Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Følger spent med jeg og, tar du akustikkdempingen utenpå veggplatene og har du gjort deg noen formening om hvordan du skal gjøre dette?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja - planen er å starte med dempeplater i første og andre refleksjon utenpå veggen. Har noen rammer på 120x60 som jeg kjøpte av ehed for noen år siden som jeg kommer til å trekke om stoffet på.

I taket mellom høytallere og lytteposisjon blir det noe diffusore av ett slag. Kikker litt på ferdig løsninger, men også DIY slik som BEF har gjordt er også aktuelt men da med ett annet materialle pga vekt.

Ellers blir det målinger og utprøving etter det tenker jeg. Antageligvis blir det noe i hjørenene på framveggen også, dette vil jo ikke syns heller så her kan jeg eksperimentere litt. Håper på endel hjelp til tolkninger av måleresultater når den tid kommer :) Har også tenkt til å få en proff til å komme å måle også.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ingen bilder denne gangen, men har fått montert noen plater i dag også. Har også vært en liten tur på bauhaus for å kikke på blant annet teppe til gulv, farge på vegger og tak og MDF plater til spottkassene.

Når det gjelder disse MDF platene ønsker jeg litt innspil på anbefalt tykkelse. Jeg ser for meg at 10mm er passe? Jeg har altså planlagt at platene skal gå litt utover kassene mot midten slik at jeg får en leppe/kant som jeg kan henge akustikkplatene o.l. Tenker at de må være ca 50mm "utenfor" kassene.

Litt vanskelig å forklare, så slenger ut noen bilder jeg har stjålet fra @Kenti, som jeg også har stjålet vilt og uhemmet av når det kommer til inspiriasjon. Han har gjordt nesten det samme, bortsett fra at han har egne lepper litt høyere enn spottkassene slik at akustikkplatene kommer på en annen høyde. Jeg ønsker å ha taket ca plant. (da med 10mm forskjell f.eks)

Eksempelbilder:

IMG_4817.jpg

IMG_5017.jpg

12_IMG_5050.jpg

14_IMG_5069.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det blir helt sikkert noe i hjørnene foran etterhvert. Men hva og hvordan har jeg ikke tenkt så mye på enda.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Misunner dere som har fått begynt med eget dedikerte lytterom , dette kommer til og bli utrolig bra antonsen. Hva er det som skal inn av utstyr ?

Mvh Imagine.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det :) Godt å ha kommet såpass langt, for ett drøyt år siden hadde jeg kun en betongplate på bakken.

Utstyr er ikke spikret på noe måte, selv om jeg har masse drømmer og ønsker. Desverre må jeg forholde meg til økonomien så blir nok litt tilfedlig hva som dukker opp på brukten osv i første omgang.

Utstyr jeg har allerede som jeg har tenkt til å bruke er Dali Helicon fronter og sub. Senterhøytaller kjøpte jeg nettopp, ble en Mentor som var kraftig redusert i pris på klubben. Jeg har en Marantz prossessor som nok kommer til å være i bruk en god stund til. Satser på å finne ett billig men bra effekttrinn på 5-7 kanaler på brukten etterhvert. Har også ett dreamscrean lerret som jeg kjøpte som B-vare, som vil bli modifisert noe.

Ellers så blir det nok en budsjettklasse Sony projektor. Regner også med å kjøpe XTZ som sidesurround. Bakhøytallere har jeg i form av noen infinity som jeg nok beholder en stund til.

På sikt blir det nok en heftigere bassrigg samt atmos.

Første prioritet er å få rommet ferdig :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Det høres ut som en god plan det der :)
    Når rommet er klart så har du jo den viktigste faktoren. De Dali Helicon høyttalerne dine har jeg tro på vil funke bra hos deg, har en kamerat som hadde tilsvarende, og det er flotte "gøytalere" :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ser ut som du har planlagt godt dette, skal følge med framover :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Flott å følge med en slik veldokumentert bygging :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det folkens :)

Gleder meg å få Heliconen i ett større rom ja, har jo hørt de endel ganger hos tidligere eier - liten tvil om at de låt bedre der enn på kottet de står i nå.

Kan forvørig nevne kilder også, glemte det i mitt innlegg i går - er jo kjekt å ha det også, hehe.

Hovedtyngden er lagt på en VPI scout bestykket med Ortofon 2M Black, via en ASR riaa. Dette kommer jeg definitivt til å beholde en god stund til, og håper å gjennoppta tweakingen av spilleren når byggeprosjektet har landet. Neste er nye føtter til spilleren. Biu-ray blir streamet fra nas til en Dune mediaspiller, som jeg er strålende fornøyd med. Mulig denne må oppgraderes til en 3D versjon hvis neste PJ har denne muligheten.

Ellers har jeg både squeezebox og en Cambridge BD751 til CD/SACD. Antar at jeg kommer til å bytte ut squeezebox til en macmini etterhvert for avspilling av flac (har lagret hele samlingen på nas). Har planer om ett kartotekløsning på CD-ene, tidvis frister det mer å legge en disc i spilleren enn å trykkeplay på en iPad. Har bestilt noen lommer etter tips fra @Steinar_Lund i en annen tråd. Streamer noe fra wimp hifi, men er primært på sofa med headsett eller på tur. Bor på landet så er ingen store planer om fiber e.l. her, så noe utstrakt bruk av streaming blir det neppe noe av.

Hele garasjebygget samt alt av oppussing på huset er ett ledd i konvertere ett 50 år gammelt hus til en smart-hus løsning basert på HDL. Etterhvert blir ALT styrt av samme app på iPad via iRidium - lys/varme/AV/alarm/motorvarmer/tv/squeezebox/maskering lerret +++

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg kommet litt lenger, gjenstår å splitte to plater, en i hvert hjørne mot lerretveggen i tillegg skal det på høyre siden av bildet komme en dør inn i selve garasjen - men siden jeg ikke har kjøpt noen dør venter jeg med å skjære hull.

Har ikke handlet stenderverk i dag for det manglende til døra mot gang, så de to platene som mangler der får jeg ikke gjordt før etter påske. Er riktignok fornøyd med innsatsen da jeg nådde målet i påsken.

Splitter nok de to siste platene i morgen samt begynner å rydde litt (igjen).

teknink.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har ryddet litt de siste dagene, samt handlet litt stenderverk for døråpningene - håper å få gjordt litt til helgen igjen.

MEN - disse kassene i taket, istedenfor å bruke MDF plater slik som sagnomspunte @kenti - disse sponplatene gjør kanskje samme nytte, kanskje til og med bedre? Skal males svart.

SPONPL WALLS2PAINT 12X620X2390 - Carlsen Fritzøe Handel AS

Noen synspunkter?

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Har ryddet litt de siste dagene, samt handlet litt stenderverk for døråpningene - håper å få gjordt litt til helgen igjen.

MEN - disse kassene i taket, istedenfor å bruke MDF plater slik som sagnomspunte @kenti - disse sponplatene gjør kanskje samme nytte, kanskje til og med bedre? Skal males svart.

SPONPL WALLS2PAINT 12X620X2390 - Carlsen Fritzøe Handel AS

Noen synspunkter?
    Rydding er en viktig del av det, en del jeg hater for min del ihvertfall, hehe :)

Spon bør vel fungere bra det vel?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er hvertfall deilig når det er gjordt :)

håper spon skal fungere bra, litt dyrere men tror det er lettere å få fint samt at de er ferdig grunnet.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Selger mine gamle høyttalere - løp & kjøp! LIgger på torget, QLN classic reference. Ligger ute for 4000, helgetilbud 2500 :)

Ellers fikk jeg klar gjordt døråpningnene i kinoen i dag.

dorer.jpg

Plater for taket er bestilt og skal forhåpentligvis komme på tirsdag. Får hjelp enten tirsdag eller onsdag, men rekker nok ikke alt på en kveld.

God helg!

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har vi etter to kvelder fått gjordt litt i kinoen. Gjenstår tekniskrom, men to av de 17 platene jeg fikk var feilvare.

Blir nok litt sparkling for å si det slik, men alt i alt er jeg fornøyd.

Neste på planen nå er hulltaking til spotter. Går nok ett par uker før jeg begynner på platene i tekniskrom.

IMG_0952.jpg

IMG_0953.jpg

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Hei dette ser bra ut, har ikke lest tråden ennå, skal starte på start nå:rolleyes:
    Jeg må barre spørre, skal ikke skjøtene i gipsplatene tettes og tapes med tanke på lydisolering?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei!

Jo, Jeg burde nok ha gjordt det - men vet ikke om jeg gidder. Ligger to lag med gips nå og er langt til naboen ;) Blir jo i tillegg noe isolasjon der også, det hjelper kanskje noe?

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Har lest igjennom tråden nå og forstår hvorfor du skipper pirkearbeidet, blir liksom ikke som hjemme til meg. Med rom vegg i vegg med huset og kortere vei til naboer. Veldig morsom tråd med masse informative bilder og beskrivelser, du har gjort en kjempejobb må jeg si. Du ligger mange hakk foran meg så denne gir meg mange innputt, stå på videre, jeg følger med :rolleyes:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for hyggelig tilbakemelding :)

har lært masse selv, og veien har blitt litt til mens jeg har gått. Stortsett vært gøy, og det er det viktigste. den største lærdommen har vært hvor lang tid ting når man gjør ting man ikke kan, og helst skal gjøre det alene :) nyttig mtp planlegging av oppussing i huset.

Har mål om å flytte inn i kinoen i år hvertfall, hadde håpet sommeren men blir nok til vinteren. Er endel ting vi har lyst til å gjøre ellers også som spiser masse av pengene :)

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg godt forstå, det er ikke gratis å leve i det flotte landet vårt, og man må jo leve litt utenom kinobygging også :rolleyes:

Husker du nevnte brannvarsler for gangen og det fikk meg til å tenke på om du har vindu/rømningsvei i kinoen. Om ikke er det no veldig greit å få på plass noen form for varsling:confused:
    just in case, samt noe slokkeutstyr.

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er ingen vindu nei, så planen er at når brannalarmen at alt elektronikk skrus av og alt lys går på maks. Tror det skal funke greit. Samme gjelder på hus, på sikt.

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    241
    Er ingen vindu nei, så planen er at når brannalarmen at alt elektronikk skrus av og alt lys går på maks. Tror det skal funke greit. Samme gjelder på hus, på sikt.
    Har du varmepumpe bør du også sørge for at den skrus av hvis brann/røykvarsler starter. Dumt at den pøser på med frisk luft hvis det begynner å brenne...

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Det er jo en smart løsning at elektronikken skrus av, så hører man i allefall brannalarmen. Må du forbi bilene når du skal fra hifirommet og ut i det fri, eller er det dør/vindu som du kommer deg ut igjennom i forbindelse med gangen. Kan være en tanke da biler utvikler endel varme, ikke for å male fanden på veggen men safty first. Jeg har egentlig heller ikke lyst på vindu på rommet men det blir nok til det for sikkerhetsskyld.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Har du varmepumpe bør du også sørge for at den skrus av hvis brann/røykvarsler starter. Dumt at den pøser på med frisk luft hvis det begynner å brenne...
    Varmepumper henter ikke frisk luft, det må i såfall bli friskluftsystemet han har montert som må gå i svart. Og det var no en god ide, så godt gipset rom uten lufttilførsel brenner dårlig.
    Uff nå ble det mye pessimistiske tanker her, men har tenkt på dette for min egen del også.

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå satser jeg egentlig på at det ikke brenner :)

men er en egen gang ut i friskluft ja, med vinduer i tillegg til en dør inn til garasjen.

Friskluft systemet vil også stoppe ved alarm.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Nå satser jeg egentlig på at det ikke brenner :)

men er en egen gang ut i friskluft ja, med vinduer i tillegg til en dør inn til garasjen.

Friskluft systemet vil også stoppe ved alarm.
    Høres gjennomtenkt ut :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skjer ikke mye her om dagen desverre, men har i hvertfall fått hentet de to siste platene for taket, samt handlet litt sparkel. Rekker nok ikke å gjøre noe spesielt neste uke, men forhåpentligvis kan jeg gjøre taket ferdig uken etter det. Gjenstår fortsatt masse jobb, male, gulv, elektrisk, baffelvegg +++ så tror nok målet om å bli ferdig til sommeren er litt optimistisk - ny ferdig dato er til jul ;)

Tror muligens jeg går vekk fra teppefliser på gulvet slik som originalt var tenkt, og heller går for laminat av rent praktiske hensyn mtp vasking osv. Blir muligens litt "friskere" luft også med ett slikt gulv. Heldekkende teppe er kanskje ikke det beste lydmessig heller, etter hva jeg har lest.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    det er da greit å ta seg av andre sysler også, samt tenke/lese gjennom ting. Ikke at jeg vet noe om heldekkende teppe men ville nok ikke gått for det selv. Flyttbare, justerbare matter er mere i min bane:) Følger med hær så det var no greit med en liten oppdatering. Her jo selv som mål å bli ferdig når vinteren setter inn, men forstår jo at det er noe jobb, så det kan fort bli endreinger forstår jeg :)

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Skjer ikke mye her om dagen desverre, men har i hvertfall fått hentet de to siste platene for taket, samt handlet litt sparkel. Rekker nok ikke å gjøre noe spesielt neste uke, men forhåpentligvis kan jeg gjøre taket ferdig uken etter det. Gjenstår fortsatt masse jobb, male, gulv, elektrisk, baffelvegg +++ så tror nok målet om å bli ferdig til sommeren er litt optimistisk - ny ferdig dato er til jul ;)
    Hehe, ting tar ofte lenger tid en man tror. Selv så har jeg ikke engang startet med mitt lytte-rom prosjekt enda :rolleyes:
    Det er nok sikkert lurere å la ting ta sin tid for å gjøre det skikkelig istedenfor å stresse, det er jo en hobby i seg selv å bygge ett lytterom.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Absolutt! :) Stresser man for mye er det jo ikke gøy lenger.

Når det er sagt, fikk jeg faktisk gjort litt i dag - kappet til utforinger til vinduet i gangen, mens kona sparklet ca 1/4 av taket. Ser ut som vi må sparkle to ganger, men tror det blir bra.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Går sakter her, er inne i en periode med altfor mye å gjøre på jobben, så da har det ikke fristet altfor mye å brette opp ermene i kinoen - men i dag har jeg fått sparklet ferdig første strøk i taket. Jeg har også gjordt avtale om hjelp til å montere takplater i tekniskrom på torsdag, så da satser jeg på å få sparklet alt ferdig iløpet av neste uke. Har også tenkt til å kjøpe maling for taket til fredagen, så da kommer det bilder igjen når første strøk maling er oppe. Ikke fullt så spennende med sparklebilder.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har tekniskrom fått tak :)

IMG_1233.jpg

Imorgen blir det sjauing så håper jeg får begynt å male i helgen !

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Sjauing og maling er den kjedelige delen av det, men det er godt når det er gjort :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Helt klart! Har hatt to timer idag, og er minst to timer igjen før rommet er helt renset. Heldigvis er kona sjefen for malingen :cool:

Har vært på en realshopping runde idag da, så nye poser til støvsugeren fra biltema, samt diverse maleutstyr + lady purecolor er handlet inn. Er veeeldig spent på hvordan det ser ut etter første strøk.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.356
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har nesten hele taket fått ett strøk nummer to i dag :)

Driver å tenker videre på taket, jeg tenkte å ha "skyline" diffusorere i den første lomma i taket, og eventuelt i den andre også. Men ville dere heller anbefale å ha demping i en av de?

Sofaen blir plassert under grensen til den bakerste lomma ca, mens høyttalere kommer hvor malingspannet står ca. Vanskelig å gjøre seg opp en mening utifra bildene kanskje, skal prøve å lage en tegning med mål de nærmeste dagene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn