Noen ord om oppsettet til 8x12Tom fra Trompetnerds munn.
Uslepen diamant:
Jeg har sett frem til denne lyttesessionen lenge. Det er vanskelig å få til turer til Langesund i min hverdag. Har truffet eieren noen ganger og har satt stor pris på hans selskap og det er bestandig fort å glemme hva han besitter av kunnskaper lyd, for disse kunnskapene blir nemlig alltid pakket godt inn.
Rommet var stort og virker å være tett på perfekt size for seriøs lyd. Det er ikke noen form for feminine trekk over hverken rommet og oppsettet ;D Det som er så kult med denne karen er at han går sine egne veier og tør å tenke nytt som man ser med første øyekast i rommet. Her er det tenkt kreativt i dempingen. Håper jeg får lov å stjele noen av ideene dine.
Det ligger mye god gammeldags logisk tenkning og grunnleggende kunnskap bak hele oppsettet. Man kommer visst langt med det, veldig langt.
Tror jeg hadde 4 timer i sweetspot i dag og svært lite tid ble brukt til småprat.
Det tok meg ganske lang tid å "absorbere" dette oppsettet. Det sjokkerte litt med hittil uhørte detaljer og litt uvant klangbalanse. En klangbalanse som opplevdes lys og biiitttelitt på den kalde siden, men med varm og naturlig gjengivelse av musikken. Litt vanskelig å beskrive, men vanedannende når man hører lenge på det.
Jeg opplever lydbildet som veldig stort, bredt og dypt med uvant mye detaljer i utklingningen av tonene. Tror jeg aldri har hørt så mye til "trommeskinn" som her.
Lyden var engsjerende med masse energi og trøkk som dro meg inn i musikken. Det var vanskelig å slutte hver cd selv om jeg ofte hørte over ti minutter på hver. Det er så deilig med karer som EHED, Mr.T og 8x12 er at basstårnene bidrar med en utrolig homogen bass og en akustikk som hjelper anlegget i stedet for å ødlegge for det. Min orgelreferanse Toccata Fuge av Bach hørte jeg for første gang bassen uten forsinkelse. Har prøvd denne plater over alt og ingen anlegg før i dag har hittil kunnet gi meg svar på om det er anlegget eller orgelet som har forsinkelse.
Og selv om oppsettet låt bra, så hadde man inntrykk av at ikke potensialet var "optimalisert", noe eieren også bekreftet. Jeg hadde noen små ankepunkter på mellomtonen på klassisk musikk og da fortalte han at mellomtoneelementene i de "gamle" satelittene hans var en liten "bom" som igjen fikk meg til å huske på etter to timer foran oppsettet at: "DÆVEN, han har jo nærmest bygd hele oppsettet sjøl!".
Det er bygging av nye høyttalere som er prioritet for tiden og ikke finsliping av det nåværende oppsettet. La det ikke være noe tvil om at potensialet her er veldig stort selv om det etter min mening allerede spiller bedre enn det aller meste.
Hvordan dette kommer til å spille når nye høyttalere har stått oppe en stund og eieren selv er fornøyd gleder jeg meg virkelig til å høre.
Takk for en hyggelig dag! Håper jeg ikke ble for lenge og håper jeg kan komme tilbake å nyte når du er ferdig med dine 130 kilos satelitter. ;D