pahf
Hi-Fi freak
Er fortsatt like imponert over arbeidstempoet ditt! Går fremover i ett godt tempo dette!
Er det ikke (idéelt sett) 2/3 av skruelengden som skal inn i "festemateriale"? Ville brukt 120mm og "dradd" skruene godt (ca. 1cm) inn i "ytterlekten" – da er du vel sånn ca. innenfor .Alt er festet med 90 spiker, så etter litt finregning blir dette kun 16mm inn i spikerslagene under gipsen. Dette er nok litt lite!?
Tenker derfor å skru inn noen lange treskruer i alle spikerslagene i tillegg, så jeg får ikke gjordt noe mer før jeg har vært i byggehandelen mandag. Hvor lange bør disse være, minimun 110?
Ikke nødvendigvis – det viktigste er at de er selvborende spør du meg. En grei gjennomgang ang. skruetyper og bruksområder finner du her: Tips om verktøy: - Slik skrur du en skrue i treverk - VedlikeholdDette er meget mulig! Skal sjekke imorgen hva de har å velge mellom Det er vel også slik at det helst ikke skal være helgjenget, men ett glatt parti ytterst? Som på f.eks sponplateskruer?
16mm innfestning for spiker hørtes snaut ut ja, det blir tross alt en del kilo disse skal holde til slutt.Alt er festet med 90 spiker, så etter litt finregning blir dette kun 16mm inn i spikerslagene under gipsen. Dette er nok litt lite!?
Tenker derfor å skru inn noen lange treskruer i alle spikerslagene i tillegg, så jeg får ikke gjordt noe mer før jeg har vært i byggehandelen mandag. Hvor lange bør disse være, minimun 110?
Takk for tilbakemelding! I taket har jeg satt av to "lommer" i midten, som jeg kan plasere akustikktiltak i . Her blir det nok kanskje både noe demping og hvertfall noe diffusorløsning. Her kan jeg prøve meg litt frem, og der hvor jeg ikke plaserer noe utstyr trekker jeg kun med stoff. Har er ett tak jeg har som stor inspiriasjon:Spennede tråd dette Antonsen. Ser ut som et meget godt stykke arbeid.
Bare en tanke, har du tenkt noe på hvordan du skal løse/lage til akustikk tiltak i rommet. Om du i det hele tatt skal ha det. ( Har ikke lest hele tråden) Hadde jeg kunne bygget et helt eget rom igjen, så hadde jeg bygget dette slik at jeg hadde hatt plass til tiltakene i vegger og tak, Slik at det var i vater/flukt med tak/vegg. Istadenfor så har jeg måttet sette dette utenpå tak og vegger, som stjeler litt plass.
Problemet med å bestemme plassering av tiltakene er jo rett og slett at det blir vanskelig å prøve ut hvor tiltakene skal plasseres. Da dette er avhengig av plassering av høyttalere og sweetspot. Og samtidig av spredningsmønter på høyttalere.
Bare en liten tanke herfra. Igjen meget pent arbeid, det er slike tråder som gjør at jeg ofte tar tak i stikksag og vater selv.
Stå bare på!
Ikke fort nok hehe, men målet er å bli fornøyd så det får heller ta den tiden det tarSpennende å følge med på denne tråden går fort fremover
16mm innfestning for spiker hørtes snaut ut ja, det blir tross alt en del kilo disse skal holde til slutt.Alt er festet med 90 spiker, så etter litt finregning blir dette kun 16mm inn i spikerslagene under gipsen. Dette er nok litt lite!?
Nå kan det være du har handlet skruer allerede men terrasseskruer med 120mm lengde burde holde, da har du 45mm++ innfestning.
Ved spikring skal 2/3 av spikeren inn i det du fester i.
Ved bruk av skruer er det ikke så viktig med denne regelen, bedre att du borrer igjenom den som skal festes med dia av skrue.
Steinar.
Jeg har handlet 100 selvborrende skruer som er 120 lange. Handlet Essve på min lokale byggevarehandel - har god rabbat ordning, ellers så er biltema ofte den billigste og beste løsningingen. Kom på 199 så var greit.Har du Biltema hos deg?
Kjøp skruer der, de er mer en bra nok og har under halv pris.
Steinar.