Audio Note byggesett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    På HiFi Collective er det å lese

    PLEASE NOTE
    We no longer stock ANK AudioKits direct, however we do support them and hold their kits in high regard. We would ask you to make your inquiry direct to ANK. If you mention Hi-Fi Collective, they will give you a 5% discount. Please e-mail us at info@hificollective.co.uk and state that you have expressed an interest in ANK Kits. If you make a purchase with ANK kits they will let us know and we will furnish you with a one off 10% discount voucher to use in the Hificollective shop. We also offer upgrade kits for ANK kits.
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

    Dette er min gamle DAC og den har jeg oppgradert sammen med DJS i Nederland. Denne ble med på flyttelasset til Norge sammen med meg. Border Patrol PS gjør utrolig mye her. Jeg spiller nå selv med AN UK Dac4.1x Balanced. Så nå vet jeg hvor bra min kit Dac var ;-).

    QUOTE="bevisfrond, post: 3065721, member: 2765"]
    Hei Veleik
    Her er et par bilder av min eks, AN Dac Kit 1.2, og hvordan den var koblet til BP PSU'en. Vet ikke om dette er overførbart, da min var delvis ombygd av De Jong Systems i Nederland. Dog spilte den så bra, at det var dust å sende den til Litauen, he-he.
    Vis vedlegget 578842 Vis vedlegget 578843
    [/QUOTE]
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Hei!

    Dette er min gamle DAC og den har jeg oppgradert sammen med DJS i Nederland. Denne ble med på flyttelasset til Norge sammen med meg. Border Patrol PS gjør utrolig mye her. Jeg spiller nå selv med AN UK Dac4.1x Balanced. Så nå vet jeg hvor bra min kit Dac var ;-).

    QUOTE="bevisfrond, post: 3065721, member: 2765"]
    Hei Veleik
    Her er et par bilder av min eks, AN Dac Kit 1.2, og hvordan den var koblet til BP PSU'en. Vet ikke om dette er overførbart, da min var delvis ombygd av De Jong Systems i Nederland. Dog spilte den så bra, at det var dust å sende den til Litauen, he-he.
    Vis vedlegget 578842 Vis vedlegget 578843
    [/QUOTE]

    The one that got away @bevisfrond?
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    En ting som er litt vanskelig med Audio Note uk og Audio Note kits synes jeg er at dem har brukt så å si den samme betegnelsen på mange produkter i 30år. Dette skaper en del forvirring.

    En M3 balanced er ikke den samme i dag som for 30år siden. Omtrent ikke en eneste ting er lik. Det samme med de forskjellige dacene. Ikke noe er likt på en gammel som på en ny.

    På både pre og dac er det helt forskjellige konstruksjoner da og nå hvor i grunn ikke noen ting er likt.
    Nye kretser, ny psu, nye trafoer, filter fjernet i dac, ny kobling av digital ingang, osv. Listen er uendelig lang.
    Og ikke minst veldig forskjellig kvalitet på komponentene.

    Det samme gjelder kittene. Noen sier at kit er gamle AN uk konstruksjoner. Stemmer i noen få tilfeller. Men mye av kittene har helt nye kretsløsninger som ikke har noe med de gamle å gjøre lenger.

    Noen kit har helt nyeste AN uk kretsløsningene men med litt forskjellige rør en AN uk for å ikke lage for like produkter uten at det trenger å vare noe negativt. For eksempel bruker AN uk ECC82, 5687 i en konstruksjon hvor ANK bruker 6SN7, 5687 uten at noen vil si at 6SN7 er noe dårlig rør.

    Dette med evolusjon og kit er morsomt. Man har til enhver tid mulighet å oppgradere til nyeste konstruksjon uten å trenge å selge og bytte hele boksen. 😊
    Det samme kan man selvfølgelig med AN uk boksene med hvis man har kompetansen til det.


    Men når det er sagt det eneste som ikke endrer seg med AN er navnene, selv om jeg nok vil si at AN og Andy G står for de største fremskrittene innen rørteknologi i moderne tid!

    Ps. Ikke det at gammelt nødvendigvis er dårlig og nytt er bra. Ville bare belyse at det er vanskelig å sammenligne epler med epler. :)
     
    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    431
    Antall liker
    287
    Og så må en del som selger ANK kit på "Torget" slutte å kalle kit'ene Audio Note UK-produkter. For det er de IKKE. For de som ikke kjenner produktene er dette veldig misvisende.

    Mvh Kjell
     

    mrg01

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2012
    Innlegg
    93
    Antall liker
    139
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Dette har skkert blitt skrevet før og er muligens kjent....

    Jeg har self bygget/eid mestparten av AN kits før 2003, som ble levert av AN UK direkte. I perioden 2000 -2003 solgte AN Nederland faktisk sine AN kits produkter ved siden av AN UK ferdige produkter i Audio Note butikken. Etter ca. 2003 ble vel Brian aktiv i Canada og tok over kits business.

    I lang tid ble navnet 'Audio Note kits' ført, og for ikke så veldig lenge siden ble det vel døpt om til ANK Kits. All info om AN Kits har også blitt fjernet fra AN UK sine sider, ved overgang til en ny moderne website. ANK Kits har faset ut en del gamle AN UK kits over tid og har gått videre med egen retning og utvikling. ANK Kits bruker vel Hifi Collective som leverandør for noe av de AN-UK komponenter som blir brukt i sine Kits. Det eneste som fortsatt selges fra AN-UK og står på prislisten er AN sine speaker kits.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hva tenker man om å forsøke seg på et ANK stylet CD drev?

    Ser at de tre overdimmensjonerte trafoene AN benytter i toppmodellen sin er hyllevare hos Mouser med samlet kost rundt en tussing. Og de tre strømforsyningene ser ut som det er standard TO220 spenningsregulatorer. Det er jo datafangst vi skal utføre så det virker logisk å ikke gjøre dette mer komplisert.

    Drivverket fra toppmodellen til AN er jo det utgåtte Phillips Pro som AN har hamstret inn. Men som nå finnes å kjøpe i en revidert versjon/klone som høster masse bra omtaler i andre hi-end CD spillere.

    Har lest litt i manualene til dette CD Pro-8 drivverket og en styringsenhet virker være veldig enkelt å gjøre med et eller annet ferdig Arduino utviklingskort til noen få tikroner + et tekst eller grafisk OLED display.

    Drivverket er helt komplett selvstendig enhet og kan kobles rett til en ekstern DAC med et drivsteg og impulstrafo for s/pdif.
    i2s er også støttet, noe som AN ikke nyttegjør med sitt Pro drev.

    Kabinett er jo også rett så enkelt med et høl i toppplaten til top-mating. Mulig det enkleste er å bestille standard kabinett og fabrikere ny topp og frontplate, evt med deler fra innkjøpt kabinett?

    1610448121562.png
    1610448081461.png

    1610448176052.png
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hva tenker man om å forsøke seg på et ANK stylet CD drev?

    Ser at de tre overdimmensjonerte trafoene AN benytter i toppmodellen sin er hyllevare hos Mouser med samlet kost rundt en tussing. Og de tre strømforsyningene ser ut som det er standard TO220 spenningsregulatorer. Det er jo datafangst vi skal utføre så det virker logisk å ikke gjøre dette mer komplisert.

    Drivverket fra toppmodellen til AN er jo det utgåtte Phillips Pro som AN har hamstret inn. Men som nå finnes å kjøpe i en revidert versjon/klone som høster masse bra omtaler i andre hi-end CD spillere.

    Har lest litt i manualene til dette CD Pro-8 drivverket og en styringsenhet virker være veldig enkelt å gjøre med et eller annet ferdig Arduino utviklingskort til noen få tikroner + et tekst eller grafisk OLED display.

    Drivverket er helt komplett selvstendig enhet og kan kobles rett til en ekstern DAC med et drivsteg og impulstrafo for s/pdif.
    i2s er også støttet, noe som AN ikke nyttegjør med sitt Pro drev.

    Kabinett er jo også rett så enkelt med et høl i toppplaten til top-mating. Mulig det enkleste er å bestille standard kabinett og fabrikere ny topp og frontplate, evt med deler fra innkjøpt kabinett?

    Vis vedlegget 688930

    Kult! Kjør på å test!
    Vet at AN uk skifter alle små elektrolyttene på CD pro til BG PK så ikke helt standard CD pro i AN boksene.
    Litt av hemmeligheten til god lyd ligger i de digitale toroidene på utgangen.
    Andy har ikke sansen for / synes ikke det er så viktig med jitter osv men ser mere på andre parametere som jevn impedans til det digitale signalet.
    Etter å ha testet med clock osv vil jeg si at det er bedre uten men med "riktig" interface både i dac og transport.
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Ja, ANK bruker Hificollective for bestilling av Audio note komponenter. I hvert fall ifm mine bestillinger. Det varierer også hvor stor andel AN-komponenter det er i ANK-produktene. Signaturversjonene og de dyrere produktene har AN Tantalum resistorer og AN Coppar caps på signalkort og i noen tilfeller i PSU. Dersom man har egne ønsker om spesielle komponenter i kitene så er min erfaring at Brian er imøtekommende på dette ved bestilling. Jeg betalte mellomlegget når jeg ønsket AN copper caps i steden for originale kondensatorer i min L1 EL84. Send han en forespørsel på epost.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Kult! Kjør på å test!
    Vet at AN uk skifter alle små elektrolyttene på CD pro til BG PK så ikke helt standard CD pro i AN boksene.
    Litt av hemmeligheten til god lyd ligger i de digitale toroidene på utgangen.
    Andy har ikke sansen for / synes ikke det er så viktig med jitter osv men ser mere på andre parametere som jevn impedans til det digitale signalet.
    Etter å ha testet med clock osv vil jeg si at det er bedre uten men med "riktig" interface både i dac og transport.
    Leste en kommentar at AN drivverk fungerte best på AN DAC, hvilket åpner en hypotese at disse pulstrafoene fra AN muligens skaper miss-match mot annet utstyr? Men det er jo veldig enkelt å måle og se at man faktisk har firkantpulser når kabelen er tilkoblet ulike laster.

    Phillips Pro var nok i sin tid fabrikert til å nå flere marketeder enn hva AN oppererer. Pro-8 har forhåpentlig dette på stell allerede tatt i betrakning deres eksistens.

    Edit: Jeg har bedt om pris på sample av Pro-8 drevet. Ikke veldig optimistisk gitt at jeg ikke har bedriftsnummer og ingen planer om å opprette slikt ;)
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Leste en kommentar at AN drivverk fungerte best på AN DAC, hvilket åpner en hypotese at disse pulstrafoene fra AN muligens skaper miss-match mot annet utstyr? Men det er jo veldig enkelt å måle og se at man faktisk har firkantpulser når kabelen er tilkoblet ulike laster.

    Phillips Pro var nok i sin tid fabrikert til å nå flere marketeder enn hva AN oppererer. Pro-8 har forhåpentlig dette på stell allerede tatt i betrakning deres eksistens.
    Har ikke opplevd at AN drev eller dac fungerer dårlig mot andre merker av tilsvarende produkter.
    Men det skjer noe spesielt når det er AN i hele kjeden.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Hadde kanskje vært greit å få samlet alle byggemanualene et sted i denne tråden?
    Endel ligger på ankits sine sider men ikke alle ser det ut for.

    Fin link!
    Har vert inne på samme tanken. Og for min del skulle jeg gjerne sett mange av krets-skjemaene på en plass.
    Men jeg er usikker på hvordan man best løser det? Denne linken din kan jeg godt legge inn i startinnlegget mitt for tråden.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Mmm,ser ikke ut som jeg kan redigere mitt første innlegg?

    Vel,spiller ingen rolle. Tenker så lenge vi deler i løpet av tråden,og flere lagrer filene og skjemaene også privat,så vil man alltids ha noen som kan hjelpe med et eller annet skjema viss noen spør senere i tråden.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Fin link!
    Har vert inne på samme tanken. Og for min del skulle jeg gjerne sett mange av krets-skjemaene på en plass.
    Men jeg er usikker på hvordan man best løser det? Denne linken din kan jeg godt legge inn i startinnlegget mitt for tråden.
    Om man ikke har Adobe Acrobat (full versjon) kommer man langt med online verktøy som lar en ta ut enkeltsider eller bilder fra PDF filer. For så benytte en annen tjeneste til å sette filene sammen til et dokument igjen.

    Problem er vel at selv om kretsene skulle være puplisert til public domain (noe de trolig ikke er), — vil likevel det grafiske arbeidet og tekst fortsatt være beskyttet mot kopiering og publisering uten samtykke. F.eks leser man fra L5 Signature Phono Stage:
    Copyright © 2020ANK Audio Kits
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    PeriodeLytter:
    Angående DIY cd drivverk. Spennende ! Enig med Olof,kjør på :)

    Jeg har selv et DIY Philips CDPro som ble kjøpt for mange år siden fra en gjeng i Nederland tror jeg.De leverte mer og mindre komplette pakker så folk kunne sette sammen drivverk selv.
    Det som skal vere veldig bra strømforsyninger,med gode komponenter,osv

    Jeg liker mitt godt.Liker det bedre enn alle andre drivverk og cd-spillere jeg har prøvt med unntak av AN CDT1 og CDT2. Men man trengte ikke stort mer enn 3 sekunder på å høre at det AN CDT2 drevet jeg nylig solgte til Atle Rovik,rett og slett gravde endel dypere inn i innspillingene enn mitt DIY drev.Spør meg ikke hvorfor.

    Men DIY er uansett gøy. Viss jeg får arbeidslyst så skal jeg prøve ta grep å se om jeg klarer å få mitt til å nerme seg mer mot CDT2,men ikke sikker på hvor jeg begynner.

    Men hva med DIY beltedrevet cd-drev !? Noen som har peil på om det kan finnes beltedrevne drivverksdeler man kan få kjøpt noen plass?
     
    Sist redigert:

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Jeg har ikke så store bygge/oppgraderings planer som noen av dere her. Men tester ut AN 2W sølv i attenuatoren og skal bygge meg nytt print til pre i panzerholtz forhåpendligvis. Men ikke helt i mål med noen av tingene enda. :)
    Kommer tilbake med intrykk når det er ferdig.
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    ...<snip>...
    Men hva med DIY beltedrevet cd-drev !? Noen som har peil på om det kan finnes beltedrevne drivverksdeler man kan få kjøpt noen plass?
    Annet sted på forum er det en historie om Abrahamsen som strevet med å få spideren lett nok i vekt på CD spilleren sin. Samt i noe av reklamematerielt fra AN ligger det noe tekst om at magnetpucken skal være så lett så mulig. Brukere fra vinylspillere assosierer jo puck'n med en vekt som holder platen på plass og vekte lageret på enkelte spillere.

    Dette underbygger hypotesen jeg har at CD spindelen skal ha så lav vekt som mulig for rask kunne akselerere og retardere ved lesefeil og sporbytte. Avspilling foregår fra minnebuffer i SA7824 kretsen.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Phillips Pro var nok i sin tid fabrikert til å nå flere marketeder enn hva AN oppererer.
    Philips Pro verket er laget for juke-boxer. Derav navnet pro.
    Verket ble populært hos små bakgårdsbedrifter da de ikke trengte å lage kompliserte skuffemekanismer til CD-spilleren; til det trenges en helt annen type kompetanse enn det små elektronikkbedrifter innehar. Egnet for toploading og derfor enkel å implementere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fortsetter litt. Velger 5687 i parallell. En enkel krets jeg har brukt tidligere med stort hell. (da med 6463)
    Faktisk årsaken til at jeg droppet OPTene.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fikk spørsmål om AN Kit med brum. Jording er alltid en bra start og har blitt gjort på litt forskjellige måter. Denne funker og er det samme som AN uk gjør.


    Vis vedlegget 682257
    Hei, som sagt. Mange år siden jeg har holdt på med dette og den jeg setter i stand nå har den originale AN trans0103 trafoen. Er det samme jording der også? Tenker spesielt laskingen på sekundærsiden mellom 0 og 300. Trans0103 har en litt annen sekundærvikling
     

    Olof Lilja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2015
    Innlegg
    154
    Antall liker
    426
    Hei, som sagt. Mange år siden jeg har holdt på med dette og den jeg setter i stand nå har den originale AN trans0103 trafoen. Er det samme jording der også? Tenker spesielt laskingen på sekundærsiden mellom 0 og 300. Trans0103 har en litt annen sekundærvikling
    Ble laget til Trans 0103 opprinnelig den jordings strategien der. Så bruk den.😊
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Ang. EML 300B XLS i ANK

    Jeg må etterhvert kjøpe en kvartett med 300B til mine Interstageforsterkere. Er det noen som vet om det er ok å bruke EML 300B XLS? Jeg har sett i andre tråder at det oppgis veldig levetid for disse rørene i kretser beregnet på vanlige 300B, og lang levetid er jo svært ønskelig med tanke på utskiftningskostnader...
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Hvis disse skal kjøpes hos Jac Music i Tyskland - vær varsom jeg har en meget dårlig erfaring med Jac Music - venter fremdeles på erstatnings rør - det har gått 10 mnd.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Slutter meg til advarselen ovenfor. Dårlig erfaring med Jac Music. Unngå.
     

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Greit å vite at Jacmusic ikke er helt pålitelig. Men hvordan kan man bestille disse andre steder? All den tid EML henviser til Jacmusic for å kjøpe. Noen som har bestilt via noen andre aktører?
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Bestill via USA!
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    445
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Ang. EML 300B XLS i ANK

    Jeg må etterhvert kjøpe en kvartett med 300B til mine Interstageforsterkere. Er det noen som vet om det er ok å bruke EML 300B XLS? Jeg har sett i andre tråder at det oppgis veldig levetid for disse rørene i kretser beregnet på vanlige 300B, og lang levetid er jo svært ønskelig med tanke på utskiftningskostnader...
    Hadde god erfaring med disse rørene i en Vac Renaissance 30/30 for mange år siden. På den tiden ca. 2006-2007 var handel med Jac music helt problemfritt.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Emission lab rør er knallbra - det er Jac Music som er problemet. Bestilte i januar fikk de i mars 2019 etter at Paypal ble kontaktet. Et av mine rør svitet etter 5-6 timers bruk,, tok det opp med Jac Music og fikk en kundebehandling som var fullstendig uakseptabelt - direkte ufyselig! Sitter igjen med 1 rør, den andre ble sendt i retur ( 2 ganger faktisk) som rekommandert brevpost - null kontakt siden og dette var for snart et år siden. Har gitt opp.
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    176
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    1
    Har kontaktet dem, tror Jac Music er medeier i selskapet, ble henvist tilbake til Jac Music.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn