Masse oppstyr og protester mot den artikkelen, da den kom. For det kunne da ikke være slik at dette var tilfelle?
Mark Blyth kommenterte tørt at hans europeiske venner lurte veldig over hva som foregikk i USA: handlet valget om adgang til toaletter i North Carolina for transkjønnede?
Jeg fikk en bøtte kjeft på et amerikansk forum da jeg nevnte dette, for "valget hadde slett ikke handlet om dette og Blyth var en tåpe som ikke forstod seg på USA". Et kjapt googlesøk senere kunne jeg vise at Clinton hadde brukt masser av energi på å forsvare toalettadgang for transkjønnede, og at dette hadde tatt opp nær to ukers mediaoppmerksomhet under valgkampen.
Som Blyth selv nevner, er det et tema som handler om respekt for individet, men folk flest forstår det ikke slik, akkurat som selvutnevnte patrioter ikke forstår at det å brenne flagget handler om ytringsfrihet.
Men når noen er i gang med å demontere samfunnet under deg, og selge det til høystbydende, kan det være klokt å fokusere på mer konkrete verdier som oppildner mange, fremfor interesser som kun engasjerer noen få. Det har ikke demokratenes lederskap akseptert enda. I stedet angriper de Thomas Frank, Sanders og andre som mener at kampen står på feil arena.