Har ikke fulgt med på denne tråden men ser at der er en masse målinger ute og går her.Det som ligger på plata kan ikke endres uansett og må derfor nytes som den er.Jeg forstår ikke vitsen med disse målingene da de ikke kan brukes til noe allikevel.
mana skrev:Har ikke fulgt med på denne tråden men ser at der er en masse målinger ute og går her.Det som ligger på plata kan ikke endres uansett og må derfor nytes som den er.Jeg forstår ikke vitsen med disse målingene da de ikke kan brukes til noe allikevel.
Jeg forstår hva dette går i men uansett hvordan man vrir og vender på problemet så kan ingenting endres og så lenge plateselskapene gjør som de vil så må vi jo leve med dette problemet.Dazed skrev:mana skrev:Har ikke fulgt med på denne tråden men ser at der er en masse målinger ute og går her.Det som ligger på plata kan ikke endres uansett og må derfor nytes som den er.Jeg forstår ikke vitsen med disse målingene da de ikke kan brukes til noe allikevel.
Da så. Da får vi bare avslutte tråden da, gutter! :
Selv med en så fatalistisk holdning kan slike data vært til nytte. Mange CDer er kommet ut med forskjellige mastinger og mange remastrede plater er helt fullstendig ødelagte. Kjekt å kunne spore opp utgivelsene som ikke er helt herpet og som man ha litt glede av. Man kan også fort spare seg mange bomkjøp og Cder som blir spilt kun en eller to ganger fordi de er for slitsomme å høre på når nyhetsverdien er borte.mana skrev:Har ikke fulgt med på denne tråden men ser at der er en masse målinger ute og går her.Det som ligger på plata kan ikke endres uansett og må derfor nytes som den er.Jeg forstår ikke vitsen med disse målingene da de ikke kan brukes til noe allikevel.
Nei selvfølgelig ikke. Hvis du driter i hvordan de låter så er det ikke noe å kaste bort tiden på.Ei heller hvis du ikke forstår hva målingene forteller om lyden. :-\mana skrev:Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Er det så å forstå at man skal jakte på de utgivelsene med de beste målingene?
Tendensen til overforbruk av komprimering begynnte ca. 1995. Kjør en selvsjekk på spillelisten din. Et underliggende poeng er om man mener musikken isolert fortsatt er interessant, eller ikke.mana skrev:Hvorfor tror du at en måling kan fortelle hvordan ting skal låte og hvorfor har du rett.
Du bør nok lese hele tråden, og så komme tilbake med kommentarer Har du fortsatt ikke forstått hva dette dreier seg om så er du nok på feil forum ;Dmana skrev:Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Er det så å forstå at man skal jakte på de utgivelsene med de beste målingene?
Jo jeg hører når en innspilling er herpa med og derfor velger jeg det mediet som gir det beste resultatet (etter min mening)JK skrev:Du bør nok lese hele tråden, og så komme tilbake med kommentarer Har du fortsatt ikke forstått hva dette dreier seg om så er du nok på feil forum ;Dmana skrev:Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Er det så å forstå at man skal jakte på de utgivelsene med de beste målingene?
Den som ikke hører når en innspilling er "herpa" trenger enten en kraftig øreskyll, nytt anlegg eller ny hobby ;D
Fordelen er at en sparer mye penger og klarer seg fint med en elkjiipanlegg til 2999.-..........
Stort sett enig med Gjestemedlem. Det er alle bomkjøpene som irriterer meg også. Musikk i stilarter jeg liker, fra artister jeg liker, og som får bra anmeldelser, men som er produsert slik at livskiten er klemt ut av innspillingen. Selv om jeg gjerne vil like plata, orker jeg ikke å høre på den mer enn en gang eller to.Gjestemedlem skrev:For min del handler det mye mer om musikk som ikke blir spilt fordi det låter for dårlig. Ikke det at musikk trenger å være i voldsom hifikvalitet. Det kan være fanatstiske plater som kun er tatt opp i mono med 1 mikrofon på en portabel båndopptaker, eller gamle susete opptak fra 40-tallet. Men mye av det som gjøres med musikken i dag, som illustrert i denne tråden, gjør det i praksis umulig å lytte til..Marcus skrev:Bare et generelt spørsmål til en ellers interessant tråd:
Er det mange her inne som hører på musikk fordi en gitt plate har god lydkvalitet? Jeg hører nok til de som synes Loudness War er en lei problemstilling for oss som er interessert i selve reproduksjonen av musikk i anleggene våre - men jeg er fortsatt i "bås" med de som hører på musikken uten å tenke så mye over om det mangler dynamikk mellom slagene.
Men det er jo interessant om noen tilhører den andre båsen også, altså de som fint kan høre på en plate med musikk som i utgangspunktet ikke faller innenfor interessesfæren, men som allikevel er spiselig på grunn av eksepsjonell lydkvalitet på platen.
Det kan jo også være interessant å høre på fantastiske innspillinger, om ikke annet enn for å høre hvor godt utgivelser kan låte. Det i seg selv skaper jo glede og gir et referansegrunnlag. Noe musikk igjen blir meningsløst å prøve å høre på på et dårlig anlegg eller fra dårlige utgivelser, f.eks. symfonier.
Med den holdningen har du helt rett i at ingenting vil endres, men hvis forbrukerne begynner å bli oppmerksomme på problemet og plateselskapene forstår at dette ikke er det kundene vil ha, kan det skje noe etter hvert.mana skrev:Jeg forstår hva dette går i men uansett hvordan man vrir og vender på problemet så kan ingenting endres og så lenge plateselskapene gjør som de vil så må vi jo leve med dette problemet.Dazed skrev:mana skrev:Har ikke fulgt med på denne tråden men ser at der er en masse målinger ute og går her.Det som ligger på plata kan ikke endres uansett og må derfor nytes som den er.Jeg forstår ikke vitsen med disse målingene da de ikke kan brukes til noe allikevel.
Da så. Da får vi bare avslutte tråden da, gutter! :
Faktisk finnes problemet på vinyl også, på noen utgivelser der samme master har blitt brukt til begge formatene. Du har rett i at de aller fleste vinylutgivelser i dag låter mer "organisk" og dynamisk enn cd-ekvivalentene, men det er bare nok en bektreftelse på problemet med "the loudness war", for rent teknisk sett er cd-formatet kapabelt til mye større dynamikk enn LP-formatet.mana skrev:på vinyl eksisterer ikke dette problemet som dere diskuterer og selv om dere finner den beste utgaven på cd så vil lyden fremdeles oppleves mer komprimert enn vinylutgaven.
Man er på jakt etter den beste mastringen av den utgivelsene man ønsker å lytte til.mana skrev:Vet ikke helt hva jeg skal si til dette. Er det så å forstå at man skal jakte på de utgivelsene med de beste målingene?
Problemet finnes nok for vinyl også, men der er det mange hensyn å ta i forhold til sporene. Man kan ikke ta nivået alt for høyt fordi spillelengden på LP'en blir kortene med høyere nivåer. Man må også ta hensyn til særlig bass-frekvensene slik at nålen ikke får altfor store utslag og sporer dårlig.Dazed skrev:Faktisk finnes problemet på vinyl også, på noen utgivelser der samme master har blitt brukt til begge formatene. Du har rett i at de aller fleste vinylutgivelser i dag låter mer "organisk" og dynamisk enn cd-ekvivalentene, men det er bare nok en bektreftelse på problemet med "the loudness war", for rent teknisk sett er cd-formatet kapabelt til mye større dynamikk enn LP-formatet.mana skrev:på vinyl eksisterer ikke dette problemet som dere diskuterer og selv om dere finner den beste utgaven på cd så vil lyden fremdeles oppleves mer komprimert enn vinylutgaven.
og dette er vel kjernen synes jeg, de foramtene som kommer og overtar for eldre teknikk har jo alltid potensialet for forbedring kontra ekstistrende format, og blir hauset opp, deretter skjer jo det begredelige som omtales i tråden herDazed skrev:Faktisk finnes problemet på vinyl også, på noen utgivelser der samme master har blitt brukt til begge formatene. Du har rett i at de aller fleste vinylutgivelser i dag låter mer "organisk" og dynamisk enn cd-ekvivalentene, men det er bare nok en bektreftelse på problemet med "the loudness war", for rent teknisk sett er cd-formatet kapabelt til mye større dynamikk enn LP-formatet.mana skrev:på vinyl eksisterer ikke dette problemet som dere diskuterer og selv om dere finner den beste utgaven på cd så vil lyden fremdeles oppleves mer komprimert enn vinylutgaven.
Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor vil ikke en musiker at musikken skal høres riktig ut? Det er vel ikke sånn når de står på scenen eller i studio at de vil ha absolutt alle toner som kommer fra instrumentene skal vrenges ut med maks volum, og helst overdøve de andre instrumentene?baluba skrev:Men spilles det hardere musikk så må dere bare slå dere til ro at musikerne ler seg skrukkete av oss, og bare føler seg fristet til å kjøre løpet enda hardere. 8)
Jeg er ikke fremmed for hardere musikk. Kommer selv fra heavy-band, og har mine røtter i den tyngre ende. Musikerne ønsker ikke å ødelegge musikken sin, dette er uttrykket de er ute etter. Og det er ikke uvanlig å presse signalet tidlig i kjeden. De rett og slett liker det slik. Men klipping i siste instans tror jeg nok de skjønner er ødeleggende.Dazed skrev:Dette skjønner jeg ikke. Hvorfor vil ikke en musiker at musikken skal høres riktig ut? Det er vel ikke sånn når de står på scenen eller i studio at de vil ha absolutt alle toner som kommer fra instrumentene skal vrenges ut med maks volum, og helst overdøve de andre instrumentene?baluba skrev:Men spilles det hardere musikk så må dere bare slå dere til ro at musikerne ler seg skrukkete av oss, og bare føler seg fristet til å kjøre løpet enda hardere. 8)
...Selv ikke når det spilles "hardere musikk". (Igjen denne fordommen mot hardrock/metal?)
Det er selvsagt mulig at et Elkjøpanlegg til 3995.- ikke får med seg alt, men faktum er at det nok blør litt i ørene der også. Digital klipping (og det er det vi snakker om) høres adskillig verre ut enn analog klipping, og det vil ikke hjelpe å skru ned volumet digitalt for å unngå klippingen. Er den først på opptaket, forsvinner den ikke igjen.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
Er et high-end anlegg ute av stand til å spille slike komprimerte utgivelser uten at det blør i ørene eller er det slik at disse låter bedre på et high-end anlegg enn på et middels anlegg? Jeg klarer ikke helt å se hva som er det rette alternativet her.
Hvis det er sånn at et high-end anlegg gir deg superb lyd kun på musikk du egentlig ikke liker, hva er da vitsen med å besitte et slikt anlegg?
Kan man ikke likegodt handle seg et Elkøp-anlegg og kose seg med den komprimerte go'musikken da???
PS: Jada, satt litt på spissen men likevel.........
PS2: Dessuten er vi rimelig navlebeskuende på dette forum hvis vi tror vår stemme betyr mye i det store bildet og at noen titalls mennesker her inne skal være talerør for hva "folk flest" vil ha. "Folk flest" bryr seg nemlig ikke.......
Hvis man f.eks. kun hører på punk eller autotunepop så har det vel lite for seg med et godt hifianlegg.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
Er et high-end anlegg ute av stand til å spille slike komprimerte utgivelser uten at det blør i ørene eller er det slik at disse låter bedre på et high-end anlegg enn på et middels anlegg? Jeg klarer ikke helt å se hva som er det rette alternativet her.
Hvis det er sånn at et high-end anlegg gir deg superb lyd kun på musikk du egentlig ikke liker, hva er da vitsen med å besitte et slikt anlegg?
Kan man ikke likegodt handle seg et Elkøp-anlegg og kose seg med den komprimerte go'musikken da???
Det er vel ingen som tror at det blir noen umiddelbar bedring av noen tråder på HFS. Men det skjer i alle fall ingenting så lenge folk ikke engang er obs på problemet eller forstår hva det kommer av. Men det kan kanskje spare noen for endel irriterende bomkjøp om ikke annet, og tipse andre om de gode versjonene.PS2: Dessuten er vi rimelig navlebeskuende på dette forum hvis vi tror vår stemme betyr mye i det store bildet og at noen titalls mennesker her inne skal være talerør for hva "folk flest" vil ha. "Folk flest" bryr seg nemlig ikke.......
Med et godt anlegg hører du hva som foregår, noe du kanskje ikke gjør med en iPod-dock eller de innebyggede høyttalerne i en laptop. De ville kanskje ikke vært i stand til å gjengi den manglende dynamikken likevel. Konsekvensen av dette er jo at vi etter hvert slipper opp for nyere innspillinger som gjør det verdt å bruke tid og penger på et godt avspillingsanlegg, eller med andre ord døden for denne hobbyen, ihvertfall for de av oss som har en litt "folkelig" musikksmak. Og det liker vi ikke tanken på, ettersom vi faktisk har det litt gøy med å prøve å gjenskape en troverdig illusjon av levende musikk i stua.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
PS2: Dessuten er vi rimelig navlebeskuende på dette forum hvis vi tror vår stemme betyr mye i det store bildet og at noen titalls mennesker her inne skal være talerør for hva "folk flest" vil ha. "Folk flest" bryr seg nemlig ikke.......
Mener jo bestemt at det er mer behagelig å høre f.eks nye Springsteen skiver i bilen enn på et high-end anlegg. Og hvis det er sånn musikk man liker så er det jo meningsløst å investere i et high-end anlegg ?tkr skrev:Det er selvsagt mulig at et Elkjøpanlegg til 3995.- ikke får med seg alt, men faktum er at det nok blør litt i ørene der også. Digital klipping (og det er det vi snakker om) høres adskillig verre ut enn analog klipping, og det vil ikke hjelpe å skru ned volumet digitalt for å unngå klippingen. Er den først på opptaket, forsvinner den ikke igjen.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
Det er en slags backlash på opptakssiden også, jfr. "Turn me up!"initiativet, og selv masteringingeniører lufter tanken om å gi ut mindre komprimerte og klippede versjoner av musikk. Skal se om jeg kan finne den linken.
mvh
Hehe.... good point, men beside the point, AsbjørnAsbjørn skrev:Eller så slutter man å kjøpe nye plater av Springsteen fordi man ikke liker musikken han lager nå, selv om man var blodfan for 25 år siden...
Først: Fant den linken!Liotheles skrev:Mener jo bestemt at det er mer behagelig å høre f.eks nye Springsteen skiver i bilen enn på et high-end anlegg. Og hvis det er sånn musikk man liker så er det jo meningsløst å investere i et high-end anlegg ?tkr skrev:Det er selvsagt mulig at et Elkjøpanlegg til 3995.- ikke får med seg alt, men faktum er at det nok blør litt i ørene der også. Digital klipping (og det er det vi snakker om) høres adskillig verre ut enn analog klipping, og det vil ikke hjelpe å skru ned volumet digitalt for å unngå klippingen. Er den først på opptaket, forsvinner den ikke igjen.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
Det er en slags backlash på opptakssiden også, jfr. "Turn me up!"initiativet, og selv masteringingeniører lufter tanken om å gi ut mindre komprimerte og klippede versjoner av musikk. Skal se om jeg kan finne den linken.
mvh
Nei, det er ihvertfall hva jeg har gjort. Jeg likte mye av det han gjorde for noen år siden, men nå låter platene hans hundebæsj, og det liker jeg ikke. De er så hardt komprimert at de helt mangler den rytmen og eksplosiviteten som karakteriserte de beste platene hans. Det er et bevisst valg fra hans side at platene skal låte slik, og det er et bevisst valg fra min side at jeg ikke kjøper plater som låter dritt. Det finnes andre artister å lytte til og andre plateselskaper å kjøpe fra.Liotheles skrev:Hehe.... good point, men beside the point, AsbjørnAsbjørn skrev:Eller så slutter man å kjøpe nye plater av Springsteen fordi man ikke liker musikken han lager nå, selv om man var blodfan for 25 år siden...
At det finnes annen musikk som låter bra er jo veldig irrelevant?tkr skrev:Først: Fant den linken!Liotheles skrev:Mener jo bestemt at det er mer behagelig å høre f.eks nye Springsteen skiver i bilen enn på et high-end anlegg. Og hvis det er sånn musikk man liker så er det jo meningsløst å investere i et high-end anlegg ?tkr skrev:Det er selvsagt mulig at et Elkjøpanlegg til 3995.- ikke får med seg alt, men faktum er at det nok blør litt i ørene der også. Digital klipping (og det er det vi snakker om) høres adskillig verre ut enn analog klipping, og det vil ikke hjelpe å skru ned volumet digitalt for å unngå klippingen. Er den først på opptaket, forsvinner den ikke igjen.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
mvh
http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/556245-alternate-take-loudness-war.html
Nei, hvis du trives med å høre musikk bare i bilen er det ok for meg....men i så fall er du kanskje på feil forum her.
Fra spøk til alvor: Jeg har forstått det slik at det ikke er uvanlig å bruke flere forskjellige typer høyttalere for å sjekke lyden av miksen, og en del lydfolk sverger til å foreta en prøvelytt på anlegget i bilen. Det skal jo høres bra ut der også.
På den annen side kan jeg ikke helt kjøpe standpunktet ditt. Det finnes jo mye musikk som låter bra på et highendanlegg også. For ikke å snakke om på vinyl.
mvh
Poenget er at det låter ikke hundebæsj hvis du spiller det av på det samme som 98% av de som handler musikk spiller det av påAsbjørn skrev:Nei, det er ihvertfall hva jeg har gjort. Jeg likte mye av det han gjorde for noen år siden, men nå låter platene hans hundebæsj, og det liker jeg ikke. De er så hardt komprimert at de helt mangler den rytmen og eksplosiviteten som karakteriserte de beste platene hans. Det er et bevisst valg fra hans side at platene skal låte slik, og det er et bevisst valg fra min side at jeg ikke kjøper plater som låter dritt. Det finnes andre artister å lytte til og andre plateselskaper å kjøpe fra.Liotheles skrev:Hehe.... good point, men beside the point, AsbjørnAsbjørn skrev:Eller så slutter man å kjøpe nye plater av Springsteen fordi man ikke liker musikken han lager nå, selv om man var blodfan for 25 år siden...
Nå er det ikke irrelevant for meg....Vi har åpenbart forskjellig musikksmak, for å ta det viktigste først. Jeg har noen tusen lper stående, og jeg hører en god del klassisk. Det er nok mer vanlig at moderne rock/popmusikk er den som er klemt ihjel.Liotheles skrev:At det finnes annen musikk som låter bra er jo veldig irrelevant?tkr skrev:Først: Fant den linken!Liotheles skrev:Mener jo bestemt at det er mer behagelig å høre f.eks nye Springsteen skiver i bilen enn på et high-end anlegg. Og hvis det er sånn musikk man liker så er det jo meningsløst å investere i et high-end anlegg ?tkr skrev:Det er selvsagt mulig at et Elkjøpanlegg til 3995.- ikke får med seg alt, men faktum er at det nok blør litt i ørene der også. Digital klipping (og det er det vi snakker om) høres adskillig verre ut enn analog klipping, og det vil ikke hjelpe å skru ned volumet digitalt for å unngå klippingen. Er den først på opptaket, forsvinner den ikke igjen.Liotheles skrev:Syns dette er smått forvirrende....
mvh
http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/556245-alternate-take-loudness-war.html
Nei, hvis du trives med å høre musikk bare i bilen er det ok for meg....men i så fall er du kanskje på feil forum her.
Fra spøk til alvor: Jeg har forstått det slik at det ikke er uvanlig å bruke flere forskjellige typer høyttalere for å sjekke lyden av miksen, og en del lydfolk sverger til å foreta en prøvelytt på anlegget i bilen. Det skal jo høres bra ut der også.
På den annen side kan jeg ikke helt kjøpe standpunktet ditt. Det finnes jo mye musikk som låter bra på et highendanlegg også. For ikke å snakke om på vinyl.
mvh
Mitt inntrykk etter å ha hengt her inne på sentralen i åresvis er at mange har blitt ofre for denne mildt sagt litt uheldige karusellen. De starter med en genuin musikklidenskap...... ønsker å "hente ut mer" av den musikken man er glad i....men endre opp med et superdetaljert, analyserende anlegg som fullstendig radbrekker den musikkopplevelsen man ønsket å forsterke. Synd!
Men intet hadde gledet meg mer enn om vi i fremtiden får tilbake golyden og at vi igjen blir vår egen herre
over volumkontrollen
Det er jeg helt uenig i. Overforjævligkomprimerte plater låter om mulig enda værre på dritt-anlegg. I mine ører vel å merke.Liotheles skrev:Poenget er at det låter ikke hundebæsj hvis du spiller det av på det samme som 98% av de som handler musikk spiller det av på
Mulig det ikke låter optimalt, men du blør iallefall ikke ut av øra før første kuttet er avspilt!Mr-T skrev:Det er jeg helt uenig i. Overforjævligkomprimerte plater låter om mulig enda værre på dritt-anlegg. I mine ører vel å merke.Liotheles skrev:Poenget er at det låter ikke hundebæsj hvis du spiller det av på det samme som 98% av de som handler musikk spiller det av på