Anbefaling til hodetelefon og forsterker.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
Ikke for meg! Hvordan får man inn flere sitater etter hverandre i et og samme innlegg? Litt godt-voksen-opplæring er påkrevd i mitt tilfelle.. ;D
Enkel voksenopplæring:
  • Finn innlegget du vil sitere fra
  • Høyreklikk på sitatknappen i innlegget du vil sitere og åpne det i et nytt vindu eller fane/tab/øre
  • Gjenta punkt 1 og 2 for alle innlegg du vil sitere
  • Start redigeringen i første vindu/fane/tab/øre
  • Hent informasjon fra de andre åpnede vindu/fane/tab/øre ved å klippe og lime
  • Fjern tekst du ikke trenger, men marker gjerne fjerning med "[...]" for å vise tydelig at du har fjernet noe
  • Skriv egen (svar)tekst på relevante steder

Er dette forståelig? Hvis ikke bør vi vel lage en tråd for dette temaet under "Kommentarer og hjelp til forumet"(?)

Tillegg:
Hvis du bruker Apple Macintosh, har du vel bare en museknapp(?) Jeg vet ikke hvordan man utfører operasjoner tilsvarende Windows' høyreklikkoperasjoner på Apple Macintosh, men det kan sikkert noen andre fortelle oss.
(Tillegg slutt)

Og ja, jeg liker best å ha ryddige forhold til alle, særlig når det nærmer seg helg. Inkl. fruen i huset...
Det var fint, men fruen må du håndtere selv. ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMcInSpots Enkel voksenopplæring: [list skrev:
[*]Finn innlegget du vil sitere fra
[*]Høyreklikk på sitatknappen i innlegget du vil sitere og åpne det i et nytt vindu eller fane/tab/øre
[*]Gjenta punkt 1 og 2 for alle innlegg du vil sitere
[*]Start redigeringen i første vindu/fane/tab/øre
[*]Hent informasjon fra de andre åpnede vindu/fane/tab/øre ved å klippe og lime
[*]Fjern tekst du ikke trenger, men marker gjerne fjerning med "[...]" for å vise tydelig at du har fjernet noe
[*]Skriv egen (svar)tekst på relevante steder
[/list]

/quote]


Ja, nå er jeg godt i gang....

Tillegg:
Hvis du bruker Apple Macintosh, har du vel bare en museknapp(?) Jeg vet ikke hvordan man utfører operasjoner tilsvarende Windows' høyreklikkoperasjoner på Apple Mac


intosh, men det kan sikkert noen andre fortelle oss.
(Tillegg slutt)

Da tror jeg at jeg får det til..!!! Takk & takk! Har lurt lenge på hvordan enkelte får dette til... :D

Nei, bruker vanlig pc ( Asus, faktisk ). Lurer litt på en sånn Apple. Mange - deriblant ungdommene i huset - hevder de er veldig greie å bruke. særlig til bilderedigering, musikk og sånt.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Enkel voksenopplæring:
  • Finn innlegget du vil sitere fra
  • Høyreklikk på sitatknappen i innlegget du vil sitere og åpne det i et nytt vindu eller fane/tab/øre
  • Gjenta punkt 1 og 2 for alle innlegg du vil sitere
  • Start redigeringen i første vindu/fane/tab/øre
  • Hent informasjon fra de andre åpnede vindu/fane/tab/øre ved å klippe og lime
  • Fjern tekst du ikke trenger, men marker gjerne fjerning med "[...]" for å vise tydelig at du har fjernet noe
  • Skriv egen (svar)tekst på relevante steder
Ja, nå er jeg godt i gang....

Tillegg:
Hvis du bruker Apple Macintosh, har du vel bare en museknapp(?) Jeg vet ikke hvordan man utfører operasjoner tilsvarende Windows' høyreklikkoperasjoner på Apple Macintosh, men det kan sikkert noen andre fortelle oss.
(Tillegg slutt)
Da tror jeg at jeg får det til..!!! Takk & takk! Har lurt lenge på hvordan enkelte får dette til... :D

Nei, bruker vanlig pc ( Asus, faktisk ). Lurer litt på en sånn Apple. Mange - deriblant ungdommene i huset - hevder de er veldig greie å bruke. særlig til bilderedigering, musikk og sånt.
VilhelmW skrev:
Hmmm.ble litt snodig... ???
(Omtrent) slik skulle det vel se ut? Du hadde tuklet til selve "quote author=..."-uttrykket ved å fjerne minst en høyre klammeparantes (]) + noen andre "quote". Pass på at du alltid har både venstre og høyre klammeparantes med deg ([... informasjon ...]). Ditto for start- og sluttag (f.eks. quote + /quote (med [])). Trykk på sitat for denne utgaven og din, og sammenlign de to, gjerne i en editor med diff-funksjon (f.eks. TextPad http://www.textpad.com).
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
La oss si man skal ha STAX OmegaII SR-007 Mk2.

I hvilken grad vil de følgende to forsterkere fra samme produsent påvirke lyden, og hva bør man velge dersom man skal vektlegge "X" vs. "Y":

a) STAX SRM-007tII
b) SRM-727II

Vurderer en av disse til STAX OmegaII SR-007 Mk2.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.652
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Klokker er moro, sann!
Og det hadde vært skikkelig interessant å en dag få høre en av disse gode headampene sammen med et eller flere par av de riktig gode klokkene. Sånn mest for å finne ut "hvor bra" det KAN bli... ;

Selv sitter jeg med et par "gamle" AKG - nemlig K400. De er ca 15år gamle, men er så strøkne som noe kan bli. Og jeg liker godt å kose meg med musikk via disse.
Samtidig har jeg et par Audio Technica ATH-M50, som jeg også liker meget godt!
Med tid og stunder ser jeg ikke bort fra at det også blir investert i et par Sennheiser og/eller et par Beyer Dynamics...og så har jo Denon klokker som kunne bli(tt) interessante, dersom de kunne konkurrert mer på pris...

Hvilken forsterker bruker så jeg til mine klokker? Jo, en BILLIG sak fra ebay, nærmere bestemt en Aune/hifidiy headamp/usbdac. Og så langt synes jeg det spiller og låter upåklagelig. Men så har jeg jo (desverre) ikke noen referense å ta utgangspunkt i... Og merkelig nok så tenker jeg aldri på nettopp det faktum, noe som jo enten kan ses på som totalt manglende dømmekraft eller at gjengivelsen faktisk er GOD! ;D
Kan kanskje av og til merke at det skorter litt på kreftene, når jeg lytter i AT`ene, men da spiller jeg på grensen til hørselsskadende høyt.... ;D

Lurer derfor på hvor mye en må/bør betale for en headamp som ville gitt meg markant mer og bedre godlyd? Tror kanskje at forskjellen ikke trenger å være så gigantisk mellom ulike headamps, så lenge ikke klokkene blir umenneskelige å drive...

mvh
Proffen
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
La oss si man skal ha STAX OmegaII SR-007 Mk2.

I hvilken grad vil de følgende to forsterkere fra samme produsent påvirke lyden, og hva bør man velge dersom man skal vektlegge "X" vs. "Y":

a) STAX SRM-007tII
b) SRM-727II

Vurderer en av disse til STAX OmegaII SR-007 Mk2.
Begynn med å ta en titt på denne testen fra Stereophile: http://www.stereophile.com/headphones/895. Der tester og beskriver de de forrige modellene:
  • SR-007 Omega II Earspeakers
  • SRM-007t
  • SRM-717

Hvis jeg husker rett fra min lesning i ca. mai 2010:
Som vanlig mener noen at det er store forskjeller, mens andre synes det kun er små nyanser. Transistor er vel som vanlig mest praktisk(?) Noen hevder at ingen STAX-forsterkere yter STAX OmegaII SR-007 Mk1 og Mk2 full rettferdighet.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Takk. :) Har ikke lest den, men andre spredde omtaler. Enkelte hevder at HD800 med rett forsterker er teknisk bedre enn STAX 007 mkII, men at sistnevnte gir bedre "flyt" i lyden. Jeg får en snikende følelse at persepsjoner teller mer en de facto ytelse. Men, det er jo noe man må leve med. Jeg er allikevel spent på den forutnevnte kombinasjonen av STAX øreklokker / forsterker. :)

Noen hevder at ingen STAX-forsterkere yter STAX OmegaII SR-007 Mk1 og Mk2 full rettferdighet.
Det høres litt fjernt ut (ikke kritikk til deg, men til "hr. og fru noen". Enten så er da hodetelefonene laget helt feil, og er "future proof" eller så er de "present failure".
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Takk. :)

Noen hevder at ingen STAX-forsterkere yter STAX OmegaII SR-007 Mk1 og Mk2 full rettferdighet.
Det høres litt fjernt ut (ikke kritikk til deg, men til "hr. og fru noen". Enten så er da hodetelefonene laget helt feil, og er "future proof" eller så er de "present failure".
Det er vel (heller) det vanlige: For noen blir det aldri bra nok. Er det tenkbart med en nanometer til, så betaler de gladelig (vanvittig) mye for den.

Jeg tror forøvrig at "noen" meget sjelden er en "fru". ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Dersom disse STAX-ene blir som å gå fra K70x til HD800, så er det verdt det. Jeg føler at jeg muligens nå føler at det å eie HD800 er som "K70x låter så bra at dette umulig kan bli spesielt bedre". Vil nødig gå i den fellen.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Tillegg:
Hvis du bruker Apple Macintosh, har du vel bare en museknapp(?) Jeg vet ikke hvordan man utfører operasjoner tilsvarende Windows' høyreklikkoperasjoner på Apple Macintosh, men det kan sikkert noen andre fortelle oss.
(Tillegg slutt)
Noe OT selvsagt, men jeg kan forsikre om at det ikke er noe vanskeligere enn hos Bill Gates & co. Det er høyrefunksjon på MacIntosh-computere også, men siden jeg ser at Wilhelm ikke bruker Mac så er det vel ikke så aktuelt å gå inn på detaljene om hvordan. Lett er det iallefall.

Imidlertid så kan jeg til Wilhelm si at hans inhouse ungdommer slett ikke synes bortevekk; og jeg er veldig enige med de; det er en solid nedtur å vende tilbake til Seattle fra California hver mandag på jobb.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
[...]
Imidlertid så kan jeg til Wilhelm si at hans inhouse ungdommer slett ikke synes bortevekk; og jeg er veldig enige med de; det er en solid nedtur å vende tilbake til Seattle fra California hver mandag på jobb.
Selv om klimaet i Seattle vel er mer hjemmevant? ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Til tross for det ja faktisk. I vårt klima på Vestlandet er vi jo komfortable med å bruke ting som fungerer dag ut og dag inn, ting som er intuitivt og solid, det er mulig det er noe med det. For moro skyld; MacBook (inkl Pro) har faktisk en helt ok headamp, mye bedre enn på de pc'ene som stadig samler hyllestøv her. Og faktisk klart og entydig bedre enn f.eks Beresford 7510.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Dersom disse STAX-ene blir som å gå fra K70x til HD800, så er det verdt det. Jeg føler at jeg muligens nå føler at det å eie HD800 er som "K70x låter så bra at dette umulig kan bli spesielt bedre". Vil nødig gå i den fellen.
Mitt inntrykk så langt er vel heller at Sennheiser HD 800 og STAX OmegaII SR-007 Mk1 + SRM-007t er på samme nivå. Jeg har dog ikke sammenlignet de særlig mye, og jeg er fremdeles noe usikker på om min SRM-007t bør justeres (, men det er en helt annen sak).

På dette nivået er vi uansett kommet opp til smak og behag. Noen uttaler seg dessverre mere bombastisk enn andre, og uten å fortelle at de f.eks. har en forkjærlighet for elektrostater eller rør eller ... Det er faktisk uredelig!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Vidar P skrev:
[...]
For moro skyld; MacBook (inkl Pro) har faktisk en helt ok headamp, mye bedre enn på de pc'ene som stadig samler hyllestøv her. Og faktisk klart og entydig bedre enn f.eks Beresford 7510.
Inte dumt inte. Dessuten er vi jo da t.o.m. tilbake til trådens emne. Apple Macintosh har vel gjerne vært dyrere, og dermed mere påkostet enn den gjennomsnitlige PC(?)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Glem aksebetegnelsene. ;) Men, mitt inntrykk er at man med HD800 er farlig nær der positive bevegelser langs abscissen (lydkvalitet) gir store utslag langs ordonaten (pris). Aka parabel.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Loevhagen skrev:
Glem aksebetegnelsene. ;) Men, mitt inntrykk er at man med HD800 er farlig nær der positive bevegelser langs abscissen (lydkvalitet) gir store utslag langs ordonaten (pris). Aka parabel.
Antydet pris for STAX kommende toppmodell over STAX OmegaII SR-007 Mk2 kan tyde på at du er inne på noe. På et eller annet nivå er det vel dessuten godt nok (for de fleste av oss)(?)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Vidar P skrev:
[...]
For moro skyld; MacBook (inkl Pro) har faktisk en helt ok headamp, mye bedre enn på de pc'ene som stadig samler hyllestøv her. Og faktisk klart og entydig bedre enn f.eks Beresford 7510.
Inte dumt inte. Dessuten er vi jo da t.o.m. tilbake til trådens emne. Apple Macintosh har vel gjerne vært dyrere, og dermed mere påkostet enn den gjennomsnitlige PC(?)
Det virker slik på meg iallefall, i alle ledd, og dertil også på headamp-leddet. Jeg satt igår og hørte siste skiva til Rumer (den med "Slow" på) fra min 13" MacBook Pro laptop med HD800. Låter helt flott det, og den klarer sågar å drive K701 til moderat høye volum med en romslig flott klang; og det uten skurr som man ellers hører fra f.eks den nevnte Beresford-headampen.
 
M

Morpheus

Gjest
Proffen skrev:
Klokker er moro, sann!
Og det hadde vært skikkelig interessant å en dag få høre en av disse gode headampene sammen med et eller flere par av de riktig gode klokkene. Sånn mest for å finne ut "hvor bra" det KAN bli... ;

Selv sitter jeg med et par "gamle" AKG - nemlig K400. De er ca 15år gamle, men er så strøkne som noe kan bli. Og jeg liker godt å kose meg med musikk via disse.
Samtidig har jeg et par Audio Technica ATH-M50, som jeg også liker meget godt!
Med tid og stunder ser jeg ikke bort fra at det også blir investert i et par Sennheiser og/eller et par Beyer Dynamics...og så har jo Denon klokker som kunne bli(tt) interessante, dersom de kunne konkurrert mer på pris...

Hvilken forsterker bruker så jeg til mine klokker? Jo, en BILLIG sak fra ebay, nærmere bestemt en Aune/hifidiy headamp/usbdac. Og så langt synes jeg det spiller og låter upåklagelig. Men så har jeg jo (desverre) ikke noen referense å ta utgangspunkt i... Og merkelig nok så tenker jeg aldri på nettopp det faktum, noe som jo enten kan ses på som totalt manglende dømmekraft eller at gjengivelsen faktisk er GOD! ;D
Kan kanskje av og til merke at det skorter litt på kreftene, når jeg lytter i AT`ene, men da spiller jeg på grensen til hørselsskadende høyt.... ;D

Lurer derfor på hvor mye en må/bør betale for en headamp som ville gitt meg markant mer og bedre godlyd? Tror kanskje at forskjellen ikke trenger å være så gigantisk mellom ulike headamps, så lenge ikke klokkene blir umenneskelige å drive...

mvh
Proffen
Kansje verdt å sjekke ut:

Sennheiser HD800
What can I say about these that has not already been said? Soundstage as big as any headphone I own, lush, vivid mids, and realism rivaled only by electrostatic setups.
I concede that they walk the fine between being exceptionally detailed and just plain being bright. Everyone’s ears are different and for me these get more use than all the other top dynamic cans I own.

The M-Stage is at its best with the HD800. Extremely natural, very detailed but still smooth and refined. The Solo, while making the bass a bit more full, does so at the expense of midbass clarity. The DarkVoice, while otherwise exceptional, seems to bring out a bit too much of that contentious top end sizzle. The Creek and the Eddie Current just don’t drive them hard enough; they sound decent enough but you might as well be listening to an HD600 because the detail just isn’t there. The M-Stage actually sounds just about identical with the Luxman; both are dynamic, tonally neutral, very fast, and exceedingly detailed. Both seem to have the top end under control (at least to my ears) to the point where they are not harsh but still retain all the sparkle and clarity that I appreciate. I struggle a bit to believe that a $250 amp could perform as well as one costing over 10 times that price. Despite my doubts, the only difference I can find was the previously mentioned background noise. I wouldn’t refer to it as a “blacker background” though; we are talking about deliberately cranking the volume all the way up in a deliberate search for hiss, something that would never present itself during normal use.


http://www.head-fi.org/forum/thread/475618/matrix-m-stage-amp-review-simple-cheap-and-excellent

Nevnte jeg at jeg bare gav 1700... Har noen kroner ekstra til å kunne koste på noen skikkelige op-amp's... Sky is the limit :).
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Flott. M-Stage er rangert som nr. 9 av hodetelefonforsterkere på ett av verdens ledende head-fi fora. Mange andre "kjente" forsterkere som foreslås er rangert langt lavere. Ike dermed sagt de er dårligere.

Core message: Head-fi brukerne må utvide horisonten. ;)

Hodetelefonanbefalingene p.t. lider litt av "B&W", "Rotel", "Dali", Nad" syndromer. Vi er tydeligvis i tidligfasen når det gjelder head-fi.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Balansert head-fi:

Er det noen som har erfaring med å gå fra SE-kabling/signalkilde/forsterker til balansert?

Vurderer selv balansert kilde (som jeg har) + hodetelefonforsterker og balanserte kabler til LCD-2 / HD800. Har prøvd å søke om balanserte kabler til LCD-2 og HD800 matcher, men har ikke fått ett entydig svar.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Til tross for det ja faktisk. I vårt klima på Vestlandet er vi jo komfortable med å bruke ting som fungerer dag ut og dag inn, ting som er intuitivt og solid, det er mulig det er noe med det. For moro skyld; MacBook (inkl Pro) har faktisk en helt ok headamp, mye bedre enn på de pc'ene som stadig samler hyllestøv her. Og faktisk klart og entydig bedre enn f.eks Beresford 7510.
Så med en evt. framtidig Macbook pro, kan jeg plugge f.eks. HD555'ern rett i pc'n - og fortsatt få ok lyd?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den (HD555) har jeg aldri prøvd. Og jeg kan jo ikke vite hva du mener med ok lyd fra hodetelefoner, annet enn at du liker den imo skrekkelige kjipe Argon-forsterkeren med K701. Hvilket forteller meg om ikke annet så har vi nok veldig forskjellig syn på hva som er bra. MBP er jo ingen erstatning for virkelig god hifi, men sikkert like bra som, eller bedre enn, kjip hifi.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Kjøpte Sennheiser HD555 til min mor for 1 år siden og som hun spiller musikk på fra en iPod Touch. Hun er 78 år og kjempefornøyd. ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.652
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Har ikke allverdens erfaring med headamper - er inne på min nr 2 idag...
Brukte tidligere en "kinamikk" G&W et-eller-annet til ca 1300,-... Den fungerte veldig tilfredsstillende! Og han som kjøpte den av meg, er etter skrivende også meget godt fornøyd!
Så byttet jeg meg "ned" i både størrelse og pris, ca 800,-, og fikk en headamp med innebygget dac, som oppleves veldig tilfredsstillende i mellomtone og diskant, og som faktisk ga meg litt hakeslepp første gangen jeg koblet opp mine AKG K400; da opplevde jeg en markant mer definert og dypere bassgjengivelse, uten at noe av oppløsningen oppover i frekvensene gikk tapt. Og hakesleppet ble gigantisk da jeg koblet opp mine AT ATH-M50; du hildrande kor kontant det spiller, og mellomtone og diskant er just så behagelig og oppløst som jeg ønsker det.

Ikke dermed sagt at en "bedre"/dyrere headamp ikke vil medføre ytterligere hakeslepp. Er imidlertid spent på hvor mye det reellt er å hente på en headampoppgradering...? Når 1300,- respektive 800,- gir meg så mye god lyd og gode musikkopplevelser; vil da de neste "små" stegene koste mer enn det smaker? Eller er det så enkelt at det er VELDIG avhengig av hvilke klokker en plugger i? Registrerer jo at mange hevder f x AKG 701/2 krever "litt ekstra" på headampfronten for å "gi det lille ekstra"....

mvh
Proffen
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.641
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Vidar P skrev:
Til tross for det ja faktisk. I vårt klima på Vestlandet er vi jo komfortable med å bruke ting som fungerer dag ut og dag inn, ting som er intuitivt og solid, det er mulig det er noe med det. For moro skyld; MacBook (inkl Pro) har faktisk en helt ok headamp, mye bedre enn på de pc'ene som stadig samler hyllestøv her. Og faktisk klart og entydig bedre enn f.eks Beresford 7510.
Så med en evt. framtidig Macbook pro, kan jeg plugge f.eks. HD555'ern rett i pc'n - og fortsatt få ok lyd?
Ble overrasket da jeg koblet mine Beyerynamic DT880 rett inn i MacBook Pro for en tid tilbake. Låter forbausende bra!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Proffen skrev:
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Den (HD555) har jeg aldri prøvd. Og jeg kan jo ikke vite hva du mener med ok lyd fra hodetelefoner, annet enn at du liker den imo skrekkelige kjipe Argon-forsterkeren med K701. Hvilket forteller meg om ikke annet så har vi nok veldig forskjellig syn på hva som er bra. MBP er jo ingen erstatning for virkelig god hifi, men sikkert like bra som, eller bedre enn, kjip hifi.
HD555 er en i beste fall, middelmådig hodehøyttaler. Ikke veldig oppløst og noe "tåkete", men den er heilt ok til mitt pcbruk...litt Youtube og sånt. Den er mange ganger bedre enn disse virkelig kjipe Koss portable, som man ser på annahvert hode på fly, tog og sånt.

Argon'en er billig, men ikke kjip. Sjøl svenskene fikk seg ikke til å kalle den det. Og den er mye,mye bedre enn å putte'n rett i de fleste cdspillere eller forsterkere som har hodehøyttalerutgang. Og med bedre strømtilførsel, heva den seg en god del, vil jeg påstå. Det jeg heile tida har sagt og meint, er at til prisen, er den heilt ok.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Argon er pr. def. kjip. ;D

Ref. "Ja det tror jeg at du har nevnt noen ganger" + "Har jeg?"
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.652
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Loevhagen skrev:
Proffen skrev:
Hvor stor rolle spiller egentlig headampen i den totale biten mht headfi?
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
Kjøper den!
Men samtidig er det vel sånn at det er visse, og kanskje til dels store, forskjeller i hvor enkle ulike klokker er å drive? Det er jo enkelt å teste: bare å koble dem opp på en portabel mp3-spiller, ipod, mobil o l; noen klokker vil låte forjævlig, med forvrengning, skurring og det som verre er. Samtidig mistenker jeg at en ikke "trenger" å gå så uanstendig høyt opp i pris før kvaliteten på amper og lydgjengivelse begynner å bli tilfredsstillende/til å leve med. Deretter tenker jeg at de neste stegene, i likhet med mye annet i hifi-verdenen, fort koster mye kronasjer....
Opplever ikke mine K400 og M50 som "tungdrevne", that`s for sure...

Har erfaring med ok klokker fra Sennheiser, Beyer Dynamics, AKG, Audio Technica, Denon og til dels Grado og Sony, samt noen mindre ok opplevelser med neon kjipaklokker fra Pioneer og de "sedvanlige" Koss Porta pro...
Det jeg har mindre erfaring med, er ulike amper. Så en "interessant" headamp på børsen her for litt siden, men den ble fjernet fryktelig fort... ;D kanskje fordi selger ombestemte seg, kanskje fordi den gikk raskere enn svint...

mvh
Proffen
 
M

Morpheus

Gjest
VilhelmW skrev:
Vidar P skrev:
Den (HD555) har jeg aldri prøvd. Og jeg kan jo ikke vite hva du mener med ok lyd fra hodetelefoner, annet enn at du liker den imo skrekkelige kjipe Argon-forsterkeren med K701. Hvilket forteller meg om ikke annet så har vi nok veldig forskjellig syn på hva som er bra. MBP er jo ingen erstatning for virkelig god hifi, men sikkert like bra som, eller bedre enn, kjip hifi.
HD555 er en i beste fall, middelmådig hodehøyttaler. Ikke veldig oppløst og noe "tåkete", men den er heilt ok til mitt pcbruk...litt Youtube og sånt. Den er mange ganger bedre enn disse virkelig kjipe Koss portable, som man ser på annahvert hode på fly, tog og sånt.

Argon'en er billig, men ikke kjip. Sjøl svenskene fikk seg ikke til å kalle den det. Og den er mye,mye bedre enn å putte'n rett i de fleste cdspillere eller forsterkere som har hodehøyttalerutgang. Og med bedre strømtilførsel, heva den seg en god del, vil jeg påstå. Det jeg heile tida har sagt og meint, er at til prisen, er den heilt ok.
Jeg har frem til igår brukt Argon til mine Denon AH-D 2000. Ser andre her på forumet (Soedal) bla har påpekt at dette har vært en dårlig kombo, og der må jeg si meg særs enig. Overgangen til min nye amp kan sammenlignes med å stå på en byggeplass med gravemaskiner og bulldosere i full vigør mens du prøver å lytte til en ghettoblaster som en av anleggsarbeiderne har plassert i en grushaug, til å føle at presten personlig tar imot deg på kirketrappen, geleider deg gjennom den fullsatte kirken for så å lose deg frem til første rad for å overbære intimkonserten med Knut Reiersrud og Ivar Kleive.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Loevhagen skrev:
...
Jo mer jeg leser, og jo mer jeg hører (mikser ulike øreklokker til ulike headamps) jo mer har jeg tro på "sweetspot" mellom øreklokkene og forsterkeren. Les; impedansmatch.
...
Det er jo enkelt å teste: bare å koble dem opp på en portabel mp3-spiller, ipod, mobil o l; noen klokker vil låte forjævlig, med forvrengning, skurring og det som verre er.
...
Det er ofte ikke mye vanskeligere enn at høyimpedante hodetelefoner trenger spenning, mens lavimpedante hodetelefoner relativt sett trenger strøm. Det fleste mobile lydkilder er dårlige på å levere spenning.

mvh
KJ
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Loevhagen skrev:
Argon er pr. def. kjip. ;D

Ref. "Ja det tror jeg at du har nevnt noen ganger" + "Har jeg?"
Jo, i den såkalte "high-end" verdenen, er den sikkert pr. def. "kjip". Det ser ut som om man må ha innebygd DAC, balanserte inn- og utganger, minst en usb-inngang og heldst koste minst 10K for å bli "tatt inn i varmen". Eller være rørbasert...
Jeg synes ICON ser nokså kjip ut, og Musical Fidelity's V og X-CAN-serier, ser ut som kjipt leketøy. Nå har jeg ikke hørt ICON, men den gir sikkert "value for money". Musical Fidelity X-Can ligger ikke SÅ veldig over Argon HA1, vel og merke MED bedre strømforsyning, f.eks. Creek OBH2. Med original strømforsyning er den ikke god, men med OBH2, blir det plutselig en heilt anna sak. Det er mye god lyd for en tusenlapp eller under det, som jeg så den annonsert på "brukt'en".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er den ikke god med original psu nå Wilhelm? Det er ikke mange ukene siden du mente den var veldig god.
Andre rapporterer om subtile og moderate løft med ny psu, men dette er da uansett virkelig langt ifra noen god headamp i en high fidelity-kontekst. Utgangen på en MBP, en bærbar Meridian F80 eller en B&O BeoSound 3 låter jo bedre. Sånn helt subjektivt og etter en kjapp lytt iallefall.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vidar P skrev:
Er den ikke god med original psu nå Wilhelm? Det er ikke mange ukene siden du mente den var veldig god.
Andre rapporterer om subtile og moderate løft med ny psu, men dette er da uansett virkelig langt ifra noen god headamp i en high fidelity-kontekst. Utgangen på en MBP, en bærbar Meridian F80 eller en B&O BeoSound 3 låter jo bedre. Sånn helt subjektivt og etter en kjapp lytt iallefall.
God i forhold til pris,ja. Og med bedre strømforsyning, ble det et godt løft. Særlig gjelder det bedre driv i bunnen og dette med at originalen "kniper" lydbildet sammen på høyt volum. Jeg har vel aldri påstått at den er noen high-end'er eller state-of-the-artprodukt? Jeg har heller ikke noe problem med hverken å høre eller innse at LehmannAudio'en er MYE bedre; men den koster altså 7 - 8 ganger meir. Det blir som å sammenlikne NAD eller Rotel med MarkLevinson, IMO.

Jeg har ikke hørt de du nevner, men mine K-701 låter vesentlig bedre med Argon HA1 og Creek OBH2, enn direkte i f.eks. jackuttakene i Sony's ES cd-spillere.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jo, i den såkalte "high-end" verdenen, er den sikkert pr. def. "kjip" ... osv
He, he. Du misforstår totalt, og hisser deg opp. :)

Poenget var at jeg vil anta du synes Lehmann BCL er bedre enn Argon. Mao. da også motsatt...

Leketøy? Jepp. Leke er noe man skal gjøre hver dag. 8)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Loevhagen skrev:
Jo, i den såkalte "high-end" verdenen, er den sikkert pr. def. "kjip" ... osv
He, he. Du misforstår totalt, og hisser deg opp. :)

Poenget var at jeg vil anta du synes Lehmann BCL er bedre enn Argon. Mao. da også motsatt...

Leketøy? Jepp. Leke er noe man skal gjøre hver dag. 8)
Hisser meg opp,nei... :D Det skal nok meir til for at en forblåst nordlending hisser seg opp. Jeg lar meg hisse opp av Bjørgen & Johaug, som går og går og går akkurat nå - men ikke over om Argon'en er god eller dårlig. Jeg hører nå det jeg hører, uansett..
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
551
Antall liker
55
Proffen skrev:
...Så byttet jeg meg "ned" i både størrelse og pris, ca 800,-, og fikk en headamp med innebygget dac, som oppleves veldig tilfredsstillende i mellomtone og diskant...
Er det en Aune du har Proffen?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.652
Antall liker
2.852
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Bart skrev:
Proffen skrev:
...Så byttet jeg meg "ned" i både størrelse og pris, ca 800,-, og fikk en headamp med innebygget dac, som oppleves veldig tilfredsstillende i mellomtone og diskant...
Er det en Aune du har Proffen?
I prinsippet, ja.... ;D
Det er samme amp og dac, men det er ikke gravert Aune inn på fronten. Istedet er det trykket "Hifidiy.net" eller noe i den duren...

mvh
Proffen
 
Topp Bunn