OMF's anlegg!
Audiolense for dummies. (Hvis Bx etterpå tar meg i skole, så blir eventuelt overskriften Audiolense by dummy. I så fall vil jeg hevne meg med å påstå at Help-tekstene i Audiolense suger):
1. En måle mikrofon plasseres i lytteposisjon.
2. Audiolense sender ut et komplekst målesignal, varighet mange sekunder.
3. Målingen må filtreres, før den kan utsettes for tallknusing.
I Audiolense kan man selv bestemme graden av filtrering.
Vil du filtrere deler eller hele frekvensområdet?
Vil du filtrere et kort øyeblikk, eller flere sekunder?
Eller kanskje 3sek i bassen, 1sek i mellomtonen og ingenting i diskanten?
etc.
For å illustrere nøyaktigheten i Audiolense: Dette er et illustrasjonsfoto av 1/24-oktav måling. 10 oktaver blir da ca 240 målinger. Ser jo ganske nøyaktig ut, med lekmanns øyne?
I Audiolense kan du øke denne til ca 130,000 nivåmålinger. Det er nøyaktig det...
Men et slikt snapshot representerer nettopp bare "et øyeblikksbilde". Her må mere til. En tidsdimmensjon.
Audiolense kan ta opptil 96,000 "øyeblikksbilder" pr sekund....
Legger man disse 96,000 øyeblikksbildene etter hverandre så får man en "waterfalls-aktig" 3D forløp. (Illustrasjonsfoto).
4. Utsendt målesignal minus filtrert Måleresultat = Avvik.
5. Avvik korrigeres opp mot den frekvensgang som du bestemmer, såkalt Targetkurve.
6. I tillegg til å gi deg frekvensgang etter fritt ønske, så får du en "automatisk" korreksjon av tidsdomenet. Denne kan ikke overstyres. (Men i Filteringen kan du bestemme tidsvinduet).
7. Det sies at Audiolense er så nøyaktig at til og med fasefeil i DA konverteres lavpassfilter blir rettet!
8. Da kan jeg for egen regning tilføye at den også frisker opp fasefeilen i ICE forsterkerne, he-he. (ært, ært, Valentino).
9. Poenget er at Audiolense retter ALT den ser innenfor frekvens og tidsvinduet du gir den. -Uansett om fasefeilen kommer fra høyttalerens direktelyd, refleksjoner i rommet, fra DAC-filter eller forsterkere. (Alle feil ender/summeres jo i målemikrofonen til slutt).
10. Audiolense er ikke perfekt, og kan ikke fjerne alvorlige problemer i akustikken, men det kan marginalisere de i stor grad. Bx har anslått at forholdet mellom direktelyd og reflektert lyd vil bedres med 6dB.