The Wooden Birds - Two Matchsticks
The Wooden Birds er frontmann Andrew Kenny's band, og ble startet i 2008, i Brooklyn. Nå har han flyttet bandet med seg til Austin, Texas. Med seg har han Leslie Sisson på gitar og (backing) vokal, Matt Pond - også på gitar og vokal, og Sean Haskins bak trommesettet.
"Two Matchsticks" fra 2011 er deres (hans) tredje og foreløpig siste utgivese, etter debut-albumet "Magnolia" og EP-en "Montague Street".
Det kan virke som de tre bandmedlemmene Kenny har med seg ikke akkurat blir overarbeidet på denne platen. (Kanskje de er mer aktive live?) Bortsett fra noen (svært gode) vokalopptredener på flere spor. Dessuten bidrar visstnok Ben Gibbard (Death cab For Cutie) på "Warm To The Blade". Musikken er stort sett bygget opp som veldig nedpå, akustisk folk-ish singer/songwriter-pop, med vokal, akustisk gitar og "trommer" laget med hånden på gitarkroppen. ...med litt elgitar-krydder her og der. Nydelige refrenger og harmonier.
Sangene er veldig "enkle", men velkomponerte og fengende, med fortellende tekster om dagligdagse problemer. Veldig avslappet musikk, men med et tidvis ganske heftig bitt i de akustiske gitarakkordene. Jeg liker det, men kunne ønsket meg littegrann mer trøkk. Likevel hadde musikken da fått et ganske annet uttrykk, og The Wooden Birds er vel rett og slett ikke den type band.
...Men det hadde vært interessant å høre dem live. På plata høres de litt ut som de spiller så lavt de kan for å ikke forstyrre naboene.
Likevel: Plata vokser med flere gjennomlyttinger, og låtene fortjener oppmerksomhet og ettertanke. God, melodiøs og melankolsk stemningspop.
Jeg liker kanskje tittelsporet best, med suggererende gitarspill og en vokal som på en eller annen måte får meg til å tenke på Tom Petty. I tillegg er "Criminals Win" en god konkurrent til favorittspor-tittelen, og "Baby Jeans" med flott kvinnevokal som minner mer enn bare litt om Unni Wilhelmsen er ikke langt etter.
Så: Bra plate. Ikke helt "meg", men bra like fullt.
Det må likevel innrømmes at den nok ikke kommer til å få så mye spilletid hos meg etter Albumstafetten 26.
Jeg gir den en helt ordinær og middelmådig
6/10, og det er slett ikke dårlig, det!