erato
Æresmedlem
Det er nok et poeng at veistøy nå oppleves som mer sjenerende enn før siden motor og andre støykilder er mer dempet. Ellers er jeg enig i at støy (ved siden av seter og understell) er det vesentligste element når en bil skal oppleves som komfortabel. Hadde en S-klasse med akustikkpakke en gang i tiden. Etter det var det "no going back".
Både min nåværende Enyaq med ekstra antirust sjikt i innerskjermene samt min 2018 e klasse med akustikkpakke oppleves som støysvake, Enyaen noe stillere i lav hastighet (pga ingen motorstøy), Mercedesen uovertruffen i hastigheter rundt 80 og over pga isolasjon fra vei og omgivelser (og en meget sivilisert motor).
At SUVer ofte oppleves som stumpe har nok i betydelig grad med akselavstand å gjøre, samt at man i større grad sitter rett over en aksling. Forleng akselavstanden med 50 cn og plasser førerposisjonen noe nærmere midt mellom akslingene, så blir opplevelsen en helt annen. Dette er enkel geometri.
Både min nåværende Enyaq med ekstra antirust sjikt i innerskjermene samt min 2018 e klasse med akustikkpakke oppleves som støysvake, Enyaen noe stillere i lav hastighet (pga ingen motorstøy), Mercedesen uovertruffen i hastigheter rundt 80 og over pga isolasjon fra vei og omgivelser (og en meget sivilisert motor).
At SUVer ofte oppleves som stumpe har nok i betydelig grad med akselavstand å gjøre, samt at man i større grad sitter rett over en aksling. Forleng akselavstanden med 50 cn og plasser førerposisjonen noe nærmere midt mellom akslingene, så blir opplevelsen en helt annen. Dette er enkel geometri.