Vel, vel. Eg har prøvd en 2-3 forskjellige drivere til Soundblaster-kortet, avinstallere og reinstallere softwaren til kortet og still no go. På pur faen tenkte eg at det her gidde eg ikke mer, så eg tok ut hele kortet, fjerna installasjonen av Creative, reboota og... no insistere Dell-maskinen på at lyd? Lyd har eg ALDRI drevet med på egenhånd. No siiiiree, ingen lyd her. Og sia maskinen er type hund-gammel, så er det lite til ingen hjelp å hente fra Dell sine hjemmesider. Så no har eg to plana:
1. Få tak i en kompis med en bærbar PC som FUNKE, få installert Audiolense på den slik at vi i hvert fall kan ta opp målinger av anlegget mitt, avinstaller AL og send målefilene pr. mail til meg. Det er jo, tross alt, bare de målefilene eg treng. I så fall: kan eg avinstallere AL på min Dell, laste ned AL på en ny bærbar, legge inn min lisens og kalibreringsfila til mic'en uten trøbbel?
2. Den virkelige hard-core versjonen: virtualiser XP på servern min (som har det eg skal trenge av inn- og utganger), slep servern inn i stua, mål, legg over på Dell'n, ta det derfra. Kommer sikkert, som mye annet i mitt Linux-eventyr så langt, til å være HEEEEELT uproblematisk.
3. Kjøp et nytt lydkort som forhåpentligvis virke med Dell-maskinen min. Right.
Psukketisukk. Kjenner jeg begynner å bli lei, nå. Kanskje jeg og totte skulle lage en lei-av-datamaskiner-tråd?