Antonsen bygger dedikert kino/lytterom i ny garasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Dåbbel J

    Gjest
    Her bør mer enn halve HFS lese........... Ser dere ? ikke bare gjør han som han vil.... han får attpåtil hjelp av kona !!!!
    Dem er det ikke for mange av her inne, ta ekstra godt vare på henne, og seff deg selv.
    Dette kommer til og bli et staselig rom som nok kommer til og bli rikelig benyttet.

    Forundrer meg ikke om det kommer noen røsslige horn her etterhvert ;)


    /JR
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe, jo - er nok ikke alle som har det slik :)

    Vi kommer nok begge til å bruke kinoen, men er jo helt klart mest meg som gira på dette. Men skal bli veeeldig godt å bli ferdig, er jo ett pengesluk som har holdt på noen år dette, selv om vi har hatt endel andre prosjekter ellers her hjemme har jo alltid dette vært i tillegg. Er vel noe soverom, loft og bad som bør kikkes på etterhvert i huset også... så kan man heller gå ut i kinoen for rekreasjon istedenfor mer jobb. Hvertfall frem til DIY basilen tar overhånd og det blir hønn eller annet spennende fra gulv til tak som må bygges :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det ifra gulv til tak er bare en moteting på hfs nå :rolleyes:

    HORN går aldri av moten ;)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, hvorfor ikke en versjon av hver, for de som har plass? :cool:
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    LA All out kunne vært kult, kanskje i horn..... :cool:
    Men tipper Mr A kommer til og gå for horn jeg ;)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, mulig du sitter på inside informasjon som jeg ikke har tilgang til ;)

    LA hornløsning ja, jeg ser for meg hørselværn og ett stort glis :D
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ja takk begge deler hadde det absolutt vært det beste men vi får se hva tiden bringer. Når alt har vørt oppe å gå en stund må jeg ta meg ei runde rundt å høre på forskjellige løsninger for inspirasjon :)

    Var forøvrig å kikket på tegningene på TH sammen med snekker i dag, regner med å få hentet platene neste helg. Er noen ukers leveringstid på elementet men det får gå. Ser hvertfall ingen problem å bli "ferdig" med alt i løpet en måned eller to :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har plassert høyttallere slik jeg tror er ett godt utgangspunkt, og koser meg litt med plater nå. Definitivt potensiale her :) Får fin dypde i lydbilde her, det kan jeg ikke si at jeg hadde i bøttekottet anlegget har stått i ett par år.... Har ikke hengt opp noe akustikkplater enda, men det kommer. Rommet synger litt med, men ikke på langt nær så ille som jeg hadde forventet i ett ubehandlet rom. Få opp plater på veggene og etterhvert noe i taket så begynner det å bli veldig bra tror jeg. Mulig jeg trenger noe på gulvet også, men det får jeg se litt nærmere. Må ta hensyn til varmekabler så kan ikke å ha så altfor massivt teppe.

    edit: For å ikke å glemme, må finne ett mørkere trekk til den provisoriske sofaen ;)

    IMG_2327.jpg
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Den sofaen var et skikkelig blink i HVITøyet ;)
    morsomt å se du begynner å bli ferdig. har snikfulgt tråden siden dens fødsel. Et gratulerer er vel på sin plass! :D
    DIY akustikkplater? Tenkt på diffusering også?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Holdet på å teste ut noen gulvflate hjemme fortiden. I staden for at de ligger på gulvet. Som matter/teppe. Så tenkte jeg at de kan stå i lave tykke rammer akkurat i refleksjon punktet på gulvet. Feks en kube på 40cm. Den kan da få noen ben slik at den kan komme opp fra gulvet.

    Har ikke konstruert noe enda, men er bare en tanke. Er ikke sikkert det vil fungere spes dypt, men ser at flere har 60cm bredde på plater på gulvet. kanskje en hel plate "feil" vei, altså liggende og 40cm dyp vil gjøre nytten.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Har følt med hele veien Antonsen, å moro å se at det her begynner å nærme seg et ferdig resultat!
    Godt jobba! Som andre har på pekt, veldig hyggelig å lese at kona di også er med i prosessen! Ikke alle som er så heldige ;)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hehe:)
    Ser bra ut.
    Takk!


    Den sofaen var et skikkelig blink i HVITøyet ;)
    morsomt å se du begynner å bli ferdig. har snikfulgt tråden siden dens fødsel. Et gratulerer er vel på sin plass! :D
    DIY akustikkplater? Tenkt på diffusering også?
    Takk takk :) Ja, blir DIY akustikk plater på veggene. Disse er egentlig ferdig nå, gjenstår bare å få hengt opp veggfestene - de skal være ferdig tørket nå, så håper kanskje å få gjort det i kveld. I taket blir det antagligvis noe tilsvarende, men ikke helt avgjort noe enda der. Er også interessert i diffusering også. Mulig jeg prøver litt målinger før jeg begynner på taket.

    Holdet på å teste ut noen gulvflate hjemme fortiden. I staden for at de ligger på gulvet. Som matter/teppe. Så tenkte jeg at de kan stå i lave tykke rammer akkurat i refleksjon punktet på gulvet. Feks en kube på 40cm. Den kan da få noen ben slik at den kan komme opp fra gulvet.

    Har ikke konstruert noe enda, men er bare en tanke. Er ikke sikkert det vil fungere spes dypt, men ser at flere har 60cm bredde på plater på gulvet. kanskje en hel plate "feil" vei, altså liggende og 40cm dyp vil gjøre nytten.
    Dette høres absolutt interessant ut, blir spennende å følge med på hvilke erfaringer du gjør deg etterhvert. Som nevnt så tror jeg at jeg skal få opp platene på veggen og deretter jobbe litt med plassering av HT og gjøre litt målinger for å se hvordan lyden ser ut ;)

    Har følt med hele veien Antonsen, å moro å se at det her begynner å nærme seg et ferdig resultat!
    Godt jobba! Som andre har på pekt, veldig hyggelig å lese at kona di også er med i prosessen! Ikke alle som er så heldige ;)
    Takk for det :) Hadde neppe blitt ferdig hadde jeg gjort alt alene, og hadde absolutt ikke blitt like fint så anser meg som heldig ja :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9



    :)

    mens vi venter på PJ og ny sofa... Min bedre halvdel har flekket over skjøter i listene i dag, mens jeg har spadd pukk... Nærmer seg ferdigstillelse nå. Satser på å ordne lydplater i taket i romjula.

    Hvem sa det ikke var bass i helicon?

    edit - lerret er selvsagt ikke ferdig heller, kun testet at den passer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pirker her litt nå. Du er helt sikkert klar over dette, men sier ifra likevel.

    Jobb med plassering av lytteposisjon og høyttalerplassering. Før du tar til på akustiske tiltak. Alle hjørner med 2 og 3 flater som møter hverandre, er ofte roten til mye vondt. Plater på sidevegg, front og bakvegg samt tak og gulv. Kan ikke bestemmes før høyttalerene og lytteposisjon har fått sin plass.

    Skal komme med erfaringer rundt gulvrefleksjons plata etterhvert. Er en del som skal gjøres før det.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Helt klart, platene på veggen nå er hengt slik at de dekker første og annen refleksjon. De er festet slik at jeg kan slide de fremogtilbake en god del slik at hvis jeg flytter HT frem eller tilbake skulle det gå greit. Samtidig så tror jeg nok at eventuel forandring av HT plassering blir minimal. Har allerede justert de litt frem og tilbake. Kun brukt ørene og ingen målinger. Ser for meg å begynne litt med målinger når jeg allerede begynner å bli ganske fornøyd for å hente ut det siste ekstra. Teste litt med mer eller mindre toe-in er nok neste på programmet.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.401
    Antall liker
    63.568
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Begynner vel å bli tid for nye bilder......:)
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4



    :)

    mens vi venter på PJ og ny sofa... Min bedre halvdel har flekket over skjøter i listene i dag, mens jeg har spadd pukk... Nærmer seg ferdigstillelse nå. Satser på å ordne lydplater i taket i romjula.

    Hvem sa det ikke var bass i helicon?

    edit - lerret er selvsagt ikke ferdig heller, kun testet at den passer.
    Hører musikken, ser øl'en og føler stemningen :cool:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Da måtte vi kappe bordplate som platespiller og riaa står på, for å få plass til større sofa. Syns det ble bra. "Play-and-display" hylla er også oppe :)

    Har også bært bort den fine hvite ikea sofaen igjen - regner med at den nye fra fnky kommer onsdag/torsdag. Projektor skal sendes i morgen.

    IMG_0271.jpg


    IMG_0270.jpg


    Forøvrig er mac mini koblet opp og til anlegget, funker - bortsett fra at jeg glemte å sette opp at qnktc-dac skal være lyd ut.. dette blir vanskelig å gjøre uten skjerm, gidder ikke å koble det ned igjen nå så det får bare vente til PJ kommer.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Status:

    DSC_0072.jpg


    DSC_0074.jpg


    Etter planen så kommer sofa på torsdag.

    Det som er planen videre i høst/vinter er:

    - Bygge tapped horn
    - Lydplater i tak
    - Kjøpe måle mic & lære å bruke den

    Samt spille plater og se litt film ;) Stresser ikke med å tweake rommet, skal bli godt å bare nyte litt nå først.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Dette er blitt kjempestilig - du kan være stolt av dette rommet :)
    Her blir det nok mange hyggelige stunder fremover , både med film og musikk :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Status:

    Vis vedlegget 338953

    Vis vedlegget 338954

    Etter planen så kommer sofa på torsdag.

    Det som er planen videre i høst/vinter er:

    - Bygge tapped horn
    - Lydplater i tak
    - Kjøpe måle mic & lære å bruke den

    Samt spille plater og se litt film ;) Stresser ikke med å tweake rommet, skal bli godt å bare nyte litt nå først.
    Status ja det vil eg sei :)
    Blir rått dette, må si jeg liker fargevalgene, kansje eg må få fargekoden:confused:
    Det er velfortjen å nyte litt innimellom, det er jo det viktigste i livet.
     

    kyrjens

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2007
    Innlegg
    144
    Antall liker
    9
    Sted
    Hamar
    Torget vurderinger
    2
    Dette er blitt meget bra, sikker på at du kommer til å kose deg stort i "hula" di.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Blir helt rått dette, meget pent håndtverk og løsninger! Blir spennende å se sluttresultatet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk for alle tilbakemeldinger :) Er godt fornøyd selv - men det er klart at det er alltid ting man lærer underveis man vil gjøre annerledes neste gang.

    Gleder meg først og fremst til å sette meg ned med en kald pils og en god plate nå. Er masse å gå på med lyden, men har ett hav av tid på meg, hehe.

    Nye bilder kommer så fort sofa er på plass.
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Dette ser skikkelig profft ut.

    Ett spørsmål, var det kun duk i lerrets veggen, den rett bak høyttalerne? (mener det var så, bare tenker på avstand fra bakvegg ifm lydbildet :))
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Takk :)

    i prinsippet er det bare duk/høytallerstoff fra Biltema. I praksis står høyttalere ca 1,5m fra bakvegg. Det er litt rack bak den ene HT - dette er kanskje litt dumt?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke målene i farta, men er 2.35:1 ja. Hylle til platene var litt dumt skrevet av meg, men skal lage jo en "play-and-display" hylle. Syns de ferdige rammene på big dipper osv er alt for dyre.
    Har du målene nå da?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ser veldig behagelig ut, bare å få seg en pils i de koppholderne :)
    Kjøpte du lerret duk og spendte opp selv?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan låter det nå når sofa har kommet på plass? Vil tro det er ganske forskjellig. Er det hos meg i vertfall. min gir litt her og tar litt der.
    Men er viktig å sitte godt. Komfort er viktig. Man blir sittende lenge. Synes dette ser virkelig bra ut. Gratulerer så mye. Som du er inne på, målemik og den hjelpen det gir. Vil nok kunne gjøre mye for deg. I vertfall når du skal plassere akustiske tiltak. Man ser fort om man tar for mye en plass og for lite en annen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Merket stor forskjell bare ved å være i rommet ja. Var veldig god å sitte i sofaen fra fnky syns jeg, så blir nok noen timer i helgen. Får forhåpentligvis tid til litt "ordentlig" lytting også. Blir vel en film i morgen også, førpremiere ;)

    Lerretet så har jeg kjøpt duk å spent den rundt ei ramme laget av treverk ja. KJøpte en B vare dreamscream for 199,- :) Har igjen litt i forhold til å stramme opp duken, er i prinsippet litt slapp i fisken enda - men dette ordner jeg etterhvert.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.072
    Antall liker
    3.759
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Wow! Har du mål på sofaen der den er på sitt bredeste?

    [edit: glem det, jeg fant det selv. 367cm. Mer info HER]
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Blitt mye forskjellige klipp i helgen, samt sett en film fra start til slutt (Iron Man). Dette er gøy. Har litt problemer med kodi på macminien enda, mulig jeg returnerer den for så å kjøpe en ren pc hvor jeg kan installere openelec. Dvs, alt fungerer egentlig fint men får litt flimring av og til, spesielt i mørke scener hvor det i tillegg er noen sterke farver. Mulig noen innstillinger?

    3D er også ganske gøy, måtte kjøpe 3-4 filmer før helga :)

    Ikke spilt noe særlig musikk enda.


    DSC_0097.jpg


    DSC_0100.jpg


    DSC_0112.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn