3" fulltone minihøyttaler
Jeg spilte noen spor fra "Over en by" av Kari Bremnes, "El macho" fra "Sailing to Philadelphia" med Mark Knopfler og til slutt noen kantater av J S Bach med Masaaki Suzuki.
Nå forstår jeg hvorfor små fulltoner blir lovprist for perspektiv og åpenhet. Jeg tør vedde på at hvis vi plasserte disse små Cyburg Needlene på et lite rom (+/- 10m2) på Horten messa, med kvalitetselektronikk, skjult med et forheng som slipper lyden gjennom så tror jeg noen og enhver ville gått 5 på.
Det første som slår meg er helhet. RoDA skriver om plutslighet. Jeg skriver om helhet, passer bra det i forhold til knicket mitt
Med helhet mener jeg sammenheng, frekvensene henger på greip, ikke delt opp. Det gir seg utslag i svært godt stereoperspektiv og plassering av instrumenter, faktisk i toppklasse.
Jeg lurte veldig på hvordan diskantgjengivelsen ville være i en lite fulltonelement og den er overraskende bra, her ville mange gått 5 på som sagt.
Kari Bremnes kan være slem på tradisjonelle 2 veis høyttalere med delefrekvens på rundt 2000 hz og førsterefleksjoner som skrikere i øra med mindre du har dekorert hele rommet med Rockwool. På en eldre tråd ble vi enige om at "ingen liker at et kvinnfolk skriker deg inn i øra". Her er det ingen skriking eller følelse av knust glass. Toppscore her og.
Lyden er faktisk så bra at jeg får lyst til å spille høyt, men det er ikke lurt. De bitte små elementene beveger seg veldig mye, så mye at jeg lurer på om jeg kommer til å sprenge dem. Jeg hører imidlertid ingen ulyder, skurring, klipping eller lignende. Holder meg til å spille moderat høyt.
Midbassen er helt grei. Mark Knopflers El Macho leverer brukbart trøkk. Dypbassen (den lille som er) er sjokkerende bra, nei jeg tuller ikke, det er en form for øvre dypbass som puster og peser ut av den lille sprekken i bunnen. Den kommer særlig tydelig til uttrykk på Kari Bremnes.
Klassisk musikk får flott klang, åpenhet, sammenheng, perspektiv. Jeg tror ikke disse egner seg digre symfonier men fioliner og vokal låter veldig bra.
Terningkast oppsummering:
Diskant: 4
Mellomtone: 5
Midbass: 2
Dypbass: 3
Stereoperspektiv: 6
Sammenheng: 6
Minus: kan ikke spille for høyt, passer trolig ikke til rock, store symfonier etc
Pluss: flott perspektiv og sammenheng, billig, svært enkel å bygge
Pris: 400,- for 2 stk elementer, legg til ca 500 for delefilterkomponenter, dempeull og terminaler, maks et par hundre for mdf, og til sist maling/overeflatebehandling etter egen smak. Dvs drøye 1000 lappen for et par.