3" Tang Band fulltone og Cyburgs Needle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Der var den gitt

    Tweakene med filt og jordet chassis, hvordan vil de innvirke på lyden?

    Ellers hadde jeg en kamerat innom i dag og hans reaksjon var "lyden kommer vel ikke ut bare av de der?....du mener vel ikke det?"
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Oljebasert grunning med skumgummirulle. Det er 14 grader i hagestuen med glassdørene lukket og 2 stk infrarøde terrassevarmere på.
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Følger med i spenning! Du kan jo ta de med opp til meg en dag og fått målt de? Jeg er i grunn interressert i å vite hvordan de måler. Hvis du har tid da.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Low-Q skrev:
    Følger med i spenning! Du kan jo ta de med opp til meg en dag og fått målt de? Jeg er i grunn interressert i å vite hvordan de måler. Hvis du har tid da.

    Vidar
    Moro det. Tenkte du kunne låne dem litt i ustillingen også når jeg er ferdige med dem :)
    Hans Erik
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    3" fulltone minihøyttaler

    Hvis det er 8ohms elementer, så kjøp inn 1par elementer til
    og parallell koble dem med noen nye verdier på filteret.
    Da dobler du vel nesten effekt-tåligheten. (på en måte som d`oppolitto, eller bipol)

    Vet ikke hvor følsomt det er med kasse-volumet på disse elementene?
    Hvis det er det, så kan du evnt dele av den ene til å spille bare bass og det andre
    til å spille mellomtone/diskant ved å sette en kopp bak det elementet.
    Med litt tilleggs spoler og kondensator snacks i filteret.
    Da blir det på en måte "treveis" med høyere effekttålighet,
    selv om det ene elementet tar seg av mellomtone/diskant.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Det går mer på tuning-lengden og elementplassering i et slikt kabinett som Cyburgs Needle, og ikke på volum mtp elementantall - om du skulle koble til et element til f.eks på baksiden. Kan jo kjøre som 1.5 veis med "sub" bak, men da blir liksom hensikten med enkelheten borte ::) Cyburg-konstruksjonen tripler bassresponsen, og derfor blir det såpass imponerende bassrespons med små elementer.

    Vidar
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    3" fulltone minihøyttaler

    Greit nok, hvis man kan leve med slike begrensinger enkelheten serverer,
    som lavt volum og lav effekttålighet ;) Og det ikke blir til irritasjon :mad:
    Hjelper nok ikke "bare" å tune br`en.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    3" fulltone minihøyttaler

    Virkelig kult prosjekt,Hel.Ser stilige og minimalistiske ut. :)

    Tenkte litt på det samme som FAB .Hadde vel kunnet implementert et element til med fordel,mtp bedre effekttålighet og mer kraft i bassen.Det vil kanskje gå litt på bekostning av det den får skryt for igjen(perspektiv og sammenheng),som kanskje er litt i samme retning av hva Low-Q nevner igjen.Det perfekte kompromiss er ikke alltid lett å finne her . ::)


    Godt håndverk. :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    FAB skrev:
    Greit nok, hvis man kan leve med slike begrensinger enkelheten serverer,
    som lavt volum og lav effekttålighet ;) Og det ikke blir til irritasjon :mad:
    Hjelper nok ikke "bare" å tune br`en.
    Dette med effekttålighet og følsomhet er jo en smakssak. Sikter man inn på en slik konstruksjon, står ikke følsomhet og dB-faktor så veldig høyt på lista vil jeg tro. Da er det faktisk bedre å smelle til med større saker. En "Cyburgs Rex" med noen 15 - 18" bassere og diskanthorn er løsningen for de med dårlig hørsel - og svært periferie naboer :D

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    FAB: Takk for handelen med stativene, de skal brukes til de små røde lenger opp i tråden og et par SEAS Mimir som er i farta :D

    Low-Q: Vil du forklare på en enkel måte hvorfor Cyburgene tripler bassresponsen


    Ang. sub så har jeg testet dem sammen med Klipsch subbene og det funket meget bra
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Da har jeg fått en pakke fra Partsexpress med mye snadder. Deriblandt bassportene til de små røde Tekton clonene:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Nå kommer litt OT. Den aller største broren til Tangband 3". Når diverse prosjekter er ferdige kommer det en ny tråd 8)

    PS! Noen som ser en connection til avataren min på foto nr 2?
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    3" fulltone minihøyttaler

    Alltid morro med pakke.Mye prosjekter på gang hjemme hos deg skjønner jeg.
    Og det er jo bra for da kommer det hyggelige tråder her på sentralen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Disse 8 tommerne blir hyllevarmere en god stund. Først skal jeg bygge H6 for mw.k :D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    FAB: Takk for handelen med stativene, de skal brukes til de små røde lenger opp i tråden og et par SEAS Mimir som er i farta :D

    Low-Q: Vil du forklare på en enkel måte hvorfor Cyburgene tripler bassresponsen


    Ang. sub så har jeg testet dem sammen med Klipsch subbene og det funket meget bra
    De kalles vel noe som tri-quad transmisjonslinjer. En tone fra elementet går "bakveien" og ut porten direkte med en viss forsinkelse som gir en respons i porten som er i fase med elementets framside - som en tradisjonell TL. I mellomtiden har en annen lydbølge tatt vegen ned i det dempede kammeret på framsiden og kommet i retur med en viss forsinkelse. Dempematerialet har forsinket denne bølgen slik at den kommer i fase med elementets bakside i det øyeblikket den har returnert, og summeres med elementets egen energi 360 grader etter. Denne summeringen er prinsippiellt sett en dobling av lydtrykket bak elementet, og denne summen kommer tilslutt ut av porten i bunnen - i fase med elementets framside. Så da har du den forsinkede energien fra kammeret på framsiden + energien fra elementets bakside via transmisjonslinjen i bakveien + energien fra elementets framside. Selvsagt går ikke dette helt opp med alle lydbølgene ved alle frekvenser, men med en viss Q (båndbredde) på systemet lar de seg summere ganske godt.
    Jeg har målt på en 150% av Cyburgsene med 5" fulltone (De du så på kontoret mitt), og frekvensresponsen i bassen er ikke veldig forskjellig fra en bassrefleks eller trykkammer når en til slutt skal spille i et lukket rom uansett - med de refleksjonene og utfasingene du får der.

    Tips: Framkammeret skal dempes hardere lenger ned i bunn enn på toppen for å redusere ekko/refleksjoner - og heller terminere lydbølger i større grad, og redusere Q. Dette kan enkelt gjøres ved å bruke f.eks en strimmel 10cm glava som er like bred hele veien, men som må presses mer sammen i bunn der kammeret er smalest.

    Vel det var min forklaring slik jeg har forstått prinsippet. Det er flere måter å konstruere høyttalere på med dette prinsippet, der man f.eks kan lage folder innvendig, for å bevare lengdene på framkammer og TL'en, hvis høyden på kabinettet blir et problem - f.eks ved bruk av større elementer som tillater dypere bass der bølgelengden er lengre.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Da forstår jeg mer. I sist lyd og bilde er det en omtale av en tynn gul 2 veis høyttaler. Virker som om den er laget etter samme prinsipp.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Litt fremdrift. Svart alkydmaling fra Bauhaus med 40 glans påført med skumgummirulle. Første strøk:
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    3" fulltone minihøyttaler

    De ser kjempeflotte ut blanke og fine :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Jeg spurte kona (en 39 år gammel helsefrik) som forøvrig er veldig flink med maling både kunst og interiør : "Er det mulig å unngå appelsinhud?"

    Hun svarte: "Ja selvfølgelig, fordi............"

    Så måtte jeg avbryte og si at jeg mente på høyttalerne ;D
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Jeg spurte kona (en 39 år gammel helsefrik) som forøvrig er veldig flink med maling både kunst og interiør : "Er det mulig å unngå appelsinhud?"

    Hun svarte: "Ja selvfølgelig, fordi............"

    Så måtte jeg avbryte og si at jeg mente på høyttalerne ;D
    Smøre de inn med "Mum to be" og Spenol morgen og kveld i et par år, så forsvinner ikke bare appelsinhuden, men hele høyttaleren også.

    Bruk 50/50 fortynnet maling flere ganger. Det funker for meg. Intet sig, intet appelsinhud :)

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    50/50 med white spirit?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Hvis det er oljebasert maling kan du bruke white spirit. Den fordamper relativt fort bort, og etterlater derfor et tynt lag maling som ikke får sig og blir ruglete.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Nettopp. Fikk også forklart det samme av kona. Jeg smurte nok for tjukt på i går kveld for når jeg skulle snu høyttalerne gned jeg inn dype fingermerker i malingen :p

    Problemet nå er vel at det tar evigheter før malingen tørker slik at jeg kan pusse bort de dype fingermerkene og diverse dråper/sig?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Det er gjerne et problem med for tykk maling - det tørker sent. Hvis du våtsliper med 120papir (som tåler vann) går det fortere iom. at pussepapiret ikke tettes igjen av malingen så fort.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Jeg har tatt dem med inn og montert elementene igjen. I neste runde skal jeg følge rådet ditt med 50/50. Har også fått tips om å dra over med pensel etter rulling.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.451
    Antall liker
    11.382
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    3" fulltone minihøyttaler

    Ser veldig fint ut. Hadde vært morsomt å høre de en eller annen gang :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Bor i Vestby ;)

    De har kun fått første strøk med svart. Finishen er ikke topp (enda).

    Først skal jeg lage føtter av aluminium firkantrør, så tenkte jeg å ta dem med inn til Dynabel. Lowq skal måle dem.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    3" fulltone minihøyttaler

    Mulig dumt spørsmål, men hvorfor har du laget kassene så store?
    Jeg hadde små fulltoneelementer en gang, men kassene var av bokhylletypen. (Tekton Fostex)

    Blir det mer bass med større kasse?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Les svar #95 fra lowq :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Jeg har tatt dem med inn og montert elementene igjen. I neste runde skal jeg følge rådet ditt med 50/50. Har også fått tips om å dra over med pensel etter rulling.
    Bruk skumfordriver - en skumgummipensel. Vanlig interiørpensel funker det også, men blir ikke så strøkent - min erfaring i allefall. Jeg har kjøpt skumfordrivere i båtbutikken nedi dumpa like ved jobben - West Systems heter de vel.

    Vidar
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    705
    Antall liker
    490
    Torget vurderinger
    5
    3" fulltone minihøyttaler

    Hei Hel, ser ut som et pent bygg du har fått til!
    Jeg driver også med et cyburg-prosjekt, og leker litt med tanken om demping på veggen bak elementet. Hva tror du om det? Unødvendig?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Low-Q skrev:
    hel skrev:
    Jeg har tatt dem med inn og montert elementene igjen. I neste runde skal jeg følge rådet ditt med 50/50. Har også fått tips om å dra over med pensel etter rulling.
    Bruk skumfordriver - en skumgummipensel. Vanlig interiørpensel funker det også, men blir ikke så strøkent - min erfaring i allefall. Jeg har kjøpt skumfordrivere i båtbutikken nedi dumpa like ved jobben - West Systems heter de vel.

    Vidar
    Aldri hørt om skumfordriver. Søkte litt på nettet:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    tofter skrev:
    Hei Hel, ser ut som et pent bygg du har fått til!
    Jeg driver også med et cyburg-prosjekt, og leker litt med tanken om demping på veggen bak elementet. Hva tror du om det? Unødvendig?
    Syns det låter veldig bra som det gjør. Det er vel bare å prøve. Hva om du bygger den først og demper etterpå? Du kan f eks lime inn en borrelås og feste en liten filt/skumbit.

    Vidar har kanskje noen innspill her? :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Low-Q skrev:
    hel skrev:
    Jeg har tatt dem med inn og montert elementene igjen. I neste runde skal jeg følge rådet ditt med 50/50. Har også fått tips om å dra over med pensel etter rulling.
    Bruk skumfordriver - en skumgummipensel. Vanlig interiørpensel funker det også, men blir ikke så strøkent - min erfaring i allefall. Jeg har kjøpt skumfordrivere i båtbutikken nedi dumpa like ved jobben - West Systems heter de vel.

    Vidar
    Aldri hørt om skumfordriver. Søkte litt på nettet:
    Der har du dem der. Veldig praktiske!

    Vidar
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    705
    Antall liker
    490
    Torget vurderinger
    5
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Syns det låter veldig bra som det gjør. Det er vel bare å prøve. Hva om du bygger den først og demper etterpå? Du kan f eks lime inn en borrelås og feste en liten filt/skumbit.

    Vidar har kanskje noen innspill her? :)
    Kassene er ferdige, kun finish som gjennstår. Men som du sier, det er jo bare å prøve! :)

    Brukte du verdiene på delefilteret som er nevnt nedenfor her? Ser det står oppgitt litt forskjellig rundt omkring..

     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Gjorde noen målinger av "nålene" til HEL. En måling med tonesveip (Rosa graf), og ett med simulert ekkofritt (grønn graf). De ble målt på 115cm avstand. Plasseringen var ca 2.5m fra bakvegg og 2m fra sidevegg i lytterommet vårt.

    Hadde kanskje gjort seg med en notch til mellom 7 og 12kHz. Ellers ser det i grunn fint ut. Bassresponsen vil aldri se bra ut i rom som ikke er ekkofrie, men tendensen i grafen er tydelig.

    Vidar
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Hva vil notch mellom 7 og 12 kHz føre til? Mer vokal, mer bass? Lavere følsomhet?

    Det som jeg merker at fungerer veldig bra med Cyburg nålene er at hverken kvinnevokal eller saksofonen til Paul Desmond på "Take Five" blir for aggressiv. Det er det et av de viktigste kvalitetsparametrene jeg lytter etter.

    Det jeg imidlertid kunne tenkt meg var litt mer fokus på den nedre mellomtonen og midbassen hvis jeg skal være pirkete?

    Hvordan forsterker bruker du på dem forresten?

    PS! I og med at Cyburg-nålene mine nå står hos Dynabel så bør alle interresserte stikke oppom og høre på dem og kjøpe med seg et par Tang Band 3" og en håndfull med kondis/spole/motstand

    Hans Erik
    :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Hva vil notch mellom 7 og 12 kHz føre til? Mer vokal, mer bass? Lavere følsomhet?

    Det som jeg merker at fungerer veldig bra med Cyburg nålene er at hverken kvinnevokal eller saksofonen til Paul Desmond på "Take Five" blir for aggressiv. Det er det et av de viktigste kvalitetsparametrene jeg lytter etter.

    Det jeg imidlertid kunne tenkt meg var litt mer fokus på den nedre mellomtonen og midbassen hvis jeg skal være pirkete?

    Hvordan forsterker bruker du på dem forresten?

    PS! I og med at Cyburg-nålene mine nå står hos Dynabel så bør alle interresserte stikke oppom og høre på dem og kjøpe med seg et par Tang Band 3" og en håndfull med kondis/spole/motstand

    Hans Erik
    :)
    Jeg mener du tidligere i tråden beskrev disse nålene som spesiellt skarpe på enkelte instrumenter (?). Jeg tror det er kulen i 9kHz som gjør dette. Den måler også slik. En notch vil flate ut responsen i dette område og gjøre den mindre skarp - men som du selv nevner er det svært musikkavhengig hvordan dette utarter seg.
    Med notch (Et frekvensavhengig dempefilter) vil gi mindre fokus i den "skarpe" delen av frekvensonrådet. Siden Einstein hadde rett om at alt er relativt, vil det dermed ende opp i en varmere klang, med mer fokus på nedre mellomtone og bass. Her nytter det itte med kabelbytte, for å si det sånn ;D

    Jeg har hittil bare testet Abrahamsen V2.0 UP, mens EC brukes til målingene.

    Vidar
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn