Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Usj, kjedelig. Hadde faktisk et 2-sekunder sprak i den høyre kanalen i dag selv. Men kan ikke se eller høre at noe galt har skjedd.
    Har intrykk av at GF er seriøse så regner med de fikser nye rør til deg. Men man vet aldri....

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Fikk svar fra GF i dag. Må sende de til Canada for testing. Så får vi se hva som skjer.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hmm, blir litt ventetid da. Det er det som er bakdelen med å handle langveisfra.
    Btw, hvor bra syns du disse rørene er?

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Har jo de originale Shuguang EL34B som fulgte med så jeg er ikke uten lyd (noe som bare bekrefter nødvendigheten av å ha noen ekstra rør på lur i tilfelle noe uforutsett skulle skje). Syntes ikke Psvane var så mye bedre enn Shuguangene, men tenkte at siden rørene blir kjørt så hardt i forsterkeren så var det lurt å ha 6ca7 siden disse i prinsippet skal tåle mer juling. Sett i etterpåklokskapens lys så kunne jeg kjøpt en drøss med Shuguang-rør på ebay for den prisen som jeg betalte for Psvane.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Skjemaet ditt viser kun en kanal viss det er det du tenker på at det virker å mangle noe.Men begge kanalene er helt like.
    Se på komponenter som står direkte i signalveien i første omgang.Volumpotmeter,R7 10k ohm,C3 og C4 som er de som kalles koblingskondensatorer 0.22uF ,R9 og R10 2,2k ohm. Og tilsvarende for andre kanalen. Der kan du gjør noen av de største lydforandringene. Kanskje også på katodeavkobling som de 47uF 50V som du nevnte.På skjema står det 100uF 63V på katodeavkobling til EL84 rørene?

Jeg liker nok mye av det samme som du beskriver lydmessig.Liker at ting er kroppslig,men har hurtighet og punch,og liker ikke for fremtredende mellomtone og opp.Fascinerende nok på superinnspilllinger,men blir som regel slitsomt i lengden viss man slik som meg skal spille all musikk uavhengig av innspillingskvalitet.
    Se på for eksempel Allen Bradley i R7 og R9/R10 posisjon.Tror Hifi-collective har av de vintagemotstandene.De har ofte en deilig kroppslig gjengivelse,og som ofte gjør seg ekstra godt i kretser som dette med NFB,negativ feedback sløyfe.Den sløyfen ser du øverst på skjema,en sløyfe fra utgangen på utgangstrafo tilbake til start på katoden ECF80 via R15 og C8.
    Koblingskondisene C3 og C4 vil også kunne utgjøre bra forskjeler ved skifte.
    C3 og C4 er byttet. Som nevnt så tror jeg denne tegningen er av litt nyere modell enn min. Derfor 100uf 63v katodeavkobling.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Har bestilt Pearl Tube Coolers til EL34-rørene i forsterkeren. Tror det kan bidra til å forlenge levetiden uten at jeg behøver å øke størrelsen på katodemotstandene. Ser antydning til "red plating" på Shuguangene når det er mørkt. Ikke bra.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Er det sånne ribber man trer ned rundt rørene?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Kjenner nå at supreme kondisene ikke var helt det jeg håpet på. Så langt litt for lyse samt at jeg har mistet litt av trøkket i mellombassen. Mine HT går ikke dypere enn 36Hz men det virker som ampen nå prøver å spille dypere. På noen innspillinger er det ekstremt, og den dype bassen den prøver å prestere vil selvsagt spille på mye lavere nivå enn resten av musikken da HT ikke klarer mer. Høres dette fornuftig ut?
    Nå har jeg ingen andre HT å teste teorien min ut på da men... Må uansett spille på disse en uke eller til så saker og ting kan jo fortsatt forandre seg.

Har noen russiske T-3 teflonkondiser på vei. Har lyst til å teste ut disse men sliter med plass til de. Finnes det noen smarte løsninger for å få disse litt opp ifra boardet, slik at jeg får disse noe høyre opp enn motstander etc som er montert der ifra før?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    En liten tre-kloss eller lign.......f.eks? ;)

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ja, tenkte litt i samme bane. Kanskje kappe til 4 like lengder av ett kosteskaft, lage ett hakk på toppen så kondisen ligger støtt, borre hull og tre inn et strips og dra over og rundt kondensatoren. Burde funke. Men er litt skeptisk til treverk der det blir godt og varmt samt mye elektrisitet rundt. Vil prøve å ungå full fyr i stua.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Er det sånne ribber man trer ned rundt rørene?
    Ja. Omdiskutert, men synes det kan være verdt å prøve.

Har noen russiske T-3 teflonkondiser på vei. Har lyst til å teste ut disse
    Det skal bli interessant å høre hva du synes om de. Har vært fristet noen gangen, men størrelsen og innspillingstida har vært avskrekkende.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Blir det så varmt på dine printkort??? :confused:

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Vel, kanskje ikke på selve kortet, men det er trangt mellom elektronikken og lokket på ampen blir såpass varmt at det er ubehagelig å holde hånden der mer enn 5 sek.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Du har kanskje plass til kondensatorene under forsterker Torsen med kabler gjennnom luftehull?

Mvh.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Har tenkt på det også, men da må jeg løfte boardet en del. Problemet er at chassiet på denne forsterkeren er liten i høyden også. Vil nødig ha rørene klint helt opp i topplokket. Men det kan gå med nye distansehylser.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Fikk 8 stk russiske .22uF T-3 kondensatorer i posten i dag. Rakk det akkurat før krigen bryter ut:)
    Men for noen beist. Måler 70mm i lengde og 30mm i diameter. Spørs om det blir plass til disse gitt.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Er vel på sin plass å komme med en oppdatering om Psvane 6CA7-T røret som klikka hos meg. Fikk et nytt rør fra Grant Fidelity. Har ikke testa det, men positivt at GF erstattet det uten noe snikk-snakk.

Hvordan går det forresten med teflon-kondensatorene? Ble det plass - og ikke minst - hvordan høres de ut?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Har ikke fåt gjort noe på en stund. Er litt rotete å bestille deler både ifra Hificollectiv og PartsConX. Plutselig har de hverken ditt eller datt. Blir det møkkavær i morgen som spådd, da blir det litt lodding. Men ikke T-3 i første omgang.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Skjønner ingenting her jeg nå. Tidligere sa jeg at det var 47uf, 50v katodekondiser før el84 rørene. Har kjøpt inn dette men når jeg nå skrur opp så står det 100uf, 100v kondiser der!? Skjønner ikke hvor jeg har fått dette ifra i det hele tatt! På tegningen jeg la ut på forrige side står det 100uf, 63v. Da har jeg muligens noen Black Gate for salg. Er bare å bestille opp nytt da:-/

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Vel, nå skjønner jeg hvorfor. På boardet står det 47uf/50v. Men, det som er loddet inn er 100uf/100v?! Kjenner jeg ble veeldig skeptisk nå. Blir litt for mye hummer og kanari. Må nesten høre med ANK tror jeg. Godt jeg ikke har bestilt nytt enda.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da fikk jeg byttet ut Mundorf 100uf HV-lytt med 100uf Tubecap i pre-delen. Tydelig at førstnevnte ikke hadde noe der å gjøre da fylden i nedre mellomtone er tilbake. Men Tubecapen er tre ganger så stor så det ble litt trangt. Men deilig med kraftige skruer som tilslutning i stedet for å måtte lodde.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Flott at det ble suksess. Mine egne erfaringer er også at polypropylen alltid slår elektrolytter i strømforsyninga.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Mener du at man burde ha alt i polypropylen på strømsiden å styre helt unna elektrolytter?

Har heller ikke fått svar ifra ANK vedrørende katodekondisene som jeg nå ikke vet hvilke verdier jeg skal ha. Litt surt.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Ja, personlig ville jeg kun brukt polypropylen og aller helst papir-i-olje i strømforsyninga hvis det hadde vært mulig. Problemet er at det sjelden er mulig pga. plass. Når det gjelder katodekondensatorene til EL84-rørene så vil alt over 30-40 volt være nok. Du kan ta utgangspunkt i spenninga over katoden (bias) og gange med to pluss litt ekstra (sjekk pentodekurvene over EL84-røret). Når det gjelder kapasitansen til kondensatorene så vil alt over en viss størrelse være tilstrekkelig. Tror du trygt kan bruke 47uF. 100uF går også bra. Ingen fasit over hva som er best. De største kondensatorene vil kanskje gi litt mer bass, men en litt tregere og mørkere lyd.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Takk for svar! Da kan jeg trygt lodde inn de 47uf Black Gate katodene jeg har kjøpt inn. Var redd jeg måtte kjøpe nytt.
    Ja, tviler på at jeg får plass til Tubecaps i strømforsyningen. De er sykt store. Men hadde sikkert vært gromt:)

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Ingen årsak. Alltid hyggelig å kunne være til hjelp.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ser at TKD potmeter bare kan loddes en gang!? Hvorfor? Så er jeg også litt usikker på hva som er høyre og venstre kanal. Det har kanskje ikke noe å si?

http://www.partsconnexion.com/controls_pot_tkd.html

Hadde vært kjekt med et lite board som potmeteret først kunne vært pre-loddet på. Elekit har dette men vil ikke selge løst.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tror bare det betyr at viss man har loddet på de så får man ikke byttet viss det er/blir defekt.
    Spiller ingen rolle om du velger 1 eller 2 som høgre eller venstre.

Prøvde du Black Gatene som katodekondis til EL84? Merket du noen forskjel i lyden?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ok, høres mer riktig ut det. Nei, har ikke testet BG enda. De jeg har kjøpt er 47uf og de som står i er 100uf selv om det står at det skal være 47uf på boardet. Men VB sier det uansett skal være greit å sette inn 47uf BG så da blir det å teste ut de på sikt.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da har jeg fått loddet på 4 stk katodekondiser. Det ble Elna Silmic II. Er et lite helvete å lodde i denne forsterkeren pga plass men det gikk til slutt. Men nå stakk jeg ikke benene på katodene helt igjennom printen. Nå står de på "stylter" slik at jeg fikk loddet i fra oversiden. Skulle vel ikke ha noe å si? Etter ett par timers lytt på Kind of Blue av M. Davis så kan jeg si dette er den største oppgraderingen så langt. Mye mer liv og tilstedeværelse samt større lydbilde.
    Men, jeg er litt usikker på om jeg hører noe skurr. Både sax og trommesvirvelen i bakgrunn høres litt rart ut i blandt. Mulig plata er litt sånn men for trøtt til å forske på det nå.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Av det som er loddet inn så langt så føler jeg at Mundorf Supreme er det som er mest feil. Føler at det kroppslige og det som ga tyngde i musikken ble litt borte. Virker som fokusen ble skjøvet lengre opp i frekvensområdet. Har googlet de en hel del og det er mange som ikke klarer disse. Men de passer vel kanskje bedre inn i noen konstruksjoner enn andre?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bra det funket fint med nye katodekondiser.At benene er litt lange tror jeg ikke har så mye å bety.Veldig lange ben på alle komponenter kan kanskje plukke opp litt støy men kan ikke si jeg har lagt merke til noe spessielt når jeg har gjort det slik selv.

Du har ivertfall lært en del om hva du liker selv,og det er det som teller.Finne de komponentene som gir en selv mer musikkglede.
    Som du sier så har nok opplevelsen av lyden av diverse deler veldig mye med vilken konstruksjon det settes inn i,og ikke minst matchen lydmessig med hele oppsettet.
    Det er også stor forskjel på hva folk lytter etter og hva de ønsker å oppnå.Ofte oppleves et større fokus lenger oppe i frekvens som mer detaljert og kanskje imponerende.Dette er en av grunnene til at jeg selv bruker mest "dårlige" innspillinger for å teste om et skifte gir meg mer musikkglede og mer innsikt inn i musikken.Det er så lett å la seg lure viss man kun bruker gode innspillinger.Mange av de takler fint å få fremhevet øvre deler av frekvensområdet mer,og det vil i mange tilfeller kunne oppleves som mer detaljert og imponerende,mens "dårlige" innspillinger gjerne bare blir mer slitsomme å høre på og man tenker dermed ofte mer lyd enn musikk.
    Samtidig bruker jeg også bra innspillinger med ekte instrumenter for å høre om instrument og stemmer låter mer naturtro og ekte.

bevisfrond

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Antall liker
    524
    Torget vurderinger
    23
    Bytte kondensator på filament reg. kort, AN Kit Three

Hadde en periode during i ene monoblokken ved påslag, en slags "svooosj", som nå er blitt konstant når den er påslått. Etter innvendig inspeksjon håper og tror jeg at synderen er funnet. Den ene av de fire kondensatorene på filament. reg. kortet buler og ser ut til å ha tatt kvelden (se bilder).
    Spørsmålet mitt er derfor om jeg må bytte alle fire i begge monoblokkene, 8 totalt, eller om det er lite kritisk, og bare nødvendig å bytte den ødelagte.
    Er det noe poeng å gå for eksklusive varianter eller hva anbefaler AN folket?
    Jeg regner med at det er snakk om de 4 "4700uF 16v" som står under "Capacative components"?

Vedlegg

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    Hei! Kondensatorene blir sikkert varme siden de står så nærme likeretterne. Er det et gammelt kit så vil jeg absolutt anbefale at du skifter ut alle mens du først er i gang. Kjøp gode og holdbare kondensatorer som tåler rippelstrømmen gjennom dem. Fire stk 4700uF/16V er de det er snakk om ja. Om du kjøper noen som tåler mer volt så gjør det ingenting. Hva som gir best lyd vet jeg dessverre ikke, men kanskje du kan kikke på bilder av andre Audio Note 300B-forsterkere og se hva som står i filamentstrømforsyningene deres? Det er rimelig enkelt å identifisere kondensatorer. Bare legg ut bilder så er det hjelp å få her på sentralen.

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2013
    Antall liker
    57
    Sted
    Hardanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert blitt spurt før men jeg prøve igjen..

Vet dere om det er noe nevneverdig forskjell på dac kitene og de fabrikkproduserte versjonene? Jeg leste ett sted av en som hadde hatt begge deler og han mente at til og med toppmodellen av kitene ikke var noe særlig bedre en den mest primitive av fabrikkmodellene. Jeg lurer dog på om han siktet til det at de fleste kitene er designet rundt den opprinnelige fabrikk lagde dac 1.1(?)

Jeg lurer også på å kjøpe ett av effektforsterkerkitene, muligens L4. Noen som har noe erfaring med dem? Jeg lurte på hvilke av kitene som tilsvarte an p2.

VB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Antall liker
    1.426
    For å ta det første først: Med en markedsstyrt økonomi som fungerer så får en vanligvis den kvaliteten en betaler for. Det er vel sannsynligvis ikke helt den samme lyden av de ferdigbygde dac'ene vs. kitene, men det betyr jo ikke at det ene trenger å være dårligere enn det andre av den grunn. Personen som du refererer til tror jeg rett og slett ikke noe på. Vedkommende må ha en eller annen skjult motivasjon eller agenda som ikke kommer fram i innlegget.

Når det gjelder effektforsterkere så har jeg L4i (som er den integrerte versjonen av L4 med et ekstra inngangstrinn) og kan absolutt anbefale den. God lyd og enkel å bygge (selv om Brian Smith er noe - hva skal vi si - ukonsentrert når han pakker delene). Litt erfaring og dobbelsjekking av komponenter kan være en fordel.

De ferdigbygde P2'ene har 6L6 som utgangsrør og leveres både i en push-pull versjon og en single-ended versjon. Ingen av kitene har dette røret.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn