8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant hvordan folk opplever slike markante knekk i responsen høyt i frekvens. Jeg ble aldri fortrolig med det og foretrakk alltid en mildere bøy rundt knekken.
    Hva er dine opplevelser?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Nå er det ca en db lysere fra topp til bunn. Er fortsatt nesten 7 db fall fra bass ned til 10kHz og derfra ruller det av nye 5. opp til 20kHz. Har prøvd med 1 db fall fra 20 til 20k og det er ikke helt meg ennå ;)
    Den ser litt hard ut den targeten der. Du har en liten maskeringseffekt i mellomgassen, som nok kan føre til at det oppleves hardt i toppen. Folk opplever disse tingene forskjellig, men jeg tror jeg ville opplevd dette hardere enn uten bassløftet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Den ser litt hard ut den targeten der. Du har en liten maskeringseffekt i mellomgassen, som nok kan føre til at det oppleves hardt i toppen. Folk opplever disse tingene forskjellig, men jeg tror jeg ville opplevd dette hardere enn uten bassløftet.
    Javel?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Det skal sies at jeg nok er mer følsom for hissig diskant enn de fleste. Det har vært sånn siden jeg var 9, hvis ikke før. Nå som jeg har bikka 60 så burde det snart gå over…
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Interessant hvordan folk opplever slike markante knekk i responsen høyt i frekvens. Jeg ble aldri fortrolig med det og foretrakk alltid en mildere bøy rundt knekken.
    Hva er dine opplevelser?
    Opplever det riktigst med en avrulling oppover. Knekk kan gå bra det også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Det skal sies at jeg nok er mer følsom for hissig diskant enn de fleste. Det har vært sånn siden jeg var 9, hvis ikke før. Nå som jeg har bikka 60 så burde det snart gå over…
    Var det etter du fikk en kjempeørefik av din søster? :ROFLMAO:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Det kan ikke utelukkes😂

    Men det var da jeg var 9 vi fikk stereoanlegg hjemme. Det har himmelsk, men det. var mange hissige opptak og ikke akkurat klokkerein diskantgjengivelse. Nå finnes det dacer, forsterkere og diskanter som kan gjengi ren vare. Men med min ganskenfolkelige musikksmak såner det mye hermetisert diskantgjengivelse med så mye grums at jeg knapt hører forskjell på Lynx Studio og Realtek.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Den ser litt hard ut den targeten der. Du har en liten maskeringseffekt i mellomgassen, som nok kan føre til at det oppleves hardt i toppen. Folk opplever disse tingene forskjellig, men jeg tror jeg ville opplevd dette hardere enn uten bassløftet.
    Tenkt litt på det du sier om mellomgassen;) Hvor mener du den ligger? Ikke mye som maskerer noe der i mine ører. Bare ved å bruke tunge deisete lang-slag elementer ville det grumset opp ca 100 ganger mer :ROFLMAO: , selv om det hadde vært flatt.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Mellomgassen, ja😅

    La oss si at du har en grunntone på 70 Hz, med en viss overtonestruktur. Da vil 140 Hz bli presentert med ca 4 dB for lavt nivå ift grunntonen. Altså blir overtonestrukturen feil gjengitt. Samme sak blir det i en bredspektret parti i musikken … 100-200 Hz vil fremstå som tilbaketrukket. I mine ører gjør det også at det blir mer betoning høyere opp.

    Det er mulig at din rigg er mindre utsatt for maskering, ettersom lyden ikke henger igjen i rommet, men 4dB forskjell innenfor en oktav er jo hørbart.

    Det er jo også en hørbar grunn til at du gjør det, antar jeg. 😉
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Øra mine er ikke perfekte, men spurte Atle om balansen i bassen. Fikk vel egentlig til svar at det var ok.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Tenker du på Selstali seter? Har gått ditt, og kjørt bil. Går langs etter Gaustatoppen i bunnen.
    Da har jeg også kjørt dit, men bare et kort stopp for en svele. Så ikke så mye da været var meget grått. En fin plass å begynne en oppstigning av toppen. Sikkert også andre flotte turer fra det utgangspunktet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    I området som hevningen befinner seg har jeg litt bedre kontroll en flesteparten, jeg sier ikke alle. Kanskje det kan være en av årsakene til at det ikke er et stort problem?.
    70-140.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Drømmebass dette bror! Ikke mye som kludrer til musikken. (y)
    Ja er meget fornøyd med den biten, og den har vel også fått ennå mer kredd siden du hørte den. De akustikk tingene jeg gjorde i himling/vegg fikk ennå litt mer kontroll på øvre bass delen.

    Det er den biten øverst jeg ikke helt føler sitter. Har prøvd det meste, med og øke på forskjellige steder, senke andre steder, kjøre mildere korreksjon, kjøre uten tidskorreksjon over alt fra 300 til 800Hz. Finner ikke nerven jeg husker fra tidligere. Begynner og tro ørene ikke henger helt med husken.

    Du er velkommen for en lytt når det skulle være.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Hyttelivet og dens fasetter.

    Er jo på hytta for små utbedringer, og i den sammenheng har jeg batteriladeren min stående for å lade batteriene på kveldstid.
    Er ganske sikke på at den lager en høyfrekvent lyd, men ingen respons på det fra de to damene som også er her. Vi er omtrent like gamle.
    Tenkte jeg skulle bevise dette med å starte REW og sette på RTA, men med den innebygde mikrofonen på pc'en. Ikke så gal at umic-1 er med :D
    Men den stoppet jo på 8 kHz så da var jeg like langt. Er det innstillinger på dette så den kan ta inn høyere frekvenser eller er den låst til ca 8 kHz?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.322
    Hyttelivet og dens fasetter.

    Er jo på hytta for små utbedringer, og i den sammenheng har jeg batteriladeren min stående for å lade batteriene på kveldstid.
    Er ganske sikke på at den lager en høyfrekvent lyd, men ingen respons på det fra de to damene som også er her. Vi er omtrent like gamle.
    Tenkte jeg skulle bevise dette med å starte REW og sette på RTA, men med den innebygde mikrofonen på pc'en. Ikke så gal at umic-1 er med :D
    Men den stoppet jo på 8 kHz så da var jeg like langt. Er det innstillinger på dette så den kan ta inn høyere frekvenser eller er den låst til ca 8 kHz?
    Du kan jo bare måle med Audiolense😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    I området som hevningen befinner seg har jeg litt bedre kontroll en flesteparten, jeg sier ikke alle. Kanskje det kan være en av årsakene til at det ikke er et stort problem?.
    Vis vedlegget 935621
    Det der er vel penere enn det så ut på terrassen min med 8 meter til nærmeste vegg (huset) og uendelig antall meter i alle andre retninger 😁
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Det der er vel penere enn det så ut på terrassen min med 8 meter til nærmeste vegg (huset) og uendelig antall meter i alle andre retninger 😁
    Blir jo tørr bass med mye klang, tydeligere dynamikk og variasjoner på små nyanser. Ikke alle som liker det. Noe synes jo boom boom er bra
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Da fikk jeg endelig prøvd frisbee-golf. Som med så mangt, må en trene litt for å bli god :LOL:
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Tok en uke på hytta etter et par dager med korrigering og target setting.
    Slettet en del før jeg dro, men fire stod igjen.

    Tilbake med hyttekalibrerte ører blir to til satt i skammekroken, og den ene er den alle har hørt på.
    20230720_142013.jpg
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.399
    Antall liker
    3.582
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Du skulle vært her i Lørenskoghus for et en del år siden, det var skikkelig bra :)

    IMG_20161201_205427.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund
    Kom i mål med det også (y) og kvelden sluttet med kanskje den fineste hifiopplevelsen jeg har hatt ever...
    Fikk lurt kona ned for en lytt etter endt bytur, og spilte musikk jeg synes framstår troverdig på anlegget.. Hun ble sittende neste i sjokktilstand og tårene trillen nedover kinnene. Helt sykt magisk utbrøt hun, og fikk plutselig en helt annen forståelse hvorfor jeg bruker så mye tid her nede som jeg gjør.

    Det varmer en aldrende gubbe å se musikk å følelser få helt fritt spillerom:love:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kom i mål med det også (y) og kvelden sluttet med kanskje den fineste hifiopplevelsen jeg har hatt ever...
    Fikk lurt kona ned for en lytt etter endt bytur, og spilte musikk jeg synes framstår troverdig på anlegget.. Hun ble sittende neste i sjokktilstand og tårene trillen nedover kinnene. Helt sykt magisk utbrøt hun, og fikk plutselig en helt annen forståelse hvorfor jeg bruker så mye tid her nede som jeg gjør.

    Det varmer en aldrende gubbe å se musikk å følelser få helt fritt spillerom:love:
    Skjer ofte i fylla dette. Vi blir sentimentale. 🥴 ❤
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn