Musikkmannen
Musikk i fokus
Ok. Men hvordan løser du det med å "henge med høyttaleren" da?Ja, det er opplagt.
Ok. Men hvordan løser du det med å "henge med høyttaleren" da?Ja, det er opplagt.
Sub uten innebygget dsp forsinker signalet svært lite og ofte ikke mer enn delefilter i HT. Kan plasseres nesten "on line" med HT. Mindre avvik justeres med plassering HT/Sub. Men som jeg skrev, bassporter i HT gir lag/faseforskyvning i forhold til elementer og bør plugges for å matche Sub mot element i HT og ikke bassport.Ok. Men hvordan løser du det med å "henge med høyttaleren" da?
Har jeg sagt at det er lik gain?Ja vi har forskjellige erfaringer. Kobler jeg DAC til pre med RCA og XLR og switcher i mellom så er det forskjeller (justerer naturligvis 6 db høyere RCA så output er likt).
Senk skuldrene, du behøver ikke slite for å frelse gamle gubber, schlager. Vi også vet hva vi driver med, selv om vi ikke driver med akkurat det samme som deg.Meget skepticism her, bedre at prøve at forstå, men det bliver op ad bakke så....
Neida - da misforstår vi hverandre. Jeg skrev det for å vise at jeg sammenlignet epler og epler ikke epler og pærer.Har jeg sagt at det er lik gain?
Er støy og gain det samme?
Hvis ja, da forstår jeg lite.
Mulig det er målbart, men ørene mine hører ikke noe støy samme hvor nærme høyttalerne jeg lytter.
Kære Håkon, jeg prøver skam ikke at frelse nogen, jeg kan ikke engang frelse mig selv, I'm beyond salvation og alt det der, jeg prøver kun at tilbyde min ydmyge hjælp, så min skuldre hænger afslappet lavt.Senk skuldrene, du behøver ikke slite for å frelse gamle gubber, schlager. Vi også vet hva vi driver med, selv om vi ikke driver med akkurat det samme som deg.
Ja, så om ikke annet har denne tråden utvidet min horisont litt mht hvordan diverse er uttenkt, med fordeler og ulemper. Min tilårskomne Klipsch SW310 er tross alt ikke helt dust; den leverer (med optimistiske målenormer) 400W kontinuerlig og 900W peak effekt til en 10-tommer som i sin tur har to passive 10-toms slaver i samme kasse. Ved -3dB går den ned til moderate 24 Hz, mens den har bra kapasitet til volum med sine 116 dB / 1m maks output. Igjen målt på optimistisk vis. Den oppleves hurtig nok til å forsvinne i bildet, og den jobber utelukkende som en diskrét support under 100 Hz, fordi mine høyttalere er litt ute av balanse når de ikke får lov til å stå inne i et hjørne. Og siden jeg er så himla tøff at jeg tør å gå mine egne veier, så bryter jeg AN's 4 bud, og setter med det høyttalerne et stykke fra veggen bak dem....Jeg er på samme sted som deg @Håkon_Rognlien , skal jeg ha en slik løsning for deling må det bli en JL Audio CR-1. Men det er dyrt å dele analogt. Sub med balansert inn og ut + høypass/lavpass er også dyrt. Ingen snarvei. Derfor fortsetter jeg som før med å henge Sub "under" avrullingspunktet for HT. En slik løsning fungerer etter min erfaring best med Sub uten dsp ombord for minst mulig signalforsinkelse. Har dsp i min nåværende Sub og den funker best uten å røre ved signalet det minste grann. Mulig justeringer på dsp gir ekstra forsinkelse? Da kan det selvsagt kompenseres ved å trekke Sub enda nærmere lytteposisjon. Det vil jeg ikke av andre hensyn. Jeg har heller ikke fått til dette skikkelig uten å proppe refleksporter på HT, blir antakelig bare faserot ellers. Skal jeg oppgradere blir det JL Audio CR-1 eller Sub fri for dsp "hengt" under. Spiller stort sett ikke på db nivåer hvor jeg presser anlegget, så tenker dette funker godt nok, jeg trenger ikke avlaste forsterkeren da jeg har nok å gå på.
Jo, så vidt jeg vet er også AN-E SPe-HE tunet rett under 30 Hz. Men den ruller ganske bestemt av en del tidligere når jeg flytter den ut fra hjørnet. Så jeg kommer ikke til å tette porten, egentlig. Jeg faser suben inn relativt lavt i frekvens, og den fletter ganske uproblematisk slik rommet, suben og høyttalerne kommuniserer i dag.Hei igjen Håkon,
Stemmer det at du har Audio Note AN-E SPe HE?
Har den en liten bassrefleksport på baksiden?
Stereophile testet og målte på søstermodellen AN-E Lexus Signature. Her ser man at porten er tunet veldig lavt, på 29Hz. Det er midt i subwooferens arbeidsområde. Antar at dine høyttalere har lignende tuning.
Da ville jeg prøvd å tette porten med en skumgummipropp, ragsokk e.l.
Det vil trolig resultere i en bedre overgang/integrering med subwooferen din.
Vis vedlegget 1012451
Særlig... Ta fra mannen førerkort og pass tenker jeg. Trykke på power på fjernkontrollen på Minidsp, så er det bare å velge mellom analog eller digital input samt volum. That's all.Skal ikke prøve å frelse noen. Det er nok av jesuser der ute. Vil bare fortelle en historie som viser at dette med brukergrensesnitt, og terskel for det, er varierende fra person til person.
En jeg vet om har flere anlegg å velge mellom. Bare gromme saker. Han har bla en slem hornrigg, bygd på moduler på moduler. Kl D, DSP, aktiv drift og gudvethva. Vel, da han ble spurt om å fyre opp anlegget, så var svaret:-"Du, det er så lenge siden jeg har brukt dette at jeg ikke lenger husker hvordan. Dessverre har jeg mistet bruksmanualen i mellomtiden, og jeg venter fortsatt på en ny fra forrige eier"!
Jeg skrev et slemt hornrigg. 4-veis, aktiv deling osv.Særlig... Ta fra mannen førerkort og pass tenker jeg. Trykke på power på fjernkontrollen på Minidsp, så er det bare å velge mellom analog eller digital input samt volum. That's all.
Vet ikke hva slags avansert dsp han har rotet seg borti.Jeg skrev et slemt hornrigg. Vet ikke hva du har.
Ser at X2, og for så vidt AD/DA generelt, allerede er forkastet, men tenkte likevel jeg skulle nevne at jeg ikke kunne høre forskjell på X2, NAD 658, eller Topping E30 i mitt anlegg. Er det forskjell? Ja absolutt, E30 måler milevis bedre og kanskje kan man til og med høre forskjellene i spesielle test-cases av typ hodetelefoner og isolerte sound-bites.Et par skjær i sjøen, dog:
Med Antimode X2 vil all lyden, inkludert vinyl, blir gjenstand for den innebygde A/D + D/A konverteringen. Det kommer du ikke unna. DACen i X2 er relativt pinglete. Spent på hvordan du oppfatter det.
Ok, Ok, jeg skal gjøre forsøket i helga!På hytta har jeg et par DALI Oberon 5 (2-veis med bassrefleks på baksiden). Kombinert med en (moderat) SVS 3000 Micro sub.
Koblet opp på samme måte som hos deg.
Integrasjonen ble merkbart bedre med ragsokk. Mindre resonant dypbass. Det gjorde at jeg kunne øke nivået litt på sub'en.
Totalt sett vellykket. Kostnad kr 0,-. Eksperimentet tar en halvtime.
Det spiller skam på 8. år med lidt nedetid for ombygning, men pc havde vist et hik up sidste gang der var nordmænd i garagen. Så forstår godt hvis nogen synes at det kan blive for kompliceret med pc, dsp, subs, aktiv og alt det gejlVel, da han ble spurt om å fyre opp anlegget, så var svaret:-"Du, det er så lenge siden jeg har brukt dette at jeg ikke lenger husker hvordan. Dessverre har jeg mistet bruksmanualen i mellomtiden, og jeg venter fortsatt på en ny fra forrige eier"!
Min skyld, jeg har dårlig innvirkning på PC'erDet spiller skam på 8. år med lidt nedetid for ombygning, men pc havde vist et hik up sidste gang der var nordmænd i garagen. Så forstår godt hvis nogen synes at det kan blive for kompliceret med pc, dsp, subs, aktiv og alt det gejl
Nesten like stress som rørbytteDet spiller skam på 8. år med lidt nedetid for ombygning, men pc havde vist et hik up sidste gang der var nordmænd i garagen. Så forstår godt hvis nogen synes at det kan blive for kompliceret med pc, dsp, subs, aktiv og alt det gejl
Takker for tips. Kjenner godt denne pre-ampen, og må dessverre melde at den lydmessig ikke er i samme divisjon som min AMR. Det sagt, jeg liker den godt, og har anbefalt den til flere. Dessuten har den fantastisk brukervennlighet, byggekvalitet og en fornuftig, vellydende DAC, så her er det ikke mye å mislike!Beklager å komme med enda fler forslag her Håkon, men umiddelbart så tenker jeg at en forforsterker med helt analog deling av signal mellom effektforsterker og sub er hva du skulle hatt. Feks slik som Parasound P6 er:
Både RCA og XLR til sub også. Men forstår at du egentlig er fornøyd med pre’en din
Her ligger det en underliggende antagelse om at et analogt delefilter er bedre enn et digitalt. Men er det sant? Evt hva underbygger man det med?Jeg er på samme sted som deg @Håkon_Rognlien , skal jeg ha en slik løsning for deling må det bli en JL Audio CR-1. Men det er dyrt å dele analogt. Sub med balansert inn og ut + høypass/lavpass er også dyrt. Ingen snarvei. Derfor fortsetter jeg som før med å henge Sub "under" avrullingspunktet for HT. En slik løsning fungerer etter min erfaring best med Sub uten dsp ombord for minst mulig signalforsinkelse. Har dsp i min nåværende Sub og den funker best uten å røre ved signalet det minste grann. Mulig justeringer på dsp gir ekstra forsinkelse? Da kan det selvsagt kompenseres ved å trekke Sub enda nærmere lytteposisjon. Det vil jeg ikke av andre hensyn. Jeg har heller ikke fått til dette skikkelig uten å proppe refleksporter på HT, blir antakelig bare faserot ellers. Skal jeg oppgradere blir det JL Audio CR-1 eller Sub fri for dsp "hengt" under. Spiller stort sett ikke på db nivåer hvor jeg presser anlegget, så tenker dette funker godt nok, jeg trenger ikke avlaste forsterkeren da jeg har nok å gå på.
Om du synes det ligger en underliggende antakelse om det har jeg utrykt meg dårlig og beklager det. Digital dsp gir jo enda flere muligheter enn JL CR-1 som er et skreddersydd analogt produkt for oppkobling mellom pre og effekt for deling mot sub og HT. Også kan jo en slik DSP erstatte både eksisterende dac og preamp og vil være det kloke valget. Kan jo selge unna både dac og pre og sitte med full fleksibilitet med dsp. På toppen av dette kunne jeg sittet igjen med en god slump penger om jeg ikke hadde valgt for kostbar dsp løsning. Ferre bokser i hylla hadde også blitt et pluss. Men dette vet du jo, digitalt er det mest fleksible og kloke valget fremfor CR-1.Her ligger det en underliggende antagelse om at et analogt delefilter er bedre enn et digitalt. Men er det sant? Evt hva underbygger man det med?
Jeg har ikke testet JL CR-1 selv, og har heller ikke sett noen målinger av den. Men vil tippe at den er fornuftig konstruert, og gjør jobben den er laget for på en god måte. Den fyller også på et vis et hull i markedet. Utover det synes jeg den er kostbar for det den gjør.Jeg mener derfor ikke at analog deling er bedre enn digital. På den annen side, tenker du JL CR-1 er et dårlig produkt?
Jeg regner med det var denne boksen i innlegget mitt du reagerte på, så kommenterer ikke resten av hva jeg har skrevet.
Enig i begge deler. Mye kostbart utstyr i forhold til oppgaven. Har sikkert for mye av det fra før selv også. Men eneste produktet på markedet som gjør det den gjør?Den fyller også på et vis et hull i markedet. Utover det synes jeg den er kostbar for det den gjør.
Analoge hi-pass filtre i suber holder ikke allverdens kvalitet. Heller ikke de du finner integrert i preamper å la Parasound.Til dags dato har jeg aldri opplevd å IKKE miste noe når jeg velger å benytte meg av de innebygde filterfunksjonene i subwoofere for å avlaste hovedhøyttalere.
Nettopp det, tenker jeg.Hva er logikken i at man bruker en rørforsterker med høy og godt hørbar forvrengning, men man ikke sette en transparent DSP i kjeden for integrere en subwoofer skikkelig?
Ok. Da skjønner jeg tankegangen.Nettopp det, tenker jeg.
Når vi først har fått til den riktige fargeleggingen, skal det ikke settes inn et svart/hvitt-filter!
Litt mer seriøst: Jeg hører med til den gamle skolen fra Linn og Naim, den med "source first", du vet. Det du ikke får fra kilden dukker ikke opp på magisk vis noe sted underveis til høyttalerne. Folk som meg mener oppriktig å oppleve at f.eks. rimelige DAC'er forflater og dreper den musikalske opplevelsen. Og i sånne sammenhenger betyr måledata lite og ikkeno', når vi uansett opplever det vi gjør.
Kan svare kun for meg selv. Jeg har begge deler. I min AMR DR777SE finnes to uavhengige DAC-chips, det ene moderne med alle mulige filtre, det andre gammeldags uten filter. Eier også Heed Obelisk DAC (normal oversampling og alt det der) som stort sett benyttes i sommermånedene, rørene her i huset har sommerferie.Ok. Da skjønner jeg tankegangen.
Brukes det kun NOS DACer?
Jeg tenker heller at måledata viser nettopp hvorfor det låter som det gjør. Men ingen rekonstruksjon av filteret, så får man tilbakeført støy og forvrengning i det hørbare området. Og det låter gjerne mer "analogt".Folk som meg mener oppriktig å oppleve at f.eks. rimelige DAC'er forflater og dreper den musikalske opplevelsen. Og i sånne sammenhenger betyr måledata lite og ikkeno', når vi uansett opplever det vi gjør.
Ja, den har jeg vært gjennom en god del ganger etterhvert....Jeg tenker heller at måledata viser nettopp hvorfor det låter som det gjør. Men ingen rekonstruksjon av filteret, så får man tilbakeført støy og forvrengning i det hørbare området. Og det låter gjerne mer "analogt".
Men det er en annen debatt.
Prøvde ellers ut en analog romkorreksjon for en del år tilbake. Det var ingen højdare, for å si det forsiktig....Analoge hi-pass filtre i suber holder ikke allverdens kvalitet. Heller ikke de du finner integrert i preamper å la Parasound.
Iflg Leif Ernstsen er et topp analogt delefilter både vanskeligere og dyrere å lage, enn en tilsvarende preamp.
Interessant. Hvilket apparat var det?Prøvde ellers ut en analog romkorreksjon for en del år tilbake. Det var ingen højdare, for å si det forsiktig....