6550 rør - nok engang.
Hei igjen!
Jeg har hatt et lite lydfravær p.g.a. noen "tause" rør, men nå er jeg tilbake. Det som denne gang har laget problemer for meg, er 6550 røret i strømforsyningen på REF 5 SE forforsterkeren. Audio Research har jo tidligere brukt 6550 Winged C i REF forforsterkerne, men disse er vel så og si umulige å få tak lengre. Jeg brukte et jeg kjøpte hos The Tube Store, men det har neppe vært prima vare, for det konka ut etter snaue 500 timer. Jeg lever nå (midlertidig) med et Svetlana 6550 C rør, men er på jakt etter noe som kan være bedre. Ser at TubeDepot har JJ 6550 og JJ 6550 "Black Sable", samt Telefunken "Black Diamond 6550", som de hevder har lengre levetid enn standard 6550. Har noen erfaringer med disse rørfabrikatene? Er det noen som kan anbefales fremfor "standard 6550"? Ser forøvrig at den nye REF 6 bruker Sovtek 6550, men det er vel spesielt selektert? Vet også at TungSol har kommet med et 6550 "reissue", men har mine tvil om det vil passe i REF 5SE, da det er ganske trangt i strømforsyningen med lite å gå på i avstand til 6H30 trioden som står like ved. Takknemlig for inspill, gjerne med pekere til evt. artikler.