Jeg har ihvertfall hørt at det ryktes at noen Dac'er og kanskje noen Class D forsterkere er tilnærmet transparente, altså du kan sette den inn og ut av signal veien uten at du kan høre forskjell eller at den degraderer lyden. Mindre sannsynlig at DSP er uten artifakter, alle klager på diskantens luftig oppløsning degraderes osv med DSP, slør over musikken osv. Men det gjør mer godt enn skade her, har man transparent DAC, not so much DSP og transparent Class D rett i elementet, kommer du aldri i nærheten med ett passivt filter samme sted. Men active systemer er nesten enerådende i bunnen av comsumer markedet, og mye brukt i comsumer PA av bekvemlighets årsaker, samt også i Pro Studio segmentet. I Pro PA er det sjeldent. Alt brenner ned til at det er kostbart å utvikle, teste og produsere med topp kvalitet i alle ledd. Det er vel Genelec og Meyer Sound av større all-in premium selskaper + som kjører all in på active systemer + nevnte HiFi merker Dutch, Kii, Buchardt, DynAudio, Sigberg etc. Felles for HiFi merkene er at de har for lite volum og felles for de alle at de koster flesk... Men det gjør da ett High End system med DAC, Pre, Power og HT. Men da har du fleksibiliteten som mange liker. Eg er som jeg alltid har vært teknologisk, fascinert av større system integrasjoner som får ett helt system til å virke som en enhet, det var det eg jobbet med i IT i 25 år, veldig ulikt mange av HiFiSentralens kulturelle teser, om fleksibilitet i forhold til egne preferanser Men ett veldig godt utført aktivt system, produsert i større kvanta, vil gi ett system med god meget god lyd. Muligens blir DSP så god med årene at man også kan tilpasse etter personlig smak, holografi, dynamikk, oppløsning, tonale kvaliteter osv. Men det er nok enda en god stund frem i tid til vi er kommet så langt, dessuten sliter vi alvorlig med rekrutteringen, så etter oss blir det vel Bose, Geneva og Meridian MQA, herre gi oss styrke til å omvende den yngre generasjon, sånn som det er nå er gjennomsnittsalderen altfor høy!joda det kan man si…på den andre siden er det ikke så sort/hvit. Som eksempel, er det ikke rett frem å benytte klasse A eller rør topologi som aktive kretser. Poenget er at ulike løsninger har sine pros & cons både ved teknisk implementering, funksjon og kostnad… og ikke minst hvilket lyd ideal konstruktøren er ute etter.
Kanskje ikke strømforbruket, men slik som jeg bor og skal bo et år eller 2, i en vestvendt fuglekasse i et bygg fra 2020, så er overskuddsvarmen fra både komponenter og TV lite ønskelig om sommeren har jeg funnet ut. Konstant åpne vinduer her, klasse A og/eller rør må bli en sesong greieDet er mange nevroser og bekymringer innen hifi. Men strømforbruket er vel ikke avgjørende for valg av løsning? Selv fyrer jeg opp klasse a ampen om det blir kjølig.
Vi tar ett bilde av den super tynne kobber kabelen som gå fra terminalen til spolen så får de vel hjerteinfarkt eller flimmer...Det burde jo være supert for kabelfanatikerne hvertfall. Man slipper unna hele høynivåkabelen, og slipper at signalet går gjennom et delefilter med syltynne tråder i motstander og spoler. Så kan man heller kjøpe en dyr XLR-kabel.
Enige at dsp har mye for seg, ikke minst innen selvbygger arena.Jeg har ihvertfall hørt at det ryktes at noen Dac'er og kanskje noen Class D forsterkere er tilnærmet transparente, altså du kan sette den inn og ut av signal veien uten at den degraderer lyden. Mindre sannsynlig at DSP er uten artifakter, alle klager på diskant luftig oppløsning osv med DSP, slør over musikken osv. Men det gjør mer godt enn skade her, har man transparent DAC, not do much DSP og transparent Class D rett i elementet, kommer du aldri i nærheten med ett passivt filter samme sted. Men active systemer er i nesten enerådende i bunnen av comsumer markedet, og mye brukt i comsumer PA samt også i Pro Studio segmentet. I Pro PA er det sjeldent. Alt brenner ned til at det er kostbart å utvikle, teste og produsere med topp kvalitet i alle ledd. Det er vel Genelec og Meyer Sound av større all-in premium selskaper ++ som kjører all in på active systemer + nevnte HiFi merker Dutch, Kii, Buchardt, DynAudio, Sigberg etc. Felles HiFi merkene er at de har for lite volum og at de alle de koster flesk... Men det gjør da ett High End system med DAC, Pre, Power og HT. Men da har du fleksibiliteten som mange liker. Eg er som jeg alltid har vært teknologisk, fascinert av større system integrasjoner som får ett helt system til å virke som en enhet, det var det eg jobbet med i IT i 25 år, veldig ulikt mange i HiFiSentralens kulturelle tese, om fleksibilitet i forhold til egne preferanser Men ett veldig godt utført aktivt system, produsert i større kvanta, vil gi ett system med god meget god lyd. Muligens blir DSP så god med årene at man også kan tilpasse etter personlig smak, holografi, dynamikk, oppløsning, tonale kvaliteter osv.
Det var vel ikke strømforbruket som var temaet, men hvor mye effekt som blir til varme i delefilteret.Det er mange nevroser og bekymringer innen hifi. Men strømforbruket er vel ikke avgjørende for valg av løsning? Selv fyrer jeg opp klasse a ampen om det blir kjølig.
MC901 kanskje? Men du har vel litt mer enn toveis over bassveggen... men lurer litt på den til Westminster i "direct" modus sammen med passende DSP i forkant men vi får se om galskapen eller vettet vinnerDe fleste med ambisjoner går før eller senere aktivt. Jeg har bare dyppet tåa i vannet og er litt semi-semi. Men kanskje en dag.
Trinnov har akkurat det... du har X antall utganger som du kan bruke enten som aktive delefiltre hvis du har flere utganger enn du faktisk trenger til høyttalerne i surround-oppsettet. Som du sier det er mest SW... Lyngdorf har også kommet med tilsvarende SW-oppgraderinger men ikke like utbygd som Trinnov foreløpig.Hjemmekinorecievere burde hatt som option at man kunne designere kanalene til å spille i valgfrie frekvensområder, i stereo. F.eks. 2, 3, 4 eller 5 forsterkere til hver seg høyre og venstre kanal. Hadde sikkert ikke vært spesielt kostbar software for å få det til engang.
Jupp, de er 5-veis. Gidder ikke kødde med Evidencene. Har kraftig nok forsterker og er fortsatt de beste høyttalere jeg har hørt.MC901 kanskje? Men du har vel litt mer enn toveis... men lurer litt på den til Westminster i "direct" modus sammen med passende DSP i forkant men vi får se om galskapen eller vettet vinner
Takker for kommentaren, men eg mener vel egentlig det motsatte, at alt dette må gjøres i en systemintegrasjon med god og store ressurser, ikke DIY. Men som vi med DSP kan ha som en basis for personlige preferanser. System integrasjoner blir for komplekse for DIY med mindre man er Elon Musk...Enige at dsp har mye for seg, ikke minst innen selvbygger arena.
Poenget mitt var mest at det burde være overkommelig å tilby slike løsninger i samme prissegment som hjemmekinorecievere.Trinnov har akkurat det... du har X antall utganger som du kan bruke enten som aktive delefiltre hvis du har flere utganger enn du faktisk trenger til høyttalerne i surround-oppsettet. Som du sier det er mest SW... Lyngdorf har også kommet med tilsvarende SW-oppgraderinger men ikke like utbygd som Trinnov foreløpig.
Sjekket ut løsninger fra feks miniDSP?Poenget mitt var mest at det burde være overkommelig å tilby slike løsninger i samme prissegment som hjemmekinorecievere.
Nei?Sjekket ut løsninger fra feks miniDSP?
Absolutt. Men det er det også muligheter for, men da med flere bokser. Som @MakkinTosken påpeker. MiniDSP er en av mange. Har selv en 8-kanals sak fra MiniDSP som jeg bruker som 4-veis delefilter og tidskorreksjon for frontene på kinoloftet. Funker fint det selv om det som alltid finnes enda bedre løsninger.Poenget mitt var mest at det burde være overkommelig å tilby slike løsninger i samme prissegment som hjemmekinorecievere.
Helt sikkert. Men det jeg fantaserte om var å få det i en boks, til en betalbar pris for alle. Hjemmekinoforsterkerne har vel allerede ganske heftig romkorreksjonssoftware implementert uten at det koster så mye, og plenty av forsterkerkanaler. Spranget virker ikke så stort.Absolutt. Men det er det også muligheter for, men da med flere bokser. Som @MakkinTosken påpeker. MiniDSP er en av mange. Har selv en 8-kanals sak fra MiniDSP som jeg bruker som 4-veis delefilter og tidskorreksjon for frontene på kinoloftet. Funker fint det selv om det som alltid finnes enda bedre løsninger.
Som du sier er det bare software som skal til. Receivere gjør jo allerede delefilter mellom sub og høyttalere i alle kanaler. Biamp kan de fleste receivere også, så vel som både automatisk og manuell EQ.Helt sikkert. Men det jeg fantaserte om var å få det i en boks, til en betalbar pris for alle. Hjemmekinoforsterkerne har vel allerede ganske heftig romkorreksjonssoftware implementert uten at det koster så mye, og plenty av forsterkerkanaler. Spranget virker ikke så stort.
Men det er vel trolig 0,5% av kundene som er interessert i funksjonaliteten.Helt sikkert. Men det jeg fantaserte om var å få det i en boks, til en betalbar pris for alle. Hjemmekinoforsterkerne har vel allerede ganske heftig romkorreksjonssoftware implementert uten at det koster så mye, og plenty av forsterkerkanaler. Spranget virker ikke så stort.
Så for meg at det ville først og fremst vært noe en nisjeprodusent kunne tilby. Kjøpe grunnkonstruksjonen med chassis, forsterkere og hovedkort fra en av de store, utvikle og implentere software, før de klistrer sitt eget navn på og selger videre.Men det er vel trolig 0,5% av kundene som er interessert i funksjonaliteten.
"De store" bruker ikke en krone mer enn de absolutt må. Hvor mange firmware oppdateringer har de sendt deg forresten?Jeg tipper det ville tatt «de store» bare noen timers utvikling av ny firmware å tilby dette.
Ingenting tar bare noen timer.Jeg tipper det ville tatt «de store» bare noen timers utvikling av ny firmware å tilby dette.
1000 timer da, inkl testing. Det er i mitt hode "noen timer".Ingenting tar bare noen timer.
Har du spurt om å få implementert funksjonene @bambi etterlyser? Kan du prøve?5-6 stk siste året.
Jeg har ikke hatt behov for det selv, så nei.Har du spurt om å få implementert funksjonene @bambi etterlyser? Kan du prøve?
Skjer ikke før det er et behov i segmentet. Du og syncro får begynne å jobbe med saken. Hvem vet?Men det hadde vært kult om det skjedde.
Noen ganger er jo ikke behovet der før produktene er på plass. Det var ingen som hadde behov for surround før det plutselig bare var overalt heller, og da skulle plutselig alle ha det.Skjer ikke før det er et behov i segmentet. Du og syncro får begynne å jobbe med saken. Hvem vet?
Har du vært på Elkjøp og spurt?Noen ganger er jo ikke behovet der før produktene er på plass. Det var ingen som hadde behov for surround før det plutselig bare var overalt heller, og da skulle plutselig alle ha det.
Men innser jo at dette er et par hakk særere og mye mindre kommersielt salgbart.
Nei, men det er en god idè. Skape etterspørsel.Har du vært på Elkjøp og spurt?
Lykke til …..Tror jeg skal lage noen tegninger å ta med dit, og forlange å få snakke med noen som bestemmer.