Audiofili: Deutsche Grammophon The Original Source

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Har både Karajan Beethoven 1963 og Karajan Beethoven 1977 bokser på japansk DG SACD. Dessuten Karajan Tchaikovsky Boks på samme. Kan ikke si de låter spesielt bra....
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det pleier å være Maillard det, men så spørs det hvor mye det går an å gjøre med mastertapene da. Dersom mikrofonplassering og nedmiksing til mastertape var koko får man ikke gjort mye. DG TOS-mastertapene er tydelig tenkt brukt til to frontkanaler og to ambientkanaler, og det var ingen mikrofonskog i opptakshallene heller.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.314
    Antall liker
    2.832
    Har både Karajan Beethoven 1963 og Karajan Beethoven 1977 bokser på japansk DG SACD. Dessuten Karajan Tchaikovsky Boks på samme. Kan ikke si de låter spesielt bra....
    Er det SHM-SACD?
    Disse har jamnt over fått veldig god kritikk. Mange tilbakemeldinger på at i mange tilfeller låter bedre enn original vinyl.

    Har selv noen få, dem virker kun å være begrenset av original tapen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    63 er fra tosporstape i Jesus Christus-Kirche. Jeg vet ikke hva de brukte i 77, men Berlinfilharmonien (Circus Karajani på folkemunne) var veldig ny da, og nieren fra det settet er jo beryktet for sin solistspotlighting og et kor som høres ut som om det er foran orkesteret.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    9.992
    Og jeg som ikke har SACD-spiller en gang!
    Det har jeg og kan informere deg om at du går ikke glipp av noe, ga bort mine (også en del SHM....). Men spilleren er veldig god på CD plater..
    Når sant skal sies så har jeg noen få plater igjen av trioer/kvartetter spilt inn i nåtid som låter veldig fint, men har aldri hørt et gammelt opptak som låter bra på SACD, det er daft så det holder.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.314
    Antall liker
    2.832
    Når sant skal sies så har jeg noen få plater igjen av trioer/kvartetter spilt inn i nåtid som låter veldig fint, men har aldri hørt et gammelt opptak som låter bra på SACD, det er daft så det holder.
    Nå skal vi ikke lage noen diskusjon av det her. Men låter gamle opptak ok på CD, men daft på SACD?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine SACD-er står hos Stig Erik Tangen. Jeg har hørt litt multikanal klassisk. Noen ganger er det bra, spesielt på spatiell/ambience, og andre ganger kan man undres over hva de har tenkt. Når Anne Sofie Von Otter stor som et knappenålshode i senterkanalen på Mahler 3 med Boulez (DG) og Janos Starker gjør knusktørre Bach-cellosonater i tre kanaler (Mercury) er det ikke kjekt med multikanal.
    Jeg tenker som så at der er viktigere hvordan masteren er gjort enn om det er pcm/cd eller DSD/sacd, eller to, tre, fire eller fem kanaler for den del.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.689
    Antall liker
    4.986
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Denne boksen er nevnt her flere ganger. Ble utgitt 12/1. Det er mange som har kjøpt den, inkludert meg.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    9.992
    Jeg tok et raskt blikk bakover for å sjekke først men så den ikke. Var nok for rask da. :)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Å kjøpe direkte fra DG gjør jeg ikke igjen før dem er VOEC registrert. Oppfordrer samtlige til å handle DG plater fra VOEC registrerte butikker.
    Helt enig, men enkelte ganger må man
    Ved bestilling fra DG så ber de om tilbakemelding. Da er det bare å be de få på plass VOEC løsning, tipper de har mange kunder i Norge
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Denne boksen er nevnt her flere ganger. Ble utgitt 12/1. Det er mange som har kjøpt den, inkludert meg.
    Har du hørt igjennom, og evt hva synes du om den?

    @aiso Overse, ser ut til at folk er fornøyd, stor pris, men tester ut om BD klarer å levere
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.689
    Antall liker
    4.986
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Har du hørt igjennom, og evt hva synes du om den?

    @aiso Overse, ser ut til at folk er fornøyd, stor pris, men tester ut om BD klarer å levere
    Det er bare en ting å si om denne boksen: Fantastisk, både når det gjelder lyd og musikk. Løp og kjøp :)
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Det er bare en ting å si om denne boksen: Fantastisk, både når det gjelder lyd og musikk. Løp og kjøp :)
    Takk skal du ha, setter min lit til at BD leverer
    Ellers er det acoustic som gjelder...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver og revurderer mitt Nay til Barenboim og Chicago i Bruckner 4. De tenner etterbrennere i scherzoen i alle fall.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.352
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godkjent, den der, i mine ører. Solid band. De bygger noen fjelltopper i 4.satsen også.
    Scherzoen er en favoritt her, men resten av 4eren er også deilig. Har så mange CDer med denne at jeg vegrer meg for å kjøpe dyr vinyl.
    Når er denne innspilt ? (Spotify er håpløst på sånt)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.352
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leser i kommentarfeltet deres at det ryktes en Karajan Bruckner-boks til sommeren.
    ..saw a DG Facebook ad that they will be releasing the 70s Karajan Bruckner symphonies in a box set. Coming this summer ...
    Den kunne jeg ha siktet på.
    Har den gamle gode Böhm Bruckner LP-boksen , så det hadde passet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne, ikke sant?
    JPC.de har denne digre boksen oppe for utgivelse 2/8. 17 LP-er.

    Det som er litt pussig er at ikke alle er analogopptak. Noen av dem ble i alle fall gitt ut som digitalopptak, så enten ble det tatt opp analogt i parallell eller så kan The Original Source også være fra digitaltape.
    JPC hadde denne oppe én dag og så forsvant den gitt. Men det er viss reelle greier.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.352
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lettere forvirrende at flere, som trackingangle, omtaler Giulini Bruckner 7-9 som TOS, men det er den altså ikke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.885
    Antall liker
    3.999
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje bare en liten teaser FØR den store OS boksen kommer..
    For the first time Carlo Maria Giulini’s famous interpretations of the last three Bruckner Symphonies with the Wiener Philharmoniker, recorded in the 1990s, will be issued in one vinyl set: Marking the composer’s bicentenary in 2024, Deutsche Grammophon presents these iconic recordings of Symphonies Nos. 7, 8 and 9 in a limited and numbered 6 LP set. The audio material has been newly mixed and transferred to lacquers at Half Speed by Rainer Maillard and Sidney C. Meyer from Emil Berliner Studios.
    Eg har oppfatta "TOS" som eit slags merkenamn på nye, heilanaloge miksar av gamle firespors analogopptak? Opptaka av Guilini/WPO i 1990 var digitale opptak (DDD), jf omslaget (via discogs). Kor mange kanalar dei tok opp i, veit eg ikkje.

    1708094952145.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. TOS skal være firespors (4-kanals surroundtiltenkt) analog mastertape mikset analogt til to kanaler og skåret i sanntid, altså uten mellomlagring.

    Sjekk gjerne igjen hva TA skrev om Giulini-settet. Jeg mener de var helt klare på at det ikke er TOS men jeg har tatt feil før (også).
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Er det noen stor forskjell på DGs Digital Recordings (DR) vs analog? Har noen DG DRs spesielt fra 80 tallet, men har jo ikke tilsvarende i analog så noen direkte sammenligning får man jo ikke.

    Men det er åpenbart forskjell på den DG OS jeg har mottatt vs andre DG DR. Et helt annet trøkk, detaljer osv osv.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen DG digitalopptak på cd som låter framifrå.

    Tilbake til Karajan-Bruckner på TOS. Det er vel det samme settet som dette relativt nye på CD+Bluray Audio? @ottone?

    IMG_4704.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.523
    Antall liker
    23.212
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte at jeg måtte lenke inn dette bildet av slutten av Sarka fra Ma Vlast her.

    Sydney er min heltinne & MicroLine(/Microridge/SAS)-nåleslipning er kjempelurt.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    huff huff, det detter inn med den ene ordrekanselleringen etter den andre, hadde lagt inn bestilling på flere fra acoustic sounds.. men den gang ei..

    Ser det er noen nettbutikker som oppgir at de har, men ved bestilling kommer det ganske fort i retur...
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    9.992
    Tror det sikreste er å forhåndsbestille dem fra DG sin egen nettbutikk når de blir lagt ut der, det blir både EU og norsk moms da men må man så må man...
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Det er nok det, må nok følge nøye med for ettertiden
    Har noen bestillinger der så de kommer nok... med mindre etterspørsel er så stor at kun de "første" får levering: tilbud og etterspørsel
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    2.384
    Torget vurderinger
    2
    Tror det sikreste er å forhåndsbestille dem fra DG sin egen nettbutikk når de blir lagt ut der, det blir både EU og norsk moms da men må man så må man...
    jpc.de refunderer momsen. Jeg har bestilt mine derfra.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    alle forslag notert, til neste gang, og testet, dessverre utsolgt for de jeg har fått kansellering på
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.619
    Antall liker
    1.921
    Sted
    Bergen
    Seiji Ozawa Boston Symphony Orchestra – Berlioz – Symphonie Fantastique
    og
    Emil Gilels Beethoven NOS 25-27

    Har sendt noen forespørsler til Langt-Vekk-Land så får følge nøye med på om det blir noen respons

    Trur vel at noen andre bestillinger fra Ac Sound i samme serie vil lide samme skjebne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn