Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.516
    Antall liker
    41.263
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pr def, Engine Control Unit styrer innsprøyting, tenning, turbotrykk, tomgangsturtall etc i en forbrenningsmotor.
    En elbil har ikke forbrenningsmotor og derfor ingen ECU. Den har en Motor Control Unit (MCU), men nå var spørsmålet hva det koster å bytte ECU i en nyere fossilbil. Jeg måtte gjøre det i en Citroën CX en gang for lenge siden, og det var svinedyrt allerede da, syntes jeg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.674
    Antall liker
    19.095
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
    Husker at Sulland skulle ha 35k for ECUen til min -95 A8 med sugebensinmotor. Ble til at jeg fikset den med en binders og noe loddetinn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    1
    Pr def, Engine Control Unit styrer innsprøyting, tenning, turbotrykk, tomgangsturtall etc i en forbrenningsmotor.
    En elbil har ikke forbrenningsmotor og derfor ingen ECU. Den har en Motor Control Unit (MCU), men nå var spørsmålet hva det koster å bytte ECU i en nyere fossilbil. Jeg måtte gjøre det i en Citroën CX en gang for lenge siden, og det var svinedyrt allerede da, syntes jeg.
    Jeg vet jo det, men poenget mitt er at elbiler likevel har langt mer kostbar elektronikk som fossilbil ikke har. ECU i fossilbilen kostet 10-12k allerede i på 80-talet på en nøktern Opel, men fossilbiler er fortsatt ikke avhengig av en ladeboks, omformer, kjøling/varming av et ladende batteri (varmepumpe), hv-batteristyringsenhet og what not for å fungere, i tillegg til EMC/MCU.
    De første elbilene med luftkjøling av batteriet var enklere. Mitsubishi Imiev hadde feks luftkjøling av batteriet, og all elektronikkstyring i én boks over motoren der bak, som en handyman faktisk kunne fikse, typisk to dioder (var det vel) som røyk pga varme.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    2.498
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Jeg vet jo det, men poenget mitt er at elbiler likevel har langt mer kostbar elektronikk som fossilbil ikke har. ECU i fossilbilen kostet 10-12k allerede i på 80-talet på en nøktern Opel, men fossilbiler er fortsatt ikke avhengig av en ladeboks, omformer, kjøling/varming av et ladende batteri (varmepumpe), hv-batteristyringsenhet og what not for å fungere, i tillegg til EMC/MCU.
    De første elbilene med luftkjøling av batteriet var enklere. Mitsubishi Imiev hadde feks luftkjøling av batteriet, og all elektronikkstyring i én boks over motoren der bak, som en handyman faktisk kunne fikse, typisk to dioder (var det vel) som røyk pga varme.
    Så har en elbil ca 20-30 bevegelige deler kontra 2000++++ så om den har noen bokser tviler jeg at den overgår en moderne fossilbil....
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.417
    Antall liker
    1.963
    Men det er langt mindre antall elektronikkomponenter i en fossilbil. Ryker en diode eller en kondensator i en ombordlader så koster det feks 115k å fikse dette i en Hyundai Ioniq fordi de bytter hele boksen i stedet for å lodde litt. Ingen ren fossilbil har ombordlader.
    De der kan nå ikke eie skamvett når de setter delepriser. Byttet nettopp nettopp laderen i min Model X. Laderen koster 21000,- + mva og et par timers arbeid. Det er også en lader på 17kW. Vet ikke hva den koreaneren er utstyrt med.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.421
    Antall liker
    1.258
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hovedproblemet er at de selger nye biler med lite eller ingen avanse og tar det igjen på service og reparasjoner.

    Ellers forstår jeg at MUSK har kontroll på troppene - det kan jeg skjønne etter å ha sett fyren på TV i det siste...
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.450
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Holmestrand
    det finnes ikke noe fasitsvar på dette og det spørs på kompleksiteten.
    eneste referansepunkt jeg har der jeg ikke har fått gjort dette selv var 4000kr, da kjøpte jeg brukt ecu til 2500kr også var det 1500 til møller for å programmere inn den nye. Dette var på en golf 5 tdi altså før bilene ble sykt komplisert.
    Da slapp du BILLIG unna.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.450
    Antall liker
    8.331
    Sted
    Holmestrand
    De der kan nå ikke eie skamvett når de setter delepriser. Byttet nettopp nettopp laderen i min Model X. Laderen koster 21000,- + mva og et par timers arbeid. Det er også en lader på 17kW. Vet ikke hva den koreaneren er utstyrt med.
    Hvor gammel er bilen?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.276
    Antall liker
    19.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så har en elbil ca 20-30 bevegelige deler kontra 2000++++ så om den har noen bokser tviler jeg at den overgår en moderne fossilbil....
    Bevegelige er nok ikke så mye, selvom det er en del bits & pieces i en moderne mangetrinns automat.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Sunndalsøra
    Denne motoren må være en boxser av tysk Porsche. Ikke rar at det er mange deler på de, og enda værre blir når allt av slanger blir tilkoblet. Har vist seg at det tar lengre tid å få deler til elbiler. Nyere konstruksjoner blir komplisert å gjøre service på. Service på elbiler blir heller ikke billigere med all eletronikk og elektriske komponenter. Hvis man ikke kan gjøre noe selv, så blir det økonomisk ruin. Det er fortsatt ganske lave priser på deler til enkelte eldre biler.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner hvorfor det blir så mye touchskjermer, når man dropper knapper og brytere reduserer man antall bevegelige deler betydelig, og det er viktig for folk tydeligvis
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.276
    Antall liker
    19.350
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bare forbrenningsmotoren blir fort noen hundre.

    Til sammenligning har en elektrisk motor én bevegelig del.
    Begge deler avhenger jo litt av hvor mye man skal bryte komponentene ned i da - og hva man medregner som bevegelig del. En forbrenningsmotor varierer mye spes mht antall sylindre. Men at en elektrisk drivlinje kun inneholder et fåtall bevegelige deler i forhold er jo hevet over en hver tvil.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Sunndalsøra
    Ved selvkjørende biler så er du ikke bilist men passasjer :) Å bruke skjerm skal liksom være mer trafikksikkert påstår de.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    2.498
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    det var en spøk og et stikk til den som mente det var over 2000 bevegelige deler, for å komme opp i slike tall må man telle kreativt :)
    Tja må man det? Motor er fort mange hundre.... En automat kasse er heller ikke få.... Så har vi fordelings kasse og diff foran og bak.... 2000 blir det fort.... Før alle ventiler og eksos dingser...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    1
    Bare forbrenningsmotoren blir fort noen hundre.

    Til sammenligning har en elektrisk motor én bevegelig del.
    Kan du fortelle hvor ofte disse delene på bildet går i stykker? At en motordel skal gå i stykker bare fordi den beveger på seg er nytt for meg. Har du ofte opplevd at de bevegelige delene knekker ved normalt bruk og godt vedlikehold som sikrer helsa til motoren de neste 10-12k km?
    Men det er gledelig å lese at du fastslår at en elbilmotor ikke har kulelagre som slites ut slik at rotoren ødelegger statoren (og her er det SMÅ klaringer) eller reduksjonsgear med minst 2 tannhjul som også har kulelagre, kun én bevegelig del, nemlig rotoren.
    Dét må jo bety at elmotorene i elbilene mine er fremtidssikret, og vil ikke kunne gå i stykker. 🙂
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    2.358
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis man er kreativ og tenker en 4hjulstrekker med 5ventiler pr sylinder og 12 sylindre med dobbel turbo så kanskje.
    Egentlig ikke noe jeg har tenkt over når jeg har bygd, er ofte endel deler, men godt over 2000... hmm
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.516
    Antall liker
    41.263
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du fortelle hvor ofte disse delene på bildet går i stykker? At en motordel skal gå i stykker bare fordi den beveger på seg er nytt for meg. Har du ofte opplevd at de bevegelige delene knekker ved normalt bruk og godt vedlikehold som sikrer helsa til motoren de neste 10-12k km?
    Men det er gledelig å lese at du fastslår at en elbilmotor ikke har kulelagre som slites ut slik at rotoren ødelegger statoren (og her er det SMÅ klaringer) eller reduksjonsgear med minst 2 tannhjul som også har kulelagre, kun én bevegelig del, nemlig rotoren.
    Dét må jo bety at elmotorene i elbilene mine er fremtidssikret, og vil ikke kunne gå i stykker. 🙂
    Akkurat de M96-motorene hadde sine problemer.
    At bevegelige deler er en faktor i effektivitet og pålitelighet er ikke noen nyhet, akkurat.
    As mentioned, wear is a concern for moving parts in a machine.[8] Other concerns that lead to failure include corrosion,[8] erosion,[8] thermal stress and heat generation,[8] vibration,[8] fatigue loading,[8] and cavitation.

    Fatigue is related to large inertial forces, and is affected by the type of motion that a moving part has. A moving part that has a uniform rotation motion is subject to less fatigue than a moving part that oscillates back and forth. Vibration leads to failure when the forcing frequency of the machine's operation hits a resonant frequency of one or more moving parts, such as rotating shafts. Designers avoid these problems by calculating the natural frequencies of the parts at design time, and altering the parts to limit or eliminate such resonance.

    Yet further factors that can lead to failure of moving parts include failures in the cooling and lubrication systems of a machine.[8]
    Jeg var litt usikker på om kulene i kulelager og leddene i registerkjedet regnes som egne bevegelige deler. Jeg tror ikke det, og tellet dem derfor ikke med. Derfor noen hundre i forbrenningsmotoren, ikke et par tusen.

    Derimot er jeg helt sikker på at girkassen ikke anses som en del av motoren, hverken det faste reduksjonsgiret på en elmotor eller en 6-7-8-trinns PDK/DSG-kasse etter en bensinmotor.

    1738785280018.jpeg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    1
    Her er en litt dustevideo der de demonterer en Teslamotor uten å gjøre seg helt ferdig.

    Som vi ser, her er det absolutt ingenting som kan gå i stykker. Neida, ingenting. 🤪

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat de M96-motorene hadde sine problemer.

    Jeg var litt usikker på om kulene i kulelager og leddene i registerkjedet regnes som egne bevegelige deler. Jeg tror ikke det, og tellet dem derfor ikke med. Derfor noen hundre i forbrenningsmotoren, ikke et par tusen.

    Derimot er jeg helt sikker på at girkassen ikke anses som en del av motoren, hverken det faste reduksjonsgiret på en elmotor eller en 6-7-8-trinns PDK/DSG-kasse etter en bensinmotor.

    Vis vedlegget 1095163
    Du vil aldri tape en diskusjon om hvilken motortype og gearkasse som har flest/færrest deler som rører på seg når de er i drift.

    Jeg minner om denne:
    Screenshot_20250205_210731_Chrome.jpg
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    436
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^^
    Da har jeg tydeligvis gjort et vedlikeholdsmessig bra valg; en selvladende gammel hybrid pluss samt en snart veteran volvo fossil bil. Stopper aldri!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn