Audio Notes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    Avgatt19087

    Gjest
    Tungsol 5687 Ribbed Plate er et fint rør. Nå synger min AN Dac 3.1x Balanced noe alldeles vakkert her. God 17. mai folkens.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tungsol 5687 Ribbed Plate er et fint rør. Nå synger min AN Dac 3.1x Balanced noe alldeles vakkert her. God 17. mai folkens.
    Gratulerer med dagen RCA45. Et av mine prosjekt i sommer er å få hørt hos deg, igjen. Gleder meg.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Tungsol 5687 Ribbed Plate er et fint rør. Nå synger min AN Dac 3.1x Balanced noe alldeles vakkert her. God 17. mai folkens.
    Hva skal til for å kunne bruke et slikt rør, i en audio note dac som er designet for ecc82-rør?
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Min kunnskap om dette er noe begrenset. Originalt kommer denne dacen (fra fabrikk) med to 12AU7 rør på det analoge kortet. I min dac er røret i det siste steget før utgangstrafoene byttet ut med et 5687/E182CC/7044/7119 (faktisk ganske mange muligheter her). Pin-layout er forskjellig så det må korrigeres for dette. Så mener jeg og huske at også et par kondensatorer og muligens et par motstander ble byttet på kortet. Uansett, vedkommende som gjorde jobben er godt kjent med produktet, så det håndtverksmessige her er så absolutt på stell. Pluss at AN i England nå bruker denne rørkomboen i sin DAC 4.1. PQ og AG mener at to forskjellige rørtyper på analogkortet rør gir en lydmessig gevinst. At dette funker (i mine ører, i mitt oppsett) er det iallefall ingen tvil om. Og TS 5687 ribbed plate er en skikkelig røver. Jeg prøvde først et TS 5687 black plate fra 1959 og syntes faktisk dette spilte riktig så bra. Så puttet jeg inn et TS 5687 black plate fra 1953, og joda det "klarnet" faktisk en god del det. Etter en runde på Epay så fikk jeg tak i et TS 5687 ribbed plate, produsert før 1953. Anodene ser ut som på tidlige rca 12AU7. Uuups, er kortversjonen. Dette er den berømte puten som ramler ut av høyttaleren. Det hjelper sikkert og at mine horn har en følsomhet på 108 dB. Skal ikke mye til her før en hører godt til dels "små" endringer i input.
    Tung-Sol-5687-flat-plates.jpg


    Analogboard.JPG
     
    Sist redigert av en moderator:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Begynner å se alvorlig morsk ut den dac'en din RCA. Har du flere planer for oppgraderinger på den eller er du i mål ?
     
    A

    Avgatt19087

    Gjest
    Nærmer meg nå HCS. Med oppgraderingen til UHIB-trafoer og 5687 i siste leddet på analogkortet gjorde lyden (i mine ører) et skikkelig byks i riktig retning. Jeg skulle gjerne ha fått montert inn separat glød på de to rørene på analogkortet. Men mine kunnskaper er desverre for begrensede til denne operasjonen. Dersom det er noen der ute som kan påta seg denne jobben, så ta gjerne kontakt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.074
    Antall liker
    4.249
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    vurderer selvbygg av en AN dac

    noen som har en spesiell anbefaling angående disse DACer?
    både ihht valg av DAC og kanskje til tweaking av de originale byggesett?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.139
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo vil jeg tro har meninger om rør vil jeg tenke :D Husker ikke hva han bruker, men han har gått litt utenfor løypa.
    Bruk penger på strømforsyning.

    Haavard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Karlsson her inne vet det som er verdt å vite om disse dacene. Kontakt han. Han heter olof til vanlig :)
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skaffet meg en AN KIT2 forsterker for en tid tilbake, og jeg er meget imponert over hifi-nivået den tilbyr. Men siden jeg aldri har vært noen fan av 6550 eller KT88 på det emosjonelle planet - og fortsatt ikke er det - så er det veldig fristende å prøve seg med EL34 og kanskje spesielt KT120.
    Er det noen har som har prøvd disse rørene i KIT2, eller som har noen råd eller formaninger i denne forbindelse?
    Jeg har sett i ulike fora at en god del forsterkere deswignet for KT88 kan levere nok strøm til KT120 uten problemer (Audion, CJ mfl.) men har ikke funnet noen erfaringer knyttet til AN foreløpig.
     

    Leifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    23
    Sted
    Karmøy
    Jeg har lånt meg enn AN OTO SE og AN DAC 3.1 de siste dagene , å jeg er mildt sagt sjokkert hvor bra dette spiller på mine Tannoy Canterbury SE .
    Så jeg er litt nyskjerig på hvor veien går videre etter OTO ? jeg kan ikke har noe mindre effekt , så det må være tilsvarende eller mer . Om det er pre/effekt eller ren
    integrert gjør heler ikke noe . Noen tips ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.793
    Antall liker
    11.504
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lånt meg enn AN OTO SE og AN DAC 3.1 de siste dagene , å jeg er mildt sagt sjokkert hvor bra dette spiller på mine Tannoy Canterbury SE .
    Så jeg er litt nyskjerig på hvor veien går videre etter OTO ? jeg kan ikke har noe mindre effekt , så det må være tilsvarende eller mer . Om det er pre/effekt eller ren
    integrert gjør heler ikke noe . Noen tips ?
    Mulighetene fra OTO SE og oppover er nær uendelige; har du romslig økonomi er grensene knapt synlige i horisonten... :)
    Personlig liker jeg best pre/power-løsningene, da jeg finner mer dynamikk og sitrende nerve i dem. Fornuftig første steg opp fra OTO kunne være en M2 kombinert med en P2 SE Signature. Det sagt, så finnes det en virkelig deilig integrert med 300B-magi i bøtter og spann, da i form av Meishu. Den leverer moderate 2 x 9 W, men oppleves klart mer "beefy" enn OTO SE, bare for å ha det klart, og maken til deilig, intens, kraftfull og elegant musikkgjengiver skal du pinadø lete etter!
    Vil du virkelig opp og fram, kan du teste ut de trafokoplede såkalte Interstage-løsningene, M6 pre og P4 monoblokker låter så det er vanskelig å tro på. Og deretter er det vel bare å følge himmeltrappa, men da ryker nok DAC 3.1'ern ut døra også, til fordel for noe enda råere... God tur! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Må AN bestilles fra UK, eller finnes det en norsk forhandler med norske prise, og en hjemmeside hvor man kan browse produkter? Har sett siden til Upgrade Audio, men der var det vel bare en dac og en integrert mener jeg å huske.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Upgrade hadde AN kits. AN uk har vel Acoustisk Bureau om jeg ikke tar helt feil. En telefon dit og du får hjelp.
     

    Haglund84

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Interstage blokkene med de nye quad c-core trafoene er lansert hos audionote kits;)
    ANK Audiokits - Interstage C-Core MonoBlock 300B Tube Amplifier
    Sitter selv på et par interstageblokker med Audionote UK HIB trafoer og er strålende fornøyd med disse.
    Har også hørt litt på AN uk quest blokkene(high gain version)
    IMO så spilte Interstage kit blokkene spilte langt bedre:rolleyes:
    Quest har IE core og kondis isteden for interstage trafo.
    Min erfaring er at man får masse godlyd for pengene med an kittene.
    Veldig spennende de ANK produserte trafoene. De er forholdvis nye, så har ikke funnet noen sammenligninger med C-core HIB ifra UK.
    Hadde vært morro å vist om de holdt samme kvalitetene som HIB.
    Noen på forumen som har noen synspunkter eller erfaringer med de nye trafoene?
    Erfaringer rundt Super HIB, Ultra HIB og Improved HIB hadde også vært spennende?
    Mvh
    Erik
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Synes audio note kits kunne kommet med et SEP el84 kit.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål ang følsomhet på an ht. Jeg har et par AZ-2 som jeg kjøpte nye for ca 10 år siden. de har samme seas bass som an-e og en liten vifa diskant. Følsomheten er oppgitt til 93 db på hele ht, Vifa diskanten er oppgitt til 90db?

    På toppen av det hele så er an-e oppgitt til 98db?

    hvordan får dem til det a?

    mvh
    morten
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.392
    Antall liker
    11.229
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De får det ikke helt til heller. Elementene som bidrar til de med 98dB følsomhet er endel anderledes enn dine. Det legges også til rombidrag iflg. AN selv. Stereophile målte de til (var det omtrent 93dB følsomme)[FONT=arial, sans-serif]?[/FONT]
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ser også at dem har fjernet oljen for å øke følsmheten i Vifa diskanten. 93 db er nok mer realistisk ja.
     

    sander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Innlegg
    571
    Antall liker
    76
    vurderer selvbygg av en AN dac

    noen som har en spesiell anbefaling angående disse DACer?
    både ihht valg av DAC og kanskje til tweaking av de originale byggesett?
    Køb en DAC One og pil analogdelen ud og erstat den med et sæt ec86/Lundahl 1660/Calex reg psu
    Går du for fuld pakke erstatter du det analoge filter og itv modstand,med et sæt LL1684 (imo den optimale strøm-til-spændings konvertering) og så er man galvanisk adskilt fra det digitale domænes støjhelvede.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    VUrderer om jeg skal oppgrader min L1 eller ei. Jeg ga 5000 for denne brukt, og det vil koste meg 1K for nye el84 rør, ca 1k for nye kondiser og 1k for å oppgradere strømforyningen. Havner da på 8k + for denne. Er den verdt det eller burde jeg se en annen vei?
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    VUrderer om jeg skal oppgrader min L1 eller ei. Jeg ga 5000 for denne brukt, og det vil koste meg 1K for nye el84 rør, ca 1k for nye kondiser og 1k for å oppgradere strømforyningen. Havner da på 8k + for denne. Er den verdt det eller burde jeg se en annen vei?
    Hade hållt hårt på en L1 och tatt väl hand om den. Råfin liten Amp som låter fantastiskt! Och förnuftig uppgradering mår den inte dåligt av.

    Mvh O

    PS. Om komponentlistan i din profil stämmer är L1 den sista produkten jag hade vurderat att byta. Uppgradera ja byta nej.
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Problemet er at jeg syns den ikke har nok kontroll. Når jeg drar på litt og musikken blir compleks så roter den det til. Klarer liksom ikke å holde styr på instrumentene. På rolig musikk med ikke for mye instrumenter så går det bra.

    Har prøvd to forskjellige dacer og spiller musikk i flac fra Wimp.
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Problemet er at jeg syns den ikke har nok kontroll. Når jeg drar på litt og musikken blir compleks så roter den det til. Klarer liksom ikke å holde styr på instrumentene. På rolig musikk med ikke for mye instrumenter så går det bra.

    Har prøvd to forskjellige dacer og spiller musikk i flac fra Wimp.
    Problemet är att RF52 är väl tungdriven. Men ampen är helt rå.
    Lillgrabben har en L1 på rummet med RB51. Låter supert på moderat volym.
    På till exempel RF5 spelar den både högt och kontrollerat.
    Men med bättre kondisar i PSU hjälper det en del.
    Klipsch är bra saker. Men kabling och komponentkvalitet i delefilter stinker. Mycket att göra där med.
    Kan man verkligen få flac från Wimp nu?
    Har olika lösningar. Streaming från Wimp och musik i flac på hårddisk. Bra cdrigg och vinyl. Dom två sistnämnda låter klart bäst på alla parametrar. Men satsar man hårt kan musik från hårddisk låta bra det med.
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ok, men hvorfor mener du rf 52 er tungdreven med 96 dB? Har den vanskelig impedansekurve?
    Jeg er i dialog med Upgrade audio vedrørende oppgradering av psu.

    edit: Yes, nå får man Wimp i flac. 199,- pr måned.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Slik jeg kjenner RF-52, så er ikke de tungdrevne.
    Du er sikker på at det ikke er andre faktorer som spiller inn?
    Jeg tenker på når du spiller høyt. :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er ikke godt å si hva som spiller inn. Men får snart (håper jeg) en Dayens Menuetto for test. Da har jeg noe å sammenligne med.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    NAD'n kjøpte jeg bare for moro skyld. Fikk den så billig at jeg bare måtte handle. Og så er det den rette modellen med rett innmat. Altså originalen til BEE. Men hørt på den? Njet;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    NAD'n kjøpte jeg bare for moro skyld. Fikk den så billig at jeg bare måtte handle. Og så er det den rette modellen med rett innmat. Altså originalen til BEE. Men hørt på den? Njet;)
    Hehehe, gutten sin det! :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Noen som forresten vet om Olof på Upgrade Audio fortsatt er "blandt oss" lengre?
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel nettopp hatt dialog med Olof her. ;-)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Noen som har peiling på cirka pris på TT-1? Uten arm, har en RB250 til overs...
     

    Karlsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    84
    Antall liker
    7
    Slik jeg kjenner RF-52, så er ikke de tungdrevne.
    Du er sikker på at det ikke er andre faktorer som spiller inn?
    Jeg tenker på når du spiller høyt. :)
    Nej väldigt tungdrivna är dom ju inte. Men inte suprsnäll impedans. L1 är ju PP och nästan klass A så den hanterar det bra. Men skall man spela så högt som vi gör här i huset ibland kunde känsligheten vart lite högre.
    Är rören gamla och slitna rotar det fort till. Och PSUn är ju jätte viktig. Är din L1 helt standard hade jag uppgraderat en del. Har mest erfarenhet med grabbens L1 och den rotar absolut inte på komplex musik. Men den är inte helt standard då. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn