakt og synkende tillit til myndighetene har vi et felles ansvar for.

    Det skal mer til enn havrekjeks og godt humør for å komme seg over dette fjellet her. Vi trenger turledere med selvdisiplin og stålkontroll.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.384
    Antall liker
    11.075
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å ha lest at denne Laudal har stått på bystyrelistene til AP i Stavanger så helt uten bias er han vel ikke.
    Han har stilt på liste for ap i 2007 og 2011, men sto på mdg sin liste ved siste valg.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    698
    Torget vurderinger
    1

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Jonas kunne fortelle at han følger saken nøye.

    Noe mer var vel ikke å vente heller. Sandra Borch utviste en oppsiktsvekkende grad av handlekraft da hun trakk seg umiddelbart, uypisk for regjeringen Støre. Jonas vil vel tøyle gjengen sin og unngå slike uansvarlige blaff av initiativ og besluttsomhet i fremtiden.
    Og et av Støres favorittuttrykk som beroliger oss i en slik tung stund måtte komme. zzzzz "...... saken med største alvor.... " zzzzzz
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Minner meg litt om ei som brukte venninnene sine som informanter i en hovedfagsoppgave på 90-tallet.
    Hearsay er at innanfor ein del språkfaglege disiplinar er det visst ikkje heilt uvanleg å driva forsking på ungane sine, også internasjonalt.

    Meir poengtert: Eg ser eigentleg ikkje det heilt store problemet dersom dette vert reflektert over i metodekapitlet. Det, saman med at eine forskaren er profilert helsepolitikar. Det hadde vore vanskeleg å intervjua tilsette i den kommunale helsetenesta i Stjørdal utan å treffa ein Ap-medlem, trur eg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Hvis man bevisst jukser på en oppgave, ville det da ikke være bedre å jukse slik at oppgaven blir vurdert bedre enn en D?
    D på en masteroppgave er skikkelig dårlig. Her må jo veilederen ha gjort en elendig jobb.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Hearsay er at innanfor ein del språkfaglege disiplinar er det visst ikkje heilt uvanleg å driva forsking på ungane sine, også internasjonalt.

    Meir poengtert: Eg ser eigentleg ikkje det heilt store problemet dersom dette vert reflektert over i metodekapitlet. Det, saman med at eine forskaren er profilert helsepolitikar. Det hadde vore vanskeleg å intervjua tilsette i den kommunale helsetenesta i Stjørdal utan å treffa ein Ap-medlem, trur eg.
    Når det gjelder mitt eksempel så var det ikke reflektert i metodebeskrivelsen i det hele tatt. Informantene var et representativt utvalg osv osv. Venninner eller partikamerater... not so much.

    Forskning ?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det strammer seg kraftig til. Vi venter på neste utgave av forklaring. Men nå har hun jo tatt et type politi / jura standpunkt. Kommenterer ikke da saken er under "etterforskning". Som Jonas G.

    Godt å se pressen gjør jobben sin. Sjøl om noen i bartefylket med partibok mener at dette er, heksejakt , unødvendig pirk osv,,,,,
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Hvis man bevisst jukser på en oppgave, ville det da ikke være bedre å jukse slik at oppgaven blir vurdert bedre enn en D?
    D på en masteroppgave er skikkelig dårlig. Her må jo veilederen ha gjort en elendig jobb.
    Har det stått noe sted at Kjerkol fikk en D på masteren? Ikke akkurat noe mesterverk, i så tilfelle.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Tja. Nokre mastergrader er det, andre er det ikkje. Eg trur Reddit-brukaren linguanordica (op.cit) har eit poeng når ho seier at kanskje formatet på masterarbeid kunne vorte endra for dei meir yrkesfaglege masterutdanningane; å vera likare fagtekstar dei skal skriva seinare, ikkje lik faglege monografiar.

    Det som har slått meg i denne saka er eigentleg at det er så mange profilerte akademikarar som uttalar og engasjerer seg, egga opp av den idiotiske sjølvplagieringssaka.

    Når stormen har stilna og Kjerkol (kanskje) har gått av (noko som vil utløysa opprør i Trønder-Ap, det er eg sikker på), må akademia gå i seg sjølv.

    Korleis kan to, eigentleg tilfeldig utvalde masteroppgåver frå to UNIVERSITET på to ulike fag, båe vera så fulle av slurv og plagiat at dei nærast ramlar saman ved offentleg ettersyn? Kor mange masteroppgåver gjeld det? Stiller vi for høge krav, krev vi for lite undervegs og bruker kommisjonane for lite tid på den slags revisorarbeid som offentlegheita no gjer? Dette er ei heftig bombe.

    Slik eg ser det, inspirert av NPM-prinsippet @Asbjørn la fram i skuletråden, er dette også eit slags svik mot studentane (inkl Borch og Kjerkol). Dei burde forventa at når dei har levert eit arbeid, med rettleiing undervegs og ein sensurkommisjon til slutt, og fått det godkjent, så står det seg. Kanskje utdatert eller irrelevant etter nokre år, men ikkje plukka i sund som eit karakterdrap når ein er ein offentleg person.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Skyldes ikke karakterdrap i disse tilfellene at det er avdekket en karakterbrist ?
    Jo. Og det tradisjonelle forsvaret i akademia er at vi skal ta det som er levert “i beste meining”. Men det funkar jo tydelegvis ikkje.

    Eg prøver ikkje å frikjenna Borch og Kjerkol, men det er noko med at når ei avhandling kan liggja i ti år som ei udetonert bombe, heller enn å vera ei der-og-då arbeidsprøve på at du kan levera eit fagleg arbeid i den disiplinen du har valt, så er det noko som ikkje heilt funkar.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Jo. Og det tradisjonelle forsvaret i akademia er at vi skal ta det som er levert “i beste meining”. Men det funkar jo tydelegvis ikkje.
    Helt enig. Overfor personer med karakterbrist så funker ikke dette.
    For meg fremstår det underlig at en person som for eksempel Sandra Borch søker så høye verv i samfunnet når hun vet at det ligger en slik udetonert bombe i hennes fortid som med all tydelighet viser at hun mangler helt grunnleggende holdninger.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    , er dette også eit slags svik mot studentane (inkl Borch og Kjerkol). Dei burde forventa at når dei har levert eit arbeid, med rettleiing undervegs og ein sensurkommisjon til slutt, og fått det godkjent, så står det seg. Kanskje utdatert eller irrelevant etter nokre år, men ikkje plukka i sund som eit karakterdrap når ein er ein offentleg person.
    Vi må passe oss litt for å frata mennesker alt ansvar for hva de gjør.

    Jeg tenker jo at det har gått inflasjon i Mastergrader og utdanningsnivå, men skal ikke en Mastergrad være et bevis for at man kan håndtere vitenskapelig metode - og derunder greie å skille mellom hva jeg har skrevet og hva andre har skrevet. Et eller annet sted i denne prosessen må det jo foreligge en eller annen bekreftelse fra studenten at det man leverer inn er sitt eget og ikke noe man har kopiert fra andre. Jeg har også gjort mye hastverksarbeid i mine studier - men slik copy/paste aktivitet har jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Vi må stå ansvarlig for egne handlinger.

    Når det gjelder selvplagiering - er jeg vel på linje med Bx - at man skal ikke få "cred" for samme arbeid mer enn en gang. Så man kan selvsgat jobbe videre med en oppgave og levere flere ganger, men man kan ikke bruke samme tekst i en annen oppgave når den er godkjent uten sitering. Og den kan heller ikke brukes i eksamenssammenheng dersom det er tidsbegrensning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.242
    Hvis man bevisst jukser på en oppgave, ville det da ikke være bedre å jukse slik at oppgaven blir vurdert bedre enn en D?
    D på en masteroppgave er skikkelig dårlig. Her må jo veilederen ha gjort en elendig jobb.
    Han fyren fra Stavanger(?), som etter å ha lest det, omtalte det som "et solid stykke arbeid". Dersom han faktisk mener det så burde jo Kjerkhol klage på sensuren. Man får ikke D på "et solid stykke arbeid".
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Det var vel Borch som fikk D og ikke Kjerkhol (som vi vet). Men mistanken om at de som styrer land og samfunn ikke er av de aller skarpeste knivene i skuffen, blir uansett ikke svekket. Så internettets mange konspirasjonsteoretikere bør begynne å se mindre etter konspirasjoner og mer etter inkompetanse.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.809
    Torget vurderinger
    1
    Gjøres det søk på mastergradene til forrige regjering? Greit å vite hvem som kommer tilbake og ikke.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Har ikke fulgt så nøye med men lurer litt på hvor veilederne har vært i disse to sakene.

    Vel har studenter ansvar for egen læring og oppgaver, men noe skurrer når veiledere og sensorer slipper gjennom plagiat av tidligere arbeid ved samme universitet, og man må sette sin lit til journalister for å finne noen timer til å avdekke dette i en mediehverdag ellers fylt til randen av kjendisstoff som skal publiseres.
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    438
    Antall liker
    567
    Sted
    Bærum
    Ikke bare har det gått inflasjon i mastergrader, men jammen har det gått inflasjon i universiteter også. Så et universitet er ikke nødvendigvis det det var kvalitetsmessig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hun er så ferdig, må bare kokes litt til. Så blir det spennende å se hvem media har som neste i køen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke bare har det gått inflasjon i mastergrader, men jammen har det gått inflasjon i universiteter også. Så et universitet er ikke nødvendigvis det det var kvalitetsmessig.
    Det er heilt sant.

    No skal det seiast at dette til ein viss grad er ei følgje av strukturreformane i UH-sektoren som Isaksen skal ha æra for (men også ein del andre endringar i styring og finansiering, og det igjen heng saman med at alle skal gå ut med mastergrad).

    Universitetsstatusen til Nord har hange i ein tynn tråd no og då, om eg hugsar rett.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Hun er så ferdig, må bare kokes litt til. Så blir det spennende å se hvem media har som neste i køen.
    Først aksjeformue, no masteroppgåver.


    NRK har sjekka mastergrader og andre oppgåver til fleire kjende politikarar dei siste dagane.

    Vi har ikkje funne plagiat i doktoravhandlinga Oddmund Løkensgard Hoel leverte i historie ved NTNU i 2009.
    (Det siste ville overraska meg. Stort. Utover det har eg ikkje tenkt å seia så veldig mykje om den nye UH-statsråden, sidan han er ein bekjent av meg).
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    noe skurrer når veiledere og sensorer slipper gjennom plagiat av tidligere arbeid ved samme universitet
    Til opplysning så har veileder ingen vetorett i skriving av masteroppgaver. Og sensorer har ikke tilgang på plagiatverktøyet, det er det administrasjonen som har.

    Studenten er en myndig og ansvarlig fagperson. Veileder gir veiledning, men skal ikke ta avgjørelser på studentens vegne. Sensor skal vurdere besvarelsens kvalitet. Administrasjonen skal sjekke om det er treff i plagiatkontrollverktøyet.

    Ingen fagfolk kjenner alle fagtekster, så selv nøye gjennomlesing kan være utilstrekkelig for å oppdage plagiat. Jeg minner om Sudbø-saken, der fryktelig mange mennesker leste materialet før fusket ble oppdaga:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn