Audiophysics venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Er redd for det, men har ikke så mange plasser å sette de i rommet jeg har nå. Får la de spilles inn i stuen før jeg setter de på plass denne gang. Har mer enn en gang flyttet på høytalere som ikke er innspillt. Men Sitara er heldigvis ikke så tunge. :)

    Skal nok få det til på et vis.

    Tenkte å prøve Sitara både med og uten "dempe"-føtter denne gangen og se hva jeg opplever utifra det. Når jeg byttet føtter på Scorpio ble mye annet byttet samtidig så jeg kan ikke si om det var føtter, kabler eller ny plassering som ga forskjellene. Men det ser pent ut i allefall. :D


    Geir Arne
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    17.481
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ganilsen skrev:
    Liker lyden i disse. Syntes de spiller ganske uanstrengt, og med god pondus. Holografien er enorm sammenlignet med annet jeg har hørt. Men savner litt midbass. Da tror jeg denne høytaleren hadde vært komplett for meg. Ved å flytte høytalerne nærmere bakvegg fikk jeg et etterlengtet løft nedover uten å miste for mye av det gode.

    Mine står rett over 50cm fra bakvegg (målt på toppen bakfra) med litt toe in, nesten 2m mellom HT og rundt 270cm fra meg til begge. Hvordan er dette i forhold til hva dere andre med Scorpio har? Har ikke sjangs til å måle frekvensgang ennå.

    Til ou812rh:
    Tåler Sitara plassering veldig nær bakvegg? Tenkte å plassere de i hvert sitt hjørne bak, og da får de kun 20cm "rundt seg". Hva tror du om det?


    Geir Arne
    Nå har jeg ikke flyttet så mye rundt på de, men de virker ganske så lett å plassere. Første dagen jeg hadde de så ble de bare plassert på random uten å gjøre seg bort! 20 cm til bakvegg, tja? Jeg har nå 40 cm og det fungerer bra i min stue! Lykke til og gratulerer med fult AP oppsett :)

    OU812
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Skal se om ikke jeg flytter sofaen litt frem, og da blir det bedre plass bak der.

    Men de kommer dessverre ikke før neste helt.

    Morsomt nok er det Sitara som gjorde at jeg fikk opp øynene for AP. Absolutt en kanon høytaler, den gang på elektronikk fra Densen på et lite hotellrom. Men likevel, her sitter jeg i dag i allefall.


    Geir Arne
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Er det noen som har slått til på tilbudet til OHC på Scorpio II til halv pris?
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    637
    Antall liker
    788
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Tar sjansen og legger ut ennå et bilde her.

    Etter en tids lytting har det blitt strammere bass og mer kontrollert lydbilde. Må si jeg er fornøyd om dagen, godt det regner å blåser ute 8)
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.152
    Antall liker
    34.750
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    sandecker skrev:
    Tar sjansen og legger ut ennå et bilde her.

    Etter en tids lytting har det blitt strammere bass og mer kontrollert lydbilde. Må si jeg er fornøyd om dagen, godt det regner å blåser ute 8)
    Dine Tempo 25 er flotte :)
    Disse er noe som jeg føler for å teste ut om bytte av HT og inkl av suber fører den vei jeg håper ;)

    gismo
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sette opp mine for å se hvordan de så ut ;) Kunne ikke la de ligge i esken til jeg var ferdig innflyttet.... Spiller jo ikke bra med et rom uten møbler, men sikker på at det kommer til å bli helt topp når alt er satt opp!

    Må si den nye AP-designen vokser på meg hver gang jeg ser dem!
     

    Vedlegg

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Ble skikkelig imponert over kvaliteten på disse HT når jeg hørte dem første gang - måtte bare ha et par :)

    HT passer mye bedre i leiligheten enn Scorpio II som jeg hadde før, ikke like voldsomme i bassen, men fortsatt bra trøkk og enda mer finesse og detalj. Gleder meg til det er oppegående!

    Har jo nå funnet ut at forsterker og cd-spiller ikke holder mål, så får se om man får skrapt sammen noen kroner neste år og få kjøpt Burmester 082 og 061 - da skulle det være ganske så komplett! :D

    Øyvind
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    637
    Antall liker
    788
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer, fine høyttalere !!


    oyvind skrev:
    Ble skikkelig imponert over kvaliteten på disse HT når jeg hørte dem første gang - måtte bare ha et par :)

    HT passer mye bedre i leiligheten enn Scorpio II som jeg hadde før, ikke like voldsomme i bassen, men fortsatt bra trøkk og enda mer finesse og detalj. Gleder meg til det er oppegående!

    Har jo nå funnet ut at forsterker og cd-spiller ikke holder mål, så får se om man får skrapt sammen noen kroner neste år og få kjøpt Burmester 082 og 061 - da skulle det være ganske så komplett! :D

    Øyvind
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    637
    Antall liker
    788
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det! De spiller virkelig bra ;)


    gismo skrev:
    sandecker skrev:
    Tar sjansen og legger ut ennå et bilde her.

    Etter en tids lytting har det blitt strammere bass og mer kontrollert lydbilde. Må si jeg er fornøyd om dagen, godt det regner å blåser ute 8)
    Dine Tempo 25 er flotte :)
    Disse er noe som jeg føler for å teste ut om bytte av HT og inkl av suber fører den vei jeg håper ;)



    gismo
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med spesialmodeller. :)

    Både Virgo 25 og Tempo 25 må være de fineste høytalerne AP leverer. Tempo i mørk finish og Virgo i hvit er nydelig imo.


    Geir Arne
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    17.481
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    oyvind skrev:
    Måtte sette opp mine for å se hvordan de så ut ;) Kunne ikke la de ligge i esken til jeg var ferdig innflyttet.... Spiller jo ikke bra med et rom uten møbler, men sikker på at det kommer til å bli helt topp når alt er satt opp!

    Må si den nye AP-designen vokser på meg hver gang jeg ser dem!
    Gratulerer så mye med nye jomfruer Øyvind :) Skikkelig fine og blanke er de også 8)

    OU812
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Fine HT gutter de Virgo 25 er absolutt noe av det fineste AP har sluppet.

    Jeg var på messe i helga og fikk en halvtimes lytt på disse juvelene...




    Låt mektig og stort koplet opp mot T+A blokkene.
     

    Vedlegg

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Fine HT gutter de Virgo 25 er absolutt noe av det fineste AP har sluppet.

    Jeg var på messe i helga og fikk en halvtimes lytt på disse juvelene...




    Låt mektig og stort koplet opp mot T+A blokkene.
    Fikk leke litt med disse jeg også - RÅTT! :D
    Synes dog at Cardeas blir litt voldsomme i størrelse (i og for seg resten av anlegget også) til å ha i en stue. Et dedikert lytterom derimot.... T+A utstyret så jo ut som et kraftverk - artige saker!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.152
    Antall liker
    34.750
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ser du har sett og hørt noe flott johnnygrandis ;)
    Og føler med deg ;D ;D

    gismo
     

    mortens

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg også blitt venn med Audio Physic...jeg fikk tak på et sett med nye Scorpio 2 fra OHC i sort ask til en meget hyggelig pris :)

    ser virkelig frem til neste uke...håper bare posten fungerer tilfredstillende
     

    mortens

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har en formening om hvorvidt AP Scorpio passer sammen med Lyngdorfen som står i racken for øyeblikket? (uten room perfect)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med Scorpio II. :)

    Hadde den komboen på prøve, Scorpio II og TDAI2200RP altså, men syntes det ble lite dynamikk. Den hadde krefter nok, men det låt litt flatt spesielt sammenlignet med Hegel H200. Stemmer ble derimot nydelig med denne forsterkeren og diskanten meget luftig. Så det kommer litt an på hva du er ute etter.

    Har testet litt forsterkere til nå, men det som går igjen er at disse liker watt eller i det minste en kraftig strømforsyning. Klasse D er unntaket. Det fungerer greit med 2x150w klasse D(eller 300w siden de er i 4 ohm) mens EC blokker på 120W(A/B) mistet pusten fort.

    As we speak står mine tilkoblet de største monoblokkene til Vincent som gir 600w i 4 ohm, og nå drives APene med full kontroll selv om det etter min smak ikke er en match made in heaven.

    Skal se om ikke jeg kan få tatt noen bilder av oppsettet igjen, for det ser litt ut som Cardeas og T+A blokkenes lillebror. :p


    Geir Arne
     

    mortens

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    3
    ganilsen skrev:
    Grattis med Scorpio II. :)

    Hadde den komboen på prøve, Scorpio II og TDAI2200RP altså, men syntes det ble lite dynamikk. Den hadde krefter nok, men det låt litt flatt spesielt sammenlignet med Hegel H200. Stemmer ble derimot nydelig med denne forsterkeren og diskanten meget luftig. Så det kommer litt an på hva du er ute etter.

    Har testet litt forsterkere til nå, men det som går igjen er at disse liker watt eller i det minste en kraftig strømforsyning. Klasse D er unntaket. Det fungerer greit med 2x150w klasse D(eller 300w siden de er i 4 ohm) mens EC blokker på 120W(A/B) mistet pusten fort.

    As we speak står mine tilkoblet de største monoblokkene til Vincent som gir 600w i 4 ohm, og nå drives APene med full kontroll selv om det etter min smak ikke er en match made in heaven.

    Skal se om ikke jeg kan få tatt noen bilder av oppsettet igjen, for det ser litt ut som Cardeas og T+A blokkenes lillebror. :p


    Geir Arne

    Det er vel det som er saken med digitale forsterkere, er at dem ikke farger lyden noe overhodet...på både godt og vondt..

    jeg får få hjem scorpioene og teste sammen med Lyngdorfen så får vi se hvor det ender....en av grunnene til at jeg kjøpte Lyngdorfen i utgangspunktet var å slippe å bruke egen DAC siden jeg har 4 digitale kilder tilkoblet i dag
     

    wivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    ganilsen skrev:
    Grattis med Scorpio II. :)

    Hadde den komboen på prøve, Scorpio II og TDAI2200RP altså, men syntes det ble lite dynamikk. Den hadde krefter nok, men det låt litt flatt spesielt sammenlignet med Hegel H200. Stemmer ble derimot nydelig med denne forsterkeren og diskanten meget luftig. Så det kommer litt an på hva du er ute etter.

    Har testet litt forsterkere til nå, men det som går igjen er at disse liker watt eller i det minste en kraftig strømforsyning. Klasse D er unntaket. Det fungerer greit med 2x150w klasse D(eller 300w siden de er i 4 ohm) mens EC blokker på 120W(A/B) mistet pusten fort.

    As we speak står mine tilkoblet de største monoblokkene til Vincent som gir 600w i 4 ohm, og nå drives APene med full kontroll selv om det etter min smak ikke er en match made in heaven.

    Skal se om ikke jeg kan få tatt noen bilder av oppsettet igjen, for det ser litt ut som Cardeas og T+A blokkenes lillebror. :p


    Geir Arne
    Disse drar Scorpio II så det holder :)

    /tor
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Skal ikke si dette spiller som AP Cardeas og T+A M10, men det ligner i det minste litt. :D

    Spiller ikke så værst heller igrunn.


    Geir Arne
     

    Vedlegg

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert.

    Og et brukbart stort lytterom hjelper alltid. :)

    Hvordan fungerer Bryston og AP sammen? Noe du savner eller er allt gull? Vurderer 2stk 4B SST selv.


    Geir Arne
     

    wivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    50
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    ganilsen skrev:
    Lekkert.

    Og et brukbart stort lytterom hjelper alltid. :)

    Hvordan fungerer Bryston og AP sammen? Noe du savner eller er allt gull? Vurderer 2stk 4B SST selv.


    Geir Arne
    Hei igjen,

    jeg savner egentlig ingen ting. Dette oppsettet vil nok være litt mye "in your face" for mange, men i mine ører lyder det bra. Mulig jeg bytter inn vinylsnurreren etterhvert, Tor på Lyric prøver å prakke på meg en VPI Classic utstyrt med en Benz LP, men vi får se. Jeg er ganske så fornøyd med det jeg har nå.

    /Tor

    Edit - skriveleif
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    Den 10 tommeren i cardeas ser helt vill ut.. Trøkker sikkert ok!
     

    stereo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    207
    Antall liker
    18
    Det finnes en vei for å komme tett på kvalitetene til Cardeas. Den heter Virgo 25.
    Jeg tror at Virgo 25 er tettere på Cardeas enn den er på sitt opphav Virgo 5. Forskjellen mellom Virgo 5 og Virgo 25 er ganske stor. Det vet jeg nå!.

    Men Virgo 25 er vel også mer basert på Cardeas enn Virgo 5.

    Mvh stereo
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Vurderer å bytte ut min Ayon Triton, men en dedikert effektforsterker.
    Er superfornøyd med koboen Ayon/Ap, men den blir desverre for lite familevennlig.

    Har lest igjennom hele tråden og Densen og Bryston er blitt nevnt.
    Har lyst å teste en Hegel H4semk2, men den var det noen som frarådet her.

    Har dere noen anbefalinger i prisklasse 30-50.000,-??
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    17.481
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    AP og Bryston er meget bra match i mine ører. Densen Passer godt til de litt mindre AP modellene etter min mening (opp til f.eks Tempo). Nå liker jeg at ting er litt utadvendt da :)

    OU812
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    da er det nye på plass i gammelt rom - uten noe annet i rommet...

    en ting er i hvert fall sikkert, jeg skal aldri tilbake til en integrert igjen.. "nye" dpen har så mye mer muskler enn Thule IA252B og Krell KAV300IL at det er helt flaut. trodde faktisk at 7" i siden på Scorpio II hadde blitt 10" over natten ved første lytt. mer kontroll på alt, og bassen har fått seg et helt vanvittig løft. DACen er under innspilling og jeg er på jakt etter nytt drivverk som kan erstatte Thule dvdspilleren.. (ufattelig keen på bel canto cd2).

    når jeg hører scorpio spille så bra som de gjør blir jeg fristet til å tenke på Avanti 5, noen med erfaringer med disse kontra Scorpio II?

    Oppsett:

    Scorpio II
    DP 6.12HP 2 x 250w 8ohm
    Bel Canto e.One DAC 2.5
    Thule DVD100A
    Nordost Baldur XLR og HT Kabler
    Nordost Shaman
    Nordost Magus til Nordost padden..
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Flott å se at du har fundamentet i behold ;D
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.747
    Antall liker
    17.481
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Dynamic skrev:
    når jeg hører scorpio spille så bra som de gjør blir jeg fristet til å tenke på Avanti 5, noen med erfaringer med disse kontra Scorpio II?
    Hadde tatt en lytt til Virgo 25 hvis du vurderer Avanti 5. Min mening er at V25 er minst like bra og til en rimeligere pris!

    OU812
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.152
    Antall liker
    34.750
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    ou812rh skrev:
    Dynamic skrev:
    når jeg hører scorpio spille så bra som de gjør blir jeg fristet til å tenke på Avanti 5, noen med erfaringer med disse kontra Scorpio II?
    Hadde tatt en lytt til Virgo 25 hvis du vurderer Avanti 5. Min mening er at V25 er minst like bra og til en rimeligere pris!

    OU812

    Dette ville nok jeg også sjekket ut ;)

    gismo
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Dynamic skrev:
    nto cd2).

    når jeg hører scorpio spille så bra som de gjør blir jeg fristet til å tenke på Avanti 5, noen med erfaringer med disse kontra Scorpio II?
    Dette kan jo selvfølgelig diskuteres til man blir blå i trynet, men når jeg kjøpte Scorpio 2 i sommer, synes jeg de låt mere moro med litt mere trøkk en «storebror» Virgo. Synes dog at toppen på Virgo var en tanke bedre en Scorpio 2.
    Samlet sett er nok Virgo en mere korrekt høyttaller rent Hi-Fi messigt, så det kommer vel an på smaken og hva du prøver å oppnå av gjengivelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn