DEQX, DCN-28, Mini DSP og andre produkter i samme sjanger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Hypex kan bygges med to kort for å få nok kanaler.
    Det går også an å linke flere DEQX sammen.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Da er jo saken biff! Men med flere DEQX så begynner jo kronene å rulle av sted.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.698
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tell me about it...

    Den nyeste DEQX HDP4 har en bypass-utgang, slik at man får et fullfrekvent digitalsignal som kan mates videre til neste boks. Dermed kan hver DEQX i kjeden plukke ut de frekvensbåndene den ønsker å gjøre noe med, prosessere av hjertens lyst og levere 2x3 kanaler analogt signal til effektforsterkere og høyttalerelementer, og sende et fullfrekvent signal videre til neste DEQX. Selv har jeg en HDP4 og en HDP3 for å kunne drive seksveis høyttalere, men de høyttalerne er ikke ferdige ennå, så det er bare den ene HDP4 som faktisk er i bruk nå. Mulig jeg hekter på enda en DEQX hvis galskapen tar fullstendig overhånd, slik at jeg får noen DSP-kanaler til subwoofere også. :)
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Unfortunately, I didn't have much time to work on the next version of E-APO
    recently, but I will get back to it soon. This next version will contain a Delay
    command and it will also be possible to copy audio to additional "virtual"
    channels so that you can apply processing to them and mix them back later.

    So you might not be able to directly adjust the delay
    of frequency ranges but with some lines in the config file you can split the
    audio into virtual channels for specific frequency ranges, apply the delay to
    them and then add them together to form the output. You can ask me for an
    example of that when the next version is released if you want.

    Phase correction will not be possible yet, however.
    Winter is coming! Delay, virtuelle kanaler og crossover. Crazy value for the money.
    Versjon 0,9 av Equalizer APO klar til nedlasting, nå med delay! og frekvensbestemt delay! Oppdateringen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt da det sparer meg for fem-tusen kroner. Trenger ikke MiniDSP 10x10 fordi EQAPO gir meg alle justeringsmulighetene jeg trenger til mine fem-kanaler. Og det beste av alt, det er gratis.

    Version 0.9
    Added: Filter type "IIR", which allows to specify a user-defined IIR filter of arbitrary order with custom coefficients.
    Improved: For playback devices, the APO is now installed both as GFX (post-mix) and LFX (pre-mix) APO. Normally the filtering happens in GFX, but the command "Stage" allows to select LFX to apply effects based on the number of input channels.
    Added: Expression language. The commands "If", "ElseIf", "Else", "EndIf", "Eval" and inline expressions allow to change the filter behaviour based on runtime conditions.
    Added: Command "Copy", which copies audio data between channels.
    Added: Command "Delay", which delays the audio on the currently selected channels.

    Improved: Configuration files are now locked exclusively for writing while reading them.
    Improved: There is now a transition (10 ms) from old to new configuration after loading.
    Improved: Substantial internal restructuring to improve extensibility and maintainability. Filtering commands now work exactly in the order they were specified.
    Fixed: When the microphone input was in stereo but the application requested a mono stream, the audio was heavily distorted.
    Fixed: The sine sweep generated by the Benchmark application had floating-point precision issues leading to severe artifacts when certain filters were applied.
    Fixed: Configurator requested unneeded reboot on Windows versions before 8.1 .
    Fixed: Configurator language was German on French Windows version.
    Fixed: Newer drivers with registry values introduced in Windows 8.1 were treated incorrectly in earlier versions of Windows.

    http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/files/
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ved bruk av DSP kan optimal gainstruktur i hele verdikjeden av anlegget være en utfordring, spesielt hvis riggen til stadig er under utvikling med bytte av elektronikk og høyttalere.
    Jeg bruker i dag Hypex DLCP, som har et signalnivå på 2.59V ved 0dBFS. I signalkjeden har jeg 2stk Firstwatt J2 (mid/tweeter horn), 1stk. Accuphase A20 (midbass /nedre mellomtonehorn) og fire stk Icepower ASP1000 (4xAE TD18H+ i lukket kasse). Utgangssignalet på DLCP er høyt nok til at Icepower ampene leverer full effekt ved 0dBFS på DSP-en. Samtidig er signalnivået også så høyt at DSP-en kan overstyre Klasse A forsterkerne... og det er det jo ingen vits i - sløsing med resurser.

    Etter korreksjon av bassene ender jeg på en relativ følsomhet på ca 90dB ved 20Hz. Den lave følsomheten skyldes hovedsakelig et vanskelig rom og hvor det ikke eksisterer roomgain over 30Hz. Etter korreksjon av horna ender jeg på en relativ følsomhet som er rundt 25dB høyere enn bassene. Forskjellen i gain på forsterkerne gir en forskjell på 18/19dB på signalsiden.
    I mange DSP-er er det ingen mulighet for analog gainjustering av utgangene. Løsningen blir da ofte en reduksjon direkte i det digitale domenet eller en form for L-pad på høyttalerne, kanskje oftest det første.
    Reduserer jeg i det digitale domenet er det ensbetydende med at jeg reduserer headroom og oppløsning. Jeg mister ca 3bit (18dB). For å kompenserer for dette nivåmessig, så må volumkontrollen på DSP-en skrus tilsvarende opp for at lyttenivået skal bli som før en korreksjonen av horna. Denne volumøkningen øker også den volumavhengige støyen på utgangen tilsvarende, med det resultat at støygulvet kan bli utålelig høyt.

    Å legge dempingen på høyttalerdriverne har også sine potensielle ulemper i form av endret frekvensrespons og økt ulinjær forvrengning.

    Man kan også bytte forsterkere for å oppnå optimal gainstruktur, men da skal man ha tunga beint i munnen både ift. gain etter korreksjon og hvilket signalnivå ampene er beregnet for. I mitt tilfelle måtte jeg da gått fra en gain på bassampene på 27dB til rundt 45dB. Men siden DSP-en kan overstyre mine klasse A forsterkere ved 0dBFS, så får jeg ikke optimal utnyttelse av bit-ene. I tillegg låses man da mer til det setup man har.

    Det mest elegante er ofte å legge signaltilpassingen i linjen mellom DSP og effekttrinn, i det analoge domenet. Støynivået reduseres og headroom kan optimaliseres.
    Groundsound bla. har denne featuren innebygget, iallfall innenfor en hvis gainvidde.

    Til formålet har jeg nå falt ned på en customlaget 6kanals passiv balansert attenuatorboks. Attenuatorene er høykvalitets stepped attenautors fra Khozmo. Hele greia bygges fra scratch med kremkomponenter på både signalsiden og det mekaniske. Alt er handmade inklusiv kabinettet (uten at det har betydning for lydkvaliteten - men en fin feature allikevel).

    Derfor; er det noen som kjenner seg igjen i problemstillingen så er det bare å ta kontakt, så kan jeg guide til produsenten. Boksen blir tilsvarende bildet, men breddetilpasset de andre komponentene i racket og med den layout/fargekombinasjon på frontpanelet som jeg ønsker. 6 knapper på front med markering av dB-stegene. Man kan også velge halvfabrikata, antall kanaler osv. For de som er blitt vant til at kvalitet er grisedyrt så tror jeg de vil få seg en positiv overraskelse.

    Og for å være tydelig på det - jeg har overhodet ingen kommersiell interesse opp mot leverandøren. Dette er kun ment som et innspill til å avhjelpe andre med samme eller tilsvarende dilemma.
     

    Vedlegg

    • 84.6 KB Visninger: 617
    T

    Tittentei

    Gjest
    Man kan også kjøpe controlfreak fra Emotiva. Disse kommer med både XLR og RCA. Selv ville jeg valgt slike om jeg ikke hadde mulighet for å optimalisere gainstruktur på ampene. Det er kanskje noe å hente på steppet attenuator eller pots i høy kvalitet, ikke vet jeg, men regner ikke med at det er ubalanser i de fra Emotiva. De på ampene mine er i alle fall ikke av ypperste kvalitet, men det fungerer bra likevel.

    $50/stk + mva & frakt

    RCA


    XLR
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Det mest elegante er ofte å legge signaltilpassingen i linjen mellom DSP og effekttrinn, i det analoge domenet. Støynivået reduseres og headroom kan optimaliseres.
    Groundsound bla. har denne featuren innebygget, iallfall innenfor en hvis gainvidde.
    Alle utganger på Ground Sound DCN28 kan dempes analogt i 0.5 db trinn ned til -15 db.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde i utgangspunktet god erfaring med at gainnivåene på F5 Turbo og Musical Innovations ampen min matchet bra. Fikk tilpasset gain på diskantampen (Standard F5) slik at den skulle passe F5 Turbo som brukes på mellomtonene mine i det aktive oppsettet. Har derfor ikke hatt behov for å tilpasse gain i GroundSound, men det er helt klart en kjekk ting å ha mulighet for å gjøre. Er det slik at dette ikke går an på Hypex? Hva med DEQX, den har vel slike muligheter?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    DEQX kan reguleres fra 1.2 til 4.9Volt på RCA-utgangene og 2.5 til 10V på XLR-utgangene i 5 steps.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    EHED, nå spør jeg kanskje dumt, men økes eller reduseres gain ved å øke Volt på utganger?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Når spenningen på utgangen økes så økes gain tilsvarende. DeqX har mulighet for justering til +12dBV. Men for å beholde max headroom så fordrer det at effektampene er designet for å takle spenningssvingene på inngangene.

    Stepped attenuator har ingenting for seg for de som allerede har ivaretatt optimal gainstruktur og er fornøyd med sitt oppsett. Det har sånn sett også lite for seg om man ønsker en fast gainreduksjon i et oppsett som blir stående urørt. Til det er et motstandsnettverk vel så bra. Men for de som derimot bygger og tester, bygger og... så er stepped attenuatorer en veldig fin løsning. Mekanisk og elektrisk overgår det de fleste pot. med god margin, spesielt når systemet har gått en stund. I tillegg så synes jeg det er en ubetinget fordel med faste like stepp og hvor venderen klikker i posisjon for hver steg.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen teknisk god forklaring på hvorfor GroundSound velger å gi mulighet for å dempe gain, mens DEQX gjør omvendt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.698
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte ikke helt spørsmålet. Man kan flytte en jumper innvendig i DEQX og endre gain pr kanal i fem trinn mellom 1 V RMS og 4,4 V RMS. Default-verdien er 2,5 V. Om du flytter jumperen den ene veien reduserer du gain, flytter du den motsatt vei øker gain. I tillegg kan du trimme gain pr kanal i software fra +6 dB til minus mange dB.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.698
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler. Det jeg beskrev er en digital gainjustering pr kanal fra kontrollpanelet på tilkoblet PC. I tillegg har du altså jumperne som setter analogt gain pr kanal i hardware, og både analog og digital volumkontroll som påvirker alle kanaler likt. Den analoge volumkontrollen (etter DAC'ene) med seks motorstyrte potensiometre på en lang aksling er litt av et syn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    Lurer på hvor potmeterne er på Groundsound?

    Eller kan analoge volumkontroller lages mindre og integreres på print?

    groundsound.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Hold deg til Sikaflesk og limsniffing, printmonterte potmetere er eldre enn deg ;)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    "Potmeteret" kan jo være en programmerbar spenningsdeler inne en chip.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    @Sluket: liker ikke det merket du nevnte ;-)

    @Syncrolux: er det fortsatt analogt da?

    Og hva med kvaliteten når det blir så smått? De siste ti årene har jeg lest i diverse fora at blå ALPS er et minimum og at skal man ha high end så må man ha Audio Note stepped attenuatorer av sølv, Seiden eller en trafobasert variant. Plutselig er volumkontroller på størrelse med en 10 øring og som koster mindre enn det mer en tilstrekkelig til "verdens beste og dyreste" kompresjonsdrivere (uten at jeg skal nevne navn)?

    Forvirret ???
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Analogt: ja. High-end potmetre er tøys. En chip-basert spenningsdeler er langt mer nøyaktig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    @Sluket: liker ikke det merket du nevnte ;-)

    @Syncrolux: er det fortsatt analogt da?

    Og hva med kvaliteten når det blir så smått? De siste ti årene har jeg lest i diverse fora at blå ALPS er et minimum og at skal man ha high end så må man ha Audio Note stepped attenuatorer av sølv, Seiden eller en trafobasert variant. Plutselig er volumkontroller på størrelse med en 10 øring og som koster mindre enn det mer en tilstrekkelig til "verdens beste og dyreste" kompresjonsdrivere (uten at jeg skal nevne navn)?

    Forvirret ???
    Det handler om kunnskap og det å prøve ut ting "real life" - samt begreper som "relevant" og "godt nok" Det er selvsagt mulig å dissekrere f.eks. en GNS28 og stable opp en hel haug med jern og sølv i alle retninger, og svi av førti-femtitusen på prossessen - men hva er poenget? Da er det nok mer lydforbedring å hente i å legge den summen i f.eks. enda bedre driverspec. etc. Har man morro av å bygge slike ting fra scratch så for all del - ikke noe feil med det. Men altså ikke alltid nødvendig. Tror du bekymrer deg om feil ting innimellom... :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.896
    Antall liker
    10.746
    Torget vurderinger
    10
    Ikke bekymret :rolleyes: kun nysgjerrig. Det er beskrivelsene i tråder på forum og i magasiner om at det er en vesentlig forskjell på lyden mellom "ditt og datt" jeg lurer på.

    Jeg har hørt GS og det låter bra, ikke noe feil der. Selv hører jeg en ørliten forskjell mellom Lyngdorf TDAI2170 og full Pass Labs klasse A pakke stilt inn uten eq med lik deling. En ren (uforvrengt) og kraftig nok forsterker er viktig mens drivere er særdeles viktig, det er der slaget står IMO og jeg tror vi er veldig enige om det.

    Jeg har selv testet Sonos sin innebygde dac mot min Buffalo2 med coax og igjen mot en stereoide-Buffalo3 med exa. Forskjellene er her enda mindre enn mellom Lyngdorf og Pass. Man hører dem strengt talt kun hvis man går inn for å høre dem, det er mikroskopisk. Med det så forstår jeg at de pittesmå dacene i GS trolig er gode nok og at GS sin evne til å dele/korrigere tilnærmet perfekt er mye viktigere dersom det er en mangel i eksisterende system.

    Allikevel har jeg også erfaring (placebo?) med den magiske X-faktoren fra rør og noen fulltoner / horn, her lurer jeg på om man mister noe med DSP eller om man glemmer behovet etter hvert? Det er utrolig hvordan man venner seg til en annen klang over tid men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme i DSP tråden.

    Uansett så er jeg som nevnt tidligere svært spent på om dere med ALE etc ser på DSP som den endelige og ultimate løsningen eller om dere går tilbake til passive komponenter og en analog signalvei. Jeg heier ikke på noen av fløyene og er egentlig åpen for flere løsninger.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler. Det jeg beskrev er en digital gainjustering pr kanal fra kontrollpanelet på tilkoblet PC. I tillegg har du altså jumperne som setter analogt gain pr kanal i hardware, og både analog og digital volumkontroll som påvirker alle kanaler likt. Den analoge volumkontrollen (etter DAC'ene) med seks motorstyrte potensiometre på en lang aksling er litt av et syn.
    Ikke tvil om at DeqX er gjennomført, men det var den digitale gainkontrollen jeg ville til livs gjennom analog demping av utgangene. Digital gainkontroll finnes i nær sagt alle DSP-er og har begrenset verdi, iallfall når man søker optimalisering i signalkjeden. Også DeqX har etter mitt behov for liten gainvidde på den analoge gainkontrollen som er begrenset til -6dB (1.2V) fra 2,5V.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Ikke bekymret :rolleyes: kun nysgjerrig. Det er beskrivelsene i tråder på forum og i magasiner om at det er en vesentlig forskjell på lyden mellom "ditt og datt" jeg lurer på.

    Jeg har hørt GS og det låter bra, ikke noe feil der. Selv hører jeg en ørliten forskjell mellom Lyngdorf TDAI2170 og full Pass Labs klasse A pakke stilt inn uten eq med lik deling. En ren (uforvrengt) og kraftig nok forsterker er viktig mens drivere er særdeles viktig, det er der slaget står IMO og jeg tror vi er veldig enige om det.

    Jeg har selv testet Sonos sin innebygde dac mot min Buffalo2 med coax og igjen mot en stereoide-Buffalo3 med exa. Forskjellene er her enda mindre enn mellom Lyngdorf og Pass. Man hører dem strengt talt kun hvis man går inn for å høre dem, det er mikroskopisk. Med det så forstår jeg at de pittesmå dacene i GS trolig er gode nok og at GS sin evne til å dele/korrigere tilnærmet perfekt er mye viktigere dersom det er en mangel i eksisterende system.

    Allikevel har jeg også erfaring (placebo?) med den magiske X-faktoren fra rør og noen fulltoner / horn, her lurer jeg på om man mister noe med DSP eller om man glemmer behovet etter hvert? Det er utrolig hvordan man venner seg til en annen klang over tid men det er en annen diskusjon som ikke hører hjemme i DSP tråden.

    Uansett så er jeg som nevnt tidligere svært spent på om dere med ALE etc ser på DSP som den endelige og ultimate løsningen eller om dere går tilbake til passive komponenter og en analog signalvei. Jeg heier ikke på noen av fløyene og er egentlig åpen for flere løsninger.
    Hva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning. No way. Det er neandertalisme og misforstått Audioromantikk (c) Sluket å tro noe annet. Derimot, sikter en mot en minimalistisk to-veis løsning så er saken noe annerledes, da KAN en få til ganske brukbare filterløsninger basert på passive komponenter, men da er det igjen andre ting som blir kompromissene, ref. hornenes arbeidsområde osv. osv. No free lunch as usual.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning.
    Dette jungelordet burde ikke være begrenset til å gjelde kun horn ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.369
    Uansett så er jeg som nevnt tidligere svært spent på om dere med ALE etc ser på DSP som den endelige og ultimate løsningen eller om dere går tilbake til passive komponenter og en analog signalvei. Jeg heier ikke på noen av fløyene og er egentlig åpen for flere løsninger.
    Nei. Aldri. Drittlei.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Hva flerveis avanserte hornkonstruksjoner angår er det ingen mulighet til å skreddersy passive filterløsninger som er så optimale som en kvalitets DSP løsning.
    Dette jungelordet burde ikke være begrenset til å gjelde kun horn ;)
    Selvsagt ikke, men til avanserte hornkonstruksjoner så er det bare et must. Jeg har hørt såpass mange ekstremrigger rundt omkring - med både passive analoge komponenter, aktivt analogt og selvsagt digitale varianter i nesten hopetall... at jeg våger meg på en slik påstand.

    Mer ordinære konstruksjoner vil selvsagt også profittere på en slik filterløsning, men hvem fanken gidder ordinære konstruksjoner...

    Uten horn freser ikke svor'n!
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Det blir glassplate på toppen. Enten med en gang eller når jeg kommer på besøk! (Mål BxD?)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har selv innsett at det er synd og skam å lukke inne en så flott innmat. Leveres med alulokk. Frontplaten er 45cm bred. Vet ikke eksakt mål på toppen.
     

    Vedlegg

    • 171.8 KB Visninger: 511
    T

    Tittentei

    Gjest
    Aldri nok DSP-kanaler.

    Er tom for kanaler i 4x10 HD, så trenger en til, haha. Det er vel grei skuring å kjøre digital ut av den ene og rett inn i toern, regner jeg med?

    Kan økt delay på de enhetene som er koblet til den andre by på problemer?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Du skal alltid vise hensyn når du kjører noe rett inn i toern :cool:

    Hvis det er en ren loop through så vil du ikke kunne bruke volumkontrollen på den som er master i systemet. Det bør sjekkes ut (jeg har ikke sjekket). Når det gjelder delay, så må du bare hensynta det ved time alignment. Regner med du måler tidsforsinkelsene til alle element og i så fall gir resulatet seg seg selv i målingen.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er nettopp frykten for å ikke ta nok hensyn som gjør at jeg spør. Dette er første gangen min, ;D

    Er usikker på om det blir noen master/slave, vil tro at man kjører bypass av (digital) volumkontroll på "slaven". Den digitale utgangen på "masteren" vil da bli påvirket av volumkontrollen på denne (akkurat som de analoge utgangene). Dermed vil volumet på enhet 2 være konstant, men reguleres av digitalutgangen på 1.

    Dilemmaet er maks 9ms delay, så hvis slaven introduserer for mye forsinkelse, så kan det bli et problem. Da kan jeg ikke sette nok delay på kanalene i masteren til å synkronisere dem relativt til kanalene på slaven. Delay er vel også avhengig av kompleksiteten på filterne. Får evt. putte alle komplekse korreksjoner på masteren og håpe det går bra. Skal høre i miniDSP-forumet hva de mener om saken.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som latency ligger i området 1ms gjennom dsp, så tidsforsinkelse blir nok ikke et problem. Fant ikke noe ift om spdif ut er volumstyrt eller ikke.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Ser ut som latency ligger i området 1ms gjennom dsp, så tidsforsinkelse blir nok ikke et problem. Fant ikke noe ift om spdif ut er volumstyrt eller ikke.
    Da er det grei skuring, 8ms igjen da. :)

    Tror digitalutgangene er styrt på lik linje med de analoge, skal sette en DAC der for å se. Man kan bruke tidsforsinkelse, PEQ, HPF og LPF på disse akkurat som de analoge utgangene iaff, hadde jeg ikke hatt behov for mer enn to kanaler til, så kunne man bare brukt en DA fremfor enda en miniDSP. Trenger 4 til, så 12 totalt. :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hva i helgoland er det du setter sammen nå som krever 12 kanaler?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    JBL 4343B er aktivt delt, så 4 kanaler, 4 subber = 4 kanaler, 4 midbassmoduler = 4 kanaler => 12 kanaler. ;D Kan aldri få nok! Greit å ha alle på hver sin kanal pga delay osv. :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre det vanskelig ;-)
    Tøffe saker de JBL-ene!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har en anen dac etter MiniDSP 4x10HD, styrer volumet med MiniDSP.
    Bruker to kanaler til bass i MiniDSP og digitalt ut til Holton dac som går til Infinity som har passivt filter.
    funker som fjell.

    Men snart kommer Holton med dac/volum og DSP, så slipper jeg MiniDSP :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn