pahf skrev:
En av de viktigste momentene ved Sitara var vel at den nye jubileumsdiskanten hadde mye større overflate og bærte lyden lengre pga av at det er en conediskant og ikke en domediskant. Slik at jeg ikke var avhengig av å ha 2m slik som du nevner johnnygrandis.
Jeg har kun vært borti de nyere modellene i form av ScorpioII, Sitara og Scorpio25, men syntes ingen av disse er så vanskelige å plassere i forhold til andre høyttalere. Jeg syntes de er ganske enkle å ha med å gjøre når det kommer til plassering. Med god toe-in er mye gjort, men som med alle høyttalere må man jobbe litt med bassen.
Den nye HHCTII diskanten er som du nevner noe større enn softdomen som har blitt brukt tidligere. Dette vil jeg mene gir spredningskontroll lenger ned i frekvens, men er litt usikker på om dette vil gjøre at lyden "bærer" lenger. Det vil jo i såfall gjøre at man endrer klangbalansen jo lenger vekk fra høyttaleren man kommer. Det Johnnygrandis siktet til vil jeg tippe var mye romrelatert og ikke direkte representativt for høyttalerne(vill gjetting da jeg ikke har prøvd disse). Måten man kobler med rommet er ikke veldig unikt for AP, og Sitara er veldig konvensjonell. Fungerer det i rommet ditt med samme type høyttalere vil nok også Sitara gjøre en god jobb her.
pahf skrev:
Det er et pluss til den i forhold til de eldre større modellene slik jeg ser det
Forøvrig enig i at HHCTII er en morsom diskant som gjør at overgangen mellom mellomtone og diskant viskes helt ut. Den er også nydelig oppløst. 25-modellene til AP er en liten oppgradering som kan forsvare prisenøkningen ganske enkelt. De står seg også meget godt mot konkurentene også.
Geir Arne