Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.017
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok et poeng at veistøy nå oppleves som mer sjenerende enn før siden motor og andre støykilder er mer dempet. Ellers er jeg enig i at støy (ved siden av seter og understell) er det vesentligste element når en bil skal oppleves som komfortabel. Hadde en S-klasse med akustikkpakke en gang i tiden. Etter det var det "no going back".

    Både min nåværende Enyaq med ekstra antirust sjikt i innerskjermene samt min 2018 e klasse med akustikkpakke oppleves som støysvake, Enyaen noe stillere i lav hastighet (pga ingen motorstøy), Mercedesen uovertruffen i hastigheter rundt 80 og over pga isolasjon fra vei og omgivelser (og en meget sivilisert motor).

    At SUVer ofte oppleves som stumpe har nok i betydelig grad med akselavstand å gjøre, samt at man i større grad sitter rett over en aksling. Forleng akselavstanden med 50 cn og plasser førerposisjonen noe nærmere midt mellom akslingene, så blir opplevelsen en helt annen. Dette er enkel geometri.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg leide en VW Touran da jeg kjørte over fjellet for å hente høyttalere, en grei bil men for meg er Cruisekontrollen fullstendig ubrukelig, ser det samme på ID.4
    Den adaptive funksjonen bremser og gir gass i hytt og pine, full brems når det ikke er noe biler i nærheten, etterfulgt av bånn spiker ..... etter å ha kjørt BMW i mange år, dette er dårlige greier VW o_O
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    872
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Jeg leide en VW Touran da jeg kjørte over fjellet for å hente høyttalere, en grei bil men for meg er Cruisekontrollen fullstendig ubrukelig, ser det samme på ID.4
    Den adaptive funksjonen bremser og gir gass i hytt og pine, full brems når det ikke er noe biler i nærheten, etterfulgt av bånn spiker ..... etter å ha kjørt BMW i mange år, dette er dårlige greier VW o_O
    Man bruker ikke adaptiv fartskontroll på vw sine biler.
    Prøvde det en gang på min id3, aldri mer.
    Fartsholder med avstand til bilen foran er helt ok🙂
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.442
    Antall liker
    39.524
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    Tidligere i tråden ble det nevnt at BMW har fjernet muligheten man tidligere hadde for å bestemme hvor lang avstand det skal være til bilen foran i ACC. Det hadde jeg i min 330e, men det mangler i i5. Det hadde jeg ikke tenkt på før, og det slo meg at mens jeg brukte den funksjonen en del i 330-en har jeg hatt til gode å savne den det året jeg har hatt i5, så funksjonen i ACC må ha blitt bedre. Jeg sjekket innstillingene for min, og så at det er 2 innstillinger - "Juster i forhold til fart" og"Juster i forhold til trafikksituasjon". Min var satt til det siste. Så vidt jeg forstår betyr det at bilen tar hensyn til fart, underlag (basert på værmelding ut fra posisjon - tørt/vått/kaldt?) og hvordan trafikken flyter (trafikkinformasjon).
    Jeg vet ikke om det er slik, men jeg har ikke følt behovet for å justere denne avstanden det året jeg har hatt i5. Er det andre som har erfaringer med dette?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Tidligere i tråden ble det nevnt at BMW har fjernet muligheten man tidligere hadde for å bestemme hvor lang avstand det skal være til bilen foran i ACC. Det hadde jeg i min 330e, men det mangler i i5. Det hadde jeg ikke tenkt på før, og det slo meg at mens jeg brukte den funksjonen en del i 330-en har jeg hatt til gode å savne den det året jeg har hatt i5, så funksjonen i ACC må ha blitt bedre. Jeg sjekket innstillingene for min, og så at det er 2 innstillinger - "Juster i forhold til fart" og"Juster i forhold til trafikksituasjon". Min var satt til det siste. Så vidt jeg forstår betyr det at bilen tar hensyn til fart, underlag (basert på værmelding ut fra posisjon - tørt/vått/kaldt?) og hvordan trafikken flyter (trafikkinformasjon).
    Jeg vet ikke om det er slik, men jeg har ikke følt behovet for å justere denne avstanden det året jeg har hatt i5. Er det andre som har erfaringer med dette?
    Hmm, jeg synes det er merkelig det BMW har gjort her ..... jeg har den "gamle" varianten og bruker hele tiden avstandskontroll, avhengig av veldig mange faktorer... det kan også være om det er vått eller tørt føre, om det er glatt, snø, is... i en situasjon på motorveien hvor det er tett trafikk på tvers av alle felt, så vil du kanskje ha mere margin.... du trenger jo sensorer rundt på alle kanter, sensorer som føler på forholdene i veibanen, sensorer som måler hvor god sikt det er, hvor gode dekk har du, hva er asfalt-karakteristikken, dårlig glatt asfalt, så må vi ha lengre avstand, vinterdekk og sommerdekk har forskjellige karakteristikker, hvor tungt er bilen lastet, temperaturen i dekkene, lufttrykk ...

    I mitt hode er det BMW har gjort her en faktor som gjør at jeg kanskje ikke vil velge BMW igjen :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men jeg har ikke følt behovet for å justere dette i min i5, noe jeg gjorde i min 330e. i5 har jo OS 8.5, og de er på OS 9.0 nå, så jeg vet ikke hvordan det er i 9.0 .
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Ja, jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men jeg har ikke følt behovet for å justere dette i min i5, noe jeg gjorde i min 330e. i5 har jo OS 8.5, og de er på OS 9.0 nå, så jeg vet ikke hvordan det er i 9.0 .
    Kan du oppgradere til 9.0?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg vil veldig gjerne høre fra Tesla-eiere her inne ..... i tenkeboksen :rolleyes:
    Den nye 2025 model Y, hvis dette er noe riktig rendering.... ikke såååååå verst



    Men .... jeg er absolutt ikke en fan av: "Alle funksjonene i menyen på den skjermen"
    Og skjermen i midten av dashbordet og det er ingenting foran deg

    Hvordan fungerer det i den virkelige hverdagen, er dette bare noe man kan venne seg til?
    Kjernefunksjoner, som:
    - Admin cruisekontroll, innstillinger for cruise kontroll, slå av/på, reset, m.m.
    - Åpning, styring av soltak, vinduer opp og ned, innstilling av kjøremoduser, innstillinger for bremse-regen
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    851
    Antall liker
    849
    Sted
    Rogaland
    Kan kanskje sammenlignes med overgang for Apple iPhone for noen: litt tilvenning, men et system man fort blir glad i. Er man tilbøyelig for ny teknologi og måte å gjøre ting på så vil det være svært velkomment.
    Andre biler fremstår som gamle, utdaterte og lite smarte.
    Hele opplegget med bestilling av bil og service har vært tydelig, lett og brukervennlig. Ikke en jungel av valg som uansett er ugunstige. Vi gikk for laveste innsteg. Savner ikke noe i forhold til testbilen. Vi bestilte bil som vi antok kom innen en viss dato i sommer, reise til dyreparken. Men fikk leveringdato etter turen. Ringte inn og spurte om de hadde en annen bil i samme specc tilgjengelig, men annen farge. Ja de hadde det, null problem å fikse. Helt annen holdning og fremoverlent enn f.eks Nissan her i Stavanger.
    Vi fikk 40' i innbytte for vår Nissan leaf 2015, 155000km Tekna. Slitte dekk.



    Hadde det ikke vært for musk, så hadde vi valgt Tesla neste gang også.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg har sett veldig mye Musk intervju i det siste og fått et litt annet syn ..... (positivt)

    Jeg kan forstå at han er super-pissed på sittende administrasjon.... i 2021 hadde Joe Biden en EV summit i det hvite hus og inviterte GM, Ford, Chrysler og UAW, men Biden ville ikke ha med Musk .... Biden sa da til media at GM leder an i den globale EV evolution. På det tidspunktet produserte GM 26.000 elbiler i kvartalet og Tesla 300.000 biler i kvartalet. WTF!

    En annen ting Musk har gjort, såvidt jeg vet er all software Tesla utvikler lagt ut som open source, andre kan bruke fritt, uten royalties, gratis
    Jeg kan ikke nevne ett annet firma som gjør det samme?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    Kan kanskje sammenlignes med overgang for Apple iPhone for noen: litt tilvenning, men et system man fort blir glad i. Er man tilbøyelig for ny teknologi og måte å gjøre ting på så vil det være svært velkomment.
    Andre biler fremstår som gamle, utdaterte og lite smarte.
    Hele opplegget med bestilling av bil og service har vært tydelig, lett og brukervennlig. Ikke en jungel av valg som uansett er ugunstige. Vi gikk for laveste innsteg. Savner ikke noe i forhold til testbilen. Vi bestilte bil som vi antok kom innen en viss dato i sommer, reise til dyreparken. Men fikk leveringdato etter turen. Ringte inn og spurte om de hadde en annen bil i samme specc tilgjengelig, men annen farge. Ja de hadde det, null problem å fikse. Helt annen holdning og fremoverlent enn f.eks Nissan her i Stavanger.
    Vi fikk 40' i innbytte for vår Nissan leaf 2015, 155000km Tekna. Slitte dekk.



    Hadde det ikke vært for musk, så hadde vi valgt Tesla neste gang også.
    Det virker ko veldig spm min opplevelse med BMW også. Hvordan det ville blitt med for sen levering vet jeg ikke. Nå kjøpte jo jeg en bil som var helt ny og fikk vel en av de første i landet.
    Den ble levert til rett dato, men var så ny at det tok litt ekstra tid å registrere den, men det var jo ikke BMWs skyld.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte 22 mil med den 6 år gamle utdaterte fossil-Hondaen i dag. Litt deilig å KJØRE bil innimellom. Dvs følge med på fartsgrenser selv, styre selv, holde god avstand selv, bremse selv, gasse selv osv. Kognitivt latskap å overlate alt dette til bilen og jeg lurte ofte på underveis om disse filvarslingssystemene egentlig er til nytte for mange, all den tid mange(!) nye elbiler kjører forbi med høyrehjulene oppå /på feil side av fil-linja når de kjører forbi på motorvei.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    851
    Antall liker
    849
    Sted
    Rogaland
    Kjørte 22 mil med den 6 år gamle utdaterte fossil-Hondaen i dag. Litt deilig å KJØRE bil innimellom. Dvs følge med på fartsgrenser selv, styre selv, holde god avstand selv, bremse selv, gasse selv osv. Kognitivt latskap å overlate alt dette til bilen og jeg lurte ofte på underveis om disse filvarslingssystemene egentlig er til nytte for mange, all den tid mange(!) nye elbiler kjører forbi med høyrehjulene oppå /på feil side av fil-linja når de kjører forbi på motorvei.
    giphy (1).gif
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.017
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det var virkelig mye BS i.posten din. Når det gjelder systemene du klager over, er det virkelig ikke mye forskjell på en EV og en ICE nil. Min 7.år gamle diesel E klasse er virkelig ikke nye forskjellig fra konas Enyaq i så måte. Og siden jeg har hatt sertifikat i 45 år og kjørt utallige ICE biler, synes jeg disse hjelpesystemene i mange systemer tilfører verdi. Ikke alltid, men en dyktig sjåfør klarer å forholde seg til det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.442
    Antall liker
    39.524
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjørte 22 mil med den 6 år gamle utdaterte fossil-Hondaen i dag. Litt deilig å KJØRE bil innimellom. Dvs følge med på fartsgrenser selv, styre selv, holde god avstand selv, bremse selv, gasse selv osv. Kognitivt latskap å overlate alt dette til bilen og jeg lurte ofte på underveis om disse filvarslingssystemene egentlig er til nytte for mange, all den tid mange(!) nye elbiler kjører forbi med høyrehjulene oppå /på feil side av fil-linja når de kjører forbi på motorvei.
    Det har da ingen ting med fossil vs elektrisk fremdrift å gjøre. Fossil-Yarisen jeg kjørte her om dagen pep som en forstyrret gjerdesmett og ville blande seg opp i det meste.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.666
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Holmestrand
    Nei. Krever ny hardware (påstås det), men vi får se.
    Hvordan kan dette kreve hardware?
    Men når det gjelder slikt i bil skal man ikke la seg forundre ...

    Jeg hentet ut en ny Ford Mondeo for en del år siden.
    Selger gikk nøye gjennom bilens funksjoner, og jeg registrerte til min noe forundring at den ikke hadde DAB-radio.
    Svaret jeg fikk var at det ikke var plass!
    😂
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Det har da ingen ting med fossil vs elektrisk fremdrift å gjøre. Fossil-Yarisen jeg kjørte her om dagen pep som en forstyrret gjerdesmett og ville blande seg opp i det meste.
    -og vi skjønte ikke at det var et apropos til tidligere innlegg om automatikk i biler som ikke virker spes bra, uavhengig av drivlinje, , og at old school-kjøring slik vi lærte det faktisk funker fjell?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    Hvordan kan dette kreve hardware?
    Det er vel ikke uvanlig at nye funksjoner krever hardware som ikke var i tidligere utgaver av bilen? Forbedring av gamle funksjoner er en ting, men nye funksjoner kan jo ofte kreve ekstra hardware. Og hvorfor oppgradere hvis det ikke er forbedringer i systemet som ikke krever ny hardware?
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Det er vel ikke uvanlig at nye funksjoner krever hardware som ikke var i tidligere utgaver av bilen? Forbedring av gamle funksjoner er en ting, men nye funksjoner kan jo ofte kreve ekstra hardware.
    Hvis det er slik at det kreves H/W oppgradering for å få siste versjon av software på en nyere modell
    Så er dette IMHO en alvorlig arkitektur-blunder fra BMW, skikkelig ille

    Det kan være at det kreves H/W oppgradering for å få nye funksjoner, men H/W oppgradering for å få siste S/W versjon NEI NEI NEI NEI NEI ........ :mad: :eek:o_O
    BMW må lære seg software arkitektur :eek:

    Hva med bugfixing?, fixing av sikkerhetsvulnerabilities? evnt nye EU krav som stilles, som må fikses i S/W? andre nødvendige oppdateringer, f.ex BMW finner en feil som må fikses i S/W på alle modeller, oppdatering til ladestyringen, må fikses i S/W ++++
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    Oppdatering av 8.5 skjer hele tiden. 4 eller 5 ganger de siste året. Bug fix, nye funksjoner.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Oppdatering av 8.5 skjer hele tiden. 4 eller 5 ganger de siste året. Bug fix, nye funksjoner.
    skikkelig trøblete dette......

    BMW må utvikle versjon 8.5 av software, samtidig som de utvikler en ny versjon 9?
    Så nå må de samtidig utvikle to parallelle versjoner av samme software for samme bil men med forskljellige H/W versjoner
    Neste år kommer versjon 10, og så versjon 11....

    Nye funksjoner som kommer i versjon 9, kommer de også i versjon 8.5?, hva gjør BMW når det kommer en versjon 10, og versjon 11?
    Skal BMW parallellt utvikle samme ting i 4 forskjellige versjoner av samme software :eek: :ROFLMAO: 😅 :eek: :rolleyes:

    Dette er jævli kostnadsdrivende og elendig software arkitektur fra BMW sin side

    Såvidt jeg vet har Tesla EN versjon som funker på alt, uansett hva du har av H/W ..... det er slik det skkal være ....
    og de bruker "feature toggling", alle funksjoner er der i s/w men kan slås på og av intelligent basert på behov, en kodebase for alt

    BMW burde ha en kodebase for alle modeller, alle versjoner .... er dette noe av bakgrunnen for at BMW er priset så høyt
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.442
    Antall liker
    39.524
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    -og vi skjønte ikke at det var et apropos til tidligere innlegg om automatikk i biler som ikke virker spes bra, uavhengig av drivlinje, , og at old school-kjøring slik vi lærte det faktisk funker fjell?
    Ikke når du refererte til «mange(!) nye elbiler» i det siterte innlegget. Du skjulte det aproposet godt, for å si det slik. At du deretter svarte på brunBars innlegg med «Er du medlem av elbilfanatikerforeningen og debattant i elbilfanatikerforum?» bidro nok til å tilsløre aproposet ditt ytterligere.

    Selv holder jeg meg med en MX-5 fra 1999, kjemisk fri for automatisk alt, for å ikke helt glemme den antikke kunsten med dobbeltclutching og mellomgass. Sånn sett forstår jeg hva du mente, når du først forklarer det begripelig nok selv for oss tungnemme.

    Men Tesla Model S er også ganske responsiv hvis den kjøres manuelt. Den firehjulsdrevne har mer masse foran og er merkbart tregere i responsen i svinger enn den bakhjulsdrevne, men man kan kompensere for det ved å kjøre den mer aktivt, slippe opp mer markert inn i svinger og gradvis mate på mer effekt gjennom og ut av svinger, slik at tyngdeoverføringen får den til å endre styringskarakteristikk. Da blir den ganske morsom. Må bare passe på at man ikke ender opp hinsides enhver fartsgrense nokså fort.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.467
    Antall liker
    10.629
    Sted
    Trondheim
    skikkelig trøblete dette......

    BMW må utvikle versjon 8.5 av software, samtidig som de utvikler en ny versjon 9?
    Så nå må de samtidig utvikle to parallelle versjoner av samme software for samme bil men med forskljellige H/W versjoner
    Neste år kommer versjon 10, og så versjon 11....

    Nye funksjoner som kommer i versjon 9, kommer de også i versjon 8.5?, hva gjør BMW når det kommer en versjon 10, og versjon 11?
    Skal BMW parallellt utvikle samme ting i 4 forskjellige versjoner av samme software :eek: :ROFLMAO: 😅 :eek: :rolleyes:

    Dette er jævli kostnadsdrivende og elendig software arkitektur fra BMW sin side

    Såvidt jeg vet har Tesla EN versjon som funker på alt, uansett hva du har av H/W ..... det er slik det skkal være ....
    og de bruker "feature toggling", alle funksjoner er der i s/w men kan slås på og av intelligent basert på behov, en kodebase for alt

    BMW burde ha en kodebase for alle modeller, alle versjoner .... er dette noe av bakgrunnen for at BMW er priset så høyt
    Og det kan det jo godt være at de har. De gir OSet nytt versjonsnummer når det får støtte for ny hardware, men kodebasen for den gamle hardwaren er den samme. Med nytt versjonsnummer blir det enklere å vit ehvilke modeller som har oppdatert hardware, så man slipper «min bil har system 9, men funksjon xxx virker ikke hos meg».
    Jeg vet jo ikke om det er sånn, men jeg synes det høres fornuftig ut.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte 22 mil med den 6 år gamle utdaterte fossil-Hondaen i dag. Litt deilig å KJØRE bil innimellom. Dvs følge med på fartsgrenser selv, styre selv, holde god avstand selv, bremse selv, gasse selv osv. Kognitivt latskap å overlate alt dette til bilen og jeg lurte ofte på underveis om disse filvarslingssystemene egentlig er til nytte for mange, all den tid mange(!) nye elbiler kjører forbi med høyrehjulene oppå /på feil side av fil-linja når de kjører forbi på motorvei.

    Veien her er av en slik beskaffenhet at endel moderne utstyr er direkte trafikkfarlig. Lane assist f-eks. Det idiotiske er at du ikke kan slå det av permanent på nye biler.
    E10 er så smal at den ikke har midtstripe der jeg bor. Det gjør at bilen maser og sliter i rattet om at jeg må ligge midt i kjørebanen som betyr midt i veien. Forklarer kanskje alle kineserne som ligger midt på veien; de gjør bare hva bilen gir beskjed om. I tillegg er man nødt til ha hjula på hvitstripa når man møter store kjøretøy. Greit å ikke måtte krangle med bilen for å få det til....
    Jeg har heller aldri skjønt vitsen med cruise control som følger bilen foran. Når jeg igjen en bil kjører jeg forbi. Jeg kjører tross alt Audi, og det forplikter...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.628
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg vet jo ikke om det er sånn, men jeg synes det høres fornuftig ut.
    Det er vanskeleg å vita korleis kodebasen er strukturert ut frå kva versjonsnummer vi sluttbrukarar "ser", og kva slags struktur som er mest arbeidskrevjande: Å syta for at nyaste versjon også fungerer på ein 15 år gamal bil, eller å backporta relevante forbetringar og bugfixes. Det viktige er uansett kor lenge produsenten bryr seg om å vedlikehalda programvare på gamle bilar.

    Tesla verkar å ha ganske bra "track record" så langt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.666
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Holmestrand
    Veien her er av en slik beskaffenhet at endel moderne utstyr er direkte trafikkfarlig. Lane assist f-eks. Det idiotiske er at du ikke kan slå det av permanent på nye biler.
    E10 er så smal at den ikke har midtstripe der jeg bor. Det gjør at bilen maser og sliter i rattet om at jeg må ligge midt i kjørebanen som betyr midt i veien. Forklarer kanskje alle kineserne som ligger midt på veien; de gjør bare hva bilen gir beskjed om. I tillegg er man nødt til ha hjula på hvitstripa når man møter store kjøretøy. Greit å ikke måtte krangle med bilen for å få det til....
    Jeg har heller aldri skjønt vitsen med cruise control som følger bilen foran. Når jeg igjen en bil kjører jeg forbi. Jeg kjører tross alt Audi, og det forplikter...
    Enig, og artig med Audi-eier med selvinnsikt. 😂
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.503
    Antall liker
    27.055
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har heller aldri skjønt vitsen med cruise control som følger bilen foran. Når jeg igjen en bil kjører jeg forbi. Jeg kjører tross alt Audi, og det forplikter...
    Jeg er i utgangspunktet ikke opptatt av moderne teknologi i bil. Men kjører man mye i områder med tett trafikk så er adaptiv cruise control kanskje noe av det mest behagelige som finnes. Men det avhenger sikkert av hvor man kjører og trafikkbildet.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.666
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Holmestrand
    Jeg er i utgangspunktet ikke opptatt av moderne teknologi i bil. Men kjører man mye i områder med tett trafikk så er adaptiv cruise control kanskje noe av det mest behagelige som finnes. Men det avhenger sikkert av hvor man kjører og trafikkbildet.
    Mye bedre enn de som på død og liv ligger 0,1 km/t raskere enn høyrefeltet i hvert fall.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.628
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg har aldri ikkje sakna cc som følgjer bilen framfor på våre bilar der eg køyrer, heller ikkje på norsk/svensk motorveg eller rundt Oslo/Bergen. Eg låner av og til mors gamle E-Golf rundt Bergen, og har aldri vorte ven med funksjonaliteten der. Ikkje med "lane-assist" heller, for den del.

    Derimot saknar eg funksjonen på kontinental motorveg med høg fart og tett trafikk, der mitt vande køyremønster (å bruka venstrefeltet til å køyra forbi når eg tek att nokon som køyrer seinare enn meg, og ikkje bruka bremsen anna enn i naudsfall) gjer at eg kanskje køyrer fortare og mindre jamt enn eg kanskje elles ville gjort.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.503
    Antall liker
    27.055
    Torget vurderinger
    24
    Tipper at dette avhenger av hvor man kjører, og når, ifht trafikkbildet. Det å kjøre ut av Oslo i retning vestover er i hvert fall utrolig mye mindre stress med adaptiv cruise control enn uten. Typisk går trafikken i 90 km/t for så plutselig å gå i 20. CC lar seg enkelt overstyre om du vil kjøre raskere, men det oppfattes behagelig å vite at om jeg er uoppmerksom 1/10 sekund så bremser bilen selv. BMW-en jeg kjører til daglig kan med CC også klistre seg på bilen foran ved køkjøring i by. Det betyr at jeg kan kjøre i kø opp Kongsveien uten å nærme meg gasspedalen. CC-lar seg enkelt veksle mellom kun hastighet eller også Lane Assist.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.017
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veien her er av en slik beskaffenhet at endel moderne utstyr er direkte trafikkfarlig. Lane assist f-eks. Det idiotiske er at du ikke kan slå det av permanent på nye biler.
    E10 er så smal at den ikke har midtstripe der jeg bor. Det gjør at bilen maser og sliter i rattet om at jeg må ligge midt i kjørebanen som betyr midt i veien. Forklarer kanskje alle kineserne som ligger midt på veien; de gjør bare hva bilen gir beskjed om. I tillegg er man nødt til ha hjula på hvitstripa når man møter store kjøretøy. Greit å ikke måtte krangle med bilen for å få det til....
    Jeg har heller aldri skjønt vitsen med cruise control som følger bilen foran. Når jeg igjen en bil kjører jeg forbi. Jeg kjører tross alt Audi, og det forplikter...
    Cruise kontroll som følger blen foran føler jeg er ekstremt nyttig. Både når bilen foran kjører fornuftig og du vil slappe av litt ift fartgrenser osv, og ikke minst ved køkjøring. Men det er jo ikke en defaultfunksjon og lett å aktivere når du trenger det. Lane assist som ikke kan skrus av permanent og kalles opp når du har bruk for det er noe dritt og laget for land med annen veistandard enn oss. Ved langkjøring på gode veier finner jeg det imidlertid svært nyttig til tider. Kjekt å ha, men irriterende å måtte slå det av mesteparten av tiden.

    Stort sett veldig enig med Fosse i posten over.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.017
    Antall liker
    10.660
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Eg har aldri ikkje sakna cc som følgjer bilen framfor på våre bilar der eg køyrer, heller ikkje på norsk/svensk motorveg eller rundt Oslo/Bergen. Eg låner av og til mors gamle E-Golf rundt Bergen, og har aldri vorte ven med funksjonaliteten der. Ikkje med "lane-assist" heller, for den del.

    Derimot saknar eg funksjonen på kontinental motorveg med høg fart og tett trafikk, der mitt vande køyremønster (å bruka venstrefeltet til å køyra forbi når eg tek att nokon som køyrer seinare enn meg, og ikkje bruka bremsen anna enn i naudsfall) gjer at eg kanskje køyrer fortare og mindre jamt enn eg kanskje elles ville gjort.
    På 4 felts motor vei sjekker Mercedesen min venstrefila om jeg tar igjen noe med konstantfartholderen på, og legger seg ut til venstre automatisk om jeg blinker meg forbi og feltet er fritt. Tilsvarende om jeg blinker meg inn til høyre. Litt for scary til at jeg har brukt det mye når jeg ligger på Autobhn i 140 og tar igjen noen, da liker jeg å ha kontroll over rattet, men det funker knirkefritt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.778
    Antall liker
    3.293
    @Asbjørn , så vidt jeg vet kjører du Tesla.

    Hvis du skulle kjøpt ny bil i dag, kunne det på nytt blitt en Tesla? Ikke bare er sjefen for bilprodusenten en Trump fan, han kan også komme til å være en viktig brikke i det å forhandle bort 20% av Ukraina til en kriminell bande i Moskva.

    Eller er det sånn at selve butikken og den politiske utøvelsen og de politiske standpunkter til toppsjefen i bilprodusenten må sees helt adskilt fra hverandre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn