3" fulltone minihøyttaler
hel skrev:
FAB: Takk for handelen med stativene, de skal brukes til de små røde lenger opp i tråden og et par SEAS Mimir som er i farta
Low-Q: Vil du forklare på en enkel måte hvorfor Cyburgene tripler bassresponsen
Ang. sub så har jeg testet dem sammen med Klipsch subbene og det funket meget bra
De kalles vel noe som tri-quad transmisjonslinjer. En tone fra elementet går "bakveien" og ut porten direkte med en viss forsinkelse som gir en respons i porten som er i fase med elementets framside - som en tradisjonell TL. I mellomtiden har en annen lydbølge tatt vegen ned i det dempede kammeret på framsiden og kommet i retur med en viss forsinkelse. Dempematerialet har forsinket denne bølgen slik at den kommer i fase med elementets bakside i det øyeblikket den har returnert, og summeres med elementets egen energi 360 grader etter. Denne summeringen er prinsippiellt sett en dobling av lydtrykket bak elementet, og denne summen kommer tilslutt ut av porten i bunnen - i fase med elementets framside. Så da har du den forsinkede energien fra kammeret på framsiden + energien fra elementets bakside via transmisjonslinjen i bakveien + energien fra elementets framside. Selvsagt går ikke dette helt opp med alle lydbølgene ved alle frekvenser, men med en viss Q (båndbredde) på systemet lar de seg summere ganske godt.
Jeg har målt på en 150% av Cyburgsene med 5" fulltone (De du så på kontoret mitt), og frekvensresponsen i bassen er ikke veldig forskjellig fra en bassrefleks eller trykkammer når en til slutt skal spille i et lukket rom uansett - med de refleksjonene og utfasingene du får der.
Tips: Framkammeret skal dempes hardere lenger ned i bunn enn på toppen for å redusere ekko/refleksjoner - og heller terminere lydbølger i større grad, og redusere Q. Dette kan enkelt gjøres ved å bruke f.eks en strimmel 10cm glava som er like bred hele veien, men som må presses mer sammen i bunn der kammeret er smalest.
Vel det var min forklaring slik jeg har forstått prinsippet. Det er flere måter å konstruere høyttalere på med dette prinsippet, der man f.eks kan lage folder innvendig, for å bevare lengdene på framkammer og TL'en, hvis høyden på kabinettet blir et problem - f.eks ved bruk av større elementer som tillater dypere bass der bølgelengden er lengre.
Vidar