Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Og alle som har kjørt taxi i Hellas har vel sett Mercedes Diesel med noen år på baken som har passert 1 mill km uten motorskifte. Overraskende mange slike som har gått vanvittig langt. Men vi snakker fortsatt biler som er bygget siste tiår.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Nå sammenligner vi vel en teknologi som er blitt forfinet i 100+ år mot en nykommer som har noen få år på baken? Hvor holdbare var ICE-bilene på 1920-tallet?
    Jeg husker at min far sto med hodet ned i motorrommet på Cortina Mk 1 med jevme mellomrom. Selv så sent som på 90-tallet byttet han bil når km-telleren nærmet seg 100 000 km for "det er da de store kostnadene kommer" som han sa.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og alle som har kjørt taxi i Hellas har vel sett Mercedes Diesel med noen år på baken som har passert 1 mill km uten motorskifte. Overraskende mange slike som har gått vanvittig langt. Men vi snakker fortsatt biler som er bygget siste tiår.
    Ja, men jeg har også sett Heckflossen-Mercedes som har gått i trøndersk klima. Originalmotoren var nok fortsatt bra, men man behøvde ikke åpne noen dør for å krype inn eller ut. Det var rusthull på størrelse med bjørnehi.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Mekanisk er de fullt i stand til det bare en er nøye på én ting: bytt motorolje og filter på halve intervaller og evt automatolje når den skal skiftes. Lengst mulig intervaller og 'Long Life Oil' var kun et rotterace om å lokke folk med lite vedlikehold/lavere kostnader enn andre merker. Problemet er ofte at folk gir being i godt vedlikehold når garantitiden med krav om årlig service er ute.
    Sjekk noen av outlet-bilene hos rebil.no.
    "Forrige service - 2018" osv. Ikke bra for levetiden.
    Nja, Caddyen min står på 524k nå og har fått skiftet Longlifeoljen og filter med intervall 30k hele veien. DSG-kassen har vel hatt intervall på 60k. Begge deler er helt OK foreløpig (bank i bordet). Bilen selv begynte å anbefale oljeskiftintervall på 15k for noen år siden, men det bryr jeg meg ikke om og kjører oljeskift som før. Litt oljeforbruk er det, den får en slurk i ny og ne. Men jeg har vel ikke etterfylt mer enn anslagsvis 5-6 liter på 12 år - det er innafor. Fordelen min er at når bilen først er i bruk en dag så går den langt og det blir lite småkjøring og kaldstarter. Sånt er ikke bra for en dieselmotor. Men den 2-literen til VW (og 1,9 literen før det) er ikke det dårligste som er lagd av motor. Intervall registerreim er 210k! Jeg er dermed bare på min tredje.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Nja, Caddyen min står på 524k nå og har fått skiftet Longlifeoljen og filter med intervall 30k hele veien. DSG-kassen har vel hatt intervall på 60k. Begge deler er helt OK foreløpig (bank i bordet). Bilen selv begynte å anbefale oljeskiftintervall på 15k for noen år siden, men det bryr jeg meg ikke om og kjører oljeskift som før. Litt oljeforbruk er det, den får en slurk i ny og ne. Men jeg har vel ikke etterfylt mer enn anslagsvis 5-6 liter på 12 år - det er innafor. Fordelen min er at når bilen først er i bruk en dag så går den langt og det blir lite småkjøring og kaldstarter. Sånt er ikke bra for en dieselmotor. Men den 2-literen til VW (og 1,9 literen før det) er ikke det dårligste som er lagd av motor. Intervall registerreim er 210k! Jeg er dermed bare på min tredje.
    Ja, det er jo i tråd med påstanden om at en motor med få kaldstarter pr antall tusener av km gir mindre forurensing av olja, mindre dannelse av sludge på stempelringene slik at de fortsatt kan gjøre jobben sin med god tetning mot sylinderveggene mht kompresjon over og oljetetning på undersiden.
    Jeg så en video her om dagen, og det ble wv 1,9 L nevnt som én av 10 motorer som går dritlangt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Ja, men jeg har også sett Heckflossen-Mercedes som har gått i trøndersk klima. Originalmotoren var nok fortsatt bra, men man behøvde ikke åpne noen dør for å krype inn eller ut. Det var rusthull på størrelse med bjørnehi.
    Dette var nok biler fra den svært uheldige "lakkskabb"-perioden, ved innledningen av elektroforetisk lakkering. Det gikk jo kjepprett åt helvete for de aller fleste, med gravrust på de merkeligste steder etter relativt kort tid. Heldigvis er den perioden forbi, og Mercedes lager fortsatt verdens beste dieselmotorer.
    Men de har uansett ALT for høye eierkostnader. Det skal vel koste å være car.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    1.9TDI er bombesikker ja, men dette er før alskens eksosrens kom. Det er heller ikke vanskelig å få en motor til gå langt på kort tid, som taxi, varebil osv, men det er et utypisk mønster.

    Bilen kan forøvrig ikke endre serviceintervall fra 30 til 15’km selv så da er det forhandler/verksted som har endret serviceintervallet.

    Jeg har forøvrig en 8 år gammel Tesla, samt en 20 år gammel tresylindra TDI med 220’km.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.905
    Antall liker
    10.432
    Dette var nok biler fra den svært uheldige "lakkskabb"-perioden, ved innledningen av elektroforetisk lakkering. Det gikk jo kjepprett åt helvete for de aller fleste, med gravrust på de merkeligste steder etter relativt kort tid. Heldigvis er den perioden forbi, og Mercedes lager fortsatt verdens beste dieselmotorer.
    Men de har uansett ALT for høye eierkostnader. Det skal vel koste å være car.
    Det var nok etter at Heckflossen ble pensjonert. Knappt nok at etterfølgeren fikk med seg den endringen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Det var nok etter at Heckflossen ble pensjonert. Knappt nok at etterfølgeren fikk med seg den endringen.
    Sorry, jeg er ikke så oppegående på detaljene i Mercedes-historien. Ser nå at Heckfloss er 60-talls. Klart bilene rustet den gangen.
    Men det tilhører vel egentlig en annen tråd, i så fall. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Plana er å holde liv i caddyen litt til i påvente av en elbil som kan gå langt uten å være for stor. Jeg liker ikke store biler selv om de kan være behagelige å kjøre. Ujevn bredde på veiene med partier som er alt for smale gjør at bilen må være forholdsvis liten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Plana er å holde liv i caddyen litt til i påvente av en elbil som kan gå langt uten å være for stor. Jeg liker ikke store biler selv om de kan være behagelige å kjøre. Ujevn bredde på veiene med partier som er alt for smale gjør at bilen må være forholdsvis liten.
    Er ikke det denne her, da?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.628
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Ja, det er jo i tråd med påstanden om at en motor med få kaldstarter pr antall tusener av km gir mindre forurensing av olja, mindre dannelse av sludge på stempelringene slik at de fortsatt kan gjøre jobben sin med god tetning mot sylinderveggene mht kompresjon over og oljetetning på undersiden.
    Jeg så en video her om dagen, og det ble wv 1,9 L nevnt som én av 10 motorer som går dritlangt.
    Påstår du at kaldstart er positivt for motor? Og at oppvarming av motor/bil ikke har noe å si på både slitasje/forbrenning og dermed miljø?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.518
    Antall liker
    11.495
    Påstår du at kaldstart er positivt for motor? Og at oppvarming av motor/bil ikke har noe å si på både slitasje/forbrenning og dermed miljø?
    Han sier vel strengt tatt det motsatte.
    Få kaldstarter + mange kilometer er bedre enn mange kaldstarter og få kilometer.

    Derfor går taxier, politibiler og langtransporter problemfritt mye lenger enn den motoren som starter hver morgen for å kjøre 3,5 km til jobb, pluss 750 meter til butikken på lørda'n.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    3.129
    Torget vurderinger
    1
    Ford Explorer, Skoda Elroq, Peugeot med et par...det kommer mye bra i år og neste år. De fleste merkene har gjort unna prøvekaninene/ 1. generasjons elbiler og er over på ting som er mye bedre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Var passasjer i siste generasjon Rav 4 i går og i den elektriske bz4X i dag. Interessant å sammenligne de to. Den elektriske var så mye romsligere men støy i kupeen var ekstremt på den elektriske, den virker rett og slett utrolig billig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.628
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Han sier vel strengt tatt det motsatte.
    Få kaldstarter + mange kilometer er bedre enn mange kaldstarter og få kilometer.

    Derfor går taxier, politibiler og langtransporter problemfritt mye lenger enn den motoren som starter hver morgen for å kjøre 3,5 km til jobb, pluss 750 meter til butikken på lørda'n.
    Ser ut som du har rett. Jeg leste helt feil....
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.770
    Antall liker
    3.280
    Jeg leser at i forbindelse med den kommende mega-orkanen i Tampa Florida og endeløse køer av biler på veien bort fra de byene som vil bli hardest rammet, har myndighetene satt opp provisoriske ladestasjoner for el-biler.

    Foreløpig er andelen elbiler beskjeden i Florida. Men har vi tenkt gjennom beredskapen i situasjoner med masseevakuering, endeløse køer og elbiler som går tom for strøm? En bensinbil tanker du på 3 minutter, en elbil tanker du på 30 minutter. Tidsaspektet og det å flytte masse biler raskt vil være kritisk. Da går det masse unødig tid på det å fylle tanken på en elbil.
    Og masseevakueringer grunnet ekstremvær har vi bare sett begynnelsen på.
    Meninger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg leser at i forbindelse med den kommende mega-orkanen i Tampa Florida og endeløse køer av biler på veien bort fra de byene som vil bli hardest rammet, har myndighetene satt opp provisoriske ladestasjoner for el-biler.

    Foreløpig er andelen elbiler beskjeden i Florida. Men har vi tenkt gjennom beredskapen i situasjoner med masseevakuering, endeløse køer og elbiler som går tom for strøm? En bensinbil tanker du på 3 minutter, en elbil tanker du på 30 minutter. Tidsaspektet og det å flytte masse biler raskt vil være kritisk. Da går det masse unødig tid på det å fylle tanken på en elbil.
    Og masseevakueringer grunnet ekstremvær har vi bare sett begynnelsen på.
    Meninger?
    Det er vel snarere motsatt, at elbiler er en stor fordel i krisesituasjoner. Bensinstasjonene er allerede tomme, og da hjelper det ikke hvor fort du kunne ha tanket om det var noe å tanke der. En eller annen stikkontakt med strøm finner man noe sted, og når strømmen til slutt går stopper også bensinpumpene uansett.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.770
    Antall liker
    3.280
    Det er vel snarere motsatt, at elbiler er en stor fordel i krisesituasjoner. Bensinstasjonene er allerede tomme, og da hjelper det ikke hvor fort du kunne ha tanket om det var noe å tanke der. En eller annen stikkontakt med strøm finner man noe sted, og når strømmen går stopper også bensinpumpene uansett.
    Ikke helt enig. Etterhvert som krisene blir hyppigere vil myndighetene kunne beordre store reservelagre av bensin og dieseldrevne aggregater som driver pumpene.
    Det viktigste er at folk flyttes raskt. Og hvis hver bilist må bruke 10x i tid på å fylle tanken, så går det saktere å flytte køen. Enkel matte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nåja, myndighetene har tydeligvis ikke beordret det ennå. Det er tomt, og det ser ut til at dette skjer foran hver eneste orkan på de kanter. Fra en tidligere krise:

    1728423434540.png
    Strøm finner du derimot alle steder. Det er enkel beredskap å ha en ladet bil, telefon og lommelykt klare før man drar hjemmefra. Med en bensinbil er man helt avhengig av at bensinstasjoner er åpne og har drivstoff. Med elbil er man ikke det.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.770
    Antall liker
    3.280
    Nåja, myndighetene har tydeligvis ikke beordret det ennå. Det er tomt.

    Vis vedlegget 1063884
    Men det er helt typisk. Titanic må først synke og ta livet av masse mennesker før man beordrer nye regler om livbåter til allle passasjerene. Sånn er det alltid, først må katastrofen skje, så justerer man.

    Noe annet er at alle bensinbilene nettopp er medvirkende årsak til at disse mega-orkanene oppstår.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Titanic har vel sunket flere ganger? Dette er ikke første gangen det er orkan i Florida.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.770
    Antall liker
    3.280
    Titanic har vel sunket flere ganger? Dette er ikke første gangen det er orkan i Florida.
    Neida, men på ett tidspunkt vil store naturkatastrofer ta livet av masse mennesker fordi man ikke hadde tilstrekkelige planer for evakuering av masse folk, samtidig.
    Og da snakker jeg ikke bunga-bunga land :)
     

    krrm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    106
    Antall liker
    146
    Etter å ha sittet i kø på E6 inn til Oslo søndag kveld er jeg ikke overbevist om at personbiler er riktig måte å evakurere store mengder folk på kort tid. Og det helt uavhengig av type motor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, men på ett tidspunkt vil store naturkatastrofer ta livet av masse mennesker fordi man ikke hadde tilstrekkelige planer for evakuering av masse folk, samtidig.
    Og da snakker jeg ikke bunga-bunga land :)
    Tampa Bay er nokså nær worst case-scenariet i så måte. Det er ca en halv million mennesker som må vekk derfra, pronto. Man har forberedt seg på nettopp det scenariet i flere ti-år, siden det gikk nokså dårlig sist. Men likevel går bensinstasjonene langs evakueringsruten tomme for bensin.

     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.984
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det første som gjerne skjer ved en orkan er at strømmen "ryker".
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Rykter i USA sier at det er Byden/Harris som har produsert orkanen som herjer Florida nå, og at de ikke gidder å hjelpe ofrene. Det er mao ikke bensinbilen din og min som har gjort det. Det er godt å vite.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.420
    Antall liker
    39.466
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det første som gjerne skjer ved en orkan er at strømmen "ryker".
    Som sagt, da kutter også bensinpumpene. Da er det for sent, åkkesom. Det går helt fint å lade en elbil hjemme mens man ser på værmeldingen, lenge før uværet treffer. De andre får stå i kø ved nærmeste bensinstasjon og håpe det fortsatt er noe igjen, evt kjøre rundt på leting etter en stasjon som fortsatt er åpen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.798
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra
    I orkan så er det ikke noe som holder. Amerikanerne har aggregatvender for strømmen til huset. Da er de viktigste kursene koblet over som AC, komfyr bad Kjøkken. Det samme gjelder sikkert for elbil lading. Men kan også ha offgrid med solceller, batteribank og opptil 6kw minst med invertere. Det er sikkert noe nordmenn må forberede seg på når det blir mere ekstremvær. Og ikke klage på at de mangler strøm i dagesvis:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Tåpelig diskusjon. Hvis du har en elbil og vet at det kommer en orkan om noen dager sørger du jo for at den er ladet opp. Har du en elbil har du også muligheter til å lade hjemme (om ikke nødvendigvis veldig fort). Du venter ikke til dagen før orkanen treffer. I kø som går i 30-40 km/t har du da en rekkevidde på minst 50 mil (avhengig av biltype selvfølgelig, men moderne elbiler har jo såpass) og det burde jo holde til å komme deg unna den verste stormen.
    Har du en bensin/dieselbil er du avhengig av å fylle opp på en lokal stasjon, og hvis det er mange i samme situasjon blir det lange køer og man risikerer at det går tomt for bensin/diesel, uansett om man er tidlig ute.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.624
    Antall liker
    4.804
    Sted
    Sunnmøre
    Men kan også ha offgrid med solceller, batteribank og opptil 6kw minst med invertere. Det er sikkert noe nordmenn må forberede seg på når det blir mere ekstremvær. Og ikke klage på at de mangler strøm i dagesvis:)
    Inntrykket mitt er at straumnettet i Noreg er meir stabilt enn det var for 30-40 år sidan.

    Du har sikkert rett i at vi må ha meir resiliens i straumforsyninga (akkurat som offentlege råd er at vi alle skal ha eit beredskapslager), men eg er veldig usikker på om det er tingen å leggja dette heilt ytterst ("leaf nodes"). Det er neppe frå trafostasjonen til huset mitt at orkanen vil gjera mest skade.

    Ville det ikkje, frå eit samfunnsperspektiv, vore meir nyttig å prioritera redundant overføringskapasitet, og lokale buffer (batteribankar) - det ville også begrensa belastninga i forbrukstoppar, og slik hatt ein utjamnande effekt.

    Edit: Eg kan sjølvsagt ingenting om straumnett, så logikken min er direkte overført frå datanett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn