ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Moro!

...Selv om jeg ikke helt tror sammenlikningen mellom vinylrips avspilt digitalt på eget anlegg og vinyl på dette anlegget sier spesielt mye om platespillerene vinylen ble rippet fra. ...Eller noe som helst egentlig. :)

Du får ikke litt lyst på en liten Spacedeck selv da, svart-hvitt? :)
    Vinyl lukter merarbeid. Lyden fra vinylen hos ANM kommer ikke av seg selv. Det blir en hobby i hobbyen. Er litt usikker på om det er meg.

Jeg liker meg ute i hagen om sommeren, men jeg liker ikke hagearbeid. Noen ganger blir jeg likevel grepet av hagearbeidet også, og synes det er artig å "skape" noe, men jeg tror gartnergenet ligger synligere hos andre enn meg.

A

ANM

Gjest
    Hvordan skal man respondere på en slik grundig gjennomgang av vårt lille samkvem i går - bortsett fra tusen takk!

Som enhver audiofil betrakter jo jeg anlegget som barnet mitt og vil selvfølgelig at andre skal like det. Har lest Svart Hvitts beskrivelse mange ganger for å finne noe negativ eller noe mellom linjene, men finner det vanskelig å være helt uenig i hans beskrivelse. Klart når jeg leste at han ikke opplevde anlegget som så veldig detaljert rullet jeg meg i fosterstilling og skrek; Hva kan jeg endre!!!

Det er faktisk veldig greit å få noen nye ører ned i hulen fra tid til annen og når ørene bringer med seg kake blir det ekstra givende.

Takk for de hyggelige timene broder, selv om den lovte blåveisen uteble.:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Moro!

...Selv om jeg ikke helt tror sammenlikningen mellom vinylrips avspilt digitalt på eget anlegg og vinyl på dette anlegget sier spesielt mye om platespillerene vinylen ble rippet fra. ...Eller noe som helst egentlig. :)

Vinyl lukter merarbeid. Lyden fra vinylen hos ANM kommer ikke av seg selv. Det blir en hobby i hobbyen. Er litt usikker på om det er meg.

Jeg liker meg ute i hagen om sommeren, men jeg liker ikke hagearbeid. Noen ganger blir jeg likevel grepet av hagearbeidet også, og synes det er artig å "skape" noe, men jeg tror gartnergenet ligger synligere hos andre enn meg.
    Godt svar. :) Neida, det er ikke for alle. kanskje mest for oss som har det nostalgiske aspektet og er "born again" (eller never stopped) vinylentusiaster.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klart når jeg leste at han ikke opplevde anlegget som så veldig detaljert rullet jeg meg i fosterstilling og skrek; Hva kan jeg endre!!!
    Det at andre anlegg oppleves som mer detaljerte, leser jeg som at du kanskje har en "varm" og behagelig lyd uten kunstig oppjustert Stockfisch-ish diskant og at fenomenet kanskje nettopp er slik vinylplater lyder. Ikke som at det mangler oppløsning, velger jeg å tro. :)

Best å se det positive. ;)

A

ANM

Gjest
    Moro!

Er nok ikke helt enig med deg Dazed. Et rip kan gi en gi en god indikasjon på de grunnlegende egenskapene i platespilleren med tanke på dynamikk, støy og nøyaktighet. Om vi ser bort i fra alt arbeidet, er det nettopp disse punktene en skeptiker har som ankepunkt Tror nok ikke SH trenger mer overbevisning om at det faktisk er mulig å få en fullgod musikkopplevelse via dette mediet, men forstår ham veldig godt når han sier at dette nok ikke er for ham. Det krever en dedikert interesse og fascinasjon for å få det til å virkelig låte på høyde og noen ganger bedre en det digitale.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, selvsagt sier det noe om avspillingsutstyret som har vært brukt, men man kan ikke sammenlikne to platespillere ved å høre på en rip laget med den ene på ett anlegg i ett rom, og så deretter høre (en annen plate) på den andre platespilleren i et annet anlegg i et annet rom.

Det var selvsagt ikke intensjonen heller, forstår jeg jo.

...Men, det er snart helg, fint vær, og unødvendig å kverulere om dette. ;)

A

ANM

Gjest
    Veldig artig og spennende å lese! Særlig spennende at du bekrefter at det er mer behagelig med høyt volum hos ANM enn hos deg Svart-hvitt. Gir jo ikke mindre lyst å komme på besøk... virker som vår analoge bror ANM virkelig har fått til noe her!
    Det har alltid vært et mål for meg. Fenomenet at man ikke merker at det er høyt før man forsøker prate til sidemannen. Innbiller meg at headroom har innvirkning på dette. Jeg tror også at det er nettopp derfor det blir vanskelig å diskutere fornuftig lydtrykk og faren for hørselsskader utelukkende basert på lydtrykksdata

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Joda, selvsagt sier det noe om avspillingsutstyret som har vært brukt, men man kan ikke sammenlikne to platespillere ved å høre på en rip laget med den ene på ett anlegg i ett rom, og så deretter høre (en annen plate) på den andre platespilleren i et annet anlegg i et annet rom.
    -Men det er jo akkurat det man kan!
    Et ripp vil fortelle deg hvordan systemet PU/arm/drivverk låter uten rombidraget.

Mvh

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Et ripp vil fortelle deg hvordan systemet PU/arm/drivverk låter uten rombidraget.

Mvh
    Merk at ripekspertene sågar anbefaler å rippe uten lyd for å unngå vibrasjoner forårsaket av lyden...

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Klart når jeg leste at han ikke opplevde anlegget som så veldig detaljert rullet jeg meg i fosterstilling og skrek; Hva kan jeg endre!!!
    Jeg tror at nesten et hvilket som helst halv-kompetent nærfeltsoppsett med gode aktive monitorer til 30000-40000 eller mer vil gi enda mer pinpointing enn et oppsett som ditt ANM - med store flerveis-høyttalere der elementene summerer et godt stykke fra høyttalerne. Men så tror jeg du får veldig mye annet i stedet, som detaljerte nærfeltsoppsett ikke er i nærheten av å kunne skape! Husk også din egen reaksjon på 8x12Tom sitt oppsett - veldig detaljert, men du savnet koherens m.m. Jeg tror det KAN være en trade-off her. Foreslår at du stopper alle hifinevroser rundt dette før de får muligheten til å oppstå, og heller gleder deg over det du har oppnådd lydmessig, over våren, og over at den blåblå regjeringen ikke ser ut til å ha flertall på meningsmålingene ;)

EDIT: eller så er det som Dazed sier over. Og vi skal alle huske på at subjektive lytteinntrykk ikke er ufeilbarlige, enten de kommer fra en selv eller fra andre.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Veldig artig og spennende å lese! Særlig spennende at du bekrefter at det er mer behagelig med høyt volum hos ANM enn hos deg Svart-hvitt. Gir jo ikke mindre lyst å komme på besøk... virker som vår analoge bror ANM virkelig har fått til noe her!
    Det har alltid vært et mål for meg. Fenomenet at man ikke merker at det er høyt før man forsøker prate til sidemannen. Innbiller meg at headroom har innvirkning på dette. Jeg tror også at det er nettopp derfor det blir vanskelig å diskutere fornuftig lydtrykk og faren for hørselsskader utelukkende basert på lydtrykksdata
    Interessant. Men dette gir jo MEG hifinevroser. Hva kan je gjøre for å kunne spille høyere uten at oppleves slitsomt? Hm.

A

ANM

Gjest
    Jeg tror at nesten et hvilket som helst halv-kompetent nærfeltsoppsett med gode aktive monitorer til 30000-40000 eller mer vil gi enda mer pinpointing enn et oppsett som ditt ANM
    Med fare for å virke defensiv Olav, må jeg si at her tar du feil. Pinpointing er den andre nevrosen jeg har og mitt anlegg plasserer begivenhetene på millimeteren. Om det var dette SH siktet til må jeg tro det skyldes min ubehagelige kroppslukt eller et snev av homofobi, da jeg observerte at SH ikke alltid plasserte seg der jeg ville han skulle sitte i min intime, men oh so komfortable sofa. ;D

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at nesten et hvilket som helst halv-kompetent nærfeltsoppsett med gode aktive monitorer til 30000-40000 eller mer vil gi enda mer pinpointing enn et oppsett som ditt ANM
    Med fare for å virke defensiv Olav, må jeg si at her tar du feil. Pinpointing er den andre nevrosen jeg har og mitt anlegg plasserer begivenhetene på millimeteren. Om det var dette SH siktet til må jeg tro det skyldes min ubehagelige kroppslukt eller et snev av homofobi, da jeg observerte at SH ikke alltid plasserte seg der jeg ville han skulle sitte i min intime, men oh so komfortable sofa. ;D
    Da tok jeg visst feil så det sang der! Skal heller prøve å få til et besøk i den homofobe mannehulen din, tror jeg, før jeg synser videre ;)

A

ANM

Gjest
    Interessant. Men dette gir jo MEG hifinevroser. Hva kan je gjøre for å kunne spille høyere uten at oppleves slitsomt? Hm.
    Nå satt den fine herremannen og målte hele seanse, McIntoshs flotte metere ga ham ikke nok. Mener han målte peaker på 110-120dB uten at vi gnisset tennene.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Hvis sammenlikningen ble gjort i samme anlegg, hadde det muligens vært mer verdifullt. Nå var jo ikke dette egentlig noe stort poeng i "rapporten", så det er liten vits i å dra dette mye lengre.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Hvis sammenlikningen ble gjort i samme anlegg, hadde det muligens vært mer verdifullt. Nå var jo ikke dette egentlig noe stort poeng i "rapporten", så det er liten vits i å dra dette mye lengre.
    Drar `an litt lenger likevel:

Hvis du over ditt eget anlegg lytter på to forskjellige vinylripp av samme plate, men rippet på to forskjellige platespillere, vil du høre lyden av to forskjellige platespillere.

mvh

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland
    Kan sette meg i sofaen bak, slik at jeg ikke krenker din boble.;) Berserkr taklet mannekosen godt...
    Nå anser ikke jeg meg selv som særlig homofob, men det gikk meg faktisk helt hus forbi at det lå homoseksuelle baktanker i at jeg ble tilbudt hedersplassen i sweet spot når jeg var hos deg. :p ;)

Dessuten er jeg ganske trygg på meg selv, men dette homoerotiske aspektet ved å dele en sofa foran et anlegg er jo greit å ha i bakhodet til du skal komme hit og lytte på hornhybridene mine. :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Mvh
    Drar `an litt lenger likevel:

Hvis du over ditt eget anlegg lytter på to forskjellige vinylripp av samme plate, men rippet på to forskjellige platespillere, vil du høre lyden av to forskjellige platespillere.

mvh
    Selvsagt, men her ble dette gjort i to forskjellige anlegg, og rippen var ikke samme musikk som ble spilt på platespilleren.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan sette meg i sofaen bak, slik at jeg ikke krenker din boble.;) Berserkr taklet mannekosen godt...
    Nå anser ikke jeg meg selv som særlig homofob, men det gikk meg faktisk helt hus forbi at det lå homoseksuelle baktanker i at jeg ble tilbudt hedersplassen i sweet spot når jeg var hos deg. :p ;)

Dessuten er jeg ganske trygg på meg selv, men dette homoerotiske aspektet ved å dele en sofa foran et anlegg er jo greit å ha i bakhodet til du skal komme hit og lytte på hornhybridene mine. :rolleyes:
    Når jeg har lyttebesøk overlater jeg da sweetspot høflig til gjesten og sitter i "observatørstolen" på siden selv. Ingen grunn til tilnærmelser. ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland
    Forøvrig en liten kommentar om lyden slik jeg husker den, så oppfattet jeg ikke ANM's anlegg som udetaljert, snarer tvert i mot. Her fikk jeg inntrykk av at man hørte det som var på opptaket, men uten at låt kunstig fokusert på diskant og høyere frekvenser, eller andre øretrettende artifakter som ofte kan oppleves som "detaljert" IMHO. Mistenker litt at de autoformer greiene til McIntosh har noe med dette å gjøre, men det er bare ren gjetting...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland

Når jeg har lyttebesøk overlater jeg da sweetspot høflig til gjesten og sitter i "observatørstolen" på siden selv. Ingen grunn til tilnærmelser. ;)
    Ikke sant? Mistenker at kanskje ANM bare kødder litt med svart hvitt her angående dette. :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    ....aspektet ved å dele en sofa foran et anlegg er jo greit å ha i bakhodet til du skal komme hit og lytte på hornhybridene mine. :rolleyes:
    Ved seriøs lytting i sweetspot er eneste fornuftige plassering av andre deltagere i rommet....på 1 rett linje....bakover....rett bak sweetspot forutsatt symmetrisk landskap på hver side og fremover......

A

ANM

Gjest
    Forøvrig en liten kommentar om lyden slik jeg husker den, så oppfattet jeg ikke ANM's anlegg som udetaljert, snarer tvert i mot. Her fikk jeg inntrykk av at man hørte det som var på opptaket, men uten at låt kunstig fokusert på diskant og høyere frekvenser, eller andre øretrettende artifakter som ofte kan oppleves som "detaljert" IMHO. Mistenker litt at de autoformer greiene til McIntosh har noe med dette å gjøre, men det er bare ren gjetting...
    Tror nok heller at mitt vinnende smil og varme utstråling setter en demper på det ubehaget som følger av å sitte og vurdere andres hjertebarn. ;)

Oppriktig talt. Jeg føler hverken at din eller SHs tilbakemeldinger var særlig kontroversiell og stemmer godt overens med hvordan jeg faktisk ønsker det. For meg er det bare morsomt å utsette mine egne preferanser for litt kritikk og god samtale.

A

ANM

Gjest
    ....aspektet ved å dele en sofa foran et anlegg er jo greit å ha i bakhodet til du skal komme hit og lytte på hornhybridene mine. :rolleyes:
    Ved seriøs lytting i sweetspot er eneste fornuftige plassering av andre deltagere i rommet....på 1 rett linje....bakover....rett bak sweetspot forutsatt symmetrisk landskap på hver side og fremover......
    Er nok riktig. Men min intensjon med besøk er ikke seriøs lytting, men heller litt samvær med likesinnede samt dele litt erfaringer. Kommer aldri til å invitere en konsulent i embeds medfør ned i hulen, men som privatpersoner er alle velkomne.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland
    Hvor går grensa mellom seriøs og useriøs lytting? Er redd jeg bare er en halvseriøs lytter siden jeg er mer opptatt av klangbalanse og vellyd enn stereoperspektiv og holografi/soundstaging.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland
    ^Var det ikke Wendy Carlos som hadde musikken på Barry Lyndon også? Veldig lenge siden jeg så den.

A

ANM

Gjest
    Nei, denne utgivelsen hadde ikke han Wendy noe med. Fleste av sporene fremføres av National Philharmonic Orchestra.

SH: k56189

A

ANM

Gjest
    Den rusler i sitt eget tempo, men det er nesten bare gamle Stanley som kunne lage langdryge filmer uten at man kjeder seg et sekund.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lytteinntrykk fra ANMs analoge hule

...Da vi spilte Whitney Houstons "How will I know" (mitt valg for å avspille en låt det er vanskelig å få til på et godt hifi-anlegg) på 85 dB ble det litt "høyt" (mest diskant på denne låta, lite lavere toner), men det er den behagelige lyden jeg forbinder med ANMs anlegg.
    Den produksjonen er et hån mot alle lyttere, musikkelskere og anlegg i absolutt alle prisklasser. Rett og slett søppel i nærheten av det verste dritet jeg har hørt. Hva håper du å få ut av et anleggs kvaliteter basert på et slikt makkverk av et håndverk?

Jeg er tildels voldelig av meg av natur, men det er sjelden jeg får lyst å reise til andre land for å gi folk på trynet. Men her kribler det i klypene for å mose den gjøken ansvarlig for mishandlingen av et slikt talent! :mad:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Selv bryr jeg meg ikke så veldig, da jeg finner musikken ubeskrivelig kjedelig. Nesten så den vipper over til å bli irriterende. ;)

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0

...Da vi spilte Whitney Houstons "How will I know" (mitt valg for å avspille en låt det er vanskelig å få til på et godt hifi-anlegg) på 85 dB ble det litt "høyt" (mest diskant på denne låta, lite lavere toner), men det er den behagelige lyden jeg forbinder med ANMs anlegg.
    Den produksjonen er et hån mot alle lyttere, musikkelskere og anlegg i absolutt alle prisklasser. Rett og slett søppel i nærheten av det verste dritet jeg har hørt. Hva håper du å få ut av et anleggs kvaliteter basert på et slikt makkverk av et håndverk?

Jeg er tildels voldelig av meg av natur, men det er sjelden jeg får lyst å reise til andre land for å gi folk på trynet. Men her kribler det i klypene for å mose den gjøken ansvarlig for mishandlingen av et slikt talent! :mad:
    Det er en meget kjent produsent som står bak dette albumet (slå ham opp, Baluba tipset meg ved en annen korsvei).

Dette er nok en tidstypisk produksjon. Den låt ikke så verst hos ANM. Og den gir fot! Bare spør ANM ;-)

Vi spilte også Bruce Springsteen, som låter nesten enda verrre i mine ører. Jeg tror Springsteen er tunet for maks 75 dB.

Jeg synes det er litt artig å spille "vanskelige" produksjoner på high end-anlegg.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig du har rett i det, eldre musikk hører jeg stort sett bare liveopptak av på grunn av kjip mastering. Springsteen er døden på cd/tidal, men helt suverent å høre på gode liveopptak.

Synes ikke det gir noe mening å bruke elendige lydspor som en kvalitetssjekk på anlegg som er designet for å avsløre hvor dårlig det er. Sier jo seg selv :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.916
    Sted
    Smurfeland
    Nei, denne utgivelsen hadde ikke han Wendy noe med. Fleste av sporene fremføres av National Philharmonic Orchestra.

SH: k56189
    Ok, jeg synes bare å minnes noe særdeles dyster og illevarslende synth musikk bl.a. under en duellscene. Som sagt lenge siden jeg så BL. På tide med gjensyn føler jeg.

A

ANM

Gjest

Du må unnskylde SH, han har ikke så veldig sofistikert musikksmak, det gikk i alt fra julekalendermusikk til rustløsende bilstereobråk. Når jeg satt på Miles Davies kikket han på klokken og kom på at han hadde noe å gjøre på kontoret;D Men Whitney lagde allsangstemning i stuen.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Haha, ok. Alle er unnskyldt! Miles Davies musikk er en god måte å sende folk på dør når man er lei ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn