Jeg bruker Bel Canto analog multi forforsterker, som er såpass bra på stereo at den var skremmende lik og nesten på høyde med en Ayre pre. Det hender jeg bruker Nad M15HD2 som prosessor, En prosessor til nærmere 30000kr som har fått mye ros (også på stereo), men ved å benytte Bel Canto med god bluray spiller på film og ekstern dac på stereo, så løftes lyden mange hakk og beveger seg inn i high-end riket. Får du tak i en god analog multi forforsterker (ligger flere eldre godbiter ute på brukten fra 5-100000kr), vil anlegget lydmessig bli kompromissløs på både film og stereo, og brukervennligheten trenger heller ikke bli svekket.
En bluray spiller med analoge utganger som f,eks Cabridge BD752, Oppo EU105 eller Electrocompaniet, vil kunne gi deg fortsatt enorm fleksibilitet og enda bedre lyd på film enn noen prosessorer.
Avstand, db, deliger og crossover stilles på bluray spilleren, samt at disse spillerene som jeg nevner har HDMI inn. Da trenger du kun en HDMI switsher, for å ta inn alle bokser du trenger.
Ekstern dac vil kunne dra dette anlegget så langt du ønsker i stereo.
Fornuftige kjøp her vil neppe bli noe større utgifter, da du kanskje vil få igjen mer for det som selges .-)
Eller du kan kline til med en Classé SSP-800 på brukten til 35000kr (min våte drøm), som nok tar vare på begge ønsker.
Om du vurderer å kvitte deg med hele kinoen, så se bort fra mitt tips .-)