Diverse The Loudness war

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Et eksempel til etterfølgelse. Det virker som Jazz-sjangeren ikke er så plaget av "loudness war" som mange andre.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    trex skrev:
    Hvis det virkelig er slik at masteringen av nær sagt all ny musikk fullstendig ødelegger innholdet for mange her inne, er jo grunnlaget for hobbyen borte, medmindre man nøyer seg med gamle innspillinger.
    Det bør vel heller formuleres på en annen måte, trex. Det er ikke sånn at jeg ikke kan lytte til nyere innspillinger - jeg lyttet til og med til min datters første gjennomspillinger av Lily Allens debut! Det blir snarere slik at man vet hva man går glipp av, fordi man har hørt kvalitetsinnspillinger, og skjønner når man ikke lytter til en slik.
    Derfor jeg brukte bildet av Gastromat krydder tidligere i tråden. Det er helt greit krydder, og brukes av mange som lager mat - men har man først prøvd en rett som er krydret med mer sjel så savner man slike når man spiser det som er blitt Gastromatet.

    Men egentlig er ikke dette et problem for andre enn dem som utgir ny musikk, dersom de insisterer på å fortsette å svine til lyden. Jeg skulle levde mange ganger lenger enn et normalt livsløp for å kunne lytte til all den suverene musikken "der ute".

    Hadde en fin opplevelse en tid tilbake. Jeg kom over en innspilling av Purcells Kong Arthur over Spotify. Det var kun to spor fra verket på Spotify, men de ga en så sterk musikalsk og innspillingsmessig opplevelse at det bare var å kaste seg rundt for å få fatt i en CD av samme.
    Etter den opplevelsen har jeg brukt Spotify mer for å finne god musikk jeg ellers aldri ville kommet over, og nå har jeg internett for å finne CD eller vinyl av samme, dersom jeg skulle ønske det.

    I'm OK.


    Da er vi ganske enige, jeg satte bare de holdningene jeg synes viser seg litt frem her inne på spissen.
    Poenget var at lytt først og sist, og let etter noe bra. Det finnes det, både lydmessig og musikkmessig. Grafene gir ingen glede over hverken lyden eller musikken. Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Personlig teori. Vi er faktisk ganske gode til å skjelne mellom det som lyder virkelig, og det som er en syntetisk gjengivelse. Straks signalet bearbeides på en ikke-organisk måte så plinger det litt oppe i skallen på den som lytter, noe er ikke helt riktig. Og det er nok til at man faller ut av musikken.

    Jeg opplever det samme med innspillinger som er close-miked og hvor man har tillagt romklangen etterpå - det lyder ikke rett, og jeg faller ut.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Personlig teori. Vi er faktisk ganske gode til å skjelne mellom det som lyder virkelig, og det som er en syntetisk gjengivelse. Straks signalet bearbeides på en ikke-organisk måte så plinger det litt oppe i skallen på den som lytter, noe er ikke helt riktig. Og det er nok til at man faller ut av musikken.

    Jeg opplever det samme med innspillinger som er close-miked og hvor man har tillagt romklangen etterpå - det lyder ikke rett, og jeg faller ut.
    Nærmikrofoni er lett å plukke ut som unaturlig, men jeg kan i farten ikke komme på noen plate uten klang fra boks på vokalen.
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Og hvor fikk du tak i Liquid tension Experiment på vinyl ??
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brianh skrev:
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Og hvor fikk du tak i Liquid tension Experiment på vinyl ??
    www.magnacarta.net
     

    Brianh

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    371
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Dazed skrev:
    Brianh skrev:
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Og hvor fikk du tak i Liquid tension Experiment på vinyl ??
    www.magnacarta.net
    Mange takk :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    wizardm skrev:
    Skjønner , problemet er STORT !

    De aller værste platene da ?????

    Feks : Lisa Ekdahl - En samling sångar , RCA / BMG - 82876 56898-2

    Mvh
    Jeg ble nysgjerrig og testet. Ikke rart at jeg aldri ble fortrolig med lyden av denne plata fra 2003. Eneste spørsmål er HVORFOR i all verden man finner på å gjøre noe sånt som dette på denne typen musikk. (Kvinnelig singer-songwriter med kassegitar og sparsomt komp, for de som ikke kjenner artisten.) Plata er jo mastret som om det skulle vært Metallica:
     

    Vedlegg

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Publiser grafene i noen av disse forumene:

    http://recording.org/mastering-engineers-forum/
    http://repforums.prosoundweb.com/index.php/board,30.0.html
    http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/
    http://www.soundonsound.com/forum/postlist.php?Cat=&Board=Mastering

    Her finnes det folk som kan svare på et profesjonelt grunnlag, og noen av de største navnene i bransjen.
    Her kan man kanskje få et så korrekt svar som mulig på spørsmålet: hvorfor så HØYT!

    På hifisentralen er vel de fleste enige om at overkomprimering (om man vil) er en uting, og vel så det. Men det er også veldig få som har noen faktisk innvirkning på hvordan ting blir utført i praksis. Det finnes folk i disse forumene har direkte innvirkning på selve prosessen, og meget god teknisk innsikt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    baluba skrev:
    vredensgnag skrev:
    Dazed skrev:
    trex skrev:
    Ørene er fabelaktig gode til å justere seg inn etter behov.
    De kan likevel ikke justere frem bedre dynamikk i overkomprimerte plater. Jeg kan godt glede meg over musikken på sånne plater, men fremdeles savne bedre lydkvalitet.

    Det siste eksempelet for min del er da jeg fikk tak i "Liquid Tension Experiment" på vinyl. Jeg visste at CD-en var litt presset, men at den skulle låte SÅ mye mer engasjerende med større dynamikkområde, var jeg ikke forberedt på.
    Personlig teori. Vi er faktisk ganske gode til å skjelne mellom det som lyder virkelig, og det som er en syntetisk gjengivelse. Straks signalet bearbeides på en ikke-organisk måte så plinger det litt oppe i skallen på den som lytter, noe er ikke helt riktig. Og det er nok til at man faller ut av musikken.

    Jeg opplever det samme med innspillinger som er close-miked og hvor man har tillagt romklangen etterpå - det lyder ikke rett, og jeg faller ut.
    Nærmikrofoni er lett å plukke ut som unaturlig, men jeg kan i farten ikke komme på noen plate uten klang fra boks på vokalen.
    Jeg tror vi har større slingringsmonn for hva vi aksepterer av variasjoner på stemmer, enn hva vi aksepterer fra instrumenter. Stemmer kan gå fra smørtenor til Tom Waits, og vi kjøper det - men et akustisk instrument arbeider innenfor langt snevrere rammer, og klangpålegg på en instrumentpark blir ofte rart - syns jeg.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    Dazed skrev:
    Et eksempel til etterfølgelse. Det virker som Jazz-sjangeren ikke er så plaget av "loudness war" som mange andre.
    Den plata har skikkelig feit lyd.
    Så det går an, uten å komprimere alt til døde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det der ser virkelig lovende ut, spesielt når dette er de to åpningsforedragene for hele seminaret:

    9:30 Loudness Wars part I. Thomas Lund
    Consequences of hyper-compression. iTunes and normalization.

    10:30 Loudness Wars part II. Bob Katz
    A historic perspective on music loudness. Calibrated listening.

    Mens vi venter på at sjøen skal snu, kan vi også se på en forholdsvis ny innspilling, Phantom Limb fra 2008. Den har tidligere fått glimrende omtale her på sentralen og låter riktig bra. Subjektivt virker den uvanlig dynamisk, men vokalisten blir veldig stor og nær i lydbildet. Det er også litt påfallende at den nærmest "hoppet" ut av laptop-høyttalerne første gang jeg spilte et testkutt, men at den ikke virker fullt så dynamisk på hovedanlegget.

    Dette er hva MasVis sier om saken, når albumet er lastet ned i 24/48 og konvertert til 16/44.1 før analyse:





    Kanskje ikke så hardt komprimert som mye annet (legg merke til den "utsvingte kjolefasongen" i histogrammet), men helt klart limited slik at mye av "action" er klippet vekk. Nok en gang blir spørsmålet HVORFOR plateselskapet absolutt må klippe vekk så mye av dynamikken når dette til og med er en 24-bits nedlasting med 140 dB dynamikk å boltre seg på. ReplayGain hos meg skrur automatisk ned denne innspillingen med 7,2 dB før avspilling, sånn at RMS havner rundt -21 dBFS, og det kunne sannelig Naim gjort også. Jeg tror nesten jeg skal koste på meg en email dit...

    Jeg kan også nevne at jeg sendte en email til Blue Coast Records her om dagen for å rose lydkvaliteten på "While She Sleeps" (nevnt tidligere i tråden). Jeg fikk en hyggelig mail tilbake fra Cookie Marenco, produsent og innehaver, hvor hun fortalte at hun hadde ønsket å lage et sånt opptak av piano i 20 år, men at plateselskapene hun jobbet for aldri ville la henne gjøre det. Nå som hun eier plateselskapet selv gjør hun derimot som hun selv mener er riktigst. Hun virket oppriktig glad for å få noen linjer feedback på lydkvaliteten, så ikke undervurder betydningen av å si hva man mener. Spesielt når det er noe positivt å si, for det er noen flere der ute som bryr seg.
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jaga Jazzist - What We Must (2005)

    Satt på denne i sted og forundret meg over hvor jævlig dårlig det låt. Forklaringen er jo tydelig.

     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en plate med Jaga Jazzist en gang, men den gikk på loppemarkedet urippet. Tror det var "The Stix". Musikken er interessant nok, men det hjelper så sørgelig lite når det ikke er mulig å høre hele plata uten å begynne å blø fra øregangene. De har ikke blitt noe bedre, skal man dømme fra den bølgeformen de viser som en flash-animasjon på hjemmesiden sin.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg har også to plater av Jaga fra tidlig 2000. Begge låter så inn i hampen ille, at det bare må bli en "styr unna" oppfordring. Vel kan man kalle det et slags kunstnerisk uttrykk, men da er det fristende å sitere en lydmann: "Can I please have more talent in the monitors, please?"
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Gjestemedlem skrev:
    Jaga Jazzist - What We Must (2005)

    Satt på denne i sted og forundret meg over hvor jævlig dårlig det låt. Forklaringen er jo tydelig.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    The International Tussler Society er nok en plate som jeg trodde jeg ville like (svak for trønderhelter som jeg er), kjøpte til full pris, hørte én gang (om det), og så gikk den på loppemarkedet i samme kasse som Jaga. Det var mye stygt i den kassen, og det var før det fantes programvare til å visualisere nøyaktig hvorfor de platene låt som flatklemt hundebæsj under skoen.
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Kan noen legge ut målinger på Motorpsychos Little Lucid Moments og Jenny Hvals Viscera? Begge to er mastret av Bob Katz. Viscera er for tiden heavy rotation på min platespiller. Recomended! 8)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    quad_lars skrev:
    Kan noen legge ut målinger på Motorpsychos Little Lucid Moments og Jenny Hvals Viscera? Begge to er mastret av Bob Katz. Viscera er for tiden heavy rotation på min platespiller. Recomended! 8)
    Little Lucid Moments

     

    Vedlegg

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Heller ikke Bob Katz kan gjøre som han vil, ser det ut for.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.007
    Antall liker
    8.314
    Torget vurderinger
    1
    Litt grovt språk her, baluba, men den uttalelsen skal likevel få stå i uberørt.


    bjornh, moderator
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    That "radio ready" sound!! :mad: Siden det går i norsk så kan man putte Morten Abels solo cder i samme korga..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det går an å eksportere grafikken direkte fra MasVis, fant jeg ut etterhvert. (Se "File"-menyen.) Da kan også alle enkeltanalysene buntes sammen i en eneste animert gif, men den kan fort bli i største laget for størrelsesbegrensningen her.

    Her er en snodig krabat, Raphael Saadiq med "Instant Vintage" (2002). Nok en plate jeg gjerne ville like, men som jeg aldri ble fortrolig med. Skal vi gjette hvorfor?
     

    Vedlegg

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.855
    Antall liker
    35.990
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, du skulle nok stått beinhardt på ditt. Resultatet ville vel blitt omtrent det samme, sluttet, sparken, oppdragstørke, ... ;)

    Mer soul. Sharon Jones & The Dap-Kings, "I Learned The Hard Way" (2010). Seriøst forsøk på 60-talls sound. De kunne med fordel lagt det hele 5-6 dB lavere, men mange av sporene låter ganske bra. Detaljbildet er en animert gif med alle sporene på plata.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Nei, du skulle nok stått beinhardt på ditt. Resultatet ville vel blitt omtrent det samme, sluttet, sparken, oppdragstørke, ... ;)

    Mer soul. Sharon Jones & The Dap-Kings, "I Learned The Hard Way" (2010). Seriøst forsøk på 60-talls sound. De kunne med fordel lagt det hele 5-6 dB lavere, men mange av sporene låter ganske bra. Detaljbildet er en animert gif med alle sporene på plata.
    Og dette er vel samme teknikerne som satt bak spakene på den grusomme platen til Amy Winehouse antar jeg. Det er i alle fall Daptones studio begge er laget i hvis jeg ikke husker feil. Mener også at det er husbandet The Dap Kings som spiller på Winehouses Back To Black.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn