Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nå har vi i "APforeningen" sjannsen til å skaffe oss et par pent brukte(nesten nye) Caldera'er. Ligger ute på børsen nå, ihvertfall de som har råd.( En kamerat av meg har visst tenkt å selge en nyre eller noe fra de edle deler............) Her kan det ofres mye ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.051
    Antall liker
    34.388
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    oyvjorge skrev:
    Nå har vi i "APforeningen" sjannsen til å skaffe oss et par pent brukte(nesten nye) Caldera'er. Ligger ute på børsen nå, ihvertfall de som har råd.( En kamerat av meg har visst tenkt å selge en nyre eller noe fra de edle deler............) Her kan det ofres mye ;D
    Så denne jeg også, men ville nok heller vurdert "salg av den nye interiørarkitekten" istede for Caldera`ene ;D

    Gismo
     

    Elmer Midd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.06.2006
    Innlegg
    524
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, Caldera.
    Hvor mye kan man få for en nyre?...

    mvh Ole
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    gismo skrev:
    oyvjorge skrev:
    Nå har vi i "APforeningen" sjannsen til å skaffe oss et par pent brukte(nesten nye) Caldera'er. Ligger ute på børsen nå, ihvertfall de som har råd.( En kamerat av meg har visst tenkt å selge en nyre eller noe fra de edle deler............) Her kan det ofres mye ;D
    Så denne jeg også, men ville nok heller vurdert "salg av den nye interiørarkitekten" istede for Caldera`ene ;D

    Gismo
    Den interiørarkitekten bør være j...ig fin og/eller ha noen utrafrekke triks i nattskjorta.
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Den som bare hadde hatt litt ekstra i kassa akkurat nå. Disse høyttalerene er en opgraderingsdrøm
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Trane skrev:
    gismo skrev:
    oyvjorge skrev:
    Nå har vi i "APforeningen" sjannsen til å skaffe oss et par pent brukte(nesten nye) Caldera'er. Ligger ute på børsen nå, ihvertfall de som har råd.( En kamerat av meg har visst tenkt å selge en nyre eller noe fra de edle deler............) Her kan det ofres mye ;D
    Så denne jeg også, men ville nok heller vurdert "salg av den nye interiørarkitekten" istede for Caldera`ene ;D

    Gismo
    Den interiørarkitekten bør være j...ig fin og/eller ha noen utrafrekke triks i nattskjorta.
    Henger meg på de to siste kommentarene...bytte Caldera med bokhyllehøyttalere??
    Meget nysgjerrig på den interiørarkitekten merker jeg, og svæært usikker på om jeg hadde ansatt henne ;D
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Har et lite spørsmål til ekspertisen:

    Har en kompis som har kjøpt Virgo 1. Bakpå har den en singlewire-tilkobling (tror jeg) og to sett med mindre hull.

    Noen som vet hvordan dette skal settes opp?
     

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Torek skrev:
    Trane skrev:
    gismo skrev:
    oyvjorge skrev:
    Nå har vi i "APforeningen" sjannsen til å skaffe oss et par pent brukte(nesten nye) Caldera'er. Ligger ute på børsen nå, ihvertfall de som har råd.( En kamerat av meg har visst tenkt å selge en nyre eller noe fra de edle deler............) Her kan det ofres mye ;D
    Så denne jeg også, men ville nok heller vurdert "salg av den nye interiørarkitekten" istede for Caldera`ene ;D

    Gismo
    Den interiørarkitekten bør være j...ig fin og/eller ha noen utrafrekke triks i nattskjorta.
    Henger meg på de to siste kommentarene...bytte Caldera med bokhyllehøyttalere??
    Meget nysgjerrig på den interiørarkitekten merker jeg, og svæært usikker på om jeg hadde ansatt henne ;D
     

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    ...skal sørge for at hun er hjemme ved henting, kun iført neglisje
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Interiørarkitekter er alltid så kravstore. Heldigvis var kravet fra min beskrevet som "Det er mannens plikt å sørge for god lyd i heimen". Hun slet litt da hun skjønte at forsterkeren jeg har nå ble stående, men hun godtok den også, med en kommentar om at hun hørte hvorfor jeg ville ha akkurat den.
     

    Fnatt

    Medlem
    Ble medlem
    14.11.2008
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Betaling i kroppsdeler vil selvsagt bli vurdert, men slutt å gni det inn da, dere :)
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer kjøp av Virgo 5, men er veldig usikker på effekt.. Skjønner at de trenger en del krutt for å sparke løs bassene og samtidig holde de i kontroll. Hva bør jeg se etter til Virgo 5?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mute skrev:
    Vurderer kjøp av Virgo 5, men er veldig usikker på effekt.. Skjønner at de trenger en del krutt for å sparke løs bassene og samtidig holde de i kontroll. Hva bør jeg se etter til Virgo 5?
    kanskje ikke Primare, men noe som er litt mørkere i klangen med stor strømforsyning, min EC 120w klarer det greit, men kan tenke meg en 250 som er oppgradert (strømforsyning).

    Hva med Gamut, Bryston el? En DP, men avhengig av ikke for lys forforsterker eller kilde.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Mute skrev:
    Vurderer kjøp av Virgo 5, men er veldig usikker på effekt.. Skjønner at de trenger en del krutt for å sparke løs bassene og samtidig holde de i kontroll. Hva bør jeg se etter til Virgo 5?
    Hva er budsjettet ditt?

    Jeg bruker selv en Krell Kav-400xi og er meget fornøyd med dette. Så nettopp en slik på bruktbørsen, det kan jo kanskje være noe?

    Om budsjettet tillater det kan du kan du nok også gå betraktelig høyere opp i pris og få mye igjen for dette. Er folk her på forumet som har prøvd med litt forskjellig utstyr og konkludert med at disse høyttalerene har et meget stort potensiale og fortjener en så god forsterker som mulig! :)
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Setter et tak på 70" på forsterkersiden, helst under (nytt). Integrert eller pre-pow er ett fett..

    Ser litt på klasse D. Klasse A og rør er uaktuelt. Skal ha Cd eller transport/dac fra samme fabrikant.
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    belia skrev:
    Har et lite spørsmål til ekspertisen:

    Har en kompis som har kjøpt Virgo 1. Bakpå har den en singlewire-tilkobling (tror jeg) og to sett med mindre hull.

    Noen som vet hvordan dette skal settes opp?

    Ingen som vet noe om gamle Virgo 1?
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Continuum´en så utrolig spennende ut. Tenker nok den hadde gjort jobben ja. Den baserer seg på analog switching sant? Har lest en del om det og tror det er veien for meg. Det jeg lurer på er den oppgitte frekvensresponsen mange opererer med 20-20khz. Begrenser ikke dette luftigheten og fylden?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mute skrev:
    Continuum´en så utrolig spennende ut. Tenker nok den hadde gjort jobben ja. Den baserer seg på analog switching sant? Har lest en del om det og tror det er veien for meg. Det jeg lurer på er den oppgitte frekvensresponsen mange opererer med 20-20khz. Begrenser ikke dette luftigheten og fylden?

    Ellers ligger det en Gryphon Diablo ute på børsen nå. Usikker på hvilken klasse den er i. Den går heller ikke lenger enn 20khz.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Mute skrev:
    Continuum´en så utrolig spennende ut. Tenker nok den hadde gjort jobben ja. Den baserer seg på analog switching sant? Har lest en del om det og tror det er veien for meg. Det jeg lurer på er den oppgitte frekvensresponsen mange opererer med 20-20khz. Begrenser ikke dette luftigheten og fylden?
    Det med switchingen du spør om har jeg ikke noe greie på dessverre, sjekk evt. på Jeff Rowland venner tråden og se om du finner noe der.

    Continuum 250 har spec: 5 Hz – 60 kHz, -3 dB @ 8 ohms
    Continuum 500 (med Power Correction unit innebygget) har spec: 5 Hz – 45 kHz, -3 dB @ 8 ohms

    Burde vel holde det?
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    oyvjorge skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
    Hei Torek :)

    Du pakka jo aldrig opp dem du ;)
    Det ble Virgo V på deg ser jeg. Grattis!
    Hvilken finish ble det?

    Gismo
    Det ble høyglans svart, er meget fornøyd! ;D

    Godt å høre at du er det samme!

    Mvh Tore

    Bilder?
    Kommer etterhvert :)
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Torek skrev:
    oyvjorge skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Torek skrev:
    gismo skrev:
    Glemte forresten å melde meg inn i "tråden"... :)
    Er vel ikke av de "tunge" AP eierne her, men har da et sett AP Scorpio som jeg synes spiller fabelaktig i mitt oppsett og innen for mine budsjett rammer ;)

    mvh
    Gismo
    Fine høyttalere! :)
    Hei Torek :)

    Du pakka jo aldrig opp dem du ;)
    Det ble Virgo V på deg ser jeg. Grattis!
    Hvilken finish ble det?

    Gismo
    Det ble høyglans svart, er meget fornøyd! ;D

    Godt å høre at du er det samme!

    Mvh Tore

    Bilder?
    Kommer etterhvert :)
    Du må vel kanskje vente en liten uke eller to med bilder, eller Tore? :p
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Lekkert Cappuccino, Hvilken utførelse er de Virgoene?

    pass på så ikke Julenissen lager riper med skistavene sine...

    MVH Johnny
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Ikke like heftig som disse Virgoene, men kan likevel dele bilder av mine AP Scorpio II. Meget godt fornøyd. Ganske fete i høyglans hvit også synes jeg ;)
     

    Vedlegg

    H

    hobby

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    Lekkert Cappuccino, Hvilken utførelse er de Virgoene?

    pass på så ikke Julenissen lager riper med skistavene sine...

    MVH Johnny
    Hei, ble litt mye rød-stikk i bildet, men høyttalerne er i sort pianolakk.

    Det går bra med nissene, kun laget av ispinner og får stå helt i fred :)

    mvh Cappuccino
     
    H

    hobby

    Gjest
    Oyvind, grattis med lekkert oppsett. Høyglans hvit finish er "in" og nokså tøft!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fine HT alle sammen, men jeg tror nok jeg foretrekker svart pianolakk, hvis jeg må velge.

    Hjemme hos meg er det forbudt med nisser eller andre interiørting i HIFI-kroken, den er far's(kun i de tilfellere han er enig i)

    Hvordan blir bassen med ht så nærme veggen? Har ikke prøvd selv men antar den kan bli i meste laget?
     
    H

    hobby

    Gjest
    oyvjorge skrev:
    Fine HT alle sammen, men jeg tror nok jeg foretrekker svart pianolakk, hvis jeg må velge.

    Hjemme hos meg er det forbudt med nisser eller andre interiørting i HIFI-kroken, den er far's(kun i de tilfellere han er enig i)

    Hvordan blir bassen med ht så nærme veggen? Har ikke prøvd selv men antar den kan bli i meste laget?
    Jepp, i hoved oppsettet mitt er det også forbudt med nisser!
    Bildet over med Virgo 5 er av oppsett 2 som brukes kun mindre til hifi, mest til spill og TV/film. (Om du vil se hovedanlegget mitt er det et bilde av det i tråden for Aerial Acoustics venner)

    Jeg har veldig stor avstand fra Virgoene til sideveggene og det fungerer veldig godt med høyttaler plasseringen slik jeg har det nå. Super-stram og kontant bass, ikke noe booom-lyder. I dette rommet må jeg også godta noen kompromisser av hensyn til øvrig familie. I rom nr 1 er det nærmest ingen kompromisser...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.246
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    13
    Lekkert Oyvind, hvit er stilfullt til tusen.
    Mye koster det ekstra å få lakkert AP i høyglans, mon tro?

    Fine oppsett....-God jul.

    MVH Johnny
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Lekkert Oyvind, hvit er stilfullt til tusen.
    Mye koster det ekstra å få lakkert AP i høyglans, mon tro?

    Fine oppsett....-God jul.

    MVH Johnny
    Takk for det! Godt fornøyd med både lyd og utseende! Har veldig lyst å oppgradere til en brukt Burmester 001 cd-spiller, men føler jeg får holde oppgraderingsspøkelset litt i sjakk en stund nå :p
    Listeprisen på mine med High-gloss white var 45000, altså 3000 mer enn de vanlige finishene. Når man først er oppe i sånne summer mener jeg det er verdt å legge noen lapper på for å få dem i ekstra flott finish! :D
    Tror det er samme sum penger uansett hvilken HT du skal ha i høyglans. Løp og kjøp!
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Tepper eller? Litt nakne gulv ser jeg.. Men ellers er det jo absolutt lekkert..
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Mute skrev:
    Tepper eller? Litt nakne gulv ser jeg.. Men ellers er det jo absolutt lekkert..
    Kommer! Hehe.
    Flytta inn for tre dager siden, så alt er ikke helt på plass enda kan du si. Akkurat nå lyder det jo redselsfullt ettersom det verken er gardiner, tepper, veggpynt eller noe i den duren i hele leiligheten. Skikkelig ekko :p
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Godt nyttår!
    Da var omsider Virgoene på plass i sitt nye hjem. Nå mangler bare resten av inventaret før jeg skal sette igang med prøving, plassering og eventuelle akustiske tiltak...skal bli spennende :) Får vel slenge ut noen bilder etterhvert jeg også
     

    Zion

    Medlem
    Ble medlem
    12.01.2009
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Kan vel forsåvidt melde meg inn her i og med at mine Virgo II er på vei. Ser litt på effektforsterker til å drive disse, har sikta meg inn på en brukt Primare 31.2. Noen som har kjennskap til denne komboen, eventuelt tips om adre forsterker i samme prisleiet (6-10K)?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.813
    Antall liker
    572
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med snart nye HT!

    Men Primare til VirgoII ? Må være andre forsterkere som passer mye bedre. Det bør være noe som ikke er alt for lys klang i. Feks en brukt EC ;), eller Bryston. Gjerne en strømsterk én.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn