Jeg syntes han svarte bra. Setter pris på sånne innlegg her.
Kunne dog tenkt meg en borring i målemetoden på diskantene. Hvis de bruker en eller annen samtidig støy (hvit, rosa, whatever) så kan slike peaker som vi så være harmoniske forvrengninger eller ikke. Er det et log sveip så blir harmoniske filtrert vekk. Så vi trenger kanskje begge. Håper Snickers kan utdype.
Vi kan filtrere ut harmoniske både fra pink/white noise og fra log sweep, men jeg tror presisjonen er høyere når vi kjører sveip.
Det vanlige er at man tar hele datapakken inn i alle typer tidsdomeneplot, mens man filtrerer dem i frekvensdomeneplot slik at man kan studere dem separat.
Det virker å være et ganske stødig og enkelt matematisk forhold mellom energien i de ulike oppbrytningene, hvor mye den stiger, og hvor mye den generelle frekvensresponsen stiger ved oppbrytningsfrekvensen. Siden T25A ble brukt som eksempel over så tar jeg den som eksempel her også:
Frekvensresponsen viser en oppbrytning ved ca 32kHz som ligger omkring 16dB over den fundamentale målt rett på aksen.
Vi ser at vi får spor av oppbrygningen på 2. harmonisk ved 16k, 3. harmonisk ved drøyt 10k, samt ved ca 12k. Videre ser vi liknende spor for 4. harmonisk ved noe under 9k og for 5. harmonisk ved ca 6,3k. Det ser ut til at den matematiske sammenhengen av en eller annen grunn blir mer kompleks for 3. og 4. harmoniske. Men om vi ser på relativ stigning i 3., 4. og 5. ser ikke ca 16dB ut til å være helt feil. Det ligger da naturligvis skjult en viss utvikling i den aktuelle harmoniske komponenten som følger av andre ting.
Om vi ser på målingen på 11,2V, som er den høyeste han har gjort og representerer veldig høy lyd i praksis, ser vi at det høyeste bidraget ligger i 2. harmonisk på -30dB. Det betyr at selv inklusive forsterkningen vi har ved 32kHz ligger vi altså fortsatt 30dB under selve signalet.
Det er lurt også å tenke over at dette er en 2. harmonisk overtone. Ikke bare ligger den på 32kHz, og er 30dB dempet, men den er også i et direkte harmonisk forhold til grunntonen som gjør at det ville vært lite påfallende selv ved helt andre frekvenser og nivåer. -30dB tilsvarer ca 3% av signalet.