AudioKarma CNC Phono Stage

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Spennende tråd dette her. spesielt for en som fremdeles har sin gamle Weller loddestasjon i kjelleren.
    Et lite spørsmål som jeg lurer litt på.

    Ser dere noen fordeler eller ulemper med å la en Muffsy få strøm fra to 12v 1,6Ah alarmbatterier, koblet slik at den får -12 -0 +12V?
    Koble batteriene slik at de lades av veggvorte når den ikke er i bruk.

    Har tenkt til å bestille en før jul, så har jeg den ferdig til 2016.

    MVH.
    Knut Runar
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det går helt fint å kjøre den på 12v batteri, jeg merket liten/ingen forskjell da jeg gikk fra 2 stk 12v mopedbatteri fra biltema til 15v regulert psu bortsett at jeg slapp å lade batteriene.
    Løp og kjøp ;)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Da er jeg oppe og går etter en liten koblingstabbe.
    Den var tyst som en østers ved første forsøk, men det er forskjell på ut og inn på panelet bak...
    Nå spiller den, og det er vellyd. Hvordan lyden er kontra Boozhounden vet jeg ikke enda, må lytte på de rett etter hverandre da, har også gullfiskhukommelse.
    Men høres lovende ut, og enkelt og greit bygg.
    Og en definitivt fordel er at den kan puttes i et så lite kabinett og ac strømforsyning til en 140 lapp gjør heller ikke noe.
    Et bilde i drift
    image.jpg

    Og her ser du hvorfor det blå LED Yngve
    image.jpg

    Kommer tilbake med mer lytteintrykk senere.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Yay, den lever!
    Grattis Martin, håper du blir fornøyd.

    Knut Runar,
    Jeg kjører 2x12V på mitt phonosteg, og det fungerer alldeles utmerket. Option 2 i dokumentasjonen handler nettopp om batterier:
    Muffsy Phono Preamp - Power Wiring

    Om en MM pickup har 5 mV output ved 1 kHz, vil den ha nesten 20 dB høyere signal ved 20 kHz. Dvs 50 mV. Det første forsterkningssteget har 34 dB forsterkning, hvilket gir 2,5 volt etter forsterkningssteg 1.

    Dette signalet er RMS, peak-to-peak er ca 7,5 volt. Signalet svinger dermed +/- 3,75 volt på det meste. Selv med litt ekstra headroom, burde det ikke være noe problem å kjøre +/- 9 volt.

    Ved 10 mV output fra pickupen blir utgangssignalet max +/- 7,5 volt. Det er fortsatt noe de fleste opamper klarer av ved +/- 9 volt. Det er på grensen, så jeg velger selv å ikke kjøre lavere enn +/- 12 volt. Grunnen til dette eksempelet er at de fleste pickuper er angitt med +/- 3 dB variasjon. +3 dB er dobbelt så høyt signal.

    (Deretter demper RIAA-filteret signalet igjen, og du får ikke så høye max-signaler ut fra det andre forsterkningssteget. Det kan være godt å vite, i tilfelle man vil dra ut mer gain fra kretsen. Da foreslår jeg at man gjør det i steg 2.)

    EDIT:
    Konklusjonen kan kanskje være litt vanskelig å få øye på her. +/-12 volt vil fungere helt perfekt. :)

    Muffsy-strømforsyningen er ellers veldig bra. Siden den bare bruker en AC-veggvorte behøver du ikke tenke på sikringer og sikkerhetsjord eller annet. Du får aldri spenningsnivåer over 48 volt, så den holder seg innenfor grensene for svakstrøm.
     
    Sist redigert:

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått sammenlignet litt mer direkte opp mot min diy Boozhound.
    De er ganske like disse to, men holder en knapp på dynamikken til Muffsy, men jeg kan lures noe av den litt høyere gain.
    Har ikke prøvd meg med forskjellige settings enda, kjører i grunnstilling.
    Kanskje Muffsy drar med seg litt mer peiskos på dårlige plater, men det kan også relateres til gain.
    Så langt vil jeg si til til en som skulle diy at Muffsy er å foretrekke.
    Minst like god lyd som er viktigst.
    Justeringsmuligheter, lettbygd om man er helt uten erfaring.
    Enklere montering i kabinett, som er den kjedeligste jobben.
    Og den er også billigere.
    Men når det er sagt, Boozhound er en god riaa, og den blir værende hos meg i tillegg til Muffsy.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Takk for sammenligningen med Boozhound, Martin.

    Forsøk gjerne med litt forskjellige settings for å se om det blir bedre. Selv om de to 2k2-motstandene på inngangen er med på å dempe knatring fra litt dårligere skiver, er det ikke til å komme ifra at Muffsy er veldig detaljert. Det gjelder dessverre også ulyder som følger med signalet. Det er uansett bra at du i det store og hele er fornøyd.

    Så over til noe helt annet: Det er dessverre litt stusselig med den lille mutteren på bakpanelet for å feste jordkabelen fra platespilleren. Meningen var hele tiden å levere en som er bedre, men dessverre har det tatt veldig lang tid å få tak i disse.

    Nå har de kommet, og seks brev med "thumb nuts" er sendt till Norge. Slik ser de ut, jeg syns det ble veldig fint på min Muffsy:



     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Puslet sammen pp1 idag :)
    Må si at de nye kortene er mye bedre å lodde på.
    DSC_0996.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Puslet sammen pp1 idag :)
    Må si at de nye kortene er mye bedre å lodde på.
    Vis vedlegget 354182
    Det kan jeg si meg enig i. Dette er jo ensidig med ground fill. Det gjør at visse pads blir små, samtidig som det store området med kobber gjør at det blir vanskelig å varme opp loddepunktene.

    Det var derfor jeg gjorde kortene tosidige, med jordplanet på oversiden. Så kom selvsagt en rad andre forbedringer.

    Det er kult at du har alle versjonene nå da, det har je ikke engang selv lenger...
     

    massen

    Fersking
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Da er også jeg en av de som har fått et CNC phono stage fra skrodahl.
    Jeg har liten erfaring med diy, men med god hjelp fra Håvard, (skrodahl), kom jeg omsider i havn.
    Jeg er meget godt fornøyd med riaa trinnet, det låter etter min mening overraskende bra, også i forhold til vesentlig dyrere riaa trinn som jeg har sammenlignet med. Støy og brum er på et minimum hos meg, dynamisk og frisk spillestil. Etter prisen er det et funn, mye godlyd for pengene.
    Jeg brukte muffsy powersupply, og kabinettet som ble anbefalt, og en trafo jeg kjøpte på kjell.com.
    Alt i alt en svært hyggelig erfaring, både med riaa, og påfølgende support fra skrodahl.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Grattis med nytt phonosteg massen, håper du får tid til å spelle masse med plater i jula.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Da har jeg bygd ferdig riaaen, svært lærerikt og lettfattelig sett. Jeg har boardet til psuen, trenger da komponentene, er det mulig å kjøpe dette på samme nettsted?
    Morten
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    @scaniagutten: Jeg sender deg komponenter på nyåret. Du har det svarte kortet, visst?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    PSU-komponenter, ja! Det trenger visst jeg også :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ah, det blåe kortet såklart. Har du også det JCP?
    Kan dere begge sende meg en PM med deres adresser?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Må heim og se i hobbykassa, pm følger :)

    Edit: Har kommet heim etter nyttårsforspisning i Kolbotn og funnet et stk rødt PSU-kort i hobbykassa.
     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    662
    Antall liker
    588
    Følger ikke komponenter med PSU kit'et ?
    Følger det med inngangs kondensatorer med riaa kit'et.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det følger med komponenter i PSU-kitet, men det gjorde det ikke tidligere.
    Det er ikke med inngangskondensatorer, da de normalt ikke behøves. Om de behøves, så kan det være så mange forskjellige verdier at det ikke er mulig å ta med alle.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    662
    Antall liker
    588
    Og så begynte jeg å tenke på neste steg PSU.Dro raskt kjensel på det printet😨.Tenker dem har feiret jul i Sverige også.Feil print men komponenter var til PSU.Shit happen's😢😉
    Men æ står han av som vi si hær oppe☺
     

    Vedlegg

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det kan jo ikke ha vært særlig artig.
    Jeg beklager det, nytt kort er sendt. Jeg håper to stk OPA2134 fungerer som plaster på såret.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    662
    Antall liker
    588
    Det går nok fint.Er ikke noe problem når det er så god service.Er forøvrig spent på det ferdige resultatet men er veldig optimistisk.
    Takk for rask respons og handling.:)
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    662
    Antall liker
    588
    Da ble det lyd via Muffsy.Kjempefint byggesett og en fantastisk service og oppfølging fra Skrodahl som jeg ikke har opplevd maken til.Dette settet anbefales til alle som har lyst og vet hvilken ende loddebolten blir varm.Lydmessig er jeg veldig fornøyd så langt men må teste mer. må få ordning på pu/armkabel først.Veggvorta er tjuvlånt fra julenissen som er pakket bort. :)den fine muffsyen hadde fortjent bedre bilde.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    En ny liten sneak-peak.
    Dette er tenkt for de som ikke kan/vil bygge selv, altså levert ferdigbygd. Den har litt større kretskort, med bedre isolering til jord, komponenter som har bedre toleranse og enda litt bedre RIAA-compliance. Og så frontpanelet da!

    Dette er bare proof of concept, det kommer nok til å drøye en del før jeg er ferdig. Et par viktige detaljer er blyfri lodding og å finne måter å speede opp byggingen. (Ja, den blir håndbygd.)

    Dere får unnskylde at et par bilder ble litt mørke, jeg holder fortsatt på å venne meg til mitt nye kamera. ;)











     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Dette så jo flott ut :)
    Men et innspill utfra egen smak, ta det som et råd, ikke kritikk.
    Jeg ville foretrukket et mer diskre utseende i front, mest mulig svart er min smak :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er faktisk en av sakene jeg funderer på. Jeg får se...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    For å speede opp byggeprosessen kunne det gjerne vært lurt å kombinere psu og phonosteg til ett kort og evt ha pcb-mount RCA og dc kontakter som passer mot bakplata. Da vil du slippe all internkabling. Lag kortet bredt nok til at det sklir inn i kabinettet med riaatrinnet på langs, så har du god plass til RCA og dc baner på sidene.

    Spennende at du vil begynne å selge ferdigbygd. :) Spent på hvordan denne kommer til å bli motatt av de som ikke driver med diy.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    662
    Antall liker
    588
    Er det meningen å jorde chassie på V3? Og vil det være noe særlig gevinst på å gå for andre utgangskondensatorer(1uf)?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg liker fleksibiliteten med å ha phonosteget og strømforsyningen separat. Da kan man f.eks. enkelt lage en versjon med batteridrift. RCA-kontakter for PCB finnes ikke i samme kvalitet, så jeg landet på samme bakpanel.

    Det som tar lang tid er selve populeringen av kortene, og loddingen. Jeg holder på å bygge en jigg sånn at jeg kan sette inn mesteparten av komponentene på en gang, og lodde etterpå. Jeg tror jeg kan få ned byggingen av ett komplett phonosteg til under en time pr stk. Testproduksjonen kommer til å bli på 20 enheter. Blyfri loddetinn er ikke spesielt brukervennlig, så alt henger til syvende og sist på det.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Er det meningen å jorde chassie på V3? Og vil det være noe særlig gevinst på å gå for andre utgangskondensatorer(1uf)?
    Forsøk unngå å jorde chassis. Andre utgangskondensatorer gir ingen gevinst, om du ikke føler for å bruke noe som anses mer audiofilt. Målingene som du finner på muffsybloggen er med komponentene som følger med i kitet. Jeg syns det er riktig så audiofile tall. ;)
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    En ting jeg har lurt på med Mufsy og Rega i sammen er manglende jording på platespilleren.
    Har litt mer brum på ekstremt høyt volum enn på min Boozhound, og da lurer jeg på om jeg bør lage en jordkabel fra Mufsy til forsterker siden platespiller ikke har dette?
     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg hadde rega rp1, slet jeg med brum. Den forsvant ved å montere separat jordledning som i denne guiden.
    REGA 250 300 Tonearm modification humm-free remove signal ground
    Dette er ikke snakk brum i den forstand av at noe er galt, kun ved høyt volum uten pick up i rillene.
    Kan godt være motoren til Regan jeg hører også, det slår inn på pu, det gjør det de på alle Rega jeg har hørt.
    men det er mest når armen kommer nær sentrum.

    Vil ikke modde spillern, vurderer faktisk å bytte den på sikt.
    Men skal heller forsøke å jorde RIAA, og se om det hjelper.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Muffsy og forsterker er jordet gjennom RCA-kablene, løsningen ligger nok mellom platespiller og Muffsy. Jeg har ikke hatt noen Rega selv, men min Dual 1225 var uten jordkabel. Det ble mer av både støy og brum fra den. Yngve har kanskje noen erfarenhet med dette også, siden du har en 1225.

    Fort og gæli, men mine sløydkunnskaper strekker seg dessverre ikke lenger enn dette... Her er jiggen, den gjør hva den skal gjøre selv om den ser ut som fy. Tanken er å populere kortene og feste dem i jiggen så jeg kan lodde mange komponenter på en gang. Jeg har testet med noen få resistorer, den er stabil og alt holdes på plass. Kryssfiner, og eksosisoleringsplate fra Biltema:

     

    HiFi_Martin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    252
    Torget vurderinger
    2
    Ja selvfølgelig er de det, hadde blitt lite lyd om ikke......
    Men mistenker at det er Regan som lager det, skal bytte om både spillere og RIAA' er og se om det blir samme resultat med Hitachi spileren.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Har ikke opplevd noe spesiell brum på Dualen min etter at jeg monterte muffsyen, men det er kanskje fordi kabelstrekket til pre-ampen er veldig kort når den er montert inni spilleren.
    Kan ikke huske om den brummet eller ikke den korte tiden jeg kjørte den på ekstern Muffsy. Tror ikke jeg testet med noe spesielt høyt volum da.

    Edit: synes sløyden din ser bra ut jeg ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn