Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.529
    Antall liker
    23.235
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1718283459399.png

    Well, now what can a poor boy do
    Except to sing for a rock and roll band?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.609
    Torget vurderinger
    2
    En hel sommers regnvær på 20 minutter. Not bad. Furevik arbeider i Bergen (professor, direktør for Nansen Environmental and Remote Sensing Center).

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En hel sommers regnvær på 20 minutter. Not bad. Furevik arbeider i Bergen (professor, direktør for Nansen Environmental and Remote Sensing Center).

    Kommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.

    1718379414242.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.609
    Torget vurderinger
    2
    Kommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.

    Vis vedlegget 1031964
    Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.

    Det blir mange "Å inn i helvete, hva faen har jeg gjort?" øyeblikk for dem i årene som kommer.

    Man får, i det minste, håpe de har forberedt seg litt og forsøkt å ta noen kloke valg, for dette blir litt av et bukkeritt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.906
    Antall liker
    10.592
    Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.

    Det blir mange "Å inn i helvete, hva faen har jeg gjort?" øyeblikk for dem i årene som kommer.

    Man får, i det minste, håpe de har forberedt seg litt og forsøkt å ta noen kloke valg, for dette blir litt av et bukkeritt.
    De kommer dessverre aldri til å forstå det. :(
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.848
    Antall liker
    8.539
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke man skal holde pusten i påvente av twitter og fjesbok-poster med overskriften "Å faen, jeg tok visst feil!!!" nei. De få som finner til vettet alt for sent vil selvsagt bare forbigå det i stillhet og slette postene sine.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.574
    Antall liker
    9.377
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Flertallet av klimasurrealistene er godt voksne, og godt er det. Det er ungdommen vi må satse på.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    2.141
    Torget vurderinger
    8
    Kommentarene nedenfor gir ikke mye håp for menneskeheten. Hvor mange av disse som er bot’er vet jeg ikke, men Musks txitter har tydeligvis blitt hekkeplass for sånne.

    Vis vedlegget 1031964
    Nå var det vel du som påstår at klimaforandringene er menneskenes skyld men slapp av nå kjører halve Norge elbil så det går nok bra
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det vel du som påstår at klimaforandringene er menneskenes skyld men slapp av nå kjører halve Norge elbil så det går nok bra
    Jeg påstår det, ja, og det samme gjør 100 % av verdens vitenskapsfolk på området. Men det må nok litt mer enn det til for å løse det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Klimasurrealistene mobiliserer kjapt når noen av de ledende norske klimaforskerne mener noe som helst i sosiale medier.

    Det blir mange "Å inn i helvete, hva faen har jeg gjort?" øyeblikk for dem i årene som kommer.

    Man får, i det minste, håpe de har forberedt seg litt og forsøkt å ta noen kloke valg, for dette blir litt av et bukkeritt.
    Likefullt tviler jeg på at noen av disse klimadustene er i nærheten av dine bidrag til global oppvarming, eller har to Teslaer, enebolig og feriehus i utlandet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.574
    Antall liker
    9.377
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan være greit å starte med å forstå problemene verden står ovenfor, deretter kan vi bruke vår forståelse ved valg av politikere og egne handlinger.
    Å være ignorant er sjeldent et sjakktrekk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, viktig å komme i gang ned prosjekter for å modne teknologien og få ned kostnader.

    Jeg vil anta at en av de som jevnlig poster dommedagsprofetier og klager over at ingen skjønner hva som kreves, snart vil avskrive dette som håpløst, for dyrt og vise til hvor mange anlegg som skal til osv...før det postes en ny varmerekord og ny klage på at ingen gjør noe.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    3.709
    Torget vurderinger
    4
    Jeg jobber i ett av selskapene som skal fronte det. Dette er private penger så det må bli lønnsomt hvis det skal bli noe av. Dyr co2 avgift er en viktig faktor samt få til ett closed system for feks gasskraftverk
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Likefullt tviler jeg på at noen av disse klimadustene er i nærheten av dine bidrag til global oppvarming, eller har to Teslaer, enebolig og feriehus i utlandet.
    Du glemte å nevne en RIB og en MX-5 Miata i listen, pluss diverse annet leketøy. Likevel, det er ennå ingen som har greid å forklare meg på hvilken måte globale klimautslipp øker ved at jeg eier dette enn at noen andre gjør det. Så langt har jeg fått ned energiforbruket i den svenske eiendommen med ca 30 % siden jeg overtok. Det skal ned 20-30 % til, har jeg tenkt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Likevel, det er ennå ingen som har greid å forklare meg på hvilken måte globale klimautslipp øker ved at jeg eier dette enn at noen andre gjør det.
    Det er mildt sagt fascinerende at du greier å lure deg selv til å tro at du ikke har store utslipp med enebolig, feriehus i utlandet, 3 biler, båt og en haug med annet stasj - alt du eier er produsert med betydelige CO2 utslipp.

    Det er mulig du driver og lurer deg selv med å si at du har kjøpt dette brukt, men det betyr jo bare at siden disse tre tingene disponeres av deg - så må andre som har behov for feks bil - kjøpe en annen brukt bil enn den du har, og det skaper etterspørsel, og siden det er et stort marked for nyere brukt-biler - så vil mange kjøpe nye biler, fordi det er lett å selge de uten for store tap etter noen år. Det produseres ca 100 millioner biler hvert år - jeg vil anta at du skjønner at det har CO2 utslipp.

    Ellers kan jeg jo bruke din logikk på mitt utslipp - spiller jo ingen rolle om jeg spiser kjøtt - jeg kjøper det i butikken og den kua/grisen er jo allerede død - ergo jeg bidrar ikke til utslipp.

    Jeg vil anta ditt CO2 avtrykk er 3-5 ganger høyere enn hva som er globalt bærekraftig for hele befolkningen - til og med etter at du har brukt en haug med penger og ressurser (Isolasjon, nye vinduer, varmepumpe, styringssystem, osv) på å kutte utslippene på din svenske feriehus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.609
    Torget vurderinger
    2
    Og vi kan glede oss over at "vannlandet i nord" vil bli populært i årene som kommer. I sin bok "Blå" beskriver Maja Lunde en flyktningeleir i Frankrike, der franske flyktninger sitter i håp om å få lov å migrere til Norge. Perpignan i Frankrike har hatt kritisk lav nedbør i over to år.

    Landbrukssjef Fabienne Bonnet i Pyrénées-Orientales bekreftet i mars i fjor at regionen nå opplever samme nedbør som Jordan.
    Hun nølte ikke med å si: - De neste migrantene, det er oss.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mildt sagt fascinerende at du greier å lure deg selv til å tro at du ikke har store utslipp med enebolig, feriehus i utlandet, 3 biler, båt og en haug med annet stasj - alt du eier er produsert med betydelige CO2 utslipp.
    Tja, eller at jeg kjøpte eiendommen av noen som bor i USA, og at det går med en helskottans mindre fossiljuice om jeg triller ned hit i elbil enn om man flyr inn fra Miami eller San Diego hver gang man skal gjøre noe her.

    Husk også at utslippsmessig break-even for elbil vs fossil er allerede ved ca 30000 km. Jeg har tilsammen over 300000 km i elbil nå. Den ene bensinslukeren jeg hadde før elbilene antar jeg er skrotet nå, muligens begge. Etterhvert som de forsvinner ut av sirkulasjon opphører forbruket.

    Men selvsagt er ikke mitt CO2-avtrykk bærekraftig. Ikke ditt heller.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Morsom måte å regne på, men tror du er ganske alene om å regne slik.

    Vet ikke hva du legger i break-even, men hvis du ikke skjønner at å kjøre 300 000km i 2-tonn elbil gir betydelige utslipp så er det langt til mål her.

    Du er jo ofte glad i tommelfingerregler - en slik er at ditt CO2 avtrykk er proporsjonalt med økonomisk forbruk.

    Jeg er 100% klar over at ingen i den vestlig verden er villig til å redusere forbruk til et globalt bærekraftig nivå, derfor har jeg hele tiden argumentert for teknologiske løsninger, markedskreftene og kjernekraft. Men jeg går ikke rundt og er oppgitt over at alt går til helvete og at ingen skjønner alvoret, mens jeg selv lever på et velstandsnivå blant de 1 promille rikeste i verden
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg legger i break-even er at merforbruket ved å produsere en elbil fremfor en fossilbil er utlignet av lavere forbruk allerede et sted rundt 30000 kjørte km. Det er litt pessimistisk regnet, siden det reelle tallet for Norge er ca 13500 km ifølge denne studien.

    De kom til at utslippet fra produksjonen tilsvarer 47 g pr km over hele bilens levetid for en typisk elbil, 33 g for en ditto fossilbil. Da regnet de at bilen kjører 278000 km i løpet av levetiden.

    Det marginale CO2-utslippet ved å kjøre en eksisterende elbil 1 km er stort sett utslippene fra 0,2 kWh elektrisitet på skandinavisk nett. Det er ca 15 g pr kWh, altså 3 g CO2 pr km.

    Gjennomsnittsutslippet for nyregistrerte personbiler i EU/EØS er nå 108 g CO2/km

    Til sammenligning slipper et menneske ut ca 30 g pr time bare ved å puste.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det marginale CO2-utslippet ved å kjøre en eksisterende elbil 1 km er stort sett utslippene fra 0,2 kWh elektrisitet på skandinavisk nett. Det er ca 15 g pr kWh, altså 3 g CO2 pr km.
    Jeg skjønner jo at du gjerne vil regne bort anskaffelseskostnadene, men hvis jeg regner på samme måte som deg, og gjør følgende:
    • Kjøper meg en eksisterende hytte på Geilo, men stort solcelleanlegg/batteripakke som gjør at den netto ikke bruker strøm.
    • Kjøper en brukt Tesla og plasserer i garagen som hyttebil.
    • Kjøper brukt snøskuter som skal stå i garagen.
    • Kjøper meg en brukt Porsche her i Bergen som sommerbil/kosebil
    • Bytter ut Leafen med en nye og større elbil (Men fortsatt brukt)
    • Også bytter jeg ut min hybrid bil med den største Teslaen.
    • Kjøper en brukt cabincruiser og legger nede i Nordåsen her
    Så kan jeg hevde at jeg virkelig har gjort en innsats for klimaet - da jeg kommer til å bruke mindre bensin på snøskuter, cabincruiser og sommerporschen enn det min snart ti år gamle hybrid bruker nå.

    Jøss - nå ble det klimagreiene mye lettere å få til. Jeg kan jo til og med kjøpe et feriehus i Spania fra en som reiste 20 ganger i året, og hvis vi da bare reiser 10 ganger i året (Vi kan jo bruke cabincruiseren og hytte på Geilo også) så spares det jo mye CO2 der også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, om du kastet ut den ti år gamle hybriden til fordel for en orntli’ elbil ville det ihvertfall hjelpe litt. Det er de fremtidige utslippene du kan gjøre noe med, og den cabincruiseren ville senke årets CO2-budsjett for din del før du har kommet spesielt mange sjømil fra kai. Hvis det holder deg fra å ta en årlig sydentur og/eller guttetur til London kan det likevel tenkes at nettoen blir nær null.

    Generelt tenker jeg at det er langt bedre å ta vare på ting man har, vedlikeholde og reparere, heller enn stadig å kjøpe nytt og holde forbrukskarusellen gående. Det gjelder alt fra klær til hus, og (el)biler et sted imellom. Da kjøper man også ting av bra kvalitet som er tenkt å vare lenge og som lar seg vedlikeholde.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.972
    Antall liker
    8.773
    Sted
    Oslo
    Tja, om du kastet ut den ti år gamle hybriden til fordel for en orntli’ elbil ville det ihvertfall hjelpe litt.

    Generelt tenker jeg at det er langt bedre å ta vare på ting man har, vedlikeholde og reparere, heller enn stadig å kjøpe nytt og holde forbrukskarusellen gående. Det gjelder alt fra klær til hus, og (el)biler et sted imellom. Da kjøper man også ting av bra kvalitet som er tenkt å vare lenge og som lar seg vedlikeholde.
    For 20-30 år sia pleide jeg å si at det var vanvittig å bruke en maskin på 1 tonn for å frakte én kontorist til jobben.
    Nå veier for fanden den maskinen nærmere 2 tonn og vannviddet er ikke mindre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For 20-30 år sia pleide jeg å si at det var vanvittig å bruke en maskin på 1 tonn for å frakte én kontorist til jobben.
    Nå veier for fanden den maskinen nærmere 2 tonn og vannviddet er ikke mindre.
    Mulig det, men jeg tar gjerne toget til jobben (hvis det en sjelden gang går). Et type 75 togsett veier 218 tonn og har 295 seter. Det er 740 kg pr sete, det også. Utenfor rushtiden går de beste fall halvfulle, på natten nesten tomme. Vanvidd?

    Vys bærekraftsrapport sier 10 g utslipp pr passasjerkilometer som livstidsutslipp for elektrisk tog, med henvisning til en Chalmers-rapport, men jeg har ikke funnet faktiske tall for deres energiforbruk ennå.

    Edit: Fant det, godt begravd i rapporten, ca 3,5 g CO2/passasjerkilometer på elektriske tog. Altså litt mer enn om jeg kjører mutters alene i en Tesla, siden jeg ikke behøver å kjøre tom bil hele tiden. Og da har de ikke regnet med alle buss for tog.

    1718556644680.png
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja, om du kastet ut den ti år gamle hybriden til fordel for en orntli’ elbil ville det ihvertfall hjelpe litt. Det er de fremtidige utslippene du kan gjøre noe med, og den cabincruiseren ville senke årets CO2-budsjett for din del før du har kommet spesielt mange sjømil fra kai.

    Generelt tenker jeg at det er langt bedre å ta vare på ting man har, vedlikeholde og reparere, heller enn stadig å kjøpe nytt og holde forbrukskarusellen gående. Det gjelder alt fra klær til hus, og (el)biler et sted imellom. Da kjøper man også ting av bra kvalitet som er tenkt å vare lenge og som lar seg vedlikeholde.
    Jeg er veldig enig i at det er bedre å ta vare på de tingene man har, og jeg tror det er bedre for klima og miljø jo mindre stash man har. Derfor tror jeg det er mye bedre for verden om jeg kjører min hybrid til den skrotes, fremfor å kjøpe en nyere elbil -> fordi den elbilen skal produseres - og å produsere en ny elbil er veldig ressurskrevende - ikke bare CO2 utslipp.

    Til slutt så tenker jeg at det er uheldig om alle regner utslipp på sin måte. Da vil han som kjøpte ny Tesla - bare regne 2 år av levetiden som sitt Co2 utslipp siden han solgte den til deg. Og hvis du ikke regner noe produksjonsutslipp - siden du kjøpte noe som allerede var produsert så er store deler av utslippet allerede borte.
    Dette går igjen på mange felter - han som kjører Tesla i Europa har kjøpt grønne sertifikater for strømmen han bruker - så han er utslippsfri, du viser til produksjonsmiksen i Norge og at den er grønn - og hopper bukk over at strømselskapet har solgt de grønne sertifikatene til utlandet - resultatet er at begge hevder å kjøre grønt, mens det bare er strøm nok til at en gjør det. Osv.

    Uansett - jeg gir meg ikke på hovedpoenget - utslippene dine (og mine) er i det store og hele proporsjonale med forbruket.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hopper ikke bukk over det, siden mine strømabonnementer er sertfisert fossilfri, men jeg syntes det var mer redelig å regne fra faktisk produksjonsmiks på nettet enn å påstå at det er eksakt lik null pga grønne sertifikater.


    Jeg kjøpte mine Tesla nye og MX-5 brukt, forresten, men den relevante beslutningen er hvilken av dem jeg bruker neste gang jeg skal til Trøndelag for å besøke slektninger. Det er påvirkbart. I det ene tilfellet blir det ca 3,3 kg CO2-utslipp i løpet av turen, i det andre ca 220 kg. Decisions, decisions.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.972
    Antall liker
    8.773
    Sted
    Oslo
    Jeg hopper ikke bukk over det, siden mine strømabonnementer er sertfisert fossilfri, men jeg syntes det var mer redelig å regne fra faktisk produksjonsmiks på nettet enn å påstå at det er eksakt lik null pga grønne sertifikater.


    Jeg kjøpte mine Tesla nye og MX-5 brukt, forresten, men den relevante beslutningen er hvilken av dem jeg bruker neste gang jeg skal til Trøndelag for å besøke slektninger. Det er påvirkbart.
    Inntil noen kommer opp med et sikringsskap som kan sortere fossil strøm fra grønn strøm, så er såkalte "grønne" strøm sertifikater verre scam og snake oil enn noen overprisa HiFi kabler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.121
    Antall liker
    16.609
    Torget vurderinger
    2
    Så det skal være helt tydelig hvor tåpelig denne argumentasjonen er.

    "Den broen er usikker, det er flere rustskader på bæreelement og disse må utbedres."
    "Neida, helt unødvendig. Broen er sikker. Og jeg har sett deg bruke den, så du har ingen troverdighet i saken."

    Pressen hadde mye glede av å skrive om Rasmus Hanssons bruk av en SUV, med dieselmotor, må vite. Dermed var alt han hadde å komme med om miljø og klima helt utroverdig. Helst burde han gått barføtt.

    Ditto om Davos-møtene, som uten grunnlag utgis for å være klimamøter, noe de selvsagt ikke er, og der klimadottene har glede av å vise til privatflyene til verdens rikeste og mektigste personer, som selvsagt ikke bedriver klimasnakk i Davos. De skaper nettverk, inngår deals og sørger for å bli rikere og mektigere. At klima er på agendaen, sammen med en mengde andre saker, betyr ikke at det bedrives klimapolitikk der.

    Hva OMF mener å oppnå med sine usaklige personangrep får vel han prøve å forklare, i den grad det han har å komme med har noen interesse. Selv mener jeg det er fullkomment uinteressant.

    Er det siste et personangrep? Nei, det er en konklusjon.

    Pressen begynte å skrive om Hanssons dieselbil i 2015. De gjør det fortsatt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Pressen begynte å skrive om Hanssons dieselbil i 2015. De gjør det fortsatt.
    Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.972
    Antall liker
    8.773
    Sted
    Oslo
    Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.
    Det beste hadde vel vært om Hansson lot være å kjøre bil?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå argumenterer vel jeg for at det Hansson gjør er best for miljøet/klima, mens Asbjørn argumenterer for at det er en stor klimagevinst om han vraker den og kjøper en 2 år gammel Tesla isteden.
    Ja, det gjør jeg faktisk. Nå vet jeg ikke hvilken motorvariant han har, men en bensindrevet 2007-modell Toyota RAV4 er oppgitt til 202 g/km. Med «normale» 15000 km pr år er det tre tonn CO2 pr år.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, kommer an på hvem du spør. Enkelte har regnet seg frem til at det er bedre å kjøre Tesla enn gå.
    Inkrementelt stemmer jo det. Om jeg slipper ut ca 20 g CO2 pr time i ro blir det glatt det tredobbelte om jeg løper. Denne studien kom til 55 g/km for en person på 70 kg med vanlig fransk diett. Andre har regnet ut et merforbruk på ca 35 g CO2/km ved å gå vs å holde seg i ro.

    Det er nokså opplagt at jeg (85 kg på en god dag) slipper ut mer CO2 ved å gå eller løpe til butikken 2 km unna enn ved å kjøre elbil. Energiforbruket for en person er også mildt sagt hastighetsavhengig.
    1718558847461.png
    1718559010778.png

    F2F = food-to-foot, tilsvarende well-to-wheel for fossilbil.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.972
    Antall liker
    8.773
    Sted
    Oslo
    Inkrementelt stemmer jo det. Om jeg slipper ut ca 20 g CO2 pr time i ro blir det glatt det tredobbelte om jeg løper. Man regner et merforbruk på ca 35 g CO2/km ved å gå vs å holde seg i ro. Denne studien kom til 55 g/km for en person på 70 kg. Det er nokså opplagt at jeg (85 kg på en god dag) slipper ut mer CO2 ved å gå eller løpe til butikken 2 km unna enn ved å kjøre elbil.
    Mao:
    Save the world, ban all sports
    Eller med Odd Børretzen, jeg går saktere og saktere, av og til sitter jeg helt stille
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn