8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det gikk en oppdatering når jeg slo av maskinen i går uten at det hjalp, men med å sette Asio buffer size på nest høyeste, ble jeg kvitt all knitring og stopp
    Da ble det i hvert fall klart for Næss, han stikker jo innom i morgen en gang:)
    Har krysset fingrene for deg her, alltid kjipt når ting ikke funker, og ekstra enerverende er det når det er noe data greier. Godt det ordnet seg relativt fort :D

8

8x12_TOM

Gjest
    Det gikk en oppdatering når jeg slo av maskinen i går uten at det hjalp, men med å sette Asio buffer size på nest høyeste, ble jeg kvitt all knitring og stopp
    Da ble det i hvert fall klart for Næss, han stikker jo innom i morgen en gang:)
    Har krysset fingrene for deg her, alltid kjipt når ting ikke funker, og ekstra enerverende er det når det er noe data greier. Godt det ordnet seg relativt fort :D
    Ordnet seg og ordnet seg, noe har skjedd og ikke vet jeg hva det kan være, men med helt like innstillinger på avspillingsprogram (JRiver), Aurora dc'en og samme kalibreringsfil fra Audiolense så spiller det nå, med windows 10, ganske mye høyere med samme volumsetting i JRiver enn det gjorde med windows 7 - Mystisk!!

Satt å hørt litt etter du dro å hadde vel ikke så store problemer med mangel på dybde da synes jeg, men som jeg har sagt fra dag en så synes jeg det er litt rotet lydbilde - ikke mye men litt. Det tonale sitter heller ikke helt

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Det er en slags volumutjevner i jriver convolveren. Husker ikke hva den heter i farten, men den er noe svineri... Sjekk at den er slått av. Kombinasjonen av høyt trykk og litt rotete/grøtete lyd lukter digital klipping lang vei.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det er en slags volumutjevner i jriver convolveren. Husker ikke hva den heter i farten, men den er noe svineri... Sjekk at den er slått av. Kombinasjonen av høyt trykk og litt rotete/grøtete lyd lukter digital klipping lang vei.
    Kanskje greit å vite hvordan slår den av?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis du har grøtet lyd trenger det ikke nødvendigvis være digital klipping, selv om muligheten sikkert er der i ditt oppsett.
    Min erfaring med tilsvarende problemstilling viste seg å være manglende headroom i preampen, men etter en tilpasning fra kilde til sluttrinn så forsvant problemet (som manifesterte seg på høyt volum i den analoge signalvei).

8

8x12_TOM

Gjest
    Er det noe du kan se her som bør ha en annen innstilling?
    convolver.jpg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ser veldig ut som "Normalize filter volume" Jeg har opplevd noe av det samme med Foobar2000. Der var det også en liknende instilling som måtte slåes av i convolveren.

8

8x12_TOM

Gjest
    Se der ja:) da ble det normalt volum igjen. Komprimerer denne innsillingen eller blir det bare høyere over hele linjen? Synes det ble mye mer liv i musikken på lavt volum.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Normalisere må slås av, ja. Den vil ofte føre til digital klipping. Hvordan dette låter i praksis vil variere...

8

8x12_TOM

Gjest
    Normalisere må slås av, ja. Den vil ofte føre til digital klipping. Hvordan dette låter i praksis vil variere...
    Den er nå slått av og jeg kan vel bekrefte at det var som du sa "noe svineri"

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Jeg takker og bukker for demo i går, tiden gikk så allt for fort. Plutselig hadde det gått snaut en håndfull timer og det var blitt sent :)

Får en liten trang til å moderere meg når du bruker ord som "svineri", hehe... Men jeg syntes da ikke det låt så helt på trynet? Svineri hos deg er nok fremdeles bedre enn hos folk flest :rolleyes:

Det var ett helt annet oppsett en jeg er vant til, du har stålkontroll på det meste (allt) i rommet. Stikkord jeg trakk ut fra i går, til tross for at du selv følte ikke allt var helt på stell var ord som kropp, blant annet på stemmer (men kun der det skulle være det), det er lett å like. Syntes også det var en svart bakgrunn, med en tørr og stram gjengivelse. Kulere gjengivelse av trommer enn på det ene sporet du serverte på slutten, har jeg garantert aldri hørt maken til, helt sjeft... :cool:

Følte at stemmer på noen av de innspillingene jeg tok med, stod en del nærmere snuta mi en jeg har hørt tidligere og er vant til. Det føltes nok litt rart, men det er sikkert kun en tilvennings sak eller kanskje en preferanse sak? Hvordan låter for eksempel Nora Jones låta nå etter at du deaktiverte normalize level funksjonen?

God kaffe serverte du også forresten ;) og jeg tar gjerne turen ned igjen for å høre på nytt, siden du føler det tonale ikke sitter helt enda (som du skrev litt lenger opp) så vil det være svært spennende å følge med fremover.

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg takker og bukker for demo i går, tiden gikk så allt for fort. Plutselig hadde det gått snaut en håndfull timer og det var blitt sent :)

Får en liten trang til å moderere meg når du bruker ord som "svineri", hehe... Men jeg syntes da ikke det låt så helt på trynet? Svineri hos deg er nok fremdeles bedre enn hos folk flest :rolleyes:

Det var ett helt annet oppsett en jeg er vant til, du har stålkontroll på det meste (allt) i rommet. Stikkord jeg trakk ut fra i går, til tross for at du selv følte ikke allt var helt på stell var ord som kropp, blant annet på stemmer (men kun der det skulle være det), det er lett å like. Syntes også det var en svart bakgrunn, med en tørr og stram gjengivelse. Kulere gjengivelse av trommer enn på det ene sporet du serverte på slutten, har jeg garantert aldri hørt maken til, helt sjeft... :cool:

Følte at stemmer på noen av de innspillingene jeg tok med, stod en del nærmere snuta mi en jeg har hørt tidligere og er vant til. Det føltes nok litt rart, men det er sikkert kun en tilvennings sak eller kanskje en preferanse sak? Hvordan låter for eksempel Nora Jones låta nå etter at du deaktiverte normalize level funksjonen?

God kaffe serverte du også forresten ;) og jeg tar gjerne turen ned igjen for å høre på nytt, siden du føler det tonale ikke sitter helt enda (som du skrev litt lenger opp) så vil det være svært spennende å følge med fremover.
    He-he, svineri, mest i den form at det har lett for at negative tanker kommer når ting ikke er som det burde/pleier være.
    Får en følelse av at stemmen til Nora Jones kommer godt ut i rommet men likevel med en fin "opptegning" av plassering på scenen litt bak høyttalerne.

8

8x12_TOM

Gjest
    En liten tilbakemelding i sommerkulda. Nede i hulen er det ingen problemer med varmen for å si det sånn, og det som varmet mest akkurat nå var kuttet "Goin' Home"på platen "Better Off With The Blues" med Junior Wells. En Telarc produksjon der det er dynamikk så det holder.... uff, hvorfor er ikke all musikk gjort på denne måten

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.993
    Torget vurderinger
    1
    Når du er ferdig med spor4 kan du sette på Rickie Lee Jones med Ghetto of my mind

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Den låta har potensiale til å smelle godt.

Hjemme i morgen, 8x?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    Dere skulle være mer opptatt av musikken og dens innhold og ikke disse imponatoranleggene deres..:mad:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.993
    Torget vurderinger
    1
    Man er da det, blir det for pent og pyntelig setter man bare på denne :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.428
    Torget vurderinger
    23
    Dere skulle være mer opptatt av musikken og dens innhold og ikke disse imponatoranleggene deres..:mad:
    På tide du tar deg en bolle nå vel;)
    Helt enig, men har ikke flere igjen og pusheren av himmelske hveteboller åpner ikke før i morgen. Tom for kaffe er jeg også. Får trøste meg med litt musikk i en sommersval kjeller..

8

8x12_TOM

Gjest
    Emokid rakk en liten demo i går også gitt, han har jo sagt han er interessert i å følge utviklingen. Noe som helt tydelig kan komme meg til gode. Det som var litt mystisk er at jeg var ganske sikker på at jeg spilte på samme settingen som da har var her første gang, mens han mente det spilte bedre, med mer snert i middbassen.
    Det som blir mitt problem er at jeg er lite strukturert i min framgangsmåte og prøver alt om hverandre og mister kontroll på hva som er hva.
    Da har jeg et spørsmål til de som har tungt sertifikat på Audiolense -

Kan jeg på en eller annen måte se hvilken target som er brukt etterkant? 100% sikker på at jeg kjøre default koreksjon men ble usikker på target nå

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det skal stå i filnavnet på korreksjonsfilen du bruker.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er et eksempel: T-kontor_12 feb 16_09 01 F-ttd 3db 3ms prering M-kontor2.0 12 feb 16_08 57 441.wav T= target kontor_12..... F=filter ttd... M=måling kontor2.0..... Dette har Bx ordnet for deg, med mindre du har laget dine navn på korreksjons filen.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Mange takk vidarje,

Det er første gang jeg får cred for navnesystemet. Har vel egentlig vært litt mellomfornøyd med det sjæl - helt til nå??????

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er helt konge:) Når jeg begynte å bli fornøyd med korreksjonsfilen lagde jeg mine navn for eksempel: ute i rommet Bernt.wav (beste så langt:))

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Emokid rakk en liten demo i går også gitt, han har jo sagt han er interessert i å følge utviklingen. Noe som helt tydelig kan komme meg til gode. Det som var litt mystisk er at jeg var ganske sikker på at jeg spilte på samme settingen som da har var her første gang, mens han mente det spilte bedre, med mer snert i middbassen.
    Det som blir mitt problem er at jeg er lite strukturert i min framgangsmåte og prøver alt om hverandre og mister kontroll på hva som er hva.

Kan jeg på en eller annen måte se hvilken target som er brukt etterkant? 100% sikker på at jeg kjøre default koreksjon men ble usikker på target nå
    Garantert en annen target denne gangen. Hørte med en gang jeg kom inn i rommet at det var rikelig med energi i mellombass-regionen, noe det var for lite av sist. Fy flate å det spiller nå. Man vet det nærmer seg når man glemmer teknikk og parameter og foten går til både kjent og ukjent musikk.
    Energi-balansen er på plass nå, mens det kanskje er litt småflisespikk å hente tonalt? Jeg bryr meg fort ikke så mye om de minste detaljene når anlegget kommuniserer rytme, dynamikk og kropp på denne måten, her er du flinkere enn meg.

Jeg vet ikke hva andre filter i audiolense kan frembringe, men blir moro å høre din er faring med slakere deleflanker, eksempelvis.

For de som likte det forrige oppsettet til 8x, gled dere til neste gang dere får sjansen!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.980
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tøft, dette anlegget er det som desidert står øverst på ønskelista av de jeg ikke har hørt ennå. Håper å få haik med noen bilister fra Oslo området i løpet av året.
    8x12 er en stor inspirasjonskilde til mange her på HFS tror jeg.
    Det er sånne som han og mange andre her som får oss nysgjerrige til å kaste seg ut DIY'ens verden. GØY.

8

8x12_TOM

Gjest

Garantert en annen target denne gangen. Hørte med en gang jeg kom inn i rommet at det var rikelig med energi i mellombass-regionen, noe det var for lite av sist. Fy flate å det spiller nå. Man vet det nærmer seg når man glemmer teknikk og parameter og foten går til både kjent og ukjent musikk.
    Energi-balansen er på plass nå, mens det kanskje er litt småflisespikk å hente tonalt? Jeg bryr meg fort ikke så mye om de minste detaljene når anlegget kommuniserer rytme, dynamikk og kropp på denne måten, her er du flinkere enn meg.

Jeg vet ikke hva andre filter i audiolense kan frembringe, men blir moro å høre din er faring med slakere deleflanker, eksempelvis.

For de som likte det forrige oppsettet til 8x, gled dere til neste gang dere får sjansen!
    Takker for hyggelig tilbakemelding og det hjelper jo godt på at jeg vet hvilken preferanser du har.
    Veldig moro at det flasker seg til etter hvert og det er rart hvor fort en glemmer humpene i veien og den lange ventetiden når det spiller som nå. Sikkert fortsatt en del å gå på, både på småflikking på høyttalere, bedre målinger, og "riktigere" korreksjon/deleflanker.

8

8x12_TOM

Gjest
    Tøft, dette anlegget er det som desidert står øverst på ønskelista av de jeg ikke har hørt ennå. Håper å få haik med noen bilister fra Oslo området i løpet av året.
    8x12 er en stor inspirasjonskilde til mange her på HFS tror jeg.
    Det er sånne som han og mange andre her som får oss nysgjerrige til å kaste seg ut DIY'ens verden. GØY.
    Varmer godt at du mener dette, Vi har jo blitt en anselig og godt sammensveiset gjeng DIY'ere her etter hver.

8

8x12_TOM

Gjest
    Ikke mye som skjer her, men har hatt en hel del besøk i kjelleren, Mest folk der har et annet forhold til lyd en oss. En av de er en meget musikkinteressert unggutt som har brukt et år tid på å finne den beste mulig hodetelefonen til musikklytting, selvfølgelig innenfor rimelighetens grense. Han ble meget overrasket over hvor mye mer rominformasjon det var i oppsettet mitt i forhold til hodetelefoner, særlig på stemmer.
    Har også hatt en voksen dame, som vet hva hun vil, og som ikke er redd for å si hva hun mener, plassert i stolen. Hun hadde meget stor forståelse for at jeg brukte litt tid der nede. Sinnsykt god lyd var hennes enkle tilbakemelding.
    Det viser seg at mer vanlige folk også liker dette
    Har også hatt en audiofil innom - hadde ikke så veldig mye å utsette på lyden han heller. Mulig han skriver noe ord.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje de mest intr tilbakemeldingene det, ifra folk som ikke driver med dette sånn vi gjør.. Blir liksom mye stamespråk og floskler med såkalt audiofile.. Bedre med vanlige folk som liker musikk. Er du i havn med de settingene du vil ha nå ?

8

8x12_TOM

Gjest
    Er ikke ferdig, kjører på en av de første forsøkene - den som har vært her i over tre uker nå. Kommer ikke til å gjøre noen ny kalibrering før jeg har gjort unna mange småting(sikkert 15 forskjellige ting)for å oppnå en perfekt måling/kalibrering. Dette vil nok ta noe tid.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takk for lytten i går Tor! Men hva skal man si om dette oppsettet nå??

Kort fortalt er dette bare helt sinnsykt. Det er så stort, så rått, men allikevel så ufattelig sart... Ingen ting jeg har hørt låter mer troverdig enn dette, og da snakker jeg både om tonalt og volum. Så får det heller bare være at du ikke har kabler fra øverste hylle, du må jo ha noe å strekke deg etter du også? :p

Selv om jeg har hørt det "gamle" oppsettet ditt en rekke ganger var det ingenting som kunne forberede meg på det jeg hørte i går. Det virker naturligvis i overkant brutalt når man ser på det, men det er oppløsningen du har fått i bassen, smekket og en så lettbenthet at det ikke er til å tro som imponerer. Fra å ha et av norges absolutt beste oppsett og rom har du gjort dette til et nærmest perfekt system. Og det er ikke ord jeg kaster rundt meg i hytt og pine... Det å sammenligne dette mot noe annet blir nesten litt urettferdig for hos deg spiller alt på lag. Høyttalere og rom er tilpasset hverandre, det er en forutsetning få andre kan matche.

Jeg sliter litt med å finne ord som beskriver hvordan dette låter på en fornuftig måte. Ved første lytt hadde jeg overhodet ingenting å utsette på lyden, jeg var bare "stunned". Man hører mange si det at "man kan føle at artisten står i stua", vel her kan man ikke bare føle det, her står artisten i rommet. Hvor du gjemmer alle sammen er en gåte, og jeg tror du hadde kommet langt i Norske Talenter. Sett på et spor med en deilig syngedame og jeg kan love at alle menn med ballene i behold hadde blitt kåte! Dette er like sart som når en kvinne visker deg i øret, å like rått og røft som......vel, vi trenger kanskje ikke gå helt dit..... :)

Naturlig eller troverdig er ord jeg faller tilbake på til stadighet, og det er kanskje verdens beste kompliment. (?) Det gjør overraskende lite ut av seg, men det gjør absolutt alt det får beskjed om! På mange måter høres det ut som et par gode øreklokker(i aller beste mening) men med en fysikk uten sidestykke i tillegg. Jeg har ikke hørt alt som finnes i dette landet, men jeg føler meg ganske sikker når jeg sier at dette er det råeste man kan oppleve! Så må gjerne noen prøve å utfordre den påstanden.... ;)

Forresten, den trommesoloen vi dro skikkelig på med har ødelagt meg. Kommer aldri til å bli den samme igjen.......

Takk for lytten Tor, jeg lader opp Espen og tar med han til tagning nr to! Vi ses!

Geir Arne

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Kan vel ikke si annet en mange, mange takk for denne tilbakemeldingen. Har egentlig vært spendt på, hva de som fra før av har hatt dette oppsette som en av sine favoritter, ville si etter oppgraderingen.
    Takker igjen rødmende og ydmyk for ord som nesten blir i meste laget for en sart sjel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn