Audio Research - fundamentalistar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.462
    Sted
    Smurfeland
    Ok, da beklager jeg hvis jeg formulerte meg klønete og upresist. Jeg mener ikke matching som å matche to rør eller transistorer, men det litt mer vage hifi-sjargong "matching". D.v.s. å mikse enheter som passer sammen elektronisk og i neste rekke lydmessig. Men det er såvidt jeg vet faktisk første gang jeg opplever å ikke bli forstått når jeg omtaler impedansetilpassing mellom to komponenter som matching. :)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ok, da beklager jeg hvis jeg formulerte meg klønete og upresist. Jeg mener ikke matching som å matche to rør eller transistorer, men det litt mer vage hifi-sjargong "matching". D.v.s. å mikse enheter som passer sammen elektronisk og i neste rekke lydmessig. Men det er såvidt jeg vet faktisk første gang jeg opplever å ikke bli forstått når jeg omtaler impedansetilpassing mellom to komponenter som matching. :)
    Jeg forsto hva du mente, men tenkte det kunne passe med litt oppklaring i HFi vranglære :)

geirarne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Antall liker
    128
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hei godtfolk!

Da har jeg tatt sjangsen og invistert i en DS-Pre uhørt, noen som har erfaringer med denne her inne?

Johan59

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2015
    Antall liker
    25
    Har ikke hørt DS-Pre, men har LS-26 og er kjempefornøyd. Hvor mye måtte du betale for den?

geirarne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2012
    Antall liker
    128
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk den for 25k til slutt, så føler det var en fair pris? 1 år gammel

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det en oppgradering gitt. CD5 er blitt erstattet med en REFCD8...
    Takk til SOA som lot dette smykket bytte heim:cool:

DSC_0027.jpg

Litt forskjell i størrelse...

DSC_0028.jpg

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Analog Planet og Michael Fremer besøker Audio Research fabrikken.

Enjoy:)

Ramses

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Antall liker
    22
    Morsom og flott reportasje om en av markedets mest seriøse aktører.
    Trodde de bygde trafoene sine in-house, men uansett betryggende å se at fokus på
    kvalitet og kontroll er så godt ivaretatt.
    Hva bygge- og lydkvalitet angår vet jo fundamentalistene "alt" om fra før :)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Stellar review av REF 6 i The Audio Beat.

"I’ve listened to every iteration of ARC’s Reference preamplifiers, phono stages and amplifiers over the past ten years or so, and I have never been so immediately and positively impressed as I was with the upgrade from Reference 5 SE to Reference 6. Needless to say, this is my new reference."

Audio Research Reference 6 Preamplifier - The Audio Beat - www.TheAudioBeat.com

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja der har du fått tak i noe av det ypperste når det gjelder CD avspilling.Gratulerer.Kommentar til innlegg 1290.
    Mvh Kenneth

T

Tårnfalk

Gjest
    Leser denne tråden (og mange andre...) med stor interesse. Lurte derfor på en ting med ref. til tidligere skriverier her; hvordan merker man best at rørene i strømforsyningen er dårlige/begynner å bli slitt etc.?

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Leser denne tråden (og mange andre...) med stor interesse. Lurte derfor på en ting med ref. til tidligere skriverier her; hvordan merker man best at rørene i strømforsyningen er dårlige/begynner å bli slitt etc.?
    Så lenge rørene fungerer så blir lydbildet gradvis dårligere. På effektrørene så kan det etter hvert bli nødvendig med stadige bias justeringer, og en kan oppleve at en ikke kan justere innenfor spec.
    Ellers bruker en orginale rør så er fabrikanten sine opplysninger vedr. levetid på rørene en pekepinn. Div. forum vedr. dette er også nyttige kanaler for informasjon.
    Det sikreste er selvfølgelig å få testet rørene på er rørtester.

Rettelse, så ikke at det stod "strømforsyning". Da er ikke bias et tema.
    I følge div. erfaringer fra forum jeg har lest innlegg fra så er det antydet at rørene i strømforsyningen (6550 røret) blir fortere slitt enn hva ARC oppgir. På f.eks. REF5 og REF210 så antydes det ca.1500t. Jeg har følgt dette rådet med godt resultat. På ref 210 bytter jeg smårørene samtidig.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Individuell sikring på hvert rør. Betyr det at den ikke "eksploderer" når røra går? I så fall; jammen på tide. Autobiasing! Nam!
    Et alternativ til de som vil ha smertefri røropplevelse...
    Ser forøvrig at det er snakk om en integrert versjon av forsterkeren også.
    Kanskje jeg skal skifte ut VT 100'n?

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Hei fundamentalister!
    jeg har en kollega som lurer på om det er mulig til å få tak på en gjennomsiktig topplate til sin ARC ref 5, og i såfall! Hva koster den sånn ca?
    Det er mulig å få tak i, både klar og rørket akryl. Leste prisen på et amerikansk forum, men finner det ikke igjen. Husker det var relativt dyrt...
    Ta kontakt med importør Mono AS. De kan sikkert gi deg priser.

mvh

T

Tårnfalk

Gjest
    Husker når de kom at de stod på prislista til Audionord, ser den ikke der nå men er jeg på villspor når jeg mener at de kostet 5k den gang?

T

Tårnfalk

Gjest
    Så lenge rørene fungerer så blir lydbildet gradvis dårligere. På effektrørene så kan det etter hvert bli nødvendig med stadige bias justeringer, og en kan oppleve at en ikke kan justere innenfor spec.
    Ellers bruker en orginale rør så er fabrikanten sine opplysninger vedr. levetid på rørene en pekepinn. Div. forum vedr. dette er også nyttige kanaler for informasjon.

I følge div. erfaringer fra forum jeg har lest innlegg fra så er det antydet at rørene i strømforsyningen (6550 røret) blir fortere slitt enn hva ARC oppgir. På f.eks. REF5 og REF210 så antydes det ca.1500t. Jeg har følgt dette rådet med godt resultat. På ref 210 bytter jeg smårørene samtidig.
    Så ikke tillegget i innlegget før nå. Grunnen til at jeg spurte er at jeg kjøpte en brukt Ref.3 for en tid tilbake, tidligere eier hadde kontroll på timene til signal røra men ikke på de i strømforsyningen. Telleren var ikke resatt på noen tidspunkt så han var i villrede.

Ser også at ARC oppgir flere timer enn hva brukere sier, rør selgere sier et annet tall så det er litt uklart. Valgte det safe alternativet og skiftet rørene, noterte tallene så nå har jeg kontrollen.

Takk for svarene.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8

Så ikke tillegget i innlegget før nå. Grunnen til at jeg spurte er at jeg kjøpte en brukt Ref.3 for en tid tilbake, tidligere eier hadde kontroll på timene til signal røra men ikke på de i strømforsyningen. Telleren var ikke resatt på noen tidspunkt så han var i villrede.

Ser også at ARC oppgir flere timer enn hva brukere sier, rør selgere sier et annet tall så det er litt uklart. Valgte det safe alternativet og skiftet rørene, noterte tallene så nå har jeg kontrollen.

Takk for svarene.
    PÅ REF5 er det vel oppgitt levetid på 4000t på rørene. Dette kan være riktig når det gjelder 6H30, men selv på disse har jeg fra tidligere lest ca. 3000t er nok. Når det gjelder 6550 er den nesten unisont at disse bør byttes ved 1500t, kanskje før...
    ARC bruker nå Sovtek 6550 som blir regnet som det dårligste røret etter Kina mikket, og tidligere erfaringer med dette røret kontra Winged C er at det har kortere levetid. Som effektrør varte det ca.2000t kontra Winged C som fint klarte over 3000t...

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei fundamentalister!
    jeg har en kollega som lurer på om det er mulig til å få tak på en gjennomsiktig topplate til sin ARC ref 5, og i såfall! Hva koster den sånn ca?
    Det er mulig å få tak i, både klar og rørket akryl. Leste prisen på et amerikansk forum, men finner det ikke igjen. Husker det var relativt dyrt...
    Ta kontakt med importør Mono AS. De kan sikkert gi deg priser.

mvh
    Takker for svar soa....
    Skal gi mannen informasjonen:)

Mono AS

Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.09.2014
    Antall liker
    151
    REF5: Topplate i acryl vil koste ca kr 3.000,- inkludert mva. Normal leveringstid vil være ca 14 dager. Hvis aktuelt; send epost til simen@mono.no så skal jeg sjekke nærmere ang. pris/leveringstid. Mvh Simen - Mono AS

• Liker
    Reaksjoner: soa

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Analog Planet og Michael Fremer besøker Audio Research fabrikken.

Enjoy:)

Flott tour rundt i fabrikken som viser at de tar produksjonen av produktene sine på alvor. Det er entusiaster som bygger noe av det beste som er på markedet. Men et artig poeng dukket opp. Jeg kritiserte de nye "rattene" da REF6 ble presentert da disse føltes som plastrakkel og var under pari for et slikt kostbart og bra produkt. Dette tar de opp 3,20min ut i videoen, og det viser seg at de har fått mye kritikk for dette og han prøver å forsvare bruken av disse knottene.:cool:
    Regner med disse er byttet ut ved neste korsvei.....

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja rattene må være topp for produkter i denne klassen.Det er jo flere som har forsøkt med billige løsninger på ratt og kabinetter men de får
    noen ganger i fleisen så det svir.Håper dette blir gjort noe med.
    Mvh Kenneth

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Disse rattene er maskinert og eloksert aluminium av super kvalitet. Skjønner ikke denne sutringen. Nå må du snart innse at det nye designet til ARC er lekkert, JK:):cool:

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    935
    Torget vurderinger
    8
    Disse rattene er maskinert og eloksert aluminium av super kvalitet. Skjønner ikke denne sutringen. Nå må du snart innse at det nye designet til ARC er lekkert, JK:):cool:
    Fant det bare artig at jeg ikke var alene om å påpeke den dårlige kvaliteten;) Viser bare at som vanlig så har jeg alltid har rett:cool:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Nå er ikke jeg noen fundamentalist, men drister meg likevel til å komme kort innpå her;

Har fått tak i et "mint" eksemplar av SP6B som til overmål er svært lite brukt. Det kan sees på printkortet i nærheten av div effektmotstandere som generelt har brune "varme-merker" etter lang drift. Denne har overhodet ikke slike brennmerker. Dessuten er den helt urørt mht komponentbytte og/eller modifikasjoner.

Det var feil på den da den kom i mine hender, men det viste seg å være to JJ ECC83 rør som måtte byttes. Satte NOS Amperex i RIAA og NOS Telefunken i linjedelen. Har kontrollmålt alle spenninger, justert setpunkt iht manualen og testet alle funksjoner. Alt er normalt. Den har en magisk mellomtone, en svært så 3D bassgjengivelse (!) og i toppen er den silkemyk og dynamisk.

Så er spørsmålet; bør jeg la den fortsatt være helt original eller skal jeg bekymre meg over mulige uttørkede elektrolytter (7 stk) og bytte disse...? Da blir den ikke original lengre, men det er kanskje godtatt som nødvendig vedlikehold?

Den ser altså ut som om den nettopp har forlatt samlebåndet (i den grad ARC hadde samlebånd da...)

Noen med sterke meninger og gode råd?
    :cool:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    ^ Ingen med sterke meninger om dette i en tråd som til overmål heter "Audio Research - fundamentalistar"?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.462
    Sted
    Smurfeland
    Hvor gammel er den? Hvis den er f.eks. 20 år eller mer ville jeg trolig ikke hatt betenkeligheter med å bringe den tilbake til originale specs med elektrolyttbytte.

Hvis ikke jeg var en samler som ikke skulle bruke den da, og var mer opptatt av at de originale slitedelene som ble satt inn på fabrikken når den var ny fortsatt skulle sitte i for å holde den original, heller enn å bruke den og være sikker på at den fungerte som opprinnelig ment.

Fakta er jo at elektrolytter tørker ut over tid og forringes. Bytter du lyttene til noen med samme verdier som opprinnelig ble satt inn når den var ny kan du iallfall være passe trygg på at den funker som det var ment at den skulle. Det er min mening.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hvor gammel er den? Hvis den er f.eks. 20 år eller mer ville jeg trolig ikke hatt betenkeligheter med å bringe den tilbake til originale specs med elektrolyttbytte.

Hvis ikke jeg var en samler som ikke skulle bruke den da, og var mer opptatt av at de originale slitedelene som ble satt inn på fabrikken når den var ny fortsatt skulle sitte i for å holde den original, heller enn å bruke den og være sikker på at den fungerte som opprinnelig ment.

Fakta er jo at elektrolytter tørker ut over tid og forringes. Bytter du lyttene til noen med samme verdier som opprinnelig ble satt inn når den var ny kan du iallfall være passe trygg på at den funker som det var ment at den skulle. Det er min mening.
    Takker for innspill! Den er fra 1979 - altså 37 år gammel! Siden den er såpass lite brukt så tenker jeg at det er nok årsaken til at den enda virker. Men det er vel slik at elektrolytter tørker ut selv uten bruk...?

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Nå er ikke jeg noen fundamentalist, men drister meg likevel til å komme kort innpå her;

Har fått tak i et "mint" eksemplar av SP6B som til overmål er svært lite brukt. Det kan sees på printkortet i nærheten av div effektmotstandere som generelt har brune "varme-merker" etter lang drift. Denne har overhodet ikke slike brennmerker. Dessuten er den helt urørt mht komponentbytte og/eller modifikasjoner.

Det var feil på den da den kom i mine hender, men det viste seg å være to JJ ECC83 rør som måtte byttes. Satte NOS Amperex i RIAA og NOS Telefunken i linjedelen. Har kontrollmålt alle spenninger, justert setpunkt iht manualen og testet alle funksjoner. Alt er normalt. Den har en magisk mellomtone, en svært så 3D bassgjengivelse (!) og i toppen er den silkemyk og dynamisk.

Så er spørsmålet; bør jeg la den fortsatt være helt original eller skal jeg bekymre meg over mulige uttørkede elektrolytter (7 stk) og bytte disse...? Da blir den ikke original lengre, men det er kanskje godtatt som nødvendig vedlikehold?

Den ser altså ut som om den nettopp har forlatt samlebåndet (i den grad ARC hadde samlebånd da...)

Noen med sterke meninger og gode råd?
    Ikke fiks noe som virker :)
    Kondensatorer kan være langlivet når de er av god kvalitet. I en forforsterker vil du høre om det kommer brum når disse har gjort seg ferdig.
    I dette tilfellet sitter de der som filterkondensatorer og skal ikke pumpe mye energi som i en effektforsterker.
    La de være i fred :)
    Glassfiber laminat blir misfarget over tid ved høy temperatur. Motstandene er sikkert godt nok dimensjonert, men blir varme av effekttapet. Tror du kan bruke din SP6B i mange år før du ser tegn til misfarging.
    Ser at det er såpass mange elektrolytt kondensatorer som 7. Det er DC gløding i forsterkeren og noen brukes som filter ifm regulering av glødespenning.
    Fortsatt: Bruk den som den er.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt min SP-6B siden 1980 og den er fremdeles i drift. Aldri vært reparert så 100% original (unntatt rørene, selvsagt) og i mint condition.
    Normalt ikke den jeg spiller på, men har brukt den det siste halvåret. Bruker Telefunken ECC803S i V1, V2, V4 og V5 og den er så støysvak med de rørene at jeg kan kjøre en Benz LP med 0,35mV rett inn i RIAA'en uten step-up.
    Har snakket med ARC og ble anbefalt å bytte C10, C12, C13, C14, C15, C17, C19, C20, C21, C23 og C24
    I tillegg anbefalte de å fjerne VR1, fjerne den termiske pastaen og smøre på ny, og deretter installere VR1 igjen. Over så mange år tørker pastaen ut og VR1 blir veldig varm.
    Etter at alt er skiftet anbefaler de å bruke en variac første gang den fyres opp igjen.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    La ut samme spørsmål på et usa forum og fikk samme råd; hvis ingenting lekker eller er misfarget så spill og nyt! Det har jeg gjort i dag og den overrasker virkelig mht totalt mangel på øretretthet. Kan spille plate på plate og cd på cd og fortsatt ikke lyttetrett! Dette har jeg lett etter lenge. En veldig musikalsk forsterker! Det kan høres ut som om den mangler litt detaljer, men er det kun bortfall av uønskede øretrettende signaler jeg hører...? Jeg oppdager at jeg går forbi de vanlige testplatene og henter frem plater/cd'er som jeg husker som dårlige innspillinger - de låter nå helt flott! Rare greier....

Uansett så har jeg funnet ut at elektrolytter fra de første eksemplarene er av en type som Mallory var uheldig med så ARC anbefaler at disse byttes som førstevalg om forsterkeren blir trøblete. Det som du FZ nevner er notert og er også nevnt på div forum. Jeg hører også allerede at stereo/mono-venderen fusker litt, men ikke i stereoposisjon. Den kan godt forbikobles.

Opplever nå å høre detaljer det er lenge siden jeg har hørt. Så det kan ikke være noe i veien med detaljerikdommen. Det er superlett å følge instrumentene. Kraftige musikkpassasjer går lekende lett - der jeg før nærmest kjente at øremusklaturen trakk seg sammen.... Hmmm, snodige greier.

Den har nå spilt feilfritt i 4 timer nå. Leste en plass at første tegn på uttørkede elektrolytter er at den går i sub-protect etter noen timer. Alt vel så langt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn