Akustikk i "furtebua"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Da har sydama ankommet kjelleren.
    hun tok med seg bunten med molton teppe.
    Da er det bare å smøre seg med tolmodigehet:)
    dimmer til lys ble montert i kveld + lysskinne.

Steinar.
    Jeg skal opp med molton jeg også mest sannsynlig for å mørklegge frontvegg i forbindelse med ett 100-106" lerret. Hvordan er det og bruke dette stoffet å sy "gardiner" med ? Bilde av løsningen din ? Eller kanskje jeg må ta ett privat besøk....:)
    Ikke noe problem å sy gardiner av Molton. Bruker Molton som skille på den falske frontveggen min og det er "bærre lækkert", som racket til Osten.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takker.
    Sitter nå i Ungarn med guttungen. Skal på stevne i morgen.
    Konemor må være hjemme med jentungen.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm.. her var det bilder av nyerommet Osten...

Gleder deg vel til Horten, for det gjør jeg! Skal også bli spennende å høre om DSpeakeren rydder opp hos deg også, og så kunne se resultatet i REW.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da har sydama prøvemontert ett teppe, bare å legge de opp i riktig lengde igjen.
    Da er de på plass til Peter kommer.
    Får prøve å legge ut noen bilder av hele herligheten snart.
    Blir morro å prøve DSpaeker.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sydame og sydame... Vet hun at du kaller henne for det.... ;)

Er klar jeg, selv om det er en stund igjen.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg føtt satt opp demping i første ref i taket også.
    det hjalp en god del.
    120x180 cm 50 mm med Rockwool og minst like mye luft på baksiden.
    men hvor blir det av teppe mitt? Venter meg syk nå.

Steinar.

Vedlegg

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir bare bedre og bedre:) Nå må Peter snart varme opp DSPeaker'n og jeg svinge innom!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Han kommer neste fredag, blir over til lørdag.
    så går turen rett til Horten på messe med overnatting.
    du er hjertelig velkommen Vidar.
    Snekre sammen den i taket i går, maling får jeg ta til sommeren.

Steinar.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir ikke mye bra bilde med iPad ser jeg:(
    er det noe man kan gjøre for att dette skal bli bedre.
    Et svar er jo å hente kamera istede, men nå sitter jeg her med vondt i kneet.
    Da gidder jeg ikke å gå opp å hente det.

Steinar.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Heisann,

Begynner å ta en veldig god form dette rommet :)

Men nå må du få vinklet høyttaleren utover da, så du får et like stort lydbilde som retep....
    Hvordan virker de med såpass mye toe-in?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Blir ikke mye bra bilde med iPad ser jeg:(
    er det noe man kan gjøre for att dette skal bli bedre.
    Et svar er jo å hente kamera istede, men nå sitter jeg her med vondt i kneet.
    Da gidder jeg ikke å gå opp å hente det.

Steinar.
    Så VI skal lide oss gjennom dårlige bilder nå fordi DU har vondt i kneet:cool:

• Liker
    Reaksjoner: 666

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Eier dere ikke medlidenhet med en syk man;)
    jeg får slepe meg opp trappa, skli på baken ned for så komme på att Pc står oppe.
    Neida det er ikke så ille.
    Men ja litt medlidenhet kan dere jo vise. Hi-hi.
    skal prøve å rette de opp jeg.
    Det er en gammel vane fra garasjen de sto i før, der var det det som ble best.
    det blir gjort NÅ.

Steinar

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    image.jpg

Men nå må jeg slepe den råttene kroppen opp trappa.
    dette blir for dårlige bilder.

Steinar.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har medlidenhet jeg, Sitter her med vont i kneet på 9 uken her nå..... Blir morr i Horten. To tunge personer med et dårlig knee hver. Blir lite gåing og mye sitting de to dagene der... Rommet ser flott ut Osten, men regner med det blir litt annerledes med den svarte duken på veggene... Gleder med til å komme en tur. Hvordan låter det da?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    P1060462.jpg

Her skal teppe henge.
    På hele bakveggen + ut på sidene helt bort til pipa og like langt ut på den andre siden.
    Bedre bilde nå:)

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vi venter i spenning på lyddommen, låter det bra?
    Jeg må nok komme innom en annen dag, vi skal på konsert den kvelden.

S

Syncrolux

Gjest
    Hva er poenget med å ikke vinkle inn høyttalerne? Mindre diskant?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hva er poenget med å ikke vinkle inn høyttalerne? Mindre diskant?
    Større lydbilde med mer bredde og en bedre opptegning av musikerne på scenen foran deg.
    Fordrer ofte litt demping i førsterefleksjon på sidene, men gevinsten er stor når man finner riktige vinklingen.
    Eneste systemet jeg har hørt hvor man ikke trengte å vinkle utover var med Trompetnerds Respons høyttalere.
    Har enda ikke funnet ut hvorfor dette fungerte med toe nesten rett på lytter.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hva med siderefleksjonene osten?
    Den ene kommer midt på døra muligens?

S

Syncrolux

Gjest
    Javel, men hvorfor blir det sånn mener du? Er det pga mer refleksjon fra sidevegg? Endret frekvensrespons? (dvs mindre diskant)

Min egen erfaring tilsier nemlig ingen forskjell i bredden på lydbildet ved endret vinkling så lenge man passer på å ende opp med samme frekvensrespons.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSpeaker-en er oppvarmet og går for fulle mugger her. DSpeaker + Rørhybrid og Triangle og TOOL på noe over moderat volum, og foten går som bare det. Toe in er morsomt å jobbe med, på mine nåverende HT så står de med ørlite toe in. er vel 5cm forskjell mellom ytter og innerside av HT.

Når de nye kommer ( Chello ) så skal vi gjøre hele sulamitten på ny, men da skal jeg ha mere ( tykkere) demping i førsteref punkta, og mindre i rommet som ikke har noe med refleksjonene å gjøre.

Men du Osten... har du festet platene til veggen? Tenkt om Vidar kommer og flytter på ting da! Tar med både DSpeaker og REW så får vi leke oss litt... Går fort noen timer da..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det sitter en plate der allerede;)
    Hva med siderefleksjonene osten?
    Den ene kommer midt på døra muligens?
    Beste plata som er det, Spille med åpen sidedør... Skulle hatt det på begge sider. Tenk deg det et rom der alle harde flater i førsteref punkta hadde en dør eller ei luke som bare var å åpne..... :p Lurer på hvordan det hadde vert... Osten.... hint hint. Regner med du har ei Stikksag en eller annen plass.....

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Steinar da:rolleyes: Det er musikk vi driver med, ikke sant?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.850
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som at dere trenger å kalibrere skjermene, osten er en driftig mann og har satt opp en skikkelig akustikkplate på døra allerede. Han er en estetikker også, så den har passende farge til døra:)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Steinar da:rolleyes: Det er musikk vi driver med, ikke sant?
    Jepp, du blir forankra i sweetspot. Og Osten, du må leite frem et eller annet trøkle som du setter over munnen på han også, om ikke så blir det mye gnåling om hvor ting SKAL stå....:rolleyes:

Neida, blir morro dette. Har du spillt noe musikk da Osten, eller driver du bare å bygger og setter ting på plass?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Javel, men hvorfor blir det sånn mener du? Er det pga mer refleksjon fra sidevegg? Endret frekvensrespons? (dvs mindre diskant)

Min egen erfaring tilsier nemlig ingen forskjell i bredden på lydbildet ved endret vinkling så lenge man passer på å ende opp med samme frekvensrespons.
    Selvfølgelig litt avhengig av høyttalere, men stereo er jo en illusjon uansett. Kari Bremnes står jo ikke i midten mellom høyttalerne, men det høres ut som hun gjør det.
    Vil man ta illusjonen litt lenger, vinkler man høyttalerne utover og "lurer" ørene/hjerne til å oppfatte lyd utenfor høyttalerne og det hele vokser i bredden. Avstanden mellom musikerne øker, da lydbildet høres større ut og pinpointing sprer seg utover.
    Har ikke vært borte i systemer hvor det ikke kan merkes god forskjell på vinkling av høyttalere.

Hva slags system har du og hvor er anlegget plassert? Har du gjort noen akustiske tiltak?

Gjengen i Skedsmo Audio har et og annet å vise frem når det gjelder lydbilde, detaljer og perspektiv, dersom noen lurer på hva dette er.
    Sikker på at Steinost kommer til å få et bra lydbilde, i mellomtiden kan Retep og JohnnyGrandis sine oppsett anbefales.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som at dere trenger å kalibrere skjermene, osten er en driftig mann og har satt opp en skikkelig akustikkplate på døra allerede. Han er en estetikker også, så den har passende farge til døra:)
    Er ikke noe galt med skjermen her. Men ØYNENE er slitne. Har stirret på et par Chello altfor lenge....

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Var litt lettere å se med pc-skjermen enn med Samsung mobilen :)
    Selvfølgelig er dette på plass, burde egentlig ikke maset på det.....

Får prøve å få tatt en tur etter messa til både osten og Vidar - blir litt å henge fingrene i hvis jeg skal få vist fram det jeg har lovet meg selv å vise fram på messa :cool:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vil man ta illusjonen litt lenger, vinkler man høyttalerne utover og "lurer" ørene/hjerne til å oppfatte lyd utenfor høyttalerne og det hele vokser i bredden. Avstanden mellom musikerne øker, da lydbildet høres større ut og pinpointing sprer seg utover.
    Hei Morten, prøvde det her faktisk, å la HT spille mot veggen om du forstår, Det gikk heller dårlig etterhvert. Men rett frem og litt til gikk fint og lydbildet vokser seg stort og breitt, men som du sier pinpointingen ble hos meg noe rar. Så jeg kom frem til en mellomting, mellom breidde/dybde/høyde i lyden og pinpoint. Toe in, ørlite vinklet inn.

Er spent på hvordan Chellone blir på det området. Takker for skrytet. Liker meg godt i rommet mitt jeg.

S

Syncrolux

Gjest

Selvfølgelig litt avhengig av høyttalere, men stereo er jo en illusjon uansett. Kari Bremnes står jo ikke i midten mellom høyttalerne, men det høres ut som hun gjør det.
    Har ikke vært borte i systemer hvor det ikke kan merkes god forskjell på vinkling av høyttalere.
    Takk for svar, men du gir ikke noe mer innsikt i hvorfor et slikt fenomen evt skulle oppstå.

Jeg har ikke merket noen forskjell selv, annet enn at klangbalansen endrer seg. Jeg har da faktisk et lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne selv om det er vinklet rett mot lyttepos. Lytter i nærfelt på små aktive monitorer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn