Tja. Tydelig at du ikke kjenner saken. De fem er dømt i hva man ser på som "thought crime", de er altså dømt for å ha snakket sammen om en aksjon, ikke for å ha gjennomført en. De var på en zoom-samtale, der en journalist fra Daily Mail hadde lurt seg på. Han gjorde opptak og skrev om saken, samtidig som han sendte opptaket til politiet.
Minister Priti Patel var ute etter å bli sett på som "tough on crime", og hun har ambisjoner om å bli leder av Toryene. Så hun fikk fjernet tidligere rettsvern for aksjonister, etter påtrykk fra sine støttespillere i partiet. (Tenk langt ute til høyre).
Så hva er konsekvensen, utover at fem kan idømmes lange fengselsstraffer for å ha snakket om å gjennomføre en aksjon på zoom?
Ta en kikk på hva Bulletin of Atomic Scientists mener om saken:
The criminalization of climate protesters is a severe threat both to the climate and to our democratic systems.
thebulletin.org
Og The Conversation har en god gjennomgang av hva dette betyr for folks rettssikkerhet på mange områder, ikke bare miljøaksjoner. Kanskje du vil ha det slik, men jeg tror ikke du har tenkt gjennom hva du ber om.
For a non-violent protest, there is no equivalent in modern times.
theconversation.com
Dommene kommer til å bli redusert. Det er betydelig opinion i befolkningen om at de er altfor strenge. Nå har riktignok samme Priti Patel nylig meldt at hun er for å trekke UK ut av Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, også et utspill for å bli utnevnt til leder av det som er igjen av partiet etter valget. Muligens har du ikke lyst til å våkne en morgen og bli fortalt at nå gjelder ikke generelle menneskerettigheter for deg. Alternativt gir du katta?
Det kan jo være at folk på høyresiden også har lyst til å aksjonere, hvem vet?
Making it harder for activists to defend themselves
Since then, three things have happened. First, other potential defences that protesters could rely on, including lawful excuse, have been systematically restricted by the Court of Appeal.
Second, the Crown Prosecution Service (CPS) has sought where possible to bring more serious charges against protesters than used to be the case. In this they have been encouraged by new legislation brought in by the last government, notably the Police, Crime, Sentencing and Courts Act (2022) and the Public Order Act (2023).
Third, judges have typically sought to control and reduce the time that defendants have in court to explain their motives to the jury, because – without a defence in law – the defendants’ arguments are, in legal terms, not relevant.