Er det noen her inne som har/har hatt XTZ Divine 100.33 og 100.49 som kanskje vil si noe om Arendal Sound 1723 Monitor og Arendal Sound 1723 Tower i forhold til disse to?
Jeg har i dag XTZ Divine 100.33 med forholdsvis billig elektronikk og det spiller helt rått, absolutt det råeste jeg har hatt i hus og jeg synes de er nøytrale og fine, gode allroundere rett og slett. Lufter på oppgradering til Divine 100.49 som er mer av det jeg har nå, bare bedre mellomtone-element og selvsagt bedre i bassen med to 10" seas elementer. Jeg trenger høyttalere som kan spille de snilleste notene i et orkester, samt det hardeste og tyngste når det kommer til heavy metal (Rammstein er en favoritt på 100.33). Det går for det meste i blues, jazz, rock og heavy metal, samt noe electro.
AS 1723 koster jo omtrent det samme nytt som brukte Divine 100.49. Jeg har forøvrig ikke hørt noen av de to.
Jeg byttet fra Divine 100.33 til Tower. Hadde forøvrig resten XTZ Cinema (M6 center og 4xS5, og har fortsatt 4x S2 sovende i taket) i et 7.1(2).4 oppsett. Etter å ha besøkt hr. @authentic så var saken egentlig ganske klar. Gikk ikke lang tid før hele frontrekka var byttet ut med Arendal. Jeg vil påstå at Arendal er en mye bedre all round høyttaler enn Divine, men for utelukkende musikk så holder jeg nok en ørliten knapp på Divine. Det er på ingen måte det at AS er dårlige på musikk, men det var noe spesielt med Divine i mine ører.
Men. AS er så ufattelig mye bedre til film/serier og Divinene (ei heller Cinema) når ikke AS til knærne en gang der. Der hvor XTZ begynte å merkbart slite og flyte ut begynner AS virkelig å våkne til liv og utfordrer deg til å skru opp hjulet forbi 0. Det er en dynamikk og nålespiss nøyaktighet selv ved helt sinnsykt volum som jeg ikke trodde var mulig med så pene høyttalere. Legg på en serviceinnstilling og hjelpsomhet fra gutta i lsound som overgår alt jeg har opplevd før og det er full pott fra min side.
My two cents..