ANMs Analoge Ablegøyer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SH målte vel ca 100dB her med den låta og fortsatt var vi ikke på nivået jeg var i pornovideoen min.
    Kalibrerte mobilappen mot umik-1 i dag og det manglet 14 db. Dvs at jeg spilte på ca 94 db som baseline når jeg testet Yello- Stay. Det viser seg at lyden må være ganske høy før det blir kjekt å høre på den.

    En ting som er verdt å nevne er at når man sitter og måler db-variasjoner mens man spiller musikk så innser man hvor mye dynamikk en del musikk har. På en Clapton-låt (live) spilt via youtube med baseline på ca 75 db målte umik-1 peaker på 99,7 db. Mobilappen klarte bare å måle 88 db under samme seanse, så ingen tvil om at mobil ikke er tilstrekkelig for å måle reell dynamikk.

    Men det betyr at denne låten kunne jeg ikke spilt med baseline på 95 db uten at Kii hadde klippet signalet. De er nemlig oppgitt til 115 db peak output, noe som ville vært 5 db for lite for å gjengi denne låten. Artig nok ville heller ikke de gulvstående Monitor Audio Platinum 200 klart å unngå klippen, de peaker på 117 db.

    Riktignok er 95 db baseline langt langt over min komfort-sone og dermed i mitt tilfelle irrelevant, men det viser at det faktisk er temmelig få vanlige høyttalere som er i stand til å levere tilstrekkelig kapasitet når det blir veldig høyt. Jeg tipper at det er derfor mange opplever at lyden "flater" ut når man skrur opp på volumknotten på forsterkere med ganske god effekt- høyttalerne klarer rett og slett ikke gjengi mer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    SH målte vel ca 100dB her med den låta og fortsatt var vi ikke på nivået jeg var i pornovideoen min.
    Kalibrerte mobilappen mot umik-1 i dag og det manglet 14 db. Dvs at jeg spilte på ca 94 db som baseline når jeg testet Yello- Stay. Det viser seg at lyden må være ganske høy før det blir kjekt å høre på den.

    En ting som er verdt å nevne er at når man sitter og måler db-variasjoner mens man spiller musikk så innser man hvor mye dynamikk en del musikk har. På en Clapton-låt (live) spilt via youtube med baseline på ca 75 db målte umik-1 peaker på 99,7 db. Mobilappen klarte bare å måle 88 db under samme seanse, så ingen tvil om at mobil ikke er tilstrekkelig for å måle reell dynamikk.

    Men det betyr at denne låten kunne jeg ikke spilt med baseline på 95 db uten at Kii hadde klippet signalet. De er nemlig oppgitt til 115 db peak output, noe som ville vært 5 db for lite for å gjengi denne låten. Artig nok ville heller ikke de gulvstående Monitor Audio Platinum 200 klart å unngå klippen, de peaker på 117 db.

    Riktignok er 95 db baseline langt langt over min komfort-sone og dermed i mitt tilfelle irrelevant, men det viser at det faktisk er temmelig få vanlige høyttalere som er i stand til å levere tilstrekkelig kapasitet når det blir veldig høyt. Jeg tipper at det er derfor mange opplever at lyden "flater" ut når man skrur opp på volumknotten på forsterkere med ganske god effekt- høyttalerne klarer rett og slett ikke gjengi mer.
    FWIW.

    Jeg bruker nå Faber Acousticals SoundMeter. Den koster litt mer (litt over 200 kroner), men det er den beste SPL-måleren ifølge grundige tester av iphone-apper.

    Mine uhøytidelige observasjoner tilsier at noen topper er hele 25-30 dB høyere enn resten av låta.

    Jeg er imidlertid usikker på hva det betyr om klipping inntreffer på 115 dB, mens man lytter til et volum på 80 dB...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en gratis app, så feilmarginen forklares nok der. Men likevel tenker jeg at mobilmikrofonen ikke er god nok til å registrere alt hurtig nok, men er åpen for at jeg tar feil her.

    Klipping av topper på slike nivåer gjør kanskje ikke all verden for lydopplevelsen, men her er jeg faktisk helt grønn og har ingen gode svar. Men hvis målet er hifi og kravet er at man skal kunne spille på kinonivåer, så må man velge sine høyttalere med omhu. Kanskje det er nettopp her horn har sin største styrke?
    For egen del er jeg svært lite opptatt av å få kinonivå i stuen min, synes ofte kinonivå på kino kan være slitsomt, men for andre er det kanskje viktig.

    Fant ut at jeg hører stort sett på musikk mellom 70-75 db, så for min del er det hele av akademisk betydning - de fleste høyttalere er i stand til å peake 105 db.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke innspillinger er det som skal ha +/- 25dB dynamikkområde? Det ville være veldig oppsiktsvekkende, og platene ville oppleves som med veldig lav lydstyrke.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke, Dazed. Gjorde bare målinger mens youtube spilte av Clapton-konsert. Der peaket nivået på rundt 25 db høyere enn snittvolumet på en av låtene. Om det er høyere dynamikk på slike livekonserter kan jeg godt tenke meg, men bare spekulasjon fra min side.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke innspillinger er det som skal ha +/- 25dB dynamikkområde? Det ville være veldig oppsiktsvekkende, og platene ville oppleves som med veldig lav lydstyrke.
    Men jeg trodde du leste i tråden min jeg, Dazed! ;) Der var vi innom dette. Mange innspillinger har sånne peaks, men de er gjene veldig korte. Grunnen til at musikk som klipper likevel høres ok ut er at klipping av transientene visstnok ikke er noe man legger så godt merke til, i følge dem som har målt dette grundig - vet om at Kvålsvoll og Alan Shaw har testet det, i hvert fall. Det blir litt "mykere", men det høres ikke ille ut.

    Men ut fra et ideal om high-fidelity betyr det samtidig at ANM har gjort det eneste rette med å kjøpe kemboforsterkere, særlig når han liker å lytte høyt i blant.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke, Dazed. Gjorde bare målinger mens youtube spilte av Clapton-konsert. Der peaket nivået på rundt 25 db høyere enn snittvolumet på en av låtene. Om det er høyere dynamikk på slike livekonserter kan jeg godt tenke meg, men bare spekulasjon fra min side.
    YouTube-lyd har i hvert fall ikke sånn dynamikk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke innspillinger er det som skal ha +/- 25dB dynamikkområde? Det ville være veldig oppsiktsvekkende, og platene ville oppleves som med veldig lav lydstyrke.
    Men jeg trodde du leste i tråden min jeg, Dazed! ;) Der var vi innom dette. Mange innspillinger har sånne peaks, men de er gjene veldig korte. Grunnen til at musikk som klipper likevel høres ok ut er at klipping av transportene visstnok ikke er noe man legger så godt merke til, i følge dem som har målt dette grundig - vet om at Kvålsvoll og Alan Shaw har testet det, i hvert fall. Det blir litt "mykere", men det høres ikke ille ut.

    Men ut fra et ideal om high-fidelity betyr det samtidig at ANM har gjort det eneste rette med å kjøpe kemboforsterkere, særlig når han liker å lytte høyt i blant.
    Jeg er helt med på at forsterkere bør ha nok krefter, og at høyttalere bør ha evnen til å spille høyt, men CD-er med sånn dynamikk lages nærmest ikke, så jeg lurer på hvilke det er. De må jo være kjent for det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hører du sier det, men umik er uenig.
    Mål bølgeformen på plata da, og se om det stemmer overens. DRDB og slike sites sier i alle fall noe annet.

    Jeg sier bare at det et overraskende for meg, og lurer på hvilken musikk det gjelder.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke innspillinger er det som skal ha +/- 25dB dynamikkområde? Det ville være veldig oppsiktsvekkende, og platene ville oppleves som med veldig lav lydstyrke.
    Men jeg trodde du leste i tråden min jeg, Dazed! ;) Der var vi innom dette. Mange innspillinger har sånne peaks, men de er gjene veldig korte. Grunnen til at musikk som klipper likevel høres ok ut er at klipping av transportene visstnok ikke er noe man legger så godt merke til, i følge dem som har målt dette grundig - vet om at Kvålsvoll og Alan Shaw har testet det, i hvert fall. Det blir litt "mykere", men det høres ikke ille ut.

    Men ut fra et ideal om high-fidelity betyr det samtidig at ANM har gjort det eneste rette med å kjøpe kemboforsterkere, særlig når han liker å lytte høyt i blant.
    Jeg er helt med på at forsterkere bør ha nok krefter, og at høyttalere bør ha evnen til å spille høyt, men CD-er med sånn dynamikk lages nærmest ikke, så jeg lurer på hvilke det er. De må jo være kjent for det.
    Min mistanke er at denne transient-dynamikken ofte ikke fanges inn av standard DR-målinger - som jeg vil tippe lager en slags smoothing/gjennomsnittsverdier. Med min enkle db-måler på iPhone måler jeg stort sett alltid 20-25 fra min til max på klassisk. Betydelig mindre på moderne studiomusikk. Tipper at det skjer en viss smoothing, og at det reelle transientintervallet er større, både på klassisk og studiomusikk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke innspillinger er det som skal ha +/- 25dB dynamikkområde? Det ville være veldig oppsiktsvekkende, og platene ville oppleves som med veldig lav lydstyrke.
    Men jeg trodde du leste i tråden min jeg, Dazed! ;) Der var vi innom dette. Mange innspillinger har sånne peaks, men de er gjene veldig korte. Grunnen til at musikk som klipper likevel høres ok ut er at klipping av transportene visstnok ikke er noe man legger så godt merke til, i følge dem som har målt dette grundig - vet om at Kvålsvoll og Alan Shaw har testet det, i hvert fall. Det blir litt "mykere", men det høres ikke ille ut.

    Men ut fra et ideal om high-fidelity betyr det samtidig at ANM har gjort det eneste rette med å kjøpe kemboforsterkere, særlig når han liker å lytte høyt i blant.
    Jeg er helt med på at forsterkere bør ha nok krefter, og at høyttalere bør ha evnen til å spille høyt, men CD-er med sånn dynamikk lages nærmest ikke, så jeg lurer på hvilke det er. De må jo være kjent for det.
    Min mistanke er at denne transient-dynamikken ofte ikke fanges inn av standard DR-målinger - som jeg vil tippe lager en slags smoothing/gjennomsnittsverdier. Med min enkle db-måler på iPhone måler jeg stort sett alltid 20-25 fra min til max på klassisk. Betydelig mindre på moderne studiomusikk. Tipper at det skjer en viss smoothing, og at det reelle transientintervallet er større.
    Du tror en målemikrofon fanger opp ting som en analyse av det digitalt lagrede signalet ikke gjør? Klassiske innspillinger kan nok ha +/- 20-25 dB dynamikkområde.

    http://dr.loudness-war.info/album/list/dr/desc
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt med på at forsterkere bør ha nok krefter, og at høyttalere bør ha evnen til å spille høyt, men CD-er med sånn dynamikk lages nærmest ikke, så jeg lurer på hvilke det er. De må jo være kjent for det.
    Min mistanke er at denne transient-dynamikken ofte ikke fanges inn av standard DR-målinger - som jeg vil tippe lager en slags smoothing/gjennomsnittsverdier. Med min enkle db-måler på iPhone måler jeg stort sett alltid 20-25 fra min til max på klassisk. Betydelig mindre på moderne studiomusikk. Tipper at det skjer en viss smoothing, og at det reelle transientintervallet er større.
    Du tror en målemikrofon fanger opp ting som en analyse av det digitalt lagrede signalet ikke gjør?
    Nei. Men spørsmålet er om målingene av de digitale signalene lager en smoothing eller ikke. Men her skal jeg ikke påstå noe bastant.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Hører du sier det, men umik er uenig.
    Mål bølgeformen på plata da, og se om det stemmer overens. DRDB og slike sites sier i alle fall noe annet.

    Jeg sier bare at det et overraskende for meg, og lurer på hvilken musikk det gjelder.
    Last ned appen (SoundMeter fra Faber Acoustical) og prøv selv. Det skal ikke så mye lytting til før du ser en "peak" som ligger ca. 20 dB over musikknivået ellers.

    En annen ting som er litt artig med appen er å måle lydnivået når man knipser med fingrene. Jeg måler 125 dB. Det forteller oss litt om hvor ufarlig høye, men svært korte topper er. Høy lyd (som f.eks. 125 dB) er bare farlig når den varer sekunder og minutter.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ang dynamic range-databasen: jeg sjekket opp hva som står om programmet som vel brukes mest, tror det er TT Dynamic range meter. Det viste seg ganske riktig å være en gjennomsnittsverdi:

    "The DYNAMIC RANGE METER displays the inner dynamics of a recording in whole numbers or, in other words, the inner grade of compression. More precisely, this is the average cumulative difference between peak and loudness (RMS) over a specific period of time (e.g. duration of a song or album) and is a whole number value given in decibels (dB)".
    Pleasurize Music! - [English]
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Takk, mr Trumpetman.

    Ja, det er på mange måter en "no brainer" og egentlig ikke veldig spennende i våre kretser, faktisk ganske ordinært. Javisst, har jeg kastet litt mer penger i det enn den javne man i gata, men det gjør det ikke eksotisk.

    Jeg beundrer de som, med mer eller mindre vellykkede utfall, prøver å stake opp nye veier, men har forlengst innsett at det ikke interesserer meg. Føler derfor at jeg er ved veis ende og går nok nå over til å utforske mer permanente lydmøbelløsninger, slik at boksene får en verdig plassering og rommets mange halvferdige prosjekter blir sluttført.
    Nå er det jo faktisk få av de på HFS som bare lenger pengene på bordet og kjøper ordentlige greier med en gang. Det er noe med det at til syvende og sist låter ordentlig utstyr best selv om det kanskje koster noen lapper mer enn det ideelt sett kunne ha gjort?

    For min del handler interessen kun om å finne ting vedrørende lyd. Hifi og musikk er litt sekundær og nytes nærmest uannsett. :)
    Ja, vi har nok et litt divergerende utgangspunkt, men fascinasjonen for musikk har vi felles. Har hatt denne interessen i hele mitt voksne liv og vokste opp med en semiaudiofil far. Valgte på mange måter utdannelsen med denne hobbyen som drivkraft. Har vært gjennom noen faser, dunkadunkbilstereo, vintage, diy, rør, Det anlegget jeg nå har kjøpt er både en impuls og noe jeg føler jeg har spart til i 25 år.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg har nevnt det før.

    Ønsker ikke at lydingeniøren skal ha siste ord i saken om hvordan artisten skal presenteres. Ønsker heller ikke et analyseapparat for innspillingene. For meg skal anlegget formidle kunsten på en måte som gir meg gåsehud. Kunstneren får bestemme motivet, jeg bestemmer rammen.

    Nå er jo transparens en av dine kjepphester SH, vel synes du lydbildet hos meg nærmet seg det idealet? Kledde anlegget mitt av innspillingen eller sukret den det litt?
    Jeg omtalte anlegget ditt som et i "high end-klassen". Det sier sitt, for jeg liker ikke å bruke ord uten å mene det jeg sier. Du har et meget vellykket oppsett som er transparent, men jeg tror det heller litt mer i retning av brukerorientert enn et nøytralt arbeidsredskap for en som sitter ved miksebordet eller i masterrommet med tidspress for å bli ferdig med en musikkproduksjon. Imidlertid burde eventuelle profesjonelle lydfolk ta notis: Ta dere en tur til ANMs anlegg så får dere høre hvordan miksen/masteren din høres ut på et fullverdig, full range-anlegg. Det er slik det kan (skal!?) høres ut.

    Og så må man ta mine ord med en klype salt, for de er basert på en lytteropplevelse; men en veldig god sådan.

    For øvrig ville det være rart hvis ANM eller noen av oss andre satt på fasiten for alle. Jeg traff forleden en veldig hyggelig kar som har holdt på med seriøs hifi i flere tiår. Hans planer går mer i den rent nøytrale retningen, dvs. den et profesjonelt masterrom søker. Hvem går på rett high end-vei? Sannsynligvis begge, så lenge de er fornøyd.

    Til sist: Jeg tror du får mer ut av opplevelsene ut året hvis du bruker tid på "å utforske mer permanente lydmøbelløsninger, slik at boksene får en verdig plassering og rommets mange halvferdige prosjekter blir sluttført". Det fortjener anlegget ditt!
    Mange vennlige ord. Ja, jeg tror anlegget mitt er ganske solid konstruert og selv om jeg sikkert kunne brukt de samme pengene og kanskje fått et mindre flashy, men kraftigere anlegg, er liksom det estetiske en del av gleden. Det er nå engang hjemmet mitt og et hjem skal pyntes med ting man liker.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har nevnt det før.

    Ønsker ikke at lydingeniøren skal ha siste ord i saken om hvordan artisten skal presenteres. Ønsker heller ikke et analyseapparat for innspillingene. For meg skal anlegget formidle kunsten på en måte som gir meg gåsehud. Kunstneren får bestemme motivet, jeg bestemmer rammen.

    Nå er jo transparens en av dine kjepphester SH, vel synes du lydbildet hos meg nærmet seg det idealet? Kledde anlegget mitt av innspillingen eller sukret den det litt?
    Jeg omtalte anlegget ditt som et i "high end-klassen". Det sier sitt, for jeg liker ikke å bruke ord uten å mene det jeg sier. Du har et meget vellykket oppsett som er transparent, men jeg tror det heller litt mer i retning av brukerorientert enn et nøytralt arbeidsredskap for en som sitter ved miksebordet eller i masterrommet med tidspress for å bli ferdig med en musikkproduksjon. Imidlertid burde eventuelle profesjonelle lydfolk ta notis: Ta dere en tur til ANMs anlegg så får dere høre hvordan miksen/masteren din høres ut på et fullverdig, full range-anlegg. Det er slik det kan (skal!?) høres ut.

    Og så må man ta mine ord med en klype salt, for de er basert på en lytteropplevelse; men en veldig god sådan.

    For øvrig ville det være rart hvis ANM eller noen av oss andre satt på fasiten for alle. Jeg traff forleden en veldig hyggelig kar som har holdt på med seriøs hifi i flere tiår. Hans planer går mer i den rent nøytrale retningen, dvs. den et profesjonelt masterrom søker. Hvem går på rett high end-vei? Sannsynligvis begge, så lenge de er fornøyd.

    Til sist: Jeg tror du får mer ut av opplevelsene ut året hvis du bruker tid på "å utforske mer permanente lydmøbelløsninger, slik at boksene får en verdig plassering og rommets mange halvferdige prosjekter blir sluttført". Det fortjener anlegget ditt!
    Mange vennlige ord. Ja, jeg tror anlegget mitt er ganske solid konstruert og selv om jeg sikkert kunne brukt de samme pengene og kanskje fått et mindre flashy, men kraftigere anlegg, er liksom det estetiske en del av gleden. Det er nå engang hjemmet mitt og et hjem skal pyntes med ting man liker.
    Mangler du kraft? Merket ikke noe til det!

    Alt snikksnakket om headroom og transienter er vel bare drømming for dem av oss som har så dårlig akustikk at vi må spille 5-10 dB lavere enn hos deg.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Headroom føler jeg kanskje er en faktor som lett oversees. Jeg hadde en diskusjon for en tid tilbake om viktigheten av headroom i inngangstrinnet til en RIAA. Overrasket meg hvor lite fokus mine vinylelskende brødre har på denne viktige faktoren. Forskjellen mellom et trinn med stor takhøyde og et med liten er virkelig hørbart. Vinyl har et uungåelig problem, nemlig klikk og pop, om disse støykomponentene klippes grunnet manglende takhøyde blir de mye mer dominerende i lydbildet.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Hehe... ANM sin tråd har blitt en headroom-nevrotiker-tråd!
    Hvordan forsterker og med hvor mye watt var det du hadde igjen til responsene dine, Final?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Jeg tenker at denne formen for informasjon ikke var tilgjengelig for andre enn proffe for få år siden. Nå kan man med en iphone få kjapp informasjon om lyttevaner (hvilket dB man liker og tåler), hvilket dB-nivå ditt rom takler i forhold til andres lytterom (ANMs lytterom tåler glatt 5-10 dB mer enn mitt) - og ikke minst får vi informasjon om transienttopper som elektronikk og høyttalerdrivere må takle.

    All denne informasjonen kan overvelde og bli en kilde til nevroser...eller man kan få en idé om hva et fullverdig anlegg bør takle. Jeg har begynt å tenke litt som så at det kanskje ikke er så dumt å skjele litt til hva filmfolket (Dolby og andre som lager spesifikasjoner for filmsaler) setter som krav til "anlegget". Hvorfor skulle et musikkanlegg ha dårligere spesifikasjoner enn et filmanlegg?

    Men dette blir for meg inntil videre bare nevrotisk og drømmende snikksnakk. Men å filosofere litt over neste steg er jo alltids litt underholdende (for en selv i hvert fall...).
     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Headroom føler jeg kanskje er en faktor som lett oversees. Jeg hadde en diskusjon for en tid tilbake om viktigheten av headroom i inngangstrinnet til en RIAA. Overrasket meg hvor lite fokus mine vinylelskende brødre har på denne viktige faktoren.
    Husker den diskusjonen. Men fikk ikke så mye utav den, da det ikke kom tall på hva stor takhøyde innebar. Så - hva skal til? Tilfredsstiller denne phono-inngangen kravene?


    Maximum Input Signal (1 kHz, 0.007% THD)
    PHONO MM......................................150 mV
    PHONO MC ........................................10 mV

    Input Sensitivity/Impedance
    PHONO MM.....................2.5 mV/47 k-ohms
    PHONO MC ......................160 μV/250 ohms

    Total Harmonic Distortion (20 Hz to 20 kHz)
    PHONO MM to REC OUT (3V).........0.003%
    PHONO MC to REC OUT (3V) .........0.007%

    Signal-to-Noise Ratio (IHF-A Network)
    PHONO MM (5 mV Input Shorted) ..... 92 dB
    PHONO MC (500 μV Input Shorted)... 76 dB


    Forøvrig helt enig i at gain-struktur er avgjørende for god lyd.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, synes vel det er bra nok. Med 0,5mV pu har du +26dB som den kan leke på, men er usikker på om dette angir inngangens headroom. Den kan faktisk være høyere, men alltså min 26dB
     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Takker for svar. Hvilken kalkyle bruker du for å komme fram til 26dB?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Det er enkelte som hevder at man bør ha 6db headroom over høyeste peak på effektampen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig lastet jeg ned Soundmeter-appen jeg også nå. Litt dyrt for en app, men skitt au. Fascinerende. På absolutt alt jeg har spilt hittil viser den peaks på 20 db (eller mer) over hva som er baseline. Når jeg dro på litt på en av låtene nå kom det en peak på 110 db. På den låta hadde jeg baseline-volum på 83 db. Begynner å forstå hvorfor noen her inne mener at et kompromissløst oppsett bør klare peaks på 120 db, hvis man liker å spille høyt (selv om jeg tror 110 db holder langt for mitt bruk).
    Jepp! Da har vi fått samme nevrose. Headroom-nevrosen...transientnevrosen...
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Det er enkelte som hevder at man bør ha 6db headroom over høyeste peak på effektampen.
    Interessant. Jeg ble ellers så nysgjerrig på Final sitt oppsett at jeg sjekket ut albumet hans. DP-forsterkeren hans (DP A1S EBW) ser ikke ut til å være ratet til mer enn 265 watt i 8 ohm. Da er jeg imponert over at han får til peaker på 112 db med en sensitivitet på 86 db, to en halv meter fra? Det "burde" liksom ikke gå. Det kan tyde på at DP-forsterkeren har veldig stor strømforsyning og har evne til å gi mye mer effekt ved kortvarige peaks. Fjær i hatten til DP!
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.554
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det sier bare at å oppgi en forsterkers ytelse i watt i beste fall er unøyaktig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Det er enkelte som hevder at man bør ha 6db headroom over høyeste peak på effektampen.
    Interessant. Jeg ble ellers så nysgjerrig på Final sitt oppsett at jeg sjekket ut albumet hans. DP-forsterkeren hans (DP A1S EBW) ser ikke ut til å være ratet til mer enn 265 watt i 8 ohm. Da er jeg imponert over at han får til peaker på 112 db med en sensitivitet på 86 db, to en halv meter fra? De "burde" liksom ikke gå. Det kan tyde på at DP-forsterkeren har veldig stor strømforsyning og har evne til å gi mye mer effekt ved kortvarige peaks. Fjær i hatten til DP!
    De er nok ikke typene til å bli overrasket over slikt, de vet det gjerne fra før. :)
    Evnen til å levere mye peakstrøm er vel en anerkjent egenskap til gode hififorsterkere? Klasse A trinnene til Gryphon leverer kun 100w kontinuerlig, men flere tusen i peak.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Det er enkelte som hevder at man bør ha 6db headroom over høyeste peak på effektampen.
    Interessant. Jeg ble ellers så nysgjerrig på Final sitt oppsett at jeg sjekket ut albumet hans. DP-forsterkeren hans (DP A1S EBW) ser ikke ut til å være ratet til mer enn 265 watt i 8 ohm. Da er jeg imponert over at han får til peaker på 112 db med en sensitivitet på 86 db, to en halv meter fra? De "burde" liksom ikke gå. Det kan tyde på at DP-forsterkeren har veldig stor strømforsyning og har evne til å gi mye mer effekt ved kortvarige peaks. Fjær i hatten til DP!
    De er nok ikke typene til å bli overrasket over slikt, de vet det gjerne fra før. :)
    Evnen til å levere mye peakstrøm er vel en anerkjent egenskap til gode hififorsterkere? Klasse A trinnene til Gryphon leverer kun 100w kontinuerlig, men flere tusen i peak.
    Ja, det med overraskelse - redigerte det bort. Jeg misforsto kommentaren din, og trodde du sa at noen mente at man ikke trengte mer enn 6 db headroom over baseline-volum. Men så var det jo helt omvendt.

    Finnes det noen måte å kunne vite hvor mye peakstrøm en forsterker kan levere, ut fra spesifikasjoner og slikt? De fleste produsentene oppgir jo ikke det som en egenskap ved forsterkeren.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Nevrosen griper om seg - Nå: 112 db Peaker i lytteposisjon 2,7 meter fra HT (86 db følsomhet). Basis 85 db.:eek:
    Det er enkelte som hevder at man bør ha 6db headroom over høyeste peak på effektampen.
    Interessant. Jeg ble ellers så nysgjerrig på Final sitt oppsett at jeg sjekket ut albumet hans. DP-forsterkeren hans (DP A1S EBW) ser ikke ut til å være ratet til mer enn 265 watt i 8 ohm. Da er jeg imponert over at han får til peaker på 112 db med en sensitivitet på 86 db, to en halv meter fra? De "burde" liksom ikke gå. Det kan tyde på at DP-forsterkeren har veldig stor strømforsyning og har evne til å gi mye mer effekt ved kortvarige peaks. Fjær i hatten til DP!
    Jeg må medgi at dette med transienter og headrom ikke er noe jeg har tenkt så mye på tidligere.

    Med fare for å forsøple med lenker til barnelærdom:

    Q. What exactly is ‘headroom’ and why is it important? |
    GlassWolf's Pages
    General Audio FAQ

    Denne fra John Siau er også god:

    https://benchmarkmedia.com/blogs/ap...il&utm_term=0_7c8c792ee5-64b084c78e-181502781

    Ser ut som om kraft er noe man ikke kan få for mye av. En peak på 20 dB krever som kjent (?) 100 ganger mer kraft enn gjennomsnittsvolumet. Luften er tynn på toppene...

    Det dumme barnet spør: Er løsningen på alle verdens problemer å maksimere membranareal og kraftreserver?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    4.075
    Torget vurderinger
    0
    Bra spørsmål, spør Sluket.:cool:
    Men Sluket kjører med 5W dampdrevne klasse A fra ARC (Audio Relic Company)?

    ;-)
    Men med en ekstremt høy effektivitet. For meg som kommer til å få bassdrivere med 86 db i effektivitet, tror jeg det ville tilsvart et par tusen watt eller noe.
    Ja, så klart...hvorfor velger ikke alle hypersensitive høyttalere? La oss si en effektivitet på 130 dB for å starte et sted.

    Dette kan jeg virkelig lite om.

    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Bra spørsmål, spør Sluket.:cool:
    Men Sluket kjører med 5W dampdrevne klasse A fra ARC (Audio Relic Company)?

    ;-)
    På bassene har han 50watt klasse A med peakmeter på fronten av ampen. Tror vi var oppe i 200watt peak, men da var det høyt og.
    Husker ikke følsomheten på bassene eksakt, men tror det er cirka 110db.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn