Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg ønsker noen synspunkter på veggkonstruksjonen. Slik jeg har bygget opp veggen nå sett utenifra er det først asfaltplater, reisverk med 10cm isolasjon så plast. Deretter har jeg skrudd dobbel gips før jeg så har lektet ut 2x2" for røranlegg. Min opprinnelige plan var å fylle dette med isolasjon best mulig og så skru smartpanel på veggen.

Jeg kunne tenke meg å lydisolere litt ekstra med hensyn til naboene, men litt usikker hva som er best og hvor mye det egentlig hjelper uansett. Har begrenset plass å gå på også, så jeg ser for meg følgende muligheter:

skru ett lag med gips på det jeg har lektet ut før jeg limer smartpanel på gips. Hva er eventuelt å anbefale da, ha luft mellom stendere eller isolere i tilleg. Tenker da utelukkende på lydisolering.

Alternativ asfaltplater, spon eller kryssfinnerplater i steden for gips under smartpanel?

Andre løsninger som er gode? Pris er også dessverre en faktor å ta hensyn til.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Har lest meg opp litt, og løsningene jeg foreslår ser ut til å ha liten/ingen ekstra effekt.

Noen som har erfaring med :

Lydplate | AS ROCKWOOL
    Dessverre vanskelig å få innfridd forventningene ved lydisolering – resultatene samsvarer sjelden med investering og innsats. Likevel ikke grunn til å la være – litt vil det hjelpe, og man slipper å tenke "hva hvis?" i etterkant.

I tillegg til faktorer som avkobling og dispersjon (spredning via luftlag), er masse og stivhet viktige her, og det er nok på disse to du bør/må satse. Gips er i så måte bedre enn spon (og ihvertfall asfaltplate!) ift. masse, men det du også kan vurdere er å gå for en gipstype som er stivere enn standard gipsplate (Norgips Norge AS / Gipsplater). Ville absolutt isolert mellom lektene (et luftlag vil nok gi null effekt i ditt tilfelle), og da er lydplatene til Rockwool veien å gå, iom. at den er tettere/tyngre/stivere enn vanlig A-plate, og kun "bygger" 45mm. Vær litt obs. på at disse lydplatene krever større nøyaktighet mht. mål – de komprimeres ikke like lett som løsere isolasjonsplate, og kan derfor ikke skjæres med altfor mye overmål. Viktig å være nøye mht. utførelsen, slik at både gips og isolasjon tetter ordentlig.

mvh e

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hei, og takker for fint svar!

Det er noe med den "hva hvis" følelsen jeg prøver å unngå her, hehe :) Men, jeg har tenkt til å teste litt med musikk slik som rommet er nå, spille litt over hva jeg ville kalt normalt lyttenivå - for så å luske litt rundt huset til naboen. Er jo litt avstander det er snakk om, så kan være at min frykt er helt ubegrunnet.

Eneste "aberet" jeg ser med disse lydplatene, bortsett fra prisen, er at de krever endel mer jobb slik som du er inne på, med tilpassing iforhold til rør og skjultanlegg, men alikevel det kan godt hende jeg går for den løsning - nettopp for å slitte å angre i ettertid.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    To vegger (frittstående i forhold til hverandre) med to cm luft i mellom hjelper. Det holder å isolere de på vanlig måte, Glava, Rockwool eller lignende. To lag gips på hver vegg.
    Men det tar jo plass og du får et mindre rom.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det er slik jeg burde ha gjordt det. Desverre er det litt sent nå pga varmekablene i gulvet.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er nå ferdig med alt av rør til lyd, bilde og data. Har passert 200m K20 rør + noen meter 32mm til hdmi
    Nå gjenstår kun sterkstrøm, lys & busstyring....

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nå er jeg offisielt ferdig med å trekke rør!

Neste på agenda er nå :

- lokke hull til alle rør i skapet og montere skapmuffer. Idiotisk at jeg ikke lagde flere hull når jeg gjorde dette sist - litt enklere å komme til med lokkeverktøy tidligere...
    - Trekke om datakabel fra huset som nå går rett i sikringskapet til ny dataskap
    - gå over alt, ta masse bilder med mål.

Trenger noen tips på veien videre når det over er gjordt

- Projektor feste, jeg liker dårlig den tradisjonelle oppned takfestet, da dette gir lite fleksibililitet. Vurderer derfor å lage en slags nedsenket hylle med f.eks gjengestag slik at jeg kan justere høyden nøyaktig når alt er koblet opp. Lager jeg den i tillegg litt bredere enn PJ kan jeg finjustere midtpunktet i forhold til lerret også. Hva bruker man for å gjenger i treverk? Finnes det noe ala slaganker for treverk? god/dårlig ide?

- Trenger jeg noe ekstra spikerslag for sidehøytallere og atmos høytallere? De veier vel 4-5 kg, får de nok hold i smartpanel/mdf platene?

- Jeg ser for meg at det er mest naturlig å begynne på smartpanel på veggene, da slipper jeg kanskje unna med lister mellom takkassene og veggene. Eller foreslår dere noe annet?

- hva lønner seg, kjøpe ubehandlet smartpanel eller ferdig grunnet? Sånn rent økonomisk. De skal uansett males matt svart.

Mange spørsmål her nå :)

Sist redigert:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fått gjort litt småtteri i helgen, har trukket om data kablene og koblet opp provisorisk i nytt dataskap. Innstallerte også ett trådløst aksesspunkt, så nå kan jeg få i gang squeezeboxen og musikk te arbe. Alle rørene er også fått skapmuffer & lagt inn i sikringsskap. Tror jeg kommer til å trekke endel, hvertfall alt av lange strekk før jeg platelegger for mye. Lettere å se om jeg har glemt noe da, samt hvis rørene er dårlig lagt er det ikke for sent å redde situasjonen :)

Når det kommer til projektor feste så har jeg nok kommet til konklusjonen at jeg kan plassere den på toppen av platehylla. Sparer meg for litt jobb, og ser nok også bedre ut.

Tror nok også jeg kommer til å legge ett ekstra rør til midten av taket, slik at jeg har mulighet senere for stjernehimmel, RGB belysning eller lignende.

Har også slått fra meg tanken om innfelte høytallere i taket, blir mye lettere å montere noen gode høytallere senere i steden.
    Skal forhøre meg litt på pris på ubehandelt mdf for veggene, lest meg opp til at det lønner seg å grunne uansett og da er det liten vits å kjøpe ferdig malt.

Frontvegg:

forran.jpg

Her er bakveggen, skimter såvidt arbeidsanlegget mitt også :)

bak.jpg

Blir noen rør...

rør1.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    30.166
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er også elektriker så jeg kjenner meg godt igjen, det blir fort masse rør :rolleyes:

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det! :)

Har vært endel turbelens her de siste ukene, med en hund som ikke har vært i form - men det ser ut som det går bra alikevel så da får jeg nok litt energi og tid igjen fremover håper jeg. På onsdag sa vi farvel for andre gang på en uke, men jenta med bein i nesa ble med hjem igjen på onsdag også

toja.jpg

På søndagmorgen klarte hun ikke å stå på egne ben, i dag ruller hun seg & løper ut i snøen for å grave

Har trukket datakablene ferdig idag, og såvidt begynt på HT kablene. Tror jeg må hente mer rørfester på mandag, er litt lange strekk mellomfestene merker jeg - men har gått bra så langt

Slenger ut ett bilde for å ha bevis på at noe skjer

data.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er høytallere på høyre side ferdig - 2x atmos, side surround og surround back. Da gikk jeg tom for kabel...

Satser å trekke spotter og bus kablene imorgen.

Ønsker tips på kabel for sub, som skal trekkes i rør ca 12m og 5m - balansert. trenger også en digitalkabel ca 12 M. Ønsker ikke noe high-end her, dette er noe som mest sannsynlig aldri blir brukt men er i kjekt å ha kategorien. Tenker noe fra elfa kanskje?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Vil anbefale å gå til proffverdenen når det gjelder lange XLR-kabler.
    Skjermede mikrofonkabler f.eks. Bruker opptil 15m selv.

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Problemet med de proffe mikrofonkablene er at de er ganske myk gummikappe på og dermed kan lugge en del ved trekking i rør, spesielt ved hjørner.
    Vet noen har brukt ulike "glidemidler" for å omgå dette problemet.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takker for tipsene. Har sett flere bruke Klotz, så mulig jeg går for dette. Har heldigvis en god glidemidel på spray, egentlig beregnet for rørleggerbruk som fungerer strålende til trekking, hvis det er behov.

Bus kablene og kabler til spottene ble trukket ferdig i dag, så nå gjenstår ca halvparten av høytallerne og sterkstrøm. Satser på å få gjordt dette i løpet av uka. Trenger nok en litt lengre trekkefjør også til den siste bakhøytalleren.

HDMI trekker jeg senere tror jeg, virker som disse HDMI 2.0 skal gå fint i 25 mm rør og siden jeg har lagt opp 32mm burde det gå bra.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, tror det er en god plan med klotz & speakon. Litt usikker på om jeg skal trekke det nå, eller bare vente til behovet kommer.

Jo, takk - ser ut som alt går bra med bikkja, humøret og formen hennes er hvertfall tilbake på topp - så da får vi bare håpe at medisinen virker over en lengre periode også :)

D

Dåbbel J

Gjest
    Klotz og co er et bra valg... funker helt etter hensikten - selvfølgelig om du bruker lange nok kabler :rolleyes:

Alt det andre er vel neppe av noen betydning :cool:

Av dem fete hornoppsettene jeg har hørt er det ingen som har satstet big money på kabler.. hverken her eller der.
    Allikevel er det dem som har den beste lyden......hehe.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hadde samme greia med vår Labrador for noen år siden.
    Var inne med henne 2 ganger og hun frisknet til på veien til dyrlegen.
    Ene gangen hadde hun slag eller blodpropp eller noe, hvor hun ikke klarte å holde seg oppreist og falt over på ene siden. Var sikker på at det var siste tur til dyrlegen. Hun var da 12 år.
    Når hun kom til dyrlegen logret hun som bare det og han lurte på hva som var feil med henne :)
    En vitaminsprøyte og levde godt et par år til....

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Fint å høre :)

Vår hund klarte bare såvidt å stå på egne ben på onsdag, ikke reise seg opp selv eller noe noe - lå bare apatisk på sofa å kikket. Nå fungerer alt som før igjen, og halemotoren starter så fort man kikker på henne igjen :)

Disse kablene jeg snakker om nå, er til sub på bakvegg og eventuelt digital utgang på en mac/pc - og ingen av delene er noe jeg skal bruke tror jeg :)

På høytallerne som har kabling i vegg (alt utenom front, senter og sub forran) har jeg lagt 2x4mm2 RK/flerleder kabel. Gjør nok nytta si. Skal jeg legge masse penger i alt, blir jeg aldri ferdig.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Ja, tror det er en god plan med klotz & speakon. Litt usikker på om jeg skal trekke det nå, eller bare vente til behovet kommer.

Jo, takk - ser ut som alt går bra med bikkja, humøret og formen hennes er hvertfall tilbake på topp - så da får vi bare håpe at medisinen virker over en lengre periode også :)
    Trekk kabler over alt mens du ennå har ting åpent. Rart det der med kjæledyrene når de blir syke hvor satt ut man blir. Kjenner stor uro når vår dvergschnauzer ikke er helt i form.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det er helt sant - heldigvis ser det ut til at det gikk bra denne gangen :) Jeg prøve trakk de ekstra rørene i dag og disse gikk helt fint, samme med HDMI - så jeg kommer nok til å drøye de til behovet er der.

Da har jeg trekt alt utenom to tilførsler for sterkstrøm og den ene bakhøytalleren. Fellesnevneren for disse tre er at rørene var lenger enn min trekkefjør på 10m
    Får låne med meg en lengre i morgen eller onsdag fra jobb.

Neste på tapetet er da å dokumentere masse, samt gå over alt. Har ett par svakepunkt i spottkassene også, kommer til å kjøpe noen flere lange skruer for dobbeltsikring.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer litt alternativ plassering av platespiller, hadde originalt tenkt å plassere den i midten mellom høyttallerne, men det vil ødelegge det visuelle når jeg ser film tror jeg, så kommer antageligvis til å plassere den rett bak sofa. Dette medfører desverre litt lengre strekk på signakablene, vil bli ca 6-7 meter. Men det skal teoretisk ikke være noe problem uansett. Ville dere anbefalt å plassere RIAA sammen med platespilleren slik at det lange strekket blir mellom riaa og forsterker, isteden for mellom platespiller og riaa?

Er forøvrig kampanje på MDF-panel plater hos min lokale byggevarehandel, er riktignok hvite plater - men prisen er på 69kr m2, så er billigere for meg å kjøpe hvite, heftgrunne & male enn å kjøpe ubehandlet. Kampanjen varer ut uka, så blir tydeligvis litt fortgang i sakene. De hadde ikke så mye inne, men jeg skulle få det for kampanje pris hvis jeg bestilte i morgen.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg bært inn 40 mdf plater inn i kinoen, så nå syns det snart at jeg gjør noe igjen :)

satser på å begynne til uka. Ryddedag og siste rest med skjultanlegg i morgen.

Litt inspirasjon :

mye heftig i denne serien :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg hvertfall fått slengt opp tre plater - i dette tempo er jeg kanskje ferdig til neste solformørkelse ;)

IMG_0779.jpg

Var litt rusten på hulltaking, men gikk greit.

IMG_0780.jpg

Fått lånt meg ett par rullebord slik at jeg får kappet platene uten problem. De er ca 75mm for høye, så alt må kappes.

IMG_0781.jpg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Følger med i spenning her, blir så bra dette!

Ett spørsmål dog, hvordan er veggstrukturen bygd opp. Jeg tenker fra yttervegg til innerste ferdige vegg i kino rommet? Jeg funderer på ett prosjekt og det er derfor jeg spør. :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for det :)

Veggen er bygget opp slik, sett utenfra = panel, 1"lekter, asfaltplater, 4"isolasjon reisverk m isolasjon, plast, dobbel gips, 2" utlekting m isolasjon, mdf/smartpanel.

Hadde jeg begynt på nytt og tenkt litt mer før jeg la varmekabler hadde jeg nok gått for tykkere yttervegger. I følge råd jeg har fått i ettertid burde jeg nok også byttet plass med gips og 2" lektingen, slik at det hadde vært mest mulig luft/isolasjon mellom inne og ute. Tydeligvis er ikke to små lommer like bra som en stor.

Men men, når de ringer fra hamar i kveld, skal jeg kaste ut bilene slik at jeg får alle 70m2 til lyd :cool:

N

Næss

Gjest
    Kan ikke gå like fort hele tiden, bare kjøre sitt eget tempo (med ref til en kommentar du hadde lenger opp, om å bli ferdig til neste solformørkelse) :) Har startet på ett lignende prosjekt selv, dvs ett rom i kjelleren, og de 3 t'er glimrer til, ting tar tid :)
    Er det mdf plater du bruker på veggene i lytterommet hos deg?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    hehe - de 3 t-er er absolutt tilstede ja :)

Det blir mdf plater på veggene ja. Tenker å henge noen akustikkplater på veggen etterpå. Håper/tror det blir ok.

N

Næss

Gjest
    hehe - de 3 t-er er absolutt tilstede ja :)

Det blir mdf plater på veggene ja. Tenker å henge noen akustikkplater på veggen etterpå. Håper/tror det blir ok.
    Ja du kan jo gå "bananas" med akustikk tiltak siden dette er et dedikert lytterom :)
    Jeg spurte for jeg ble anbefalt å bruke vanlig treverk for litt siden. Men det er veldig enkelt med mdf, pent er det også syntes ihvertfall jeg, og med akustikkplater blir det helt sikkert bra :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    MDF er hvertfall veldig enkelt, billig og raskt - så det er i hvertfall positivt :)

Ferdig med veggen frem til døråpning nå, hvor det det mangler litt stenderverk enda. Satser på å handle inn det manglende i påsken.

Festet første plate på neste vegg også, bare for å ha begynt. Nå derimot blir det en liten tur i skogen i snøværet (!) før man skal se United slå Liverpool - håper at neste sesongsoppgjør kan beskues på storskjerm ;)

IMG_0122.jpg

IMG_0123.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har ikke blitt flere enn tre plater til sålangt, men den siste var den først "mandomsprøva" sålangt, med 8 hull - gikk helt greit, men senterborret knakk på det nederste hullet så ble litt stygt. Skal jo uansett male & den aktuelle plata kommer inne i platehylla så jeg lar det passere.

Nå må jeg kjøpe ett par pakker med isolasjon før jeg kommer videre.

hull.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da har jeg handlet isolasjon som jeg tror holder nesten til resten i dag :)

Jeg hadde store ambisjoner om å gjøre masse i kveld, men etter to-timer med snømåking (!) ble det ett par glass vin på sofa isteden ;)

Snart påske, får satse på at jeg blir ferdig med mdf-panel da.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Bakvegg ferdig.

VEGG.jpg

Fortsetter plutselig :)

Så sant jeg er ferdig med veggplatene om en uke er jeg fornøyd. Skal en liten tur på bauhaus på onsdag, skal sjekke ut priser på slette mdf plater til å ha i taket, men handler ikke noe da. Får kikke litt på teppefliser til gulv også :)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    da fikk jeg tatt noen få plater til. Nå gjenstår 4,5 plater uten hulltaking så er selve kinoen ferdig. DA er det bare tekniskrom med ett par millioner hull...

vegg2.jpg

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Skal bli godt å få lukket dette snart, tenker jeg :)
    Husker når jeg holdt på som verst med tilbygget mitt, midt på vinteren og beinkaldt.
    Alt var bare moro og gikk i kanonfart når veggene var lukket og døra på plass.

Følger spent med videre her....

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja, det blir deilig! Merker det allerede nå at det er mer morro å holde på, da lyset i enden av tunnelen har dukket opp i horrisonten ;)

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da er kinoveggen ferdig, og jeg kan begynne på teknisk rom ikveld.

Gjenstår noe i kinoen der hvor døra kommer, men mangler noe stenderverk enda. Hvis byggevarehandelen har oppe på lørdag regner jeg med at jeg handler det da.

vegg3.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn