Nå er ikke jeg noen fundamentalist, men drister meg likevel til å komme kort innpå her;
Har fått tak i et "mint" eksemplar av SP6B som til overmål er svært lite brukt. Det kan sees på printkortet i nærheten av div effektmotstandere som generelt har brune "varme-merker" etter lang drift. Denne har overhodet ikke slike brennmerker. Dessuten er den helt urørt mht komponentbytte og/eller modifikasjoner.
Det var feil på den da den kom i mine hender, men det viste seg å være to JJ ECC83 rør som måtte byttes. Satte NOS Amperex i RIAA og NOS Telefunken i linjedelen. Har kontrollmålt alle spenninger, justert setpunkt iht manualen og testet alle funksjoner. Alt er normalt. Den har en magisk mellomtone, en svært så 3D bassgjengivelse (!) og i toppen er den silkemyk og dynamisk.
Så er spørsmålet; bør jeg la den fortsatt være helt original eller skal jeg bekymre meg over mulige uttørkede elektrolytter (7 stk) og bytte disse...? Da blir den ikke original lengre, men det er kanskje godtatt som nødvendig vedlikehold?
Den ser altså ut som om den nettopp har forlatt samlebåndet (i den grad ARC hadde samlebånd da...)
Noen med sterke meninger og gode råd?