8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpte ettpar T25B ( side prosjekt), men syntes nesten A versjonen har like fine specs.

    Samme sak med A versjonen av M74 ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Tanken er en mtm løsning med Bliesma t34b-4 i senter og en stk m74b-6 over og under. Eller w12cy004/w12cy006 over og under
    Og foreksempel 4 ell 5 stk seas l16rnx3 ell tilsvarende scanspeak elementer oppe og nede.. Ringer deg ikveld 😊🎵🎶
    Satori 13 cm er også en veldig interessant mellomtone

    Satori MW13TX-8 | HiFiCompass
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.809
    Antall liker
    19.188
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vi må ikke kuppe tråden til @The Shy Jeg hadde bare en kommentar til Bliesma. Spennende å lese om hvordan han får de til å spille.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ingen tvil om at Be drivere er bra, og Bliesma har noen unike produkter der.

    Satori nevnt til Insel som tips ( han visste sikkert fra før )

    Usikker på om Hifi Compass målinger er 100%, men Satori ( carbon) har gjort noe riktig der.

    Man må jo la seg fascinere av godt håndtverk - uansett råmaterialer,

    Measurements and compare | Page 2 | HiFiCompass
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Et noe smalere frekvensområde på bliesma enn satori mellomtonen men mye bedre kontroll på oppbrytning.

    Bliesma Satori.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.134
    Antall liker
    4.648
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Shy, den waveguiden din har muligens plass til å felle Bliesmamellomtonene noe inn i sidene for mer kompakt mtm. Hvis du har hjerte til å herpe litt da :)
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.936
    Antall liker
    1.531
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Shy, den waveguiden din har muligens plass til å felle Bliesmamellomtonene noe inn i sidene for mer kompakt mtm. Hvis du har hjerte til å herpe litt da :)
    Utfordringen er vel at dagens profil ikke gir tilstrekkelig support nedover til cutoff på mellomtonen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Waveguidens bidrag avtar under 2kHz
    Her er råmåling i Audiolense
    Gain på mellomtoneamp er 7 db høyere, men det kan lett tilpasses

    En deling mellom 3-4kHz må jo passe bra
    20230213_222616.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Lurer litt på hvordan jeg skal bruke disse mellomtonene i forhold til at de komme to og to matchet? Med et par sier det seg selv, men med to par tenker jeg kanskje å bruke de som er matchet på den ene siden?
    Og det andre jeg lurer på er om det plastdekselet bak er 100% lydtett?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo matchede par, første par øverst på hver side - andre par nederste på hver side ?
    Har jo mulighet for å sjekke med egne målinger du da.
    Ville forundre meg om ikke bakdeksler er tette, de er vel beregnet for montering uten egne kabinetter i basskabinetter ?
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    699
    Antall liker
    483
    Torget vurderinger
    5
    Mener Audiolense korrigerer individuelt for høyre og venstre. Sånn sett er det kanskje ikke så dumt å holde parene samlet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Vet ikke hvor viktig det er at elementene jobber i et området som er godt innenfor konfortsonen? Her blir det kanskje et litt kritisk området mellom middbass og mellomtone. Tror det vil gå fint. Ser ut som deling rundt 600 Hz blir ok, og der har jeg jo ligget mye med deling mot Morel mellomtonene.

    Blir likevel litt spennende å se om det treffer like godt nå som mellomtonedelen er krympet samme i høyden. Tidligere med Morel'ene var jo elementene spredd ut i samme høyde, det vil si, at øverste og nederst av de fire mellomtonene var i senter av øverste og nederste middbass.

    Når det er sagt, har jeg jo hørt strikk og binders oppsettet som Roald har som musikkformidler fram til prosjekter hans blir ferdig.
    En søyle med Roy'er delt mot en Beyma TPL 200 rundt 1000- 1200Hz. Spille faen meg bedre en 90% av oppsettene rundt om:D

    Her ses en målig der åpner for utprøving av litt forskjellige delefrekvenser.

    Middbass
    BlieSMa mellomtone
    BlieSMa diskant
    testmåling 1 (2).png

    testmåling 2 (2).png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Ellers er jo dette et vendpukt for meg, der alltid har villet ha det tungt og dødt. Mellomtone og diskantdelen har nå en vekt på nærmere 140 kg. litt mer enn toppdelen til sluket.
    Det nye rakkelet blir nok ikke mye over 10kg - må jo gå på tryne det.;)
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.936
    Antall liker
    39.422
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå før ekspertene våkner, sniker jeg inn en ukvalifisert kommentar. Hvorfor ikke bygge dette inn i bass tårna?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Nå før ekspertene våkner, sniker jeg inn en ukvalifisert kommentar. Hvorfor ikke bygge dette inn i bass tårna?
    Har vært på den tanken, men da må jeg bygge nye, og så moro synes jeg ikke det er. Har også tenkt tanken på å integrere den nye saken som en forlengelse av rett-partiet på eksisterende middbass. Blir liksom en "vorte" på siden da og kanskje ikke så pent.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.936
    Antall liker
    39.422
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan jo uansett være noe å ha i bakhodet om det en dag skulle klø i snekkernevene dine.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Kan jo uansett være noe å ha i bakhodet om det en dag skulle klø i snekkernevene dine.
    Sliter ikke akkurat med det for tiden, men akkurat de platene for diskant og mellomtonemontering er vel knapt en dag unna hvis en gidder. Mulig det skjer noe neste helg. Ikke så farlig siden ampene lar vente på seg. Lydtørker er kjedelig, men venter på en belønning....tror jeg :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    Re. elementenes komfortsone... vanlige dynamiske elementer er mindre kritiske mht. å strekke bruksområdet enn f.eks. kompresjonsdrivere. Der er det om å gjøre å holde seg helst en oktav unna designfrekvensene for å være på den sikre siden. Dine Bliesma domer med Be vil jeg tro havner et eller annet sted midt i mellom men personlig ville jeg ansett de som likeverdige med kompresjonsdrivere og holdt meg en oktav over nedre designfrekvens.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Godt å få inn litt folk der har god forståelse på hvordan ting bør løses. Sentralen renner ikke over av slike typer. Bergfinn er en reser på arkitektur og design. :D
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Re. elementenes komfortsone... vanlige dynamiske elementer er mindre kritiske mht. å strekke bruksområdet enn f.eks. kompresjonsdrivere. Der er det om å gjøre å holde seg helst en oktav unna designfrekvensene for å være på den sikre siden. Dine Bliesma domer med Be vil jeg tro havner et eller annet sted midt i mellom men personlig ville jeg ansett de som likeverdige med kompresjonsdrivere og holdt meg en oktav over nedre designfrekvens.
    Du er akkurat inne på det som er den lille bekymringen min. De kaller bruksområdet fs til 8 kHz. Fs er 440Hz . Det vil si at 880 til 4 kHz er det optimale, og det semmer bra av hva jeg kan lese av på elementets forvrengning..
    Må nok lure meg noe nedover, noe som ikke skal være noe som helst problem etter konstruktørens utsagn. Stoler ikke alltid på de heller, hehe. Her må det prøves
    Dansken som var på visitt her mente 400 Hz og 6 db filter gikk greit. Ennå en av våre danske venner som avviker fra mine oppsummeringer.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    6 dB er farlig. Dette er Beryllium, stivt som bukkekødder og tilsvarende sprøtt. 6 dB/400 er drøyt - da er du altså bare 6 ned ved 200, et område som inneholder ganske mye energi og det går mere effekt der (Watt) en mange er klar over. 12 dB ned ved 100 - der er det mengder av trommesmekk og transiente bassgreier, og selv mine relativt stive 2 x 12" TAD (12 dB/180 Hz) rører på seg ved anstendig lydnivå som jeg ved en ren inkurie vet at du liker deg på.

    Personlig ville jeg aldri turt å gå for 400/6dB. Vi snakker domer med relativt lite areal og det er grenser for slaglengde. Husk du har veldig god demping i rommet også.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.718
    Antall liker
    107.272
    Torget vurderinger
    23
    Og ikke å forglemme headroom, til vanlig hifi hvor det som skjer UNDER nevnte 400 Hz også er ganske begrenset hva nivå gjelder så er det muligens ok. Men til store fullrange systemer med realistiske lydnivå og kompetent bassbestykning så er det snakk om a different ballgame. Og headroom betyr alt for realismen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Og ikke å forglemme headroom, til vanlig hifi hvor det som skjer UNDER nevnte 400 Hz også er ganske begrenset hva nivå gjelder så er det muligens ok. Men til store fullrange systemer med realistiske lydnivå og kompetent bassbestykning så er det snakk om a different ballgame. Og headroom betyr alt for realismen.
    Simulerte litt på dette og med 600 hz og 24 db LR-filter som deling. 1000 watt inn på de to domene og de vil fortsatt være en del under x-maks og nivået er 132 db. Tror ikke jeg tør mate på såpass.
     

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Du er akkurat inne på det som er den lille bekymringen min. De kaller bruksområdet fs til 8 kHz. Fs er 440Hz . Det vil si at 880 til 4 kHz er det optimale, og det semmer bra av hva jeg kan lese av på elementets forvrengning..
    Må nok lure meg noe nedover, noe som ikke skal være noe som helst problem etter konstruktørens utsagn. Stoler ikke alltid på de heller, hehe. Her må det prøves
    Dansken som var på visitt her mente 400 Hz og 6 db filter gikk greit. Ennå en av våre danske venner som avviker fra mine oppsummeringer.
    Jeg ved ikke hvor højt i spiller i Norge Men for mig er det rigeligt med omkring 106 db max i lytte posisionen jeg ved ikke hvad man skal med 130db.

    For ikke og tale om hvor dårligt de fleste forstærkere lyder når de over 20Watt.
    For det andet så ligger en BlieSma M74B på omkring 50 Ohm ved resonansen
    Ved 1,3 watt spiller man 100db med 2 i parallel samtidigt brander man kun 0,17 Watt af ved resonans frekvensen
    ved 200Hz har filter taget fra 1,3 Watt til kun 0,33 Watt

    Jeg spiller med en 300B på der giver ca 10-12 Watt og dette er mere end rigeligt i mit rum med en lytte afstand på 4 meter i et rum på 35 M2

    En ting er målinger noget andet er at skabe god lyd og der lyder 6db filter bare bedst med de rigtige enheder
    Vi er desværre meget meget langt fra hinanden

    Disse ht har vi lige bygget han spiller på mine 300B blokke og en Purify i bunden delt 450Hz og 3500 6 db
    han kan spille rigeligt højt


    hygge
    69185706878__D44B8946-DD0B-4674-8971-BAE82B6F14F9.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    Jeg ved ikke hvor højt i spiller i Norge Men for mig er det rigeligt med omkring 106 db max i lytte posisionen jeg ved ikke hvad man skal med 130db.

    For ikke og tale om hvor dårligt de fleste forstærkere lyder når de over 20Watt.
    For det andet så ligger en BlieSma M74B på omkring 50 Ohm ved resonansen
    Ved 1,3 watt spiller man 100db med 2 i parallel samtidigt brander man kun 0,17 Watt af ved resonans frekvensen
    ved 200Hz har filter taget fra 1,3 Watt til kun 0,33 Watt

    Jeg spiller med en 300B på der giver ca 10-12 Watt og dette er mere end rigeligt i mit rum med en lytte afstand på 4 meter i et rum på 35 M2

    En ting er målinger noget andet er at skabe god lyd og der lyder 6db filter bare bedst med de rigtige enheder
    Vi er desværre meget meget langt fra hinanden

    Disse ht har vi lige bygget han spiller på mine 300B blokke og en Purify i bunden delt 450Hz og 3500 6 db
    han kan spille rigeligt højt

    hygge Vis vedlegget 893951
    Meget, meget langt fra hverandre må jeg si meg enig i. Viktigste er at vi er fornøyd selv. Det at du har lagt til dessverre, får det neste til å se ut som en av oss gjør det feil. For min del opplever jeg at godlyden ikke er avhengig av en gjøremåte - det finnes utallige løsninger
     
    Sist redigert:

    zikraaudio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    1.313
    Sted
    Danmark Jyllinge
    Torget vurderinger
    1
    Vet jo at både McIntosh og dp yter lytefritt helt oppunder maks.
    som sagt vi er meget langt fra hinanden der er en verden du ikke kender ikke for at være personlig fordi en forstæder måler 0,00000015% siger intet om den spiller godt og fordi man har en dæmningsfaktor på 10000 betyder ikke den kan spille stram bas heller
    Vi kan godt gå ind i den diskution syntes bare vores verdner er alt for forskelige til det føre noget med sig.
    Jeg laver selv forstærkere og min største udfordring er at lave noget der duer over 20W
    Den kraftigste jeg har lavet var med 2 stk 300b SXL i parallel single ended der smed 45W den vil spille lysår bedre end Mcintosh
    men sådan nogle forstærkere ligger på en stump pris ca 100K Dkr
    Så derfor er det altid interesant med følsomme ht helst 100db +

    hygge
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.112
    Antall liker
    16.126
    Sted
    Langesund
    som sagt vi er meget langt fra hinanden der er en verden du ikke kender ikke for at være personlig fordi en forstæder måler 0,00000015% siger intet om den spiller godt og fordi man har en dæmningsfaktor på 10000 betyder ikke den kan spille stram bas heller
    Vi kan godt gå ind i den diskution syntes bare vores verdner er alt for forskelige til det føre noget med sig.
    Jeg laver selv forstærkere og min største udfordring er at lave noget der duer over 20W
    Den kraftigste jeg har lavet var med 2 stk 300b SXL i parallel single ended der smed 45W den vil spille lysår bedre end Mcintosh
    men sådan nogle forstærkere ligger på en stump pris ca 100K Dkr
    Så derfor er det altid interesant med følsomme ht helst 100db +

    hygge
    Helt greit å stoppe her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn