Anbefaling av høytalerkabler som gir mye for pengene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    R.S. skrev:
    Asbjørn skrev:
    R.S. skrev:
    Hvorfor ikke heller holde deg til det du faktisk kan? (det gjelder forresten flere) Der ligger forresten mye av hemmeligheten bak at jeg svært ofte "har rett"; jeg passer på å svare bare når jeg vet svaret.
    Kanskje du også kunne tenke deg å svare på det spørsmålet jeg stilte for et par sider siden, ettersom det nok er bare du som vet svaret på hva du selv mener med å "fullføre forsterkeriets strømbaner"?
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52934.msg1011900.html#msg1011900
    Vel Asbjørn, dette forutsetter at du i utgangspunktet besitter forsterkeri med tilstrekkelig kraftige strømbaner. Det hjelper f.ex lite å oppgradere ledningene bak reiseradioen. Hva er så tilstrekkelig? Det må man prøve ut for å kunne vite. Jeg fikk en gang et tips fra en legendarisk audiofil ang. dette, og har senere lært mer om emnet gjennom prøving/ombygging/lytting.

Selv på ditt lille anlegg ville du kunne høre oppdimensjonering om du prøvde. Kanskje du skulle vurdere det før du fotsetter å "undervise".

Mvh. RS
    Mener du at man først må bygge om sin forsterker, før man får nytte av å fullføre forsterkeriets strømbaner? Da har jo selvsagt Asbjørn misforstått deg. Da betyr vel det samtidig at du ikke bestrider teorien som Asbjørn viser til?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Og da er det jeg sier at en forsterker som reagerer med store avvik i frekvens- og fasegang ved små endringer i last, eksempelvis litt mer/mindre induktans og kapasitans i kablingen, er feilkonstruert.

Å tvinge en forsterker til å drive en last av typen "utrullet kondensator" er noe annet. Det ligger et stykke bortenfor hva konstruktøren forutså at forsterkeren kunne bli utsatt for. Dessuten gjør det ikke så stor forskjell i lyden, det er mer et spørsmål om driftssikkerhet og garantireparasjoner.
    Du snakker konsekvent om forsterker, men de samme forskjellene gjør seg gjeldne med andre komponenter også. Jeg har sagt det før, og jeg kan gjerne gjenta det; Det er ganske utrolig at jeg i løpet av de siste 30 årene ikke har hatt en eneste riktig konstruert komponent!

Min erfaring er at jo bedre komponenter, jo større forskjeller er det mulig å høre. Sånn sett stemmer vel dette overens med det RS skriver. Hvis vi holder oss til forsterkere, - hvilke forsterkere mener du er upåvirkelige av kabler? Andre som har disse forsterkerne (og påstår å høre forskjell på kabler) bør da kunne verifisere at bytte av kabler ikke har noen effekt.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Asbjørn skrev:
    OK, men du har ikke tatt sånne forbehold tidligere. Så hvorfor foreskriver du minst ti kvadrat massiv høyttalerkabel som en nødvendig oppgradering for ethvert anlegg da, uten å vite om det aktuelle tilfellet er dimensjonert "tilstrekkelig kraftig" i strømbaner og delefilter?

Definisjonen på "lite anlegg" kan vi diskutere en annen gang.
    Ti kvadrat (2x6) er ca. "tilstrekkelig", man kan være rimelig trygg på at lederen ikke bremser forsterkeren hørbart ved moderate label-lengder. Det optimale er uansett monoblokker, om man da bare har gode signalkabler.

Til en sammenligning; rør er bl.a grunnet sin høyere utgangsimpedans mindre følsomme for resistans/kabler enn transistorforsterkere, greit nok. Alikevel kunne vi definitivt høre effekten av å oppgradere til 6kv ut fra JanR`s lille 2x2,5W 2A3-forsterker ut til de følsomme Klipsh-horna. (en annen K-horn eier ville forresten ha enda tykkere) Osv.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
    Så for å oppsummere:

Skikkelig, ordentlig tykk enleder kobber er driiiitviktig uansett, men man trenger en forsterker med "tilstrekkelig kraftige strømbaner" (foreløbig uspesifisert hvilke de eventuelt er), og har man ikke en forsterker med "tilstrekkelig kraftige strømbaner" så er det fortsatt veldig viktig med skikkelig tykk enleder kobber men da mer uvisst av hvilken grunn.

Har jeg forstått det sånn ca korrekt da?

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Bare så det er sagt: tråden er under oppsyn.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Vidar P skrev:
    Gudbedre for en surrealistisk vending debatten har tatt. Det er trist å se hvordan vennlige sakligheter blir meid ned av uvennlige usakligheter på HFS, og at det tydeligvis er helt greit fra moderator.

Snu ting på hodet?

Det er ikke bare Ayaboh og RS som har interesse av å diskutere kabler og deres effekt; selv vi som ikke er like store kabelentusiaster har interesse av å kunne få lov å diskutere på et saklig nivå. Vi bruker hifi og kabler vi også. Men disse figurene ødelegger enhver tendens til saklig diskusjon imo.
    Dette er vel å trekke det litt langt? Mulig jeg er en snodig figur, men mine meninger er vel like akseptable som dine, - no? Mht til å snu ting på hodet; Hvis du leser noen av de siste innleggene dine bør du se et aldri så lite paradoks. Hvis ikke jeg har misforstått da. Det hender også.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.353
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Du snakker konsekvent om forsterker, men de samme forskjellene gjør seg gjeldne med andre komponenter også. Jeg har sagt det før, og jeg kan gjerne gjenta det; Det er ganske utrolig at jeg i løpet av de siste 30 årene ikke har hatt en eneste riktig konstruert komponent!

Min erfaring er at jo bedre komponenter, jo større forskjeller er det mulig å høre. Sånn sett stemmer vel dette overens med det RS skriver. Hvis vi holder oss til forsterkere, - hvilke forsterkere mener du er upåvirkelige av kabler? Andre som har disse forsterkerne (og påstår å høre forskjell på kabler) bør da kunne verifisere at bytte av kabler ikke har noen effekt.
    Det mest nærliggende eksemplet med effektforsterkere er mine egne, selvbyggede Hypex UcD700, UcD400 og UcD180 monoblokker, ettersom det er de jeg har mest erfaring med. Det er en del tekniske grunner til at disse ikke burde la seg rokke i nevneverdig grad. Likevel valgte jeg altså en bestemt type kabling til disse ut fra oppførselen over det hørbare båndet.

Jeg prøvde en del forskjellige høyttalerkabler på Electrocompaniet AW180M også, både billige og dyre, uten at jeg kan si at det var noen hørbar forskjell mellom de jeg prøvde. Jeg var innom bl.a. Kimber, Supra, Goertz (med zobel!!!) og Black Magic. I begge tilfeller, både UcD og AW180M, var dette med dynaBel Euforia høyttalere med original passivt delefilter. Etterhvert fant jeg ut at aktiv drift og digital styring var mye mer effektivt for å forme klangbalanse etc slik jeg ville ha den, enn å holde på med fånyttes prøving og feiling med kabler.

I det aktive oppsettet har jeg forholdsvis grov kabel til både basser, mellomtoner og diskanter, sånn at det summerer seg opp til noe sånt som 2 x 16 mm2 pr side, drevet av ca 2 x 850 W (i respektive impedans) og 2 x 1360 VA trafoer, alt sammen fordelt på seks monoblokker. Tror ikke det er oppdimensjonering der som er neste oppgradering, nei.

Edit: Jeg har finlyttet litt for å prøve å finne hørbare forskjeller mellom ulike digitalkabler og signalkabler mellom kilde og pre også. Det var først da jeg plugget inn tre meter billig mikrofonkabel at jeg mente å kunne høre en liten forskjell. Se "Mad Science"-tråden i signaturen.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    nb skrev:
    Så for å oppsummere:

Skikkelig, ordentlig tykk enleder kobber er driiiitviktig uansett, men man trenger en forsterker med "tilstrekkelig kraftige strømbaner" (foreløbig uspesifisert hvilke de eventuelt er), og har man ikke en forsterker med "tilstrekkelig kraftige strømbaner" så er det fortsatt veldig viktig med skikkelig tykk enleder kobber men da mer uvisst av hvilken grunn.

Har jeg forstått det sånn ca korrekt da?

Du er flink. Forsterkeren består av to kretsløp, et 230V primærkretsløp der man gjerne anser 2,5kv kabel som et minimum, tykkere kabel til store forsterkere. Så har vi den lavspente sekundærsiden der spenningen er typisk 30-40% av primærsiden. Ettersom spenningen her er såpass lav vil dette kretsløpet behøve ledere med større areal (halvert spenning=doblet areal) om det skal kunne befordre tilsvarende strømmengde som det primærsiden leverer. Den lavere spenningen (foruten den hysterisk lave utgangsimpedansen) gjør også kretsløpet mer følsomt for kabler, filter og spesielt seriemotstand.

Værre er det ikke.

Mvh. RS

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ka svarte; er det sveiseapparat dåkker har i stuene rundt om? Trodde det var snakk om anbefaling av (normale) høyttalerkabler som gir mye for pengene - MEN hvis forutsetningen for å bruke s.k. grøftekabel, er forsterkeri til 100.000K+++, blir vel litt av vitsen med en billig kabel borte??

Spare kroner på kabel og ause det ut på monsterforsterkere? Hallooo...

Sats på Black Magic-kabler, folkens. De gir det meste - og i alle fall til prisen. Jeg har prøvd billig massiv kobberkabel. Det gir grøtete lyd, elendig perspektiv og et lite luftig lydbilde her hos meg. Men jeg har vel ikke strømsterk nok forsterker?

mvh. VilhelmW

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Asbjørn skrev:
    Jeg prøvde en del forskjellige høyttalerkabler på Electrocompaniet AW180M også, både billige og dyre, uten at jeg kan si at det var noen hørbar forskjell mellom de jeg prøvde. Jeg var innom bl.a. Kimber, Supra, Goertz (med zobel!!!) og Black Magic. I begge tilfeller, både UcD og AW180M, var dette med dynaBel Euforia høyttalere med original passivt delefilter. Etterhvert fant jeg ut at aktiv drift og digital styring var mye mer effektivt for å forme klangbalanse etc slik jeg ville ha den, enn å holde på med fånyttes prøving og feiling med kabler.
    Jeg har også hatt AW180M og er enig med deg i at de ikke var spesielt følsomme for kabelvariasjoner. Når jeg satte inn Threshold, Krell, eller DP for den saks skyld, forandret lyden seg radikalt, og hvilke kabler jeg brukte ble plutselig langt viktigere. Kan vi da konkludere med at AW180 er en bedre forsterker enn de andre?

Jeg er mer av den oppfatning at AW180 har en lydsignatur som er litt på avveie. Det er for fett, rundt, varmt, og ullent. Dette maskerer mye av kabelforskjellene som høres med andre mer nøkterne forsterkere.

Hva mener du med digital styring forresten? EQ?

Det er klart lettere å få til riktig lydbalanse med EQ enn med kabler, men jeg bytter komponenter så sjelden at det aldri er som å starte helt fra scratch. Jeg vet også hvor jeg vil, og for det meste hvordan jeg skal få dette til.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.353
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Hva mener du med digital styring forresten? EQ?
    DEQX HDP3: Delefilter, høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, equalizer, 6xDAC og preamp i en boks. Kan ratte inn frekvensgang og group delay til +/- 0,5 dB og +/- 0,5 ms. Koster omtrent det samme som et par meter "god" høyttalerkabel.

Mitt problem med AW180M var at den aldri greide å få lyden til å "slippe" disse høyttalerne. Lydbildet ble liggende i en sky rundt hver høyttaler pluss et sted i midten, aldri det holografiske panoramaet som disse monoblokkene burde være i stand til. AW600 Nemo greier dette fint på Euforiaer, så det var tydelig at det trengtes litt mer power.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    larkus skrev:
    Det finnes ingenting som skal tilsi at sibilanter blir veldig fremtredende med grove SC-kabler. Jeg har heller ikke opplevd det i mitt anlegg. Hvis en legger vekt på betydningen av den såkalte "skin effekten", så skulle vel det teoretisk sett heller bli mindre fremtredende sibilanter med slik kabel på grunn av en ørliten reduksjon av nivået i det aller øverste frekvensene. Jeg mener at jeg av og til har opplevd samme fenomen som du beskriver , og da har årsaken sannsynligvis vært dårlig kontakt. Hvordan har du terminert dine kabler?

mvh
    larkus
    Fant ut at det var noen jalla signalkabler jeg mekka selv i går (coax) som lagde disse lydene, de forsvant igjen når jeg bytta :)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    VilhelmW skrev:
    Sats på Black Magic-kabler, folkens. De gir det meste - og i alle fall til prisen. Jeg har prøvd billig massiv kobberkabel. Det gir grøtete lyd, elendig perspektiv og et lite luftig lydbilde her hos meg. Men jeg har vel ikke strømsterk nok forsterker?
    Mener du det seriøst? Hos meg er det stikk motsatt! :)
    Hos meg ble Black Magic JÆVLIG grøtete, uklart og ga anlegget NULL dynamikk. Dette er faktisk den kjedeligste kabelen jeg noensinne har hatt i anlegget :)

Mye som tyder på dette er veldig systemavhengig. :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    sinep skrev:
    VilhelmW skrev:
    Hos meg ble Black Magic JÆVLIG grøtete, uklart og ga anlegget NULL dynamikk. Dette er faktisk den kjedeligste kabelen jeg noensinne har hatt i anlegget :)

I liten grad i likhet med andre passive komponernter. Men Kåre mumler i skjegget inntil han blir husvarm.
    Ellers gjøres det mange rare "observasjoner" med skitne brilleglass.

Mvh. RS
    [/quote]

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    sinep skrev:
    VilhelmW skrev:

Sikker på at du ikke heller mener personavhengig? :D

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    R.S. skrev:
    I liten grad i likhet med andre passive komponernter. Men Kåre mimler i skjegget inntil han blir husvarm.

Mvh. RS
    Jeg får håpe at det er han som har vært utålmodig. Hvis samme kabler lager helt forskjellig lyd 2 anlegg, så skaper det her mye forvirring for min del!

2 spørsmål RS:

- Dette her med "overdimensjonering" av kabler. Hvilke hørbare forandringer mener du det gir å gå fra f.eks. 2,5kv til 10kv pr pol på en normal høyttaler?

- Hvor mange anlegg har du prøvd kåre på med forskjellige forsterkere og høyttalerkombinasjoner? Har det gitt ett entydig positivt resultat?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    sinep skrev:
    R.S. skrev:
    I liten grad i likhet med andre passive komponernter. Men Kåre mimler i skjegget inntil han blir husvarm.

Mvh. RS
    Jeg får håpe at det er han som har vært utålmodig. Hvis samme kabler lager helt forskjellig lyd 2 anlegg, så skaper det her mye forvirring for min del!

2 spørsmål RS:

- Dette her med "overdimensjonering" av kabler. Hvilke hørbare forandringer mener du det gir å gå fra f.eks. 2,5kv til 10kv pr pol på en normal høyttaler?

- Hvor mange anlegg har du prøvd kåre på med forskjellige forsterkere og høyttalerkombinasjoner? Har det gitt ett entydig positivt resultat?

1: mer ro, kraft, varme. Eller mindre hifi.

2: godt spørsmål. Ja, med forbehold om at man kan ikke gjøre gull av gråstein.

Mvh. RS

L

larkus

Gjest
    Larsemann skrev:
    Nå har vi flytta inn i hus og jeg er så smått i ferd med å børste støvet av hi-fi interessen. Andre interesser har kommet i forkjøpet lenge så jeg er langt fra oppdatert. Satte opp et anlegg i går med Hegel forsterker og CD-spiller samt AppleTV og Benchmark dac-1 med et par Dynaudio stativhøytalere. Dette er i hovedstua og planen er å ha et helt stilrent anlegg med stativhøytalere og en benk med dører slik at kun forsterker er synlig. Til dette oppsettet trenger jeg noen fornuftig priset kabler med konevennlig utseende som fungerer bra til prisen. I dag har jeg et sett altfor lange Kimber 8TC som jeg kommer til å flytte over til TV-stua når jeg får satt opp anlegg der. Jeg kommer nok ikke til å bruke like mye på kabler her. Har dere noen tips? Kanskje jeg skulle tørke støvet av grøftekabelen jeg har liggende, ha på nylonstrømpe for penere utseende og lodde på plugger?
    Er du blitt noe klokere, Larsemann? Mange gode råd i denne tråden ;D
    Et gammelt ordtak renner meg i hu. "Jo flere kokker dess mere søl"
    mvh
    larkus

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fatter ikke hvorfor ikke flere stikker på nærmeste Clas og kjøper PN 6mm2 og hører hvordan de "låter" før de brenner tusenvis på dedikerte branded høyttalerkabler? Ubegripelig.

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Loevhagen skrev:
    Fatter ikke hvorfor ikke flere stikker på nærmeste Clas og kjøper PN 6mm2 og hører hvordan de "låter" før de brenner tusenvis på dedikerte branded høyttalerkabler? Ubegripelig.
    Fri og bevare meg vel. Da måtte vi jo begynne med akustikktiltak eller diskutere Wikileaks i stedet for å lage mye søl og moro i kabeltrådene.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kunne ikke Wikileaks lekket noe nyttig? F. eks. interne memo fra kabelprodusentene. ;D

Og, akustikktiltak er viktigere og mer langsiktig enn "the hype of the month": WL. 8)

Om noen uker er WL glemt mens kabeldebatten fortsetter...

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    sinep skrev:
    VilhelmW skrev:

Ja det er som du sier usedvanlig systemavhengig...
    Hadde noen BM intro hos meg. Ikke grøtete, men ble litt mørkt?
    Vil tro at den passer i anlegg som er litt lyse i klangen og trenger å jekkes ned?
    Spørs vel ikke om noen Nordost ville passa?
    Red dawn eller no?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har hatt NO kabler ( i de lavere prisklasser, fri og bevare meg vel! ) i mange år. Med ulike forsterkere. For å si det sånn; NO Super gold var mye, mye bedre enn f. eks. Supra.

I fjor var jeg på nippen til å kjøpe NO Heimdall eller Frey. Så fikk jeg prøve et sett BM Rev. med rhodium bananer/ spader, og fant ut at disse ga det meste av Frey - til langt hyggeligere pris. Derfor ble det fullt oppsett med BM Rev., både på ic og høyttalersiden.

Nå bruker jeg BM Rev. ic mellom cdspiller og forsterker, men de ble for stive mellom RIAA og forsterker, så der bruker jeg NO Frey. Jeg har under forsendelse et sett BM Giant høyttalerkabler - og hvis disse gir det jeg håper på, blir det snart et sett BM Rev høyttalerkabler til salgs. Interreserte kan sende PM.

Selgeren har oppsett i ultra high-endklassen, og han er svært godt fornøyd med BM Giant. Så de funker tydeligvis i tungvekterklassen, også.

Jeg skjønner ikke dette med grøtethet som enkelte hevder de opplever. Jeg har prøvd BM Rev. i flere oppsett. Hos enkelte tilfører de noe i bunn, MEN også en klarere, meir detalrik topp. Jeg har prøvd disse her hos meg med EC ECI 5 Mk I og II, og det var fint lite å si på lyden. Med Densen er det heilklaff. Ikke mye "grøt" her,nei.

Og kan jeg finne skikkelig gode kabler, pent brukte - til under 5K, er jeg veldig happy. Penger til overs kan man jo bruke til andre hyggelige ting, f.eks. et par utvalgte, skikkelige flasker single malt, meir vinyl og sånt som kommer godt med i mørketida.. ;D

mvh. VilhelmW

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Wilhelmv
    Fikk en PM fra en fyr som ville være anonym og hans erfaring med BM passer med din, og han mente det var en perfekt match med: Tadaaaaaah... DENSEN :)
    Så dere er tydeligvis enige om en ting!

...så litt viktig med matching her og :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    ansepe74 skrev:
    Wilhelmv
    Fikk en PM fra en fyr som ville være anonym og hans erfaring med BM passer med din, og han mente det var en perfekt match med: Tadaaaaaah... DENSEN :)
    Så dere er tydeligvis enige om en ting!

...så litt viktig med matching her og :)
    Jepp, matching er alltid viktig. ;D Men som sagt; BM funker også på langt tyngre ( bokstavelig talt! ) utstyr. Jeg er spent på hvordan BM Giant vil funke i mitt oppsett!

mvh. VilhelmW

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Loevhagen skrev:
    Joda, jeg har kjøpt 10m av disse Clas Ohlson kabler og delt de opp i to like lange kabler.
    Har også montert bananplugger, men har ikke prøvd kablene enda.

De gamle monsterkabler som jeg bruker, er tykkere og har flere og tynnere tråder.

Skal bli moro ( eller ikke )? det å få prøvd disse kabler.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    kanksje vi kan få tråden på sporet igjen? :)

Er ikke BM litt dyre kabler i denne sammenheng, om det da var ment som et tips?
    Sett i kontrast med slike som koster 100K for 2x3 meter så er det jo mye rimeligere, men kanskje ikke sett i sammenligning med lommeboken til de som ønsker noe som kan kalles rimelig for de fleste. Det er jo et vidt spenn i av prisklasser og busjettsklassen rekker jo ikke langt opp i kabelsammenheng. Er ikke opp til ca. 2000-3000 for 2x3 meter f.eks nok her?
    Trådstarter sier jo selv at han ikke tenkte bruke like mye som han brukte på Kimber 8TC som ligger på 680,- pr meter ny. Det jo også en del man kan finne på brukten som kan gjøre det mulig å få veldig mye for pengene. Det er bare å snoke litt.

Kanskje vi kan prøve å lage en liste som vi kan bygge på, som også kan være til hjelp for andre som er i samme søken?

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Jeg prøver, jeg. :)

Tips på konkrete kabler, så langt:

Nordost Wyrewizard Dreamcaster (145,- pr. meter)

Kimber Kwik12 (110,- pr. meter)

Kimber 8VS(290,- pr. meter)

Solid Core PFSP og EKKJ(siden viser flatkabel men det er EKKJ som ligger der) av forskjellige dimensjoner, helst over 6mm2 om jeg har forstått rett?
    Nexans(pris varierer men er vel generelt meget billig.)

AudioQuest Type 8 ($12.50 pr. fot + evt. fortolling. Fri frakt.)

RKUB 4mm2 (150,- pr. 10 meter)

PN 6mm2 (fant den ikke på nettsiden til Clas Ohlson)

Tips om sider som kan ha kabler av interesse:

Anticables
    http://www.hanor.no/audio/index.html

Klotz
    http://www.benum.no/shop/

Viablue
    http://www.xtreme-cable.com/

Fyll gjerne på listen om det er noen flere som burde bli nevnt(det er det sikkert), eller som jeg har oversett av de tidligere anbefalnigene.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    BanjoArrne skrev:
    Trådstarter sier jo selv at han ikke tenkte bruke like mye som han brukte på Kimber 8TC som ligger på 680,- pr meter ny.
    Jeg har blitt fortalt at Kimber 8VS er bortimot helt nøytral og gir mye for pengene med en meterpris på rundt kr 250,-. Den dyrere 8TC er også god, men er pga teflonisolasjonen noe lysere i klangen ble jeg fortalt. Har ikke prøvd disse to selv, så her formidler jeg bare hva jeg har hørt fra andre.

Info hos Kimber.com:
    8VS http://www.kimber.com/products/loudspeakercables/vs/8/
    8TC http://www.kimber.com/products/loudspeakercables/tc/8/

Kimber får man bl.a. hos dynabel dot no.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Cardas se serie gir valuta for pengene om man kjører lettdrevent og single ended, hvertfall i forhold til mye annet på markedet.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I løpet av høsten og vinteren har jeg byttet til R.S. sine kabler rund baut, og forleden fikk vi besøk av yngstedatteren og hennes samboer. Sistnevnte har endel peiling både fra livekonserter og hifi, og jeg tok ham med ned i kjellerstua for å høre musikk. Han visste jeg hadde byttet kabler, men ikke til hva.
    Først spilte vi litt fra en Mahler-symfoni, og hans første bemerkning var "Snakk om å få orkesteret inn i stua!".
    Deretter ble det Pink Floyds Wish You Were Here, og underveis utbrøt han "Åh! Åh!" flere ganger så jeg begynte å lure på hva fyren egentlig drev med der i stresslessen min. Men det viste seg heldigvis å være gledesytringer over hva han hørte.
    Etter endt seanse fortalte jeg hva slags kabler det var, og hva de kostet. Hans lakoniske kommentar var "Hifi-ens veier er uransakelige".
    Så dere får krangle så mye dere vil. Jeg har funnet mine kabler, og de er kommet for å bli! ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Godt å høre du er fornøyd, Steinar, og det er jo ikke noe dyrt å prøve disse heller.
    Da er det jo kanskje vanskeligere for folk å få festet dem skikkelig tror jeg og det krever også litt omtanke ved flytting av utstyr o.l. så man ikke river i stykker eller velter noe, da disse er såpass stive.

Jeg er veldig åpen mht til forksjellige kabelkonstruksjoner, men har selv også litt tro på positive egenskaper hos enkeltisolerte ledere uten at jeg skal prøve presse det til noen allmen sannhet. Det har jeg heller ikke noe ønske eller kunnskap nok til å uttale meg bastant om. Det er spennende å prøve litt forskjellig å finne ut hva som fungerer best for seg i allefall, da det tydeligvis ikke(ut fra denne og mange andre tråder) finnes noen konkrete svar på hva som entydig er best for de forskjellige anleggskomboer og smak og behag hos oss interesserte. Man må helt enkelt finne ut selv.

Bruker SC selv inni mine høyttalere og de spiller veldig rent og åpent(selv om de ikke er ferdig tweaket enda) synes jeg, men de er ikke like tykke og av annet merke(Nordost).
    Har litt lyst til å prøve noe lignende snart selv mellom HT og forsterkeren også, men i hvilken type er jeg ikke sikker på enda. Det finnes jo mye forskjellig innen SC-konstruksjoner å velge i også.

Det er i allefall artig å lese at flere som prøver disse billige kablene blir såpass fornøyde.

PS!
    Jeg kan oppdatere listen etter hvert som det kommer flere tips. Kunne jo også legge til beskrivelser fra omtaler og de som har prøvd noe av det som blir nevnt etter hvert. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Har oppdatert litt.

Tips på konkrete kabler, så langt:

Nordost Wyrewizard Dreamcaster (145,- pr. meter)

Kimber Kwik12 (80,- pr. meter)

Kimber 8VS(248,- pr. meter)

PFSP og EKKJ Solid Core
    (siden viser flatkabel men det er EKKJ som ligger der) av forskjellige dimensjoner, helst over 6mm2 om jeg har forstått rett?
    Nexans(pris varierer men er vel generelt meget billig.)

AudioQuest Type 8 ($12.50 pr. fot + evt. fortolling. Fri frakt.)

RKUB 4mm2 (150,- pr. 10 meter)

PN 6mm2 (fant den ikke på nettsiden til Clas Ohlson)

PTFE (Solid Core i varierte tykkelser)

Tips om sider som kan ha kabler av interesse:

Anticables
    http://anticables.com/

Klotz
    http://www.benum.no/shop/

Viablue
    http://www.xtreme-cable.com/]http://www.xtreme-cable.com/]http://www.xtreme-cable.com/

Blue jeans
    http://bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm

Fyll gjerne på listen om det er noen flere som burde bli nevnt(det er det sikkert), eller som jeg har oversett av de tidligere anbefalnigene.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.922
    Torget vurderinger
    1

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    BanjoArrne skrev:
    Godt å høre du er fornøyd, Steinar, og det er jo ikke noe dyrt å prøve disse heller.
    Da er det jo kanskje vanskeligere for folk å få festet dem skikkelig tror jeg og det krever også litt omtanke ved flytting av utstyr o.l. så man ikke river i stykker eller velter noe, da disse er såpass stive.

Jeg er veldig åpen mht til forksjellige kabelkonstruksjoner, men har selv også litt tro på positive egenskaper hos enkeltisolerte ledere uten at jeg skal prøve presse det til noen allmen sannhet. Det har jeg heller ikke noe ønske eller kunnskap nok til å uttale meg bastant om. Det er spennende å prøve litt forskjellig å finne ut hva som fungerer best for seg i allefall, da det tydeligvis ikke(ut fra denne og mange andre tråder) finnes noen konkrete svar på hva som entydig er best for de forskjellige anleggskomboer og smak og behag hos oss interesserte. Man må helt enkelt finne ut selv.

Bruker SC selv inni mine høyttalere og de spiller veldig rent og åpent(selv om de ikke er ferdig tweaket enda) synes jeg, men de er ikke like tykke og av annet merke(Nordost).
    Har litt lyst til å prøve noe lignende snart selv mellom HT og forsterkeren også, men i hvilken type er jeg ikke sikker på enda. Det finnes jo mye forskjellig innen SC-konstruksjoner å velge i også.

Det er i allefall artig å lese at flere som prøver disse billige kablene blir såpass fornøyde.

PS!
    Jeg kan oppdatere listen etter hvert som det kommer flere tips. Kunne jo også legge til beskrivelser fra omtaler og de som har prøvd noe av det som blir nevnt etter hvert. :)
    Takk for det. Jo, jeg er veldig fornøyd. Jeg kan ikke huske at følelsen av "å være i mål" har vært så sterk noen gang. Når jeg lytter til musikk nå, føler jeg en slags ro - ikke noe behov for å lytte etter feil her nei ;D
    Skulle jeg på liv og død endre på noe nå, ville det bli plassering/vinkling av høyttalere, og den type ting. Bytte av komponenter er ikke på agendaen, med mindre noe går i stykker da.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn