8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Jeg har nok ikke kontroll på helt hvor lang etterklang det er snakk om.

Men synes det er interessant at du synes lyden hos meg har beveget seg i feil retning, mens jeg synes jeg har tatt et stort steg i riktig retning når jeg byttet ut horn med Magnepan.

20 ms var en tøff grense synes jeg - selv i mitt relativt store lytterom, er det ingen flater som er lengre enn 20ms unna.
    Musikk er dynamikk, var det en avdødd legende som sa. Norsk forsterkerkonstruktør for øvrig.
    Det jeg har hørt av gode hornoppsett er nærmest på dynamikk. Dynamikk ligger høyt på prioritetslisten, sammen med lydscenen.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    540
    Det vil kræve et ret stort rum at holde refleksioner til 20 ms efter direkte lyden. Din approach Tor, med at dæmpe rummet kraftigt, skal blive interessant at opleve. Når jeg er til open air koncerter, elsker jeg den kontante dynamik og skarpe transienter, hvilket jeg i hvert fald for sidst nævnte, vil tilskrive fraværet af refleksioner.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.526
    Det vil kræve et ret stort rum at holde refleksioner til 20 ms efter direkte lyden. Din approach Tor, med at dæmpe rummet kraftigt, skal blive interessant at opleve. Når jeg er til open air koncerter, elsker jeg den kontante dynamik og skarpe transienter, hvilket jeg i hvert fald for sidst nævnte, vil tilskrive fraværet af refleksioner.
    Live-smekket er som regel fjernet i lydstudio, dessverre. Man nører godt den forskjellen du beskriver i samme rom, på samme anlegg, når det veksler mellom live og innspilt musikk.

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har blitt mer og mer fan av diffusjon. Synes en diffusert refleksjon låter finere enn en som bare en dempet. Med diffusjon får man et jevnere decay og færre "ustikkende" refleksjoner. Ikke noe problem å få ekstremt kort etterklangstid med diffusorer heller.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Jeg har blitt mer og mer fan av diffusjon. Synes en diffusert refleksjon låter finere enn en som bare en dempet. Med diffusjon får man et jevnere decay og færre "ustikkende" refleksjoner. Ikke noe problem å få ekstremt kort etterklangstid med diffusorer heller.
    Jeg har litt kortere og jevnere decay enn det du presenterte her om dagen. Har likevel lyst til å prøve ut noe på bakvegg

S

Syncrolux

Gjest
    Min måling er tatt på drøyt 3 meter. Du har vel noe kortere lytteavstand hvis jeg husker riktig. Dessuten har jeg elleve digre panel-høyttalere som også er med og reflekterer. Det er for å si det sånn litt av et puslespill å unngå kraftige direkte refleksjoner med et sånt oppsett. Decayet mitt blir smoothere hvis jeg fjerner surround og Atmos høyttalerne.

Uansett - det er enkelt for oss DIY'ere å teste diffusjon ved å lage det sjøl. Jeg vil anbefale å lage en QRD i stedet for en såkalt Skyline, da en QRD returnerer litt mer energi tilbake til lytteposisjon. Lag den bredbåndet nok også. Bredde på brønnene bør ikke være over 25 mm, og dybden kan godt være så mye som 40 cm. XPS er et utmerket materiale faktisk, selv om det ikke blir så vakkert.

Sist redigert av en moderator:
    M

MusicBear

Gjest
    Lurer på hva som er galt med meg??? Forresten, kan være så mye at jeg kanskje ikke skal "dybde-fundere" på dette :ROFLMAO:

OK, uansett da og rett på sak; foruten å bli plassert nøyaktig der stående bølger opptrer slik at lyden i det aktuelle frekvensområde opphører - aldri opplevd problemer med noe rom enten det er klang, refleksjoner eller annet.
    Jo, forresten lytterommet til Dynabel i Tvetenveien opplevde jeg som svært deprimerende, satte meg nesten ut (noe de unnskyldte med over-demping fordi det var ment å måle utstyr i) - på den annen side låt det bra hos Eltek åt det alltid bedre andre steder.

- Hvorfor jeg føler å ikke reagere på dårlige lytterom? Aner ikke!

...Men om jeg skal forsøke å svare selv, kan være noe i (det gale huet mitt) som forteller meg at jeg lytter på selve høyttalerne, hvor hjernen kanskje (?) kompenserer for det meste enten det er kalde betongvegger, små hotellrom eller refleksjoner fra en sidevegg stående inntil den ene av høyttalerne.
    Motsatt, derimot, hører jeg straks hvor akustikken er god og det ellers er godt å høre musikk.

Mulig dette er i andre enden (av tiltrengt behandling av huet mitt) og det som burde sendt meg til psykiatrisk behandling - det at jeg til nå ikke har hørt lyd gjengitt som hornløsning uten at jeg syntes det låter regelrett unaturlig. Dere som mener jeg ikke har hørt riktige hornsystemer - kan være dere har rett/kan være jeg burde hatt psykiatrisk behandling/aner ikke/driter i det/har uansett ikke tid til innleggelse.
    Jeg klarer (eksempelvis) heller ikke høre på B&W 800 D4 sine dyreste modeller, men "medisinerer" meg selv her med ikke å lytte til disse.
    Jeg drikker heller ikke gjedde-likør men spiller trekkspill (men helst aleine og med noen Tuborg) = livet er da ikke bare trist :ROFLMAO:

schlager

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Antall liker
    540
    "det at jeg til nå ikke har hørt lyd gjengitt som hornløsning uten at jeg syntes det låter regelrett unaturlig" = psykiatrisk behandling
    Spot on ;)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, later til at du gjør det da. Du fant jo Elteks rom deprimerende og det var primært ment for lett måling. Jeg finner heller ikke helt tonen om ikke musikken kobler litt med rommet. Opplever det litt hermetisk helt enkelt.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Lurer på hva som er galt med meg??? Forresten, kan være så mye at jeg kanskje ikke skal "dybde-fundere" på dette :ROFLMAO:

OK, uansett da og rett på sak; foruten å bli plassert nøyaktig der stående bølger opptrer slik at lyden i det aktuelle frekvensområde opphører - aldri opplevd problemer med noe rom enten det er klang, refleksjoner eller annet.
    Jo, forresten lytterommet til Dynabel i Tvetenveien opplevde jeg som svært deprimerende, satte meg nesten ut (noe de unnskyldte med over-demping fordi det var ment å måle utstyr i) - på den annen side låt det bra hos Eltek åt det alltid bedre andre steder.

...Men om jeg skal forsøke å svare selv, kan være noe i (det gale huet mitt) som forteller meg at jeg lytter på selve høyttalerne, hvor hjernen kanskje (?) kompenserer for det meste enten det er kalde betongvegger, små hotellrom eller refleksjoner fra en sidevegg stående inntil den ene av høyttalerne.
    Motsatt, derimot, hører jeg straks hvor akustikken er god og det ellers er godt å høre musikk.

Mulig dette er i andre enden (av tiltrengt behandling av huet mitt) og det som burde sendt meg til psykiatrisk behandling - det at jeg til nå ikke har hørt lyd gjengitt som hornløsning uten at jeg syntes det låter regelrett unaturlig. Dere som mener jeg ikke har hørt riktige hornsystemer - kan være dere har rett/kan være jeg burde hatt psykiatrisk behandling/aner ikke/driter i det/har uansett ikke tid til innleggelse.
    Jeg klarer (eksempelvis) heller ikke høre på B&W 800 D4 sine dyreste modeller, men "medisinerer" meg selv her med ikke å lytte til disse.
    Jeg drikker heller ikke gjedde-likør men spiller trekkspill (men helst aleine og med noen Tuborg) = livet er da ikke bare trist :ROFLMAO:
    Får svar på om du bør søke hjelp når du kommer hit. Selvfølgelig er rommet mitt ganske godt dempet men det er også meget lineært dempet Bare den aller dypeste bassen som lever en smule for lenge i rommet. Audiolense hjelper på litt der.

Blir du deppa av å høre favoritt musikken her, vil jeg sterkt anbefale tur til en hørselsspesialist. :ROFLMAO::ROFLMAO:

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Legger dette inn her også.

Viser ETC ved flere frekvenser. Viser jo at kontrollen på rommets etterklang er ganske lineær i hele frekvensområdet.
    Dette er den ene kanalen. Den andre ser litt annerledes ut men er på omtrent samme nivå
    Begge samlet faller omtrent 5 db lengre ned

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.947
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De syngende servitører.
    Artig opplegg.
    Har vært der selv ved en anledning for mange år siden.
    ...en av servetrisene kyssa meg på kinnet.

bordplassering.jpg

Og sånn ellers...så leverer jeg fisk og skalldyr der hver dag.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Ikke min favoritt fredag, og har også vært der to ganger før, og kan vel si at det blir mye det samme. Men hva gjør man vel ikke for at "barna" skal oppleve denne settingen med show og mat i kombinasjon - de likte det

God mat og en AC/DC kavalkade hjalp på. Den synes jeg satt bra.
    20220617_215105.jpg

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg har litt kortere og jevnere decay enn det du presenterte her om dagen. Har likevel lyst til å prøve ut noe på bakvegg
    Om du gidder å hente, så kan du låne veggen min for test. 2d skyline 120x180x60 bxhxd splittet opp i 60x60 moduler. Står bare og støver i boden og har gjort det i snart 5 år. Så du er velkommen til å låne for test om du ønsker og vil slippe å bygge en stor en bare for forsøket. Anbefaler 2.5-3m avstand til til den, men går litt lavere også. Diffuserer i nesten hele refleksjonsområdet (270hz) og sprer til halvparten (135hz)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Disse diffusorerne veier ikke mye, men det gjør vel thohaug sine. Blir i største laget på dybde de.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Måling meg og uten diffusor på bakvegg

Her er først frekvensrespons, som egentlig er til det verre. Skygger litt for optimal virkning av Helmholtz og isolasjonsfylte tuber.

Så og si ingen virkning over400 Hz

Frekvensrespons. Grønn er med diffusorer
    med og uten diffusor på bakvegg.jpg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Begge disse målingene var selvfølgelig tatt uten noen form for korreksjon?

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser rt60 (t20 og 30 kanskje?) ut med og uten diffusorer da?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tid og frekvensgangen fra høyttalerelementene. . Er ikke mye rom refleksjoner som er med over 500 hz
    Fair enough! Men hvor er da forverringen, bortsett fra at disse modulen ikke er kompatibelt med allerede implementert behandling?

Den gang jeg gikk fra demping til diffusering av bakvegg ga det i grunn lite utslag på fr. Men det ga stor endring av opplevd lyd. Hva med rt60 eller ir da? Og ikke minst hva hører du?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.267
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men kanskje diffusering rett og slett ikke er for deg, eller det krever mer innsatts en du gidder for å integrere slikt ordentlig i rommet.
    Du har i det minste prøvd. :)(y)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.068
    Sted
    Langesund
    Hadde forventet mer, men noe forskjell er det jo. Lyden er ekstremt bra både med og uten og Roald ante en liten forfriskning av lyden, jeg mer usikker

IR
    ir uten.jpg
    ir med.jpg

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å se forskjellen når man ser på to separate grafer. Enklere å legge de oppå hverandre. Uansett mistenker jeg at t60 ikke er stedet du ser den store forskjellen, heller de kortere intervallene da rommet er relativt lite og inneholder en del demping.

Vill gjetting, da. Uansett, sinnsykt kult at du tar deg bryet med å teste (y)👏

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn