ufo
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 12.02.2016
- Innlegg
- 1.971
- Antall liker
- 1.122
Porsche er iallefall kvalitet
På en annen side. Ser man på avkastningnene til flere hifi butikker, så ser man at det åpenbart er et marked for svært kostbart utstyr. Det er gjerne mellomklassen som er vanskeligere å selge i.
Men spørs hvor lenge det varer.
Fordi jeg behovsprøver deres produkter? Har jo allerede to Technics produkter i anlegget? Kan vi prøve å ikke tillegge hverandre motiver utenom å vurdere produkter ut i fra antatt behov?Aner jeg noen fordommer her Tosken?
Har aldri vurdert integrert, men om vi heller ser på SE-R1, må jeg si at man får lite effekt og mye vreng for pengene. 300W @0.5% og 75W @0.05 er ikke akkurat SOTA for 150k+ i mine øyne og blir ikke mer imponerende om man parer dem med deres egne høyttalere som yter 85dB/W. For ca samme pris fikk jeg forsterkere som yter 1200W @0.005% og disse har ekte wattmetere i front i motsetning til VUene som sitter i Technics.Hvis man tar SU-R1000, hva konkret skulle dem gjort annerledes?
Vi er nok helt enig i at forsterkeren ikke passer alles behov, derom ingen tvil. Men hvis jeg summerer alle testene jeg har lest av produktet, så er fellesnevneren at forsterkeren farver musikken i svært liten grad, altså at klangstrukturen og egenarten i hver enkelt innspilling står klarere og tydeligere frem. Og hvis ikke fravær av farvning, støy og forvrengning skulle være nettopp det som definerer noe som High-End, så vet ikke jeg hva det skulle være. Pris?Konklusjon:
Jeg har tittet innom deres forsterkerprodukter innimellom, men har funnet dem lite fristende basert på ovenstående grunner, særlig dette med mangel på ren effekt har avskrekket meg. Om man har et akustisk behandlet rom og DSP til å manipulere responsen spises headroom veldig kjapt og er redd 300W dessverre ikke holder for min del.
Basic enig.Joda, "high-end" har blitt dyrt, men det er to typer av hi-end. Produkter som faktisk er dyre; designet av kompetente ingeniører, inneholder dyre komponenter, håndbygget i små serier av høyverdige materialer og hvert produkt grundig testet før det forlater fabrikken.
Så har vi produsenter som jeg vil kalle rene markedsføringsfirmaer. Gjerne moduler fra tredjepart plassert i et (noenlunde) fint kabinett og solgt til en pris som utelukkende er basert på markedsegment uten hensyn til faktiske utvikling og produksjonskostnader til produktet. Høytalere med off-the-shelf elementer fra tredjepart satt i en kasse med finish som kompetent selvbygg og priset på gale siden av en halv million kroner. Og selvfølgelig er alle high-end "kabelprodusenter" i samme kategori.
Enig. Jeg har forøvrig veldig stor tro på den Technics forsterkeren.De finnes fortsatt, problemet er bare at den vanlige HiFi-freak helst vil leve i fordums illusjoner.
Det var nettopp testet den dyreste integrerte forsterkeren fra Aavik I-880 i norske Stereo+. Husker ikke helt prisen, 600-800.000,-. Når jeg leste testen om fantastisk transparens i lyden, beksort bakgrunn, dynamisk kontrast osv, så ledet tankene mine umiddelbart til Technics SU-R1000 som på enkelte parametre setter standarden, uansett pris. Til en pris av ca 1/6 av hva Aavik koster. I tillegg har SU-R1000 noen funksjoner som du ikke finner i noen andre produkter.
Jeg spurte en av norges største forhandlere på HiFi hvorfor dem ikke har Technics forsterkeren inne i butikken? Det selger ikke, sa han. Den låter fantastisk, men selger ikke.
Så hvorfor er det sånn? Her tror jeg noe av forklaringen er at både pressen og forhandlerne ønsker å opprettholde de gamle strukturer. Ikke minst har butikkene langt større %-vis avanse på å selge disse nisjeproduktene av ymse merker. Matshushita/Technics har strukturer og retningslinjer på alt. Ikke bare at hvert enkelt produkt målemessig og kvalitetsmessig skal nå en en gitt standard, men også føringer på prissetting ute i butikk.
Men DartZeel er vel endel av problemet med ekstremt dyre produkter, sånn sett er vel pressemeldingen litt rar.Det pressemeldingen egentlig sier, det er at den ekstreme high-end bransjen de siste årene er blitt direkte useriøs. Bra at en insider sier det som det er, dette har vi sett komme.
(tror jeg skrev for et par år siden at vi nå nærmer oss krampetrekningene)
Jeg leser aldri blomsterordstester, leser kun specs og harde tall. Dette med sound og antatt klangkarakter er forutinntatthet fra enkelte, forutinntatthet som jeg ikke ønsker å forholde meg til. Du skulle visst hvor mange som har vært her på besøk, som forventet en viss sound pga forutinntatthet og mangel på egne erfaringer med produktene jeg har valgt. Samtlige ble overrasket!Vi er nok helt enig i at forsterkeren ikke passer alles behov, derom ingen tvil. Men hvis jeg summerer alle testene jeg har lest av produktet, så er fellesnevneren at forsterkeren farver musikken i svært liten grad, altså at klangstrukturen og egenarten i hver enkelt innspilling står klarere og tydeligere frem. Og hvis ikke fravær av farvning, støy og forvrengning skulle være nettopp det som definerer noe som High-End, så vet ikke jeg hva det skulle være. Pris?
Alt annet har med personlige preferanser og smak og behag å gjøre, men har ingenting med high-end å gjøre pr se.
Den skal godt tåle vanskelige laster også, ned til 2 Ohm. På et tidspunkt vurderte jeg den, men var noe over budsjettet. På den annen side kjøpte jeg meg en Technics SLG-700M1 CD/SACD/streamer som jeg er utrolig godt fornøyd med.Enig. Jeg har forøvrig veldig stor tro på den Technics forsterkeren.
Jeg har en Technics SL-1000R, det er en fantastisk bra platespiller, også i forhold til prisen. Jeg kan faktisk ikke tenke med noen andre som er i nærheten ift pris.Den skal godt tåle vanskelige laster også, ned til 2 Ohm. På et tidspunkt vurderte jeg den, men var noe over budsjettet. På den annen side kjøpte jeg meg en Technics SLG-700M1 CD/SACD/streamer som jeg er utrolig godt fornøyd med.
Word!Jeg har en Technics SL-1000R, det er en fantastisk bra platespiller, også i forhold til prisen. Jeg kan faktisk ikke tenke med noen andre som er i nærheten ift pris.
Grattis. Hadde jeg startet med vinyl igjen, så hadde det blitt en Technics. Kvalitet uten noe tull. SL-1000R er en nydelig spiller.Jeg har en Technics SL-1000R, det er en fantastisk bra platespiller, også i forhold til prisen. Jeg kan faktisk ikke tenke med noen andre som er i nærheten ift pris.
Tenk på innkjøpsprisen . Leverandør har en heftig avkastning på det de selger . Spesielt kabelmafiaenDet har forundret meg lenge at markedet for hysterisk priset hifiutstyr er så stort som det faktisk må være utfra hva forhandlerne i Norge sitter inne med og formodentlig selger.....
Vet egentlig ikke hvor "heftig" avkastning den enkelte butikk har på kabler. Innbiller meg at Nordost og andre produsenter av kostbare modeller krever betaling i mer enn knapper og glansbilder når de selger ut til butikkene. Men har ikke førstehåndsinfo, så blir bare antakelser.Tenk på innkjøpsprisen . Leverandør har en heftig avkastning på det de selger . Spesielt kabelmafiaen
Kabler er gjerne 80-90%+ i avanse, elektronikk er knapt 5% avhengig av merke.Vet egentlig ikke hvor "heftig" avkastning den enkelte butikk har på kabler. Innbiller meg at Nordost og andre produsenter av kostbare modeller krever betaling i mer enn knapper og glansbilder når de selger ut til butikkene. Men har ikke førstehåndsinfo, så blir bare antakelser.
Nei, det tor jeg er altfor luftig. Ihvertfall i dagens marked.Jeg jobbet i bransjen i 20 år. Kabler hadde jevnt over 60-70% margin for butikken, regner med at import leddet hadde noe tilsvarende.
Bruttern var også i kabelbransjen tidligere. Han var elektriker og solgte blant annet installasjonskabel (PR) og stikkontakter til privatpersoner. Dem hadde sjukt gode marginer på kabel, sa han.Jeg jobbet i bransjen i 20 år. Kabler hadde jevnt over 60-70% margin for butikken, regner med at import leddet hadde noe tilsvarende.
En stikk kontakt som kanskje koster 30.- på Clasern, tar en elektriker glatt 200.- for ( pluss selvfølgelig timesprisen) og alt ilegges moms på toppen.Bruttern var også i kabelbransjen tidligere. Han var elektriker og solgte blant annet installasjonskabel (PR) og stikkontakter til privatpersoner. Dem hadde sjukt gode marginer på kabel, sa han.
Ja elektriker og rørlegger er noen grådige svin, med høye avanser på sitt installasjonsmateriell. Det hele organisert slik at varene blir dyrest mulig for sluttbruker.Bruttern var også i kabelbransjen tidligere. Han var elektriker og solgte blant annet installasjonskabel (PR) og stikkontakter til privatpersoner. Dem hadde sjukt gode marginer på kabel, sa han.
Kan hende de har litt mer margin på egne merker, slik som Dali og Argon. Rimeligere HT-kabel som kjøpes inn på rull har også mer påslag.Der er dekningsbidrag 50-70%, spesielt på høyttalere. Dette er noe jeg vet, ikke noe jeg tror.
ja, når 70-75% av lønn i norge går tilbake til staten. betaler selv millioner i skatt for å eie noe som har gått i generasjoner, mens leietakere skal flisespikke og hinte på at man er grådig. kabelbransjen derimot har ingenting til overs for.Å være selvstendig næringsdrivende er ikke så enkelt som noen skal ha det til.
Sistnevnte er altså ikke lov i EuropaDe finnes fortsatt, problemet er bare at den vanlige HiFi-freak helst vil leve i fordums illusjoner.
Det var nettopp testet den dyreste integrerte forsterkeren fra Aavik I-880 i norske Stereo+. Husker ikke helt prisen, 600-800.000,-. Når jeg leste testen om fantastisk transparens i lyden, beksort bakgrunn, dynamisk kontrast osv, så ledet tankene mine umiddelbart til Technics SU-R1000 som på enkelte parametre setter standarden, uansett pris. Til en pris av ca 1/6 av hva Aavik koster. I tillegg har SU-R1000 noen funksjoner som du ikke finner i noen andre produkter.
Jeg spurte en av norges største forhandlere på HiFi hvorfor dem ikke har Technics forsterkeren inne i butikken? Det selger ikke, sa han. Den låter fantastisk, men selger ikke.
Så hvorfor er det sånn? Her tror jeg noe av forklaringen er at både pressen og forhandlerne ønsker å opprettholde de gamle strukturer. Ikke minst har butikkene langt større %-vis avanse på å selge disse nisjeproduktene av ymse merker. Matshushita/Technics har strukturer og retningslinjer på alt. Ikke bare at hvert enkelt produkt målemessig og kvalitetsmessig skal nå en en gitt standard, men også føringer på prissetting ute i butikk.
Tilsier også at ting ikke akkurat flyr ut dørene i den øvre ende av listen over veiledende priser.La oss se på 2023-regnskapet til Mala, en eksponent for noe av det mest eksotiske utstyret her i landet:
Salgsinntekt 26,9M
Intet galt i å diskutere offentlig tilgjengelig regnskapsinformasjon.Blander kanskje begrep, men ansattpris på et par høyttalere til 300k var 110k. Men gir meg her før det kommer hissige brev fra advokater.
Nei. Vanlig innkjøpspris pluss mva.Intet galt i å diskutere offentlig tilgjengelig regnskapsinformasjon.
Den rabatten du nevner er nok inkludert en ekstra «personalrabatt» fra fabrikken. At butikken fikk redusert innpris når høyttalerne skulle til en betrodd ansatt. Du blir da en slags «brand ambassador». Det er ganske vanlig i flere bransjer.
Jeg tipper dekningsbidraget er høyere på dyrere produkter, men det er mulig jeg tar feil. Det varierer noe også endel mellom de ulike produsentene (uten å nevne navn..).Intet galt i å diskutere offentlig tilgjengelig regnskapsinformasjon.
Den rabatten du nevner er nok inkludert en ekstra «personalrabatt» fra fabrikken. At butikken fikk redusert innpris når høyttalerne skulle til en betrodd ansatt. Du blir da en slags «brand ambassador». Det er ganske vanlig i flere bransjer.
Enig. Ofte en konsekvens av at Highend i våre dager produseres og distribueres i veldig små serier i Europa/US med dertil høyt kostnadsnivå.Lønnsomt eller ikke, det er vanskelig å se fornuften i at elektronikk skal koste flere hundre tusen og passive høyttalere over 500-600 k.